Johtaminen

Lohenpaistosta maailmalle ja takaisin Lappiin – Niina Pietikäinen palasi erämaahan ja kasvoi perheyrityksen toimitusjohtajaksi

Lohenpaistosta maailmalle ja takaisin Lappiin – Niina Pietikäinen palasi erämaahan ja kasvoi perheyrityksen toimitusjohtajaksi

Kolmannen polven perheyrittäjän katse on vahvasti tulevaisuudessa. Länsi-Lappiin on tarkoitus houkutella lisää matkailijoita muutenkin kuin talvikaudella.

| |

Vuosituhannen alussa Niina Pietikäinen lähti Muoniosta maailmalle mielessään kristallinkirkas päätös: Suomessa en aio homehtua, enkä etenkään Lapissa tai todellakaan missään Muoniossa.

Pietikäinen vietti seitsemän vuotta melkein pelkästään ulkomailla. Pääosin Keski-Euroopassa vietetyt opiskelu- ja työskentelyvuodet muuttivat hänen ajatusmaailmaansa.

– Huomasin, että haluamani elämänlaatu löytyykin Suomesta ja etenkin Lapista. Suomeen oli helpompi palata, kun oli irtaantunut lapsuuden ympyröistä nuorena ja tehnyt kierroksen muualla.

Lapsuuden maisemiin palaaminen tarkoitti paluuta isovanhempien 1970-luvulla perustamaan yritykseen, Harriniva Oy:hyn.

nimi: Harriniva Oy
toimiala: matkailu (majoitus, ravintola- ja ohjelmapalvelut)
perustettu: 1973
omistajat: perhe Pietikäinen: Kyösti, Maria, Niina, Jouni, Antti, Jussi ja Kalle Pietikäinen sekä matkailunkehitysyhtiö Nordia Management
liikevaihto: 10 122 000 € (tilikaudella, joka päättyi 5/2019)
liiketulos: 587 000 €
henkilöstö: 90 htv (70 ympärivuotista työntekijää ja 65 sesonkityöntekijää)

Pietikäinen ehti työskennellä perheyrityksessä monessa roolissa, kunnes hän puolitoista vuotta sitten astui isänsä Kyösti ”Köpi” Pietikäisen saappaisiin. Siitä asti hän on ollut Harriniva Oy:n toimitusjohtaja.

– Se oli päätös, jota mietin pitkään. Mutta on kieltämättä kunnia olla kolmas lenkki sukupolvien ketjussa.

Työ kasvatti toimitusjohtajaksi

Toimitusjohtajaksi ryhtyminen oli Pietikäiselle luontevaa, sillä hän kokee kasvaneensa yrityksen mukana. Kun hän alkaa luetella, mitä kaikkea hän on tehnyt yrityksessä 13-vuotiaasta saakka, lista on hämmästyttävä.

Kuka: Niina Pietikäinen
Ikä: 39 vuotta
Kotipaikka: Muonio
Tavoite yrittäjänä: ”toivon, että minusta tulee seesteinen ja viisas henkilö, joka ymmärtää bisneksen ylhäältä alas. Liiketoiminnalle toivon, että se tuo aidosti plusmerkkistä lisäarvoa sekä meille että työntekijöille, asiakkaille ja yhteistyökumppaneille.”

Pietikäinen on muun muassa tarjoillut, työskennellyt eräoppaana ja siivonnut niin huoneita kuin koiratarhaakin.

1990-luvun puolivälissä 25 000 saksalaista kävi laskemassa koskea. Samaan aikaan teini-ikäinen Niina kuivatti koskenlaskijoiden saappaita ja sadevaatteita ja paistoi niin tolkuttomat määrät lohta, ettei kyseinen eväkäs ole päätynyt hänen omalle lautaselleen vuosiin.

– Isällä oli periaate, että jos joku lapsista pyysi rahaa, aina oli työtä tarjolla sen ansaitsemiseksi. Koen, että kaikki tehty työ on kasvattanut toimitusjohtajan rooliin.

Harriniva

Pietikäistä on auttanut toimitusjohtajan roolin omaksumisessa myös eMBA-tutkinto, jota hän alkoi suorittaa Oulun yliopistossa samalla, kun aloitti toimitusjohtajana.

Ensimmäinen vuosi oli työntäyteinen, sillä yhtä aikaa, kun hän aloitti uudessa tehtävässään, hän kävi suorittamassa tutkinnon kaikki lähiopintojaksot Oulussa.

Pietikäisen mukaan koulutus ohjaa laaja-alaiseen ajatteluun, antaa työkaluja stressinhallintaan ja tarjoaa samalla vertaistukea, sillä muut opiskelijat painivat samanlaisten ongelmien kanssa toimialasta riippumatta.

– Toisaalta koulutus on tarjonnut myös vahvistusta sille, että monet itselle ominaiset toimintatavat ovat aina menneet niin sanotusti oppikirjan mukaan.

Pietikäinen kokee, että oman otteen löytäminen yrityksen johtamisessa on samalla myös matka, joka vaatii ajatusmaailmalta ketteryyttä. Oman kehittämisen ja kehittymisen on kuljettava yrityksen kehittämisen rinnalla, sillä maailma muuttuu jatkuvasti, eikä kelkasta kannata pudota.

Perheyrittäjyys on tiimipeliä

Nykyään yrityksen omistajia ovat Niina Pietikäisen lisäksi hänen vanhempansa ja neljä veljeään.

– Varmasti meistä sisaruksista jokainen on kipuillut sen kanssa, haluaako jatkaa perheyrityksessä. Me kaikki olemme kuitenkin jatkaneet ja löytäneet omannäköisen paikkamme.

Harriniva

Perheen kanssa yrittämisessä on Pietikäisen mukaan hyvät ja huonot puolensa. Hän kokee, että vanhempi polvi on antanut tilaa ottaa johtajan aseman, mutta toisaalta he ovat myös tärkeä tuki.

– Perheenjäsenet eivät välttämättä ole niitä, jotka sanovat, että ”Niina, sä vedät hyvin”. Toisaalta jokaisessa työyhteisössä kyse on ihmissuhteiden hallinnasta, ja perheen kanssa on luontevaa kysyä aina ensiksi, mitä sulle kuuluu. Ei siitä ainakaan haittaa ole, että kaikesta voidaan puhua suoraan.

Pietikäinen kehuu myös yrityksen johtoryhmää, joka on ollut uuden toimitusjohtajan tukena.

– Ehkä ammatillinen roolini oli vaikeampi nähdä vielä 10 vuotta sitten, jolloin asenne oli välillä tasoa ”oi, vastahan minä näin sinut vaipoissa”.

Tällä hetkellä harrinivalaisten tärkein kehittämiskohde on Pietikäisen mukaan matkailun ympärivuotisuus, sillä kaikki paikat ovat täynnä joulukuusta maaliskuuhun, mutta muissa kuukausissa on kasvunvaraa.

Yrittäjäasenne siirtyy eteenpäin

Koko Pietikäisten perheelle yritys on elämää läpileikkaava asia. Työasiat eivät jää toimistolle kello 16, vaan etenkin kiivaimpaan sesonkiaikaan on oltava valmis mihin tahansa, milloin tahansa.

– Yrityksen ja perheen joustaminen on onneksi molemminpuolista, mutta oma aika täytyy vain muistaa itse ottaa. Se on vaatinut itseltäni opettelua.

Pietikäisen mukaan perheyrityksessä kasvamiseen liittyy vahvasti työn arvostaminen, ja hän haluaa opettaa yrittäjämäistä asennetta myös kahdelle tyttärelleen. Lapset saavat viikkorahansa kotitöitä vastaan, ja lisätöistä neuvotellaan korkeampi palkkio.

Toinen Pietikäisen tyttäristä neuvotteli joulun alla työasioista myös enonsa, Harrinivan operatiivisen johtajan Jussi Pietikäisen kanssa, kun brittiläinen tv-ryhmä tuli kuvaamaan Harrinivalle ja tytär halusi esiintyä tonttuna.

Kumppanina luonto

Luontoelämyksiä tarjoavan yrityksen tärkein yhteistyökumppani, luonto, osaa olla oikukas. Ensimmäisenä toimitusjohtajavuonnaan Pietikäiselle sattui lumeton joulusesonki, jota lähdettiin ratkomaan kärräämällä traktoreilla säilölunta metsään ja rakentamalla kahden kilometrin latu.

– Luovuus kukkii, kun on 200 matkailijaa Kittilän lentokentällä eikä hiutalettakaan tulossa taivaalta, Pietikäinen kuvailee.

Luonnon lisäksi harmaita hiuksia aiheuttaa kohdemaiden sisäpolitiikka. Tällä talvikaudella haasteita ovat tuoneet brexit ja Ranskan yleislakko.

Stressinaiheista huolimatta Pietikäinen on tyytyväinen siihen, että hän on pyörtänyt nuoruuden päätöksensä olla palaamatta erämaan laidalle. Yrityksen sijainti Muoniossa ja Enontekiöllä takaa huimat puitteet työnteolle.

Hänen työhönsä kuuluvat moottorikelkka- ja koiravaljakkoajelut, jotka ovat monelle kerran elämässä -elämyksiä. Lisäksi hyväntuulisten lomalaisten parissa työskentely nostaa omiakin suupieliä.

– Asiakkaillehan me tätä teemme. En haluaisi tehdä muuta, sillä täällä näkee niin uskomattomia asioita ja saa niin hienoja elämyksiä.

Pietikäinen pohtii hetken ja lisää vielä yhden asian.

– Juuri tänään, maanantaiaamuna keskellä kaamosta, mietin, että onpa kiva mennä töihin.

Lue myös marraskuussa Kuukauden yrittäjäksi valitun Hellapoliisi Kati Jaakosen tarina. Hän ehti käydä pohjalla ennen menestystä.

Fakta

Niina Pietikäisen tärkeimmät yrittäjäopit

1. Laatuajattelu. Isäni sanoo aina: ”Älä koskaan myy kahta safaria kerralla – ensimmäistä ja viimeistä.” Ajattelutapa kuvaa yrityksen filosofiaa.

2. Kärsivällisyys. Oli tilanne mikä tahansa, vedä ensin henkeä ja kysy, mikä tilanne on, miksi näin on ja mitä sille voidaan tehdä. Älä missään nimessä ala heti neuvoa äläkä etenkään sättiä.

3. Nöyryys. Keneltä vain voi oppia ja ottaa vastaan uutta. Jokainen on oman työnsä ammattilainen, ja yrittäjän ympärillä on usein monta ammattilaista, joiden osaamista kannattaa hyödyntää.

Yrityksen voi siirtää perillisille, mutta yrittäjän asennetta ei voi testamentata

Sukupolvenvaihdos ei onnistu ilman intohimoa ja asennetta, kirjoittaa Armpan Juha Nalli.

Yrityksen sukupolvenvaihdos vaatii pääomaa – sijoitusyhtiö tuli apuun

Luontaistuotteita valmistava Valioravinto siirtyi kolmannelle sukupolvelle, joka pisti vauhtia päätöksentekoon.

Kebabista ja pihveistä syntyi menestyvä bisnes – yrittäjälle on tärkeintä laatu

Ole Snellman on rakentanut pakastetusta lihasta menestystarinan, Oles Fast Foodin. Sukupolvenvaihdos on hänelle helpotus.

Hullut haasteet houkuttelivat – Kanada sai jäädä, kun vanhemmat pyysivät perheyrityksen jatkajaksi

Milla Korpela otti veljensä kanssa vastuun vanhempiensa yrityksestä. Puolentoista vuoden siirtymäaika antoi hyvät valmiudet työhön.

Hattufirma nuorentui kerralla – saa markkinointiin vetoapua bloggaajilta

Kati Niemi laittoi uusiksi mallistot, markkinoinnin ja myynnin. Niin perheyrityksestä kuoriutui KN Collection.

Tytär otti ohjat muovisaumaamossa: Turha väliporras jäi historiaan

Saintexin toimitusjohtajan Susanna Blomqvistin mukaan yhteishenki on parantunut, kun työntekijät on otettu mukaan tekemään päätöksiä.

Tytär mylläsi perheyrityksen täysin – jäljelle jäi brändi ja hyvä henki

Elina Illukka on kasvattanut Eläinlääkäriasema Pet-Vetiä rohkeasti uudistaen. Muutoksen johtaminen on vaatinut kylmähermoisuutta.

Liika rönsyily on iso riski – yrittäjä tajusi sen vaikeimman kautta

Kuopiolainen Medikro oli mennä nurin 1990-luvun lamassa. Paluu vanhaan visioon auttoi oikeille raiteille.

Uusi omistaja pisti tuulemaan – näin yritys muuttui

Muovialan yritystä johtavan Wille Viittasen halu uudistua potkii eteenpäin.

Lataa lisää