Johtaminen

Menestyjissä yhdistyy nöyryys ja ylpeys

Tommi Tervanen

Kirjoittaja on Kotipizza Groupin toimitusjohtaja.

Menestyjissä yhdistyy nöyryys ja ylpeys

Hyvä yrittäjä ymmärtää, että hänen yrityksensä on olemassa asiakkaita varten, kirjoittaa Kotipizzan Tommi Tervanen.

Kotipizza-ketjuun kuuluu tätä kirjoittaessani 272 ravintolaa ja sinun tätä lukiessasi ehkä jo vähän enemmänkin.

Jo reippaasti yli viidennes ravintoloistamme on multiyrittäjillä eli yrittäjillä, jotka vastaavat kahden tai useamman ravintolan toiminnasta. Monissa ravintoloissa yrittäjävastuu taas jakautuu usean yrittäjän kesken. Monet yhtiökumppanuksista ovat pariskuntia, mutta joukossa on myös esimerkiksi sisaruksia. Näin laskettuna Kotipizza-yrittäjiä on yhteensä yli 300.

Yrittäjiä yhdistää eniten asenne. Erityisesti kaikkein menestyksekkäimmistä yrittäjistä paistaa ainutlaatuinen yhdistelmä nöyryyttä ja ylpeyttä.

Hyvä yrittäjä on riittävän nöyrä ymmärtääkseen, ettei kukaan voi osata kaikkea ja että asiat voi aina tehdä vielä vähän paremmin. Hän kouluttautuu, ottaa oppia yrittäjäkollegoistaan ja kysyy neuvoa ketjulta. Tehtyään virheen hän korjaa toimintaansa – ja jakaa kokemuksensa niin, että muutkin voivat oppia siitä. Ennen kaikkea hän ymmärtää, että hänen yrityksensä on olemassa asiakkaita varten eikä päinvastoin.

Toisaalta hyvä yrittäjä on ylpeä. Hän luottaa itseensä ja henkilöstöönsä ja antaa sen näkyä toiminnassaan niin, että asiakkaankin on helppo viihtyä ravintolassa. Huonoina aikoina hän osoittaa sinnikkyyttä ja hyvinä aikoina osaa nauttia menestyksestään.

Kotipizza-yrittäjillä on asenteen lisäksi muutakin yhteistä. He kaikki ovat esimerkiksi saaneet tarjoamamme alkukoulutuksen ja useimmat ovat osallistuneet sen jälkeen myös vapaaehtoisiin koulutuksiin. Useimmat pitävät erittäin aktiivisesti yhteyttä oman alueensa muihin Kotipizza-yrittäjiin esimerkiksi epävirallisen WhatsApp-viidakkorummun välityksellä.

On selvää, että mihin tahansa kolmesataapäiseen joukkoon mahtuu monenlaisia ihmisiä. Nuorimmat Kotipizza-yrittäjät ovat vain vähän päälle parikymppisiä ja vanhimmat yli kuudenkymmenen. Eteläisin asuu Hangossa ja pohjoisin Kittilässä.

Yhdellä yrittäjistä on kaksi akateemista loppututkintoa, kun taas jotkut ovat suorittaneet perusopintonsa elämänkoulussa. Äidinkielenään yrittäjät puhuvat suomen tai ruotsin lisäksi yhä useammin esimerkiksi venäjää, arabiaa, somalia tai farsia.

On helppo yhtyä ajatukseen siitä, että yrittäjät ovat taloutemme sankareita, jotka rakentavat työtä ja hyvinvointia. Jokainen yrittäjä ei tietenkään voi kantaa koko kansantaloutta hartioillaan. Minun silmissäni jokainen yrittäjä on kuitenkin vähintään oman elämänsä sankari.

Miten yrittäjä voi ratkaista riidat työpaikalla? Puutu nopeasti ja puhu

Hyvän työyhteisön merkki on se, miten konfliktitilanteet pystytään käsittelemään.

Miten syntyy vahva yrityskulttuuri? Katso Juho Toivolan neuvot

Työpsykologi listaa, mitä yrityskulttuuri tarkoittaa, miten sitä voi kehittää ja miksi se on tärkeää.

Taidot opitaan koulussa, tehokkuus työmaalla

Yrittäjän resurssit eivät riitä kouluttamaan työntekijöitä pystymetsästä. Työharjoittelulle on silti perusteet, kirjoittaa Korson Sähkö-Yksikön Sami Haatanen.

Aina ei tarvitse olla startup – Miten perinteinen yritys kasvaa gaselliksi?

Helsingin Kurottajapalvelu on onnistunut luomaan työpaikalle asenteen, jossa kaikki tekevät työtä yrityksen eteen.

Tahdotko esimieheksi? Mieti, pystytkö elämään näiden asioiden kanssa

Esimiehen työ on äärimmäisen antavaa. Kaikista ei kuitenkaan ole siihen, kirjoittaa Antellin toimitusjohtaja Tomi Lantto.

Nuoren miehen kuolema järkytti – työturvallisuudesta tuli ykkösjuttu

Traaginen onnettomuus osoitti aikoinaan työturvallisuuden merkityksen. Sen parantaminen on paras päätökseni, kirjoittaa Meri-Porin Kuormauksen Marko Pakarinen.

Vähemmän on enemmän – 4 vinkkiä ajanhallintaan

Suuremmat työtunnit eivät välttämättä tarkoita parempaa tulosta. Rauhoittuminen luo tehokkuutta, kirjoittaa M Roomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Mitä arvot kertovat yrityksestäsi? Vältä näitä sanoja

Yleisimpien fraasien julistaminen ja ”pakkovastuullisuus” ovat epäuskottavia.

Mikä on unelmasi ja miten sen voi saavuttaa?

Visio ja strategia täytyy miettiä huolella ja välttää turhia latteuksia.

Lataa lisää