Johtaminen

Miksi työnantajamielikuva on yritykselle tärkeä?

Miksi työnantajamielikuva on yritykselle tärkeä?

Yrittäjän suurin haaste on se, että potentiaaliset työntekijät eivät tiedä yrityksestä mitään.

| |

Työnantajamielikuva nousee isoon arvoon, kun pk-yrityksissä harkitaan uusien työntekijöiden palkkaamista. Työnantajamielikuvalla tarkoitetaan nimittäin sitä, minkälainen maine yrityksellä on työpaikkana.

Työpsykologi Juho Toivolan mukaan yrityksen maine korostuu tilanteissa, jolloin on työntekijöiden markkinat. Tilanne on nyt päällä useilla toimialoilla. Pk-yritysten yksi suurimmista ellei jopa suurin kasvun este on puute osaavasta työvoimasta.

Työpaikan valintaa tehtäessä mietitään varsin arkipäiväisiä asioita, mutta ne pitää olla kunnossa: palkkaus, työn mielekkyys, etenemismahdollisuudet, johdon uskottavuus, yrityksen visio ja se, miltä työpaikka näyttää omassa CV:ssä.

– Työnantajamielikuvasta puhutaan nyt enemmän, mutta se on ollut aina tärkeää. Useissa yrityksissä pohditaan vakavasti, onko niillä maineongelmia rekrytoinnin näkökulmasta. Jos työnantajamielikuvatyö otetaan tosissaan, rekrytointi helpottuu ja on euroissa mitattuna halvempaa, Toivola sanoo.

Pk-yrityksillä on osaamisvajeita myös itse rekrytoinnissa. Usein tuijotetaan vain hakijan CV:tä, vaikka huomio pitäisi kiinnittää aivan muualle.

Työnantajamielikuva vaatii jatkuvaa työtä

Toivola arvioi, että yrittäjän suurin haaste työnantajamielikuvan rakentamisessa liittyy yrityksen tunnettuuteen. Potentiaaliset työntekijät eivät tiedä yrityksen olemassaolosta.

– Työnantajamielikuvatyön täytyy olla jatkuvaa. Nykyisten työntekijöiden sitoutuminen heijastuu uusien työntekijöiden houkuttelemiseen. Jos työntekijät ovat tyytyväisiä, yrityksen maine leviää. Ihmiset puhuvat ystävilleen ja omissa verkostoissaan, Toivola kertoo.

Työ alkaa yrityskulttuurista. Yrityskulttuurin vahvistamiseen on monia keinoja. Lisäksi yrittäjän pitää olla ahne palautteelle ja kehittyä esimiehenä. Esimiestyön parantamiseen on niin ikään useita tapoja.

Työnantajamielikuvalla on laajempikin merkitys kuin pelkkä työntekijöiden rekrytointi. Yrityksen yleinen maine vaikuttaa asiakkaiden ostokäyttäytymiseen.

– Kuluttajat ja yritykset haluavat ostaa niiltä, joilla on hyvä maine työpaikkana, Toivola korostaa.

Kalakauppiaan oivaltama 95 prosentin sääntö luo pohjan hyvälle työilmapiirille ja erottuvalle asiakaspalvelulle

Turkulainen kalaliike syntyi vuonna 2007 yllytyshulluuden ja järjen äänen yhdistelmästä. Yrittäjät välttelivät velkarahaa ja tekivät ensimmäiset kaksi vuotta kaiken kahdestaan.

Kilpaillulla alalla menestyy, jos tekee toisin kuin muut – Tähän luottaa Neliöt Liikkuu

Neliöt Liikkuu LKV syntyi halusta tuulettaa kiinteistönvälitysalaa. Yrityksessä välittäjä saa luoda itsestään brändin.

Miten hallitus tukee kasvua? 3 keinoa kasvun kiihdyttämiseen

Hyvä hallitus tuo yritykseen sparrausapua sekä täydentävää osaamista. Myös hallituksen jäsenten omat verkostot vievät yritystä eteenpäin kasvun tiellä.

Modulight kasvoi laseralan huipputekijäksi: Kuukauden yrittäjä avaa, miten hengissäpysymiskamppailu vaihtui menestykseen

Seppo Orsila on ollut kehittämässä laseralan huippututkimuksesta maailmalla menestyvän vientiyrityksen. Tie tiedeyhteisöstä kansainväliseen menestykseen vei yli 10 vuotta, mutta se kannatti.

Pomot alas norsunluutornista: Työilmapiiri vaatii vaalimista

Raisiolaisyrityksessä hyvän työilmapiiriin tehdään aktiivisesti töitä. Kaikkia pidetään perheenjäseninä, ja ongelmat nostetaan keskusteluun heti.

Kasvu haastaa johtajan: Vincitin Mikko Kuitunen kertoo isoimmat oivalluksensa työntekijöiden johtamisesta

Vincit on kasvanut 13 vuodessa pörssiyhtiöksi ja usean sadan henkilön työyhteisöksi. Kasvu on haastanut toimitusjohtajan miettimään työntekijöiden johtamista uudella tavalla.

Moni asia on muuttunut 10 vuodessa, mutta yksi pysyy: Kuukauden yrittäjä pitää valmistuksen Suomessa

Tamperelaisen Piruetin toimitusjohtaja Susanna Etula luottaa yrityksensä toiminnassa kotimaisuuteen. Hänen johdollaan liikevaihto ja -tulos ovat kasvaneet. Nyt yrityksessä on mukana koko perhe.

Sarjayrittäjä Kim Heiniö on ollut kehittämässä yli sataa ravintolakonseptia: Olen ollut sielultani yrittäjä koko elämäni

Soupster Familyn toimitusjohtaja Kim Heiniö kertoo, että onnistumisessa keskeisiä tekijöitä ovat olleet isot riskit, tuuri, hyvät ihmiset ja ripaus uhkarohkeutta.

Miksi ideoita ei viedä käytäntöön? 4 huomiota innovaatioista

Uudenlainen ajattelukyky ja innovaatiot vaativat yritykseltä tiettyjä toimia. Yrittäjä Ari Huusko kertoo, miten pk-yrittäjät voivat tukea innovaatioiden syntyä.

Lataa lisää