Johtaminen

Miksi työnantajamielikuva on yritykselle tärkeä?

Miksi työnantajamielikuva on yritykselle tärkeä?

Yrittäjän suurin haaste on se, että potentiaaliset työntekijät eivät tiedä yrityksestä mitään.

| |

Työnantajamielikuva nousee isoon arvoon, kun pk-yrityksissä harkitaan uusien työntekijöiden palkkaamista. Työnantajamielikuvalla tarkoitetaan nimittäin sitä, minkälainen maine yrityksellä on työpaikkana.

Työpsykologi Juho Toivolan mukaan yrityksen maine korostuu tilanteissa, jolloin on työntekijöiden markkinat. Tilanne on nyt päällä useilla toimialoilla. Pk-yritysten yksi suurimmista ellei jopa suurin kasvun este on puute osaavasta työvoimasta.

Työpaikan valintaa tehtäessä mietitään varsin arkipäiväisiä asioita, mutta ne pitää olla kunnossa: palkkaus, työn mielekkyys, etenemismahdollisuudet, johdon uskottavuus, yrityksen visio ja se, miltä työpaikka näyttää omassa CV:ssä.

– Työnantajamielikuvasta puhutaan nyt enemmän, mutta se on ollut aina tärkeää. Useissa yrityksissä pohditaan vakavasti, onko niillä maineongelmia rekrytoinnin näkökulmasta. Jos työnantajamielikuvatyö otetaan tosissaan, rekrytointi helpottuu ja on euroissa mitattuna halvempaa, Toivola sanoo.

Pk-yrityksillä on osaamisvajeita myös itse rekrytoinnissa. Usein tuijotetaan vain hakijan CV:tä, vaikka huomio pitäisi kiinnittää aivan muualle.

Työnantajamielikuva vaatii jatkuvaa työtä

Toivola arvioi, että yrittäjän suurin haaste työnantajamielikuvan rakentamisessa liittyy yrityksen tunnettuuteen. Potentiaaliset työntekijät eivät tiedä yrityksen olemassaolosta.

– Työnantajamielikuvatyön täytyy olla jatkuvaa. Nykyisten työntekijöiden sitoutuminen heijastuu uusien työntekijöiden houkuttelemiseen. Jos työntekijät ovat tyytyväisiä, yrityksen maine leviää. Ihmiset puhuvat ystävilleen ja omissa verkostoissaan, Toivola kertoo.

Työ alkaa yrityskulttuurista. Yrityskulttuurin vahvistamiseen on monia keinoja. Lisäksi yrittäjän pitää olla ahne palautteelle ja kehittyä esimiehenä. Esimiestyön parantamiseen on niin ikään useita tapoja.

Työnantajamielikuvalla on laajempikin merkitys kuin pelkkä työntekijöiden rekrytointi. Yrityksen yleinen maine vaikuttaa asiakkaiden ostokäyttäytymiseen.

– Kuluttajat ja yritykset haluavat ostaa niiltä, joilla on hyvä maine työpaikkana, Toivola korostaa.

Miten vahvistaa yhteishenkeä? 4 vinkkiä tiiviimpään työyhteisöön

Etätyön lisääntyessä me-hengen tärkeys kasvaa entisestään. Hyvät esimiestaidot ovat sen keskeinen peruspilari, mutta myös kollegoiden välistä vuorovaikutusta kannattaa edistää.

Matti Ruuska on silliyrittäjä henkeen ja vereen: Palasi vielä kerran yrittäjäksi johtamaan Suomen ainoaa sillitehdasta

Kun sillikonkari Matti Ruuska myi omistamansa Boyfood-silliyhtiön, hän katui sitä heti. Nyt hän johtaa Suomen Sillikonttoria ja aikoo palauttaa kotimaisen sillinjalostuksen kunnian.

Lapualta Amazoniin – Jukka-Pekka Kallio kasvattaa vauhdilla lattiabisnestä verkossa ja haaveilee ”lattioiden Ikean” perustamisesta

Kuukauden yrittäjä Jukka-Pekka Kallio uskoo kasvuun koronakriisinkin keskellä. Nyt lapualaista lattiaa saa myös Amazon-verkkokaupasta.

Kahden päivän lamaannus vaihtui toimintaan: Minna Parikka hyppäsi lentokoneeseen, otti ohjat omiin käsiinsä ja ratkaisi koko yrittäjäuransa vaikeimman tilanteen

Tunnetun kenkäsuunnittelijan 15 vuoden yrittäjäuran vaikein hetki osui yrityksen ensimmäisiin vuosiin. Valmistajan takia kokonainen kenkämallisto oli jäädä tekemättä.

Kaaoksen keskelle hyvää: Korona innosti yrittäjät lahjoittamaan yli 5 000 suojavisiiriä

Keskisuomalaiset yrittäjät lahjoittivat 60 000 eurolla suojavisiireitä hoivakodeille ympäri Suomea. Tempaus sai alkunsa, kun yrittäjät huolestuivat vanhusten turvallisuudesta korona-aikana.

Yritysjohtajan opit kriisinhallinnasta: Älä luule tietäväsi kaikkea, opi nopeasti uutta ja sopeudu tilanteeseen

Kriisit ovat usein arvaamattomia. 35 vuoden ura on opettanut Bengt Westerholmia varautumaan myös odottamattomaan. Hän jakaa oppinsa.

Näin johdat henkilöstöä kriisitilanteessa – 4 vinkkiä haastavassa tilanteessa selviämiseen

Koronakriisi pakottaa pohtimaan henkilöstön johtamista uudella tavalla. Yrittäjän on helpompi ottaa haastava tilanne haltuun, kun tietyt peruspilarit ovat kunnossa.

Pashan markkinajohtaja tulee idästä ja tähtää länteen: Tehokas tuotekehitys on kuukauden yrittäjän kasvun reseptissä tärkein ainesosa

Lieksan Laatuherkut on kasvava elintarvikeyritys, joka ponnistaa Pohjois-Karjalasta muualle Suomeen ja pian myös ulkomaille. Toiminnan pohjavireenä on toimitusjohtajan Teijo Lyytisen mukaan kotiseuturakkaus.

Selkeät suunnitelmat, sopimukset ja työnjaot veivät ohjelmistotalon gaselliksi – Tulevaa kasvua himmentää korona

Tamperelainen Unikie on kehittynyt viidessä vuodessa 250 henkilön kannattavaa kasvua tekeväksi yritykseksi. Koronavirus on ensimmäinen kasvuennusteisiin odottamattomasti vaikuttava tekijä.

Lataa lisää