Johtaminen

Miksi työnantajamielikuva on yritykselle tärkeä?

Miksi työnantajamielikuva on yritykselle tärkeä?

Yrittäjän suurin haaste on se, että potentiaaliset työntekijät eivät tiedä yrityksestä mitään.

| |

Työnantajamielikuva nousee isoon arvoon, kun pk-yrityksissä harkitaan uusien työntekijöiden palkkaamista. Työnantajamielikuvalla tarkoitetaan nimittäin sitä, minkälainen maine yrityksellä on työpaikkana.

Työpsykologi Juho Toivolan mukaan yrityksen maine korostuu tilanteissa, jolloin on työntekijöiden markkinat. Tilanne on nyt päällä useilla toimialoilla. Pk-yritysten yksi suurimmista ellei jopa suurin kasvun este on puute osaavasta työvoimasta.

Työpaikan valintaa tehtäessä mietitään varsin arkipäiväisiä asioita, mutta ne pitää olla kunnossa: palkkaus, työn mielekkyys, etenemismahdollisuudet, johdon uskottavuus, yrityksen visio ja se, miltä työpaikka näyttää omassa CV:ssä.

– Työnantajamielikuvasta puhutaan nyt enemmän, mutta se on ollut aina tärkeää. Useissa yrityksissä pohditaan vakavasti, onko niillä maineongelmia rekrytoinnin näkökulmasta. Jos työnantajamielikuvatyö otetaan tosissaan, rekrytointi helpottuu ja on euroissa mitattuna halvempaa, Toivola sanoo.

Pk-yrityksillä on osaamisvajeita myös itse rekrytoinnissa. Usein tuijotetaan vain hakijan CV:tä, vaikka huomio pitäisi kiinnittää aivan muualle.

Työnantajamielikuva vaatii jatkuvaa työtä

Toivola arvioi, että yrittäjän suurin haaste työnantajamielikuvan rakentamisessa liittyy yrityksen tunnettuuteen. Potentiaaliset työntekijät eivät tiedä yrityksen olemassaolosta.

– Työnantajamielikuvatyön täytyy olla jatkuvaa. Nykyisten työntekijöiden sitoutuminen heijastuu uusien työntekijöiden houkuttelemiseen. Jos työntekijät ovat tyytyväisiä, yrityksen maine leviää. Ihmiset puhuvat ystävilleen ja omissa verkostoissaan, Toivola kertoo.

Työ alkaa yrityskulttuurista. Yrityskulttuurin vahvistamiseen on monia keinoja. Lisäksi yrittäjän pitää olla ahne palautteelle ja kehittyä esimiehenä. Esimiestyön parantamiseen on niin ikään useita tapoja.

Työnantajamielikuvalla on laajempikin merkitys kuin pelkkä työntekijöiden rekrytointi. Yrityksen yleinen maine vaikuttaa asiakkaiden ostokäyttäytymiseen.

– Kuluttajat ja yritykset haluavat ostaa niiltä, joilla on hyvä maine työpaikkana, Toivola korostaa.

5 oppia yrittäjän eläkkeelle siirtymisestä

Tyypillisiä eläköityvän yrittäjän kompastuskiviä ovat liian vähäinen suunnittelu ja uran aikana minimissä pidetty YEL.

Miten kasvun lasikatto rikotaan? Yrittäjä itse on usein kasvun suurin este

Kasvun lasikatto syntyy, kun yrittäjät eivät uskalla palkata itseään parempia kasvun johtajia.

Hiihtopummista kahvialan vaikuttajaksi – erikoiskahvit veivät Arttu Muukkosen menestyksen tielle

Kahvi vei Lehmus Roasteryn toimitusjohtajan Arttu Muukkosen mennessään. Samalla yrittäjyys on opettanut, että ajoitus on kaikki kaikessa.

Nuorten sitouttamisessa korostuu kuuntelun taito: 4 huomiota nuorten johtamisesta

Nuorten taitava johtaminen on tärkeä keino sitouttaa tekijöitä yrityksiin. Asiantuntija kertoo tärkeimmät huomiot nuorten tekijöiden johtamisesta.

Milla Tarnanen luotsaa kovassa kasvussa olevaa konevuokraamo Vatupassia – ”Päätimme, ettemme halua kulkea pörssiyhtiöiden vanavedessä”

Kuukauden yrittäjä Milla Tarnanen pitää perheyrityksen valttina joustavuutta. Yritys on sopivan pieni ja ketterä, mutta samalla riittävän iso ja uskottava.

Miten vahvistaa yhteishenkeä? 4 vinkkiä tiiviimpään työyhteisöön

Etätyön lisääntyessä me-hengen tärkeys kasvaa entisestään. Hyvät esimiestaidot ovat sen keskeinen peruspilari, mutta myös kollegoiden välistä vuorovaikutusta kannattaa edistää.

Matti Ruuska on silliyrittäjä henkeen ja vereen: Palasi vielä kerran yrittäjäksi johtamaan Suomen ainoaa sillitehdasta

Kun sillikonkari Matti Ruuska myi omistamansa Boyfood-silliyhtiön, hän katui sitä heti. Nyt hän johtaa Suomen Sillikonttoria ja aikoo palauttaa kotimaisen sillinjalostuksen kunnian.

Lapualta Amazoniin – Jukka-Pekka Kallio kasvattaa vauhdilla lattiabisnestä verkossa ja haaveilee ”lattioiden Ikean” perustamisesta

Kuukauden yrittäjä Jukka-Pekka Kallio uskoo kasvuun koronakriisinkin keskellä. Nyt lapualaista lattiaa saa myös Amazon-verkkokaupasta.

Kahden päivän lamaannus vaihtui toimintaan: Minna Parikka hyppäsi lentokoneeseen, otti ohjat omiin käsiinsä ja ratkaisi koko yrittäjäuransa vaikeimman tilanteen

Tunnetun kenkäsuunnittelijan 15 vuoden yrittäjäuran vaikein hetki osui yrityksen ensimmäisiin vuosiin. Valmistajan takia kokonainen kenkämallisto oli jäädä tekemättä.

Lataa lisää