Johtaminen

Medkit Finland täräytti läpi hurjan kasvutavoitteen: Nyt horisontissa siintää 30 miljoonan raja

Medkit Finland täräytti läpi hurjan kasvutavoitteen: Nyt horisontissa siintää 30 miljoonan raja

Kuinka menestyä yhdellä maailman kilpailluimmista toimialoista? Ensihoitotuotteisiin erikoistunut oululainen yritys on onnistunut siinä.

| |

Kolme vuotta sitten toimitusjohtaja Minna Åman-Toivio teki yritykselleen tarkan kasvusuunnitelman. Tuolloin ensihoidon tarvikkeisiin erikoistunut oululainen MedKit Finland teki 2 miljoonan euron liikevaihtoa. Tavoitteeksi hän asetti tälle vuodelle 20 miljoonan euron liikevaihdon.

Nyt MedKit Finland on ylittänyt tämän tavoitteen, ja puolet tilikaudesta on vielä jäljellä. Uusi tilikausi alkoi aprillipäivänä.

– Jo vanhalle tilikaudelle satoi kunnolla koronaviruksen tuomaa kasvua. Liikevaihto nousi edeltävän tilikauden 4 miljoonasta eurosta 6,4 miljoonaan ja teimme tulosta 0,9 miljoonaa. Jos jatkamme tätä tahtia, ylitämme 30 miljoonan rajan kuluvalla tilikaudella, toimitusjohtaja kertoo.

YRITYS: MedKit Finland Oy
TOIMIALA: Terveydenhuoltoalan tavarantoimittaja ja maahantuoja
PERUSTETTU: 2008
OMISTAJA: Minna Åman-Toivio
LIIKEVAIHTO: 6 500 000 € (2019-2020), (ennuste vuodelle 2020-2021 on 30 miljoonaa euroa)
LIIKETULOS: 924 000 € (2019-2020)
HENKILÖSTÖ: + 20 henkilöä

Yksi kasvua selittävä tekijä on suojavarusteiden kasvanut kysyntä. Tuotteet olivat yritykselle jo entuudestaan tutut.

– Aloimme hamstrata niitä heti tammikuun puolenvälin jälkeen ja avasimme ostokanavia ympäri maailmaa.

Strategia ohjaa toimintaa

Jotta yritys voi kiihdyttää kasvuun, on perusasioiden oltava kunnossa. Åman-Toivio muistuttaa, että yrittäjän on pystyttävä syömään ja nukkumaan, vaikka välillä molemmat ovat unohtuneet.

– Moni ajattelee, että riudun ja olen kauhean uupunut. Heitä hämää, että olen iloinen ja näytän positiiviselta. Yrityksemme on kasvanut tietyn pisteen yli. Ihmisiä on ympärillä paljon, emmekä ole enää yksin tai kaksin päättämässä yrityksen asioista.

Kasvu vaatii kuitenkin tiukkaa johtamista ja suunnitelmallisuutta. MedKit Finlandissa strategia määrittelee yrityksen tulevaisuuden tavoitteet.

– Itselläni on raadollinen suunnitelma, toimenpideohjelma, jossa käydään läpi, mitä minäkin vuonna on tarkoitus tehdä. Meillä on myös numeeriset tavoitteet.

Korona on hyvä esimerkki siitä, että toimintaa on kyettävä muuttamaan joustavasti. Sen takia jo suunniteltuja toimenpiteitä on jäänyt tekemättä, ja toisaalta se on vaatinut yrittäjältä tilannetajua tarttua mahdollisuuksiin.

Yrityksen perusta ulottuu Lähi-itään

Palataan hetkeksi yrityksen alkujuurille 2000-luvun alkupuolelle. Tuolloin Åman-Toivion perhe asui Arabiemiraateissa, ja hänen aviomiehensä Tuukka Toivio työskenteli anestesialääkärinä. Toivio erikoistui ilmateitse siirrettävien potilaiden hoitoon ja varusteli pienkoneita ambulanssikoneiksi.

Åman-Toivio puolestaan vastasi kansainvälisen IB-koulun perustamisesta Dubaihin. Samalla hän seurasi miehensä varustehankintoja ja niiden haasteellisuutta: yhdestä paikasta ostettiin yhtä tuotetta ja toisesta toista.

Perhe palasi vuonna 2007 takaisin Suomeen. Tuolloin Åman-Toivio alkoi perehtyä siihen, miten hoitotarvikeala toimii.

– Huomasin, että se on hyvin konservatiivinen toimiala, joka asettaa asiakkaan haasteelliseen tilanteeseen. Yli 11 vuotta sitten ei puhuttu verkkokaupoista tai siitä, että tuotteita ambulansseihin voisi ostaa netistä.

Asiakas keskiössä

Tältä pohjalta syntyi ajatus tehdä asiat toisin – asiakas edellä. Alusta pitäen selvää oli, että yritys perustaa verkkokaupan. Nyt käytössä on jo viides verkkokauppa-alusta. Kantavana ajatuksena on ollut tuotteiden tarjoaminen yhdestä paikasta.

– Digitalisaatio on ollut meille kasvun mahdollistaja – jo silloin, kun termiä ei ollut edes käytössä.

MedKit Finland
Yrityksellä on nykyään varastoja neljä paikkakunnalla. Kuva: Mikael Kunnari

Åman-Toivio kertoo, että terveydenhuollon tavarantoimitukset ovat yksi kilpailluimmista toimialoista globaalisti. MedKit Finland kilpailee kansainvälisten pörssiyhtiöiden kanssa.

– Vahvuutemme on aina ollut sairaalan ulkopuolisessa hoidossa ja sen varustelussa.

Yrityksen pieni koko voi ajoittain olla haaste, mutta se on auttanut erottautumaan alan jäteistä.

– Pienenä toimijana on pakko keskittyä kapealle sektorille ja hoitaa se parhaalla mahdollisella tavalla. Olemme joustavia ja pystymme toimittamaan asiakkaalle sitä, mitä hän haluaa.

Asiakaskuntaan kuuluvat esimerkiksi julkiset ja yksityiset sairaankuljetusyksiköt, ja yritys toimittaa muun muassa suojavarusteita sairaanhoitopiireille ja organisaatioille ympäri Suomen. Myös Puolustusvoimat on yksi suurista asiakkaista.

Hinnoittelu on tehty näkyväksi, ja asiakkaille on käytössä chat vuorokauden ympäri.

– Menemme asiakkaiden ehdoilla ja pyrimme maksimaalisen hyvään ja nopeaan palveluun. Siinä ovat menestyksen avaimet.

Kasvun toimenpiteet

Haastattelupäivänä Åman-Toivio on juuri vakinaistanut kaksi työntekijää. Hän sanoo, että osaavat tekijät ovat olleet kasvun edellytys. Yrittäjältä kasvu on vaatinut vastuun jakamista.

– Kasvun suuri oppi on ehkä se, että minusta tulee me, Åman-Toivio sanoo.

Jotta yritys pysyy kasvu-uralla, on sen rekrytoitava uusia osaajia ja huolehdittava tiimiytymisestä. Åman-Toivion mukaan esimiehet ovat tärkeässä asemassa vastuutta jakaessa. Selkeä työnjako auttaa arkista toimintaa.

– Jokaisella on oma tonttinsa, jota hoitaa. Olen hakenut kauan kumppania, jonka kanssa keskustella kasvusta ja sparrailla sitä päivittäin.

Tällainen henkilö löytyi kesällä, ja hän on tuonut yrityksen toimintaan uudenlaisia näkökulmia: Ostokanavia on suoristettu, logistiikkaa tehostettu ja myyntiä on hoidettu yhdessä.

Yrityksen kasvupolulle on kuulunut myös oivalluksia.

– Menestyksen avain on ollut sen ymmärtäminen, että meillä on kolme erilaista liiketoimintaa, jotka kaikki vaativat oman toimintaympäristönsä.

Toiminta jakautuu perinteiseen liiketoimintaan eli tavarakauppaan, suojaustuotteiden liiketoimintaan ja laiteliiketoimintaan. Niistä jokaisen toimintakulttuuri on omanlaisensa ja vaatii erilaista osaamista.

Yksi haaste oli se, että ensin yrityksen kasvaessa niitä koetettiin hoitaa yhdellä tiimillä. Jonkin ajan päästä tiimit jaettiin koronasuojaustiimiin, laitetiimiin ja perinteisen liiketoiminnan tiimiin.

Tästä oli hyötyä koronatilanteessa.

– Olimme kasvaneet jo niin isoiksi, että pystyimme jakamaan henkilökuntaa osaamisalueiden mukaan eri tiimeihin ja vastuuttamaan tiimien esimiehiä.

Tulevan kasvun suunnittelua

Åman-Toivion alkusyksyyn on kuulunut sen miettimiseen, millaisella kumppaniratkaisulla ja rahoitusvaihtoehdolla tuleva kasvu järjestetään. Niitä tarvitaan seuraavan kasvuloikan toteuttamiseen.

– Ymmärrämme myös, että tämä on kertaluonteinen, iso kasvumahdollisuus. Oma tehtäväni on estää se, että tästä tulee trampoliini-ilmiö, jossa ponnahdamme ylös ja tulemme alas.

Muutoksia on jo tehty ostokanavista toimitukseen asti, ja yrityksen brändin tunnettavuutta on kasvatettu.

Entä mikä yrittäjyydessä innostaa kasvuyrittäjää? Tärkeintä Åman-Toiviolle ei ole se, mitä yritys tuo hänelle rahallisesti.

– Helpommallakin olisi voinut päästä, hän nauraa.

Itsensä ja uusien haasteiden ylittäminen pitävät yllä motivaatiota. Oman onnistumisen sijasta työn merkitys kumpuaa muiden onnistumisista: Parasta on nähdä oman henkilökunnan loistavan.

– Elän tällä hetkellä unelmaani joka päivä, Åman-Toivio tiivistää.

Fakta

3 x kasvun tukeminen

1. Jos tavoitellaan nopeaa kasvua, koko toiminnan on oltava nopeaa. Se ei tarkoita huonoa laatua, vaan prosessien on toimittava reippaasti. Niitä on oltava mahdollista muuttaa nopeastikin.

2. Lupa virheille. Tarvitaan myös lupa tehdä virheitä. Jos niitä tehdään, ne korjataan ja niistä opitaan.

3. Usko ihmisiin. Tärkeä oivallus on ollut myös se, ettei yritys omista ketään. Se voi kuitenkin tukea osaajien kehitystä ja yrityksessä pysymistä:

– Olemme kasvuyhtiö ja mahdollistamme myös henkilökunnan osaamisen kasvamisen, Åman-Toivio kertoo.

Mitä yrittäjyys merkitsee? Kaksi yrittäjää kertoo

Yrittäjyys haastaa tekijänsä joka päivä. Se on myös keino edistää itselle tärkeitä asioita. Suomessa sadattuhannet ovat valinneet yrittäjyyden tien.

5 vinkkiä yrityksen maineenhallintaan

Maineenhallinta on pitkäjänteistä työtä, joka kantaa yrityksen vaikeuksien yli. Viestintävalmentaja Katleena Kortesuo kertoo, miten maine otetaan haltuun.

5 oppia yrittäjän eläkkeelle siirtymisestä

Tyypillisiä eläköityvän yrittäjän kompastuskiviä ovat liian vähäinen suunnittelu ja uran aikana minimissä pidetty YEL.

Miten kasvun lasikatto rikotaan? Yrittäjä itse on usein kasvun suurin este

Kasvun lasikatto syntyy, kun yrittäjät eivät uskalla palkata itseään parempia kasvun johtajia.

Hiihtopummista kahvialan vaikuttajaksi – erikoiskahvit veivät Arttu Muukkosen menestyksen tielle

Kahvi vei Lehmus Roasteryn toimitusjohtajan Arttu Muukkosen mennessään. Samalla yrittäjyys on opettanut, että ajoitus on kaikki kaikessa.

Nuorten sitouttamisessa korostuu kuuntelun taito: 4 huomiota nuorten johtamisesta

Nuorten taitava johtaminen on tärkeä keino sitouttaa tekijöitä yrityksiin. Asiantuntija kertoo tärkeimmät huomiot nuorten tekijöiden johtamisesta.

Milla Tarnanen luotsaa kovassa kasvussa olevaa konevuokraamo Vatupassia – ”Päätimme, ettemme halua kulkea pörssiyhtiöiden vanavedessä”

Kuukauden yrittäjä Milla Tarnanen pitää perheyrityksen valttina joustavuutta. Yritys on sopivan pieni ja ketterä, mutta samalla riittävän iso ja uskottava.

Miten vahvistaa yhteishenkeä? 4 vinkkiä tiiviimpään työyhteisöön

Etätyön lisääntyessä me-hengen tärkeys kasvaa entisestään. Hyvät esimiestaidot ovat sen keskeinen peruspilari, mutta myös kollegoiden välistä vuorovaikutusta kannattaa edistää.

Matti Ruuska on silliyrittäjä henkeen ja vereen: Palasi vielä kerran yrittäjäksi johtamaan Suomen ainoaa sillitehdasta

Kun sillikonkari Matti Ruuska myi omistamansa Boyfood-silliyhtiön, hän katui sitä heti. Nyt hän johtaa Suomen Sillikonttoria ja aikoo palauttaa kotimaisen sillinjalostuksen kunnian.

Lataa lisää