Johtaminen

Miksi työnantajamielikuva on yritykselle tärkeä?

Miksi työnantajamielikuva on yritykselle tärkeä?

Yrittäjän suurin haaste on se, että potentiaaliset työntekijät eivät tiedä yrityksestä mitään.

| |

Työnantajamielikuva nousee isoon arvoon, kun pk-yrityksissä harkitaan uusien työntekijöiden palkkaamista. Työnantajamielikuvalla tarkoitetaan nimittäin sitä, minkälainen maine yrityksellä on työpaikkana.

Työpsykologi Juho Toivolan mukaan yrityksen maine korostuu tilanteissa, jolloin on työntekijöiden markkinat. Tilanne on nyt päällä useilla toimialoilla. Pk-yritysten yksi suurimmista ellei jopa suurin kasvun este on puute osaavasta työvoimasta.

Työpaikan valintaa tehtäessä mietitään varsin arkipäiväisiä asioita, mutta ne pitää olla kunnossa: palkkaus, työn mielekkyys, etenemismahdollisuudet, johdon uskottavuus, yrityksen visio ja se, miltä työpaikka näyttää omassa CV:ssä.

– Työnantajamielikuvasta puhutaan nyt enemmän, mutta se on ollut aina tärkeää. Useissa yrityksissä pohditaan vakavasti, onko niillä maineongelmia rekrytoinnin näkökulmasta. Jos työnantajamielikuvatyö otetaan tosissaan, rekrytointi helpottuu ja on euroissa mitattuna halvempaa, Toivola sanoo.

Pk-yrityksillä on osaamisvajeita myös itse rekrytoinnissa. Usein tuijotetaan vain hakijan CV:tä, vaikka huomio pitäisi kiinnittää aivan muualle.

Työnantajamielikuva vaatii jatkuvaa työtä

Toivola arvioi, että yrittäjän suurin haaste työnantajamielikuvan rakentamisessa liittyy yrityksen tunnettuuteen. Potentiaaliset työntekijät eivät tiedä yrityksen olemassaolosta.

– Työnantajamielikuvatyön täytyy olla jatkuvaa. Nykyisten työntekijöiden sitoutuminen heijastuu uusien työntekijöiden houkuttelemiseen. Jos työntekijät ovat tyytyväisiä, yrityksen maine leviää. Ihmiset puhuvat ystävilleen ja omissa verkostoissaan, Toivola kertoo.

Työ alkaa yrityskulttuurista. Yrityskulttuurin vahvistamiseen on monia keinoja. Lisäksi yrittäjän pitää olla ahne palautteelle ja kehittyä esimiehenä. Esimiestyön parantamiseen on niin ikään useita tapoja.

Työnantajamielikuvalla on laajempikin merkitys kuin pelkkä työntekijöiden rekrytointi. Yrityksen yleinen maine vaikuttaa asiakkaiden ostokäyttäytymiseen.

– Kuluttajat ja yritykset haluavat ostaa niiltä, joilla on hyvä maine työpaikkana, Toivola korostaa.

Kuinka varautua työttömyyteen? 5 kysymystä yrittäjän työttömyysturvasta

Myös yrittäjä voi varautua jo ennalta työttömyyteen. Nykyään noin 30 000 yrittäjää kuuluu työttömyyskassaan.

Pia Erlundin toinen yritys kasvoi menestystarinaksi: ”Jumankauta, nyt minä olen se musta hevonen”

Entinen parturi-kampaaja tiesi aina, että jotain suurempaa on tulossa. Hänelle on tärkeää todistaa, että muotifirmakin voi olla hyvää bisnestä. Nyt yritys hipoo 2 miljoonan euron tulosta.

Tofuyritys oli aikaansa edellä – Toiminta kääntyi kunnolla kannattavaksi vasta 20 vuoden jälkeen

Yrityksen perustaminen liian aikaisessa vaiheessa saattaa tulla kalliiksi. Varhainen panostus voi kuitenkin luoda myös hyvän perustan toiminnalle: Jalotofun valttikortti on nyt suuri etumatka kilpailijoihin.

Yrittäjä on kokenut menestyksen ja tappion – Nyt hän vetää jättiketjun hotellia

Uuden oppiminen kiehtoo Ville Virkkiä, mutta omassa yrityksessä oppimisen rajat tulivat vastaan. Siksi hän haki töihin tien toiselle puolelle maailman suurimman hotelliketjun palvelukseen.

Muutosjohtaminen on kasvuyrityksessä arkipäivää – ”Vanhan toiminnan pitää muuttua uudeksi”

Yrittäjyyden professori Jarna Heinonen sanoo, että kasvuun ei voi vastata vain tekemällä enemmän.

Yrittäjä, opi katkaisemaan stressikierre – avainasemassa on oman vallan ja hallinnan vähentäminen

Yrittäjän kannattaa opetella erottamaan, mitä on pakko hoitaa itse ja mitä voi delegoida, kertoo nurmijärveläisen VJ Maa-aineksen perustaja ja omistaja Ville Sainio.

Insinööri halusi palavasti yrittäjäksi – Ruumiskylmiö vaihtui salaatiksi

Kuukauden yrittäjä Samuli Laurikainen viljelee salaattia espoolaisessa teollisuushallissa. Menestys on vaatinut positiivista elämänasennetta ja epämukavuusalueella viihtymistä.

Itseohjautuvuudella parempiin tuloksiin – Työntekijöille kannattaa antaa niin paljon valtaa, että hirvittää

Yritys voi saavuttaa itseohjautuvuuteen kannustamalla mittavia hyötyjä. Sudenkuoppia on silti syytä varoa, kirjoittaa Antellin toimitusjohtaja Tomi Lantto.

Omistaja-ajattelu tuo hyötyjä sekä yrittäjälle että yhteiskunnalle

Yrittäjyys on kaiken taloudellisen toiminnan ytimessä, mutta yrittäjyyden punaisena lankana on kuitenkin tärkeää nähdä myös yrityksen omistajan näkökulma, korostaa Aho Groupin toisen polven omistaja Kari Jussi Aho.

Lataa lisää