Johtaminen

Miksi työnantajamielikuva on yritykselle tärkeä?

Miksi työnantajamielikuva on yritykselle tärkeä?

Yrittäjän suurin haaste on se, että potentiaaliset työntekijät eivät tiedä yrityksestä mitään.

| |

Työnantajamielikuva nousee isoon arvoon, kun pk-yrityksissä harkitaan uusien työntekijöiden palkkaamista. Työnantajamielikuvalla tarkoitetaan nimittäin sitä, minkälainen maine yrityksellä on työpaikkana.

Työpsykologi Juho Toivolan mukaan yrityksen maine korostuu tilanteissa, jolloin on työntekijöiden markkinat. Tilanne on nyt päällä useilla toimialoilla. Pk-yritysten yksi suurimmista ellei jopa suurin kasvun este on puute osaavasta työvoimasta.

Työpaikan valintaa tehtäessä mietitään varsin arkipäiväisiä asioita, mutta ne pitää olla kunnossa: palkkaus, työn mielekkyys, etenemismahdollisuudet, johdon uskottavuus, yrityksen visio ja se, miltä työpaikka näyttää omassa CV:ssä.

– Työnantajamielikuvasta puhutaan nyt enemmän, mutta se on ollut aina tärkeää. Useissa yrityksissä pohditaan vakavasti, onko niillä maineongelmia rekrytoinnin näkökulmasta. Jos työnantajamielikuvatyö otetaan tosissaan, rekrytointi helpottuu ja on euroissa mitattuna halvempaa, Toivola sanoo.

Pk-yrityksillä on osaamisvajeita myös itse rekrytoinnissa. Usein tuijotetaan vain hakijan CV:tä, vaikka huomio pitäisi kiinnittää aivan muualle.

Työnantajamielikuva vaatii jatkuvaa työtä

Toivola arvioi, että yrittäjän suurin haaste työnantajamielikuvan rakentamisessa liittyy yrityksen tunnettuuteen. Potentiaaliset työntekijät eivät tiedä yrityksen olemassaolosta.

– Työnantajamielikuvatyön täytyy olla jatkuvaa. Nykyisten työntekijöiden sitoutuminen heijastuu uusien työntekijöiden houkuttelemiseen. Jos työntekijät ovat tyytyväisiä, yrityksen maine leviää. Ihmiset puhuvat ystävilleen ja omissa verkostoissaan, Toivola kertoo.

Työ alkaa yrityskulttuurista. Yrityskulttuurin vahvistamiseen on monia keinoja. Lisäksi yrittäjän pitää olla ahne palautteelle ja kehittyä esimiehenä. Esimiestyön parantamiseen on niin ikään useita tapoja.

Työnantajamielikuvalla on laajempikin merkitys kuin pelkkä työntekijöiden rekrytointi. Yrityksen yleinen maine vaikuttaa asiakkaiden ostokäyttäytymiseen.

– Kuluttajat ja yritykset haluavat ostaa niiltä, joilla on hyvä maine työpaikkana, Toivola korostaa.

Miten syntyy vahva yrityskulttuuri? Katso Juho Toivolan neuvot

Työpsykologi listaa, mitä yrityskulttuuri tarkoittaa, miten sitä voi kehittää ja miksi se on tärkeää.

Taidot opitaan koulussa, tehokkuus työmaalla

Yrittäjän resurssit eivät riitä kouluttamaan työntekijöitä pystymetsästä. Työharjoittelulle on silti perusteet, kirjoittaa Korson Sähkö-Yksikön Sami Haatanen.

Aina ei tarvitse olla startup – Miten perinteinen yritys kasvaa gaselliksi?

Helsingin Kurottajapalvelu on onnistunut luomaan työpaikalle asenteen, jossa kaikki tekevät työtä yrityksen eteen.

Tahdotko esimieheksi? Mieti, pystytkö elämään näiden asioiden kanssa

Esimiehen työ on äärimmäisen antavaa. Kaikista ei kuitenkaan ole siihen, kirjoittaa Antellin toimitusjohtaja Tomi Lantto.

Nuoren miehen kuolema järkytti – työturvallisuudesta tuli ykkösjuttu

Traaginen onnettomuus osoitti aikoinaan työturvallisuuden merkityksen. Sen parantaminen on paras päätökseni, kirjoittaa Meri-Porin Kuormauksen Marko Pakarinen.

Vähemmän on enemmän – 4 vinkkiä ajanhallintaan

Suuremmat työtunnit eivät välttämättä tarkoita parempaa tulosta. Rauhoittuminen luo tehokkuutta, kirjoittaa M Roomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Mitä arvot kertovat yrityksestäsi? Vältä näitä sanoja

Yleisimpien fraasien julistaminen ja ”pakkovastuullisuus” ovat epäuskottavia.

Mikä on unelmasi ja miten sen voi saavuttaa?

Visio ja strategia täytyy miettiä huolella ja välttää turhia latteuksia.

Yrittäjä joutui kovan paikan eteen luottomiehen kuoltua traagisesti

Matti Kuosmanen on aina osannut tarttua tilaisuuksiin. Onneton sattuma sai hänet palaamaan yhtiön johtoon 20 vuoden tauon jälkeen.

Lataa lisää