Johtaminen

Mikä saa yritykset hakemaan kasvua? ”Raha ei ole se juttu”
Kasvuhaluisuus lähtee yrittäjän asenteista. Kuva: Shutterstock

Mikä saa yritykset hakemaan kasvua? ”Raha ei ole se juttu”

Kasvua mitataan yleensä numeroin mutta se on yrittäjille myös omien rajojen kokeilemista.

|

Vain noin joka kymmenes pk-yritys hakee voimakkaasti kasvua.

Toisessa ääripäässä ovat ne, joilla ei ole kasvutavoitetta lainkaan. Pk-yrityksistä sellaisia on 20 prosenttia, kertoo Suomen Yrittäjien, Finnveran ja työ- ja elinkeinoministeriön syyskuussa julkaisema Pk-yritysbarometri.

Kasvu mielletään yleisesti suuremmaksi myynniksi, liikevoitoksi ja työntekijöiden määräksi.

– Uskallan olla sitä mieltä, että raha ei ole kasvussa se juttu, sanoo seitsemän yritystä perustanut Paulus Perkkiö.

– Kasvu on minulle intohimo ja itsestään selvä asenne. Olen jossain määrin kilpailuhenkinen. Ajattelen yrittäjänä, että kasvu on myös omien rajojen kokeilua. Kiinnostaa nähdä, millaisen ilmiön yrityksestä pystyy rakentamaan.

Perkkiö on nyt osakkaana markkinointitoimisto Buorressa ja sen sisaryrityksessä Seidatissa, joka keskittyy samannimiseen presentaatiotyökaluun. Yritykset työllistävät yhteensä noin 40 henkilöä.

Perkkiön mielestä kasvun vastakohta on näivettyminen.

– Tiedän kokemuksesta, että kun yritys kasvaa, homma on yleensä helppoa. Kun toiminta taas kutistuu, se on kaikella tapaa vaikeaa. Itselle ja henkilöstölle tulee helposti epäonnistumisen tunne.

Paulus Perkkiö
Paulus Perkkiön mielestä kasvu on asenne. Yrittäjän pitää sitoutua siihen henkisesti.

Työntekijöitä nopealla tahdilla

Markkinointitoimisto Tovarin toiselle perustajalle ja mittatilaustöitä tekevän puuseppäyritys Puuartistin osakkaalle Joona Kotilaiselle kasvun hakeminen tarkoittaa uusia haasteita ja uuden oppimista.

– Olemme pohtineet yhtiökumppanieni kanssa, mikä on sopiva yrityksen koko vai onko sellaista. Tulos oli, että mieluummin kasvamme ja katsomme seuraavan kulman taakse, Kotilainen kertoo.

Esimerkiksi Tovari on kasvanut muutamassa vuodessa 13 henkilön yritykseksi, jolla on toimistot kahdella eri paikkakunnalla.

Kotilainen ja hänen yhtiökumppaninsa Jussi Pirhonen ryhtyivät alkujaan tekemään suomalaisyrityksille digimarkkinointia Venäjällä. Ruplan kurssin romahduksen seurauksena asiakkaat kaikkosivat ja liikeideaa oli pakko miettiä uudelleen.

Yrittäjät tajusivat tarvitsevansa ympärilleen tiimin pärjätäkseen kilpaillulla alalla. Yritykseen on palkattu muun muassa web-kehittäjiä, graafisia suunnittelijoita ja copywritereita.

– Yrityksen arvo on isompi, kun on osaavaa henkilökuntaa. Monessa alkuvaiheen yrityksessä ei jää mitään, jos siitä poistaa yrittäjät, Kotilainen sanoo.

Investoinnit välttämättömiä

Kasvua ei synny ilman investointeja, on se sitten aikaa tai rahaa.

Perkkiön yrityksissä kasvua on rahoitettu pääosin omalla kassavirralla ja pienehköillä lainoilla. Hän on pitänyt liiketoiminnan kannattavuutta hyvänä lähtökohtana.

Perkkiö on nähnyt myös tiimin rakentamisen hyödyt.

– Mitä nopeammin ympärille on kerännyt hyvän porukan, sitä nopeammin kasvuakin on saatu.

Tovari on puolestaan kasvanut kassan näkökulmasta melko riskirajoilla. Liikevaihto on ottanut isoja harppauksia, mutta tulos oli viime tilikaudellakin lähellä nollaa. Toimintaa on kasvatettu sijoittamalla rahaa aina seuraavaan rekrytointiin.

– Uudella henkilökunnalla on pystytty toteuttamaan kriittisiä projekteja, ja rekrytoinnin kustannus on saatu katettua aika nopeasti henkilön tekemällä työllä, Kotilainen sanoo.

Joona Kotilainen
Joona Kotilaisen mielestä kasvu vaatii kipeitäkin päätöksiä. On turha jäädä hakkaamaan päätä seinään, jos jokin ei toimi.

Maltti on valttia

Liiketoimintaa voi kasvattaa tiettyyn pisteeseen asti myös yksin.

Yrittäjyys on monille tapa ansaita elanto ja hyödyntää omaa ammattitaitoa. Etenkin ensimmäisen työntekijän palkkaaminen on iso riski, eikä kaikilla ole mahdollisuuksia tai halua siihen.

Kasvun hakeminen voi lisätä merkittävästi liiketoiminnan riskejä. Riskejä onkin punnittava saataviin hyötyihin nähden.

– Malttia täytyy olla. Ei pidä kasvaa liikaa kerralla, jotta rahkeet riittävät, Perkkiö sanoo.

Kotilaisella on tähän tuore esimerkki: Puuartisti teki äskettäin verstaaseensa 700 neliön laajennuksen.

Vaihtoehtona oli joko kieltäytyä isommista, haastavammista projekteista tai ottaa lainaa, laajentaa ja palkata tulevaisuudessa lisää henkilökuntaa. Noin 200 000 euron investointi vastasi suunnilleen yrityksen liikevaihtoa.

Kotilainen kannustaa yrityksiä kasvuhakuisuuteen.

– Yrityksillä on hyvä olla halua oppia. Kasvu myös tuo lisää työpaikkoja yrityksiin ja niiden ympärille.

Fakta

Mitä kasvu vaatii?

Ymmärrä tarve. Paulus Perkkiön mielestä kasvun tärkein avain on asiakkaiden tarpeiden ja markkinan ymmärtäminen. Jos sitä ei ole, yritys ei todennäköisesti osaa tarjota parhaita ratkaisuja.

Sitoudu kasvuun henkisesti. Yrittäjä joutuu repimään kasvua hetkittäin omasta selkänahastaan, ja päivät voivat venyä pitkiksi. Perheellisellä yrittäjällä on hyvä olla puolisonsa tuki ja ymmärrys.

Mieti ajankäyttöä ja keskity oikeisiin asioihin. Kasvua saattaa olla vaikeampi saada, jos yrittäjä on esimerkiksi mukana monessa yritystoiminnassa samaan aikaan.

Rohkeus. Joona Kotilaisen mielestä kasvuun tarvitaan rohkeutta hypätä eteenpäin ja tehdä kipeitäkin valintoja. Tovarin kohdalla se tarkoitti esimerkiksi alkuperäisen liikeidean ja markkinan hylkäämistä.

Oppimiskyky. Kun yritys kasvaa ja muuttuu, yrittäjän on oltava valmis muuttumaan sen mukana. Se tarkoittaa monesti uusien asioiden opettelemista ja sopeutumista.

Yritysjohtajan opit kriisinhallinnasta: Älä luule tietäväsi kaikkea, opi nopeasti uutta ja sopeudu tilanteeseen

Kriisit ovat usein arvaamattomia. 35 vuoden ura on opettanut Bengt Westerholmia varautumaan myös odottamattomaan. Hän jakaa oppinsa.

Näin johdat henkilöstöä kriisitilanteessa – 4 vinkkiä haastavassa tilanteessa selviämiseen

Koronakriisi pakottaa pohtimaan henkilöstön johtamista uudella tavalla. Yrittäjän on helpompi ottaa haastava tilanne haltuun, kun tietyt peruspilarit ovat kunnossa.

Pashan markkinajohtaja tulee idästä ja tähtää länteen: Tehokas tuotekehitys on kuukauden yrittäjän kasvun reseptissä tärkein ainesosa

Lieksan Laatuherkut on kasvava elintarvikeyritys, joka ponnistaa Pohjois-Karjalasta muualle Suomeen ja pian myös ulkomaille. Toiminnan pohjavireenä on toimitusjohtajan Teijo Lyytisen mukaan kotiseuturakkaus.

Selkeät suunnitelmat, sopimukset ja työnjaot veivät ohjelmistotalon gaselliksi – Tulevaa kasvua himmentää korona

Tamperelainen Unikie on kehittynyt viidessä vuodessa 250 henkilön kannattavaa kasvua tekeväksi yritykseksi. Koronavirus on ensimmäinen kasvuennusteisiin odottamattomasti vaikuttava tekijä.

Ideasta kaupan hyllyille: Hiilineutraalin pakkausmateriaalin matka valmiiksi tuotteeksi on kestänyt jo vuosia

Startup-yritys Woodly on kehittänyt hiilineutraaleja pakkausmateriaaleja pitkään. Matka varsinaiseen tuotantoon on vaatinut pitkällistä tutkimustyötä.

Kuinka varautua työttömyyteen? 5 kysymystä yrittäjän työttömyysturvasta

Myös yrittäjä voi varautua jo ennalta työttömyyteen. Nykyään noin 30 000 yrittäjää kuuluu työttömyyskassaan.

Pia Erlundin toinen yritys kasvoi menestystarinaksi: ”Jumankauta, nyt minä olen se musta hevonen”

Entinen parturi-kampaaja tiesi aina, että jotain suurempaa on tulossa. Hänelle on tärkeää todistaa, että muotifirmakin voi olla hyvää bisnestä. Nyt yritys hipoo 2 miljoonan euron tulosta.

Tofuyritys oli aikaansa edellä – Toiminta kääntyi kunnolla kannattavaksi vasta 20 vuoden jälkeen

Yrityksen perustaminen liian aikaisessa vaiheessa saattaa tulla kalliiksi. Varhainen panostus voi kuitenkin luoda myös hyvän perustan toiminnalle: Jalotofun valttikortti on nyt suuri etumatka kilpailijoihin.

Yrittäjä on kokenut menestyksen ja tappion – Nyt hän vetää jättiketjun hotellia

Uuden oppiminen kiehtoo Ville Virkkiä, mutta omassa yrityksessä oppimisen rajat tulivat vastaan. Siksi hän haki töihin tien toiselle puolelle maailman suurimman hotelliketjun palvelukseen.

Lataa lisää