Johtaminen

Miksi visio on tärkeä? Katso yrittäjän upea tarina – Koko porukka päätyi Kreikkaan
Visio on iso unelma, jonka jokainen yrittäjä ja yritys haluaa saavuttaa.
Mikä on yrityksen visio? Jokainen yrittäjä ja yritys tarvitsee tavoitteen jo heti alkuvaiheessa, jota kohti sen pitää suunnata.
Keskisuurten yritysten taloushallinnon ja toiminnanohjauksen digikumppani Efima on hyvä esimerkki siitä, kuinka visio ja missio toimivat parhaimmillaan. Ne innostavat, ohjaavat arjen tekemistä, sitouttavat ja lopulta palkitsevat.
Usein pk-yritykset miettivät visiota liian teoreettisesti.
– Meillä visio ja missio kulkevat käsi kädessä. Meidän olemassaolon tarkoitus tulee jo yrityksen nimestä eli nimi velvoittaa. Efima on kreikkaa ja tarkoittaa hyvämaineista ja kunniallista. Se ohjaa meidän toimintaamme, sanoo toimitusjohtaja Tero Salminen.
Hänen mukaansa Efima halusi olla jo perustamisvaiheessa erilainen yritys. Sen tavoitteena oli olla paras työpaikka ja saavuttaa alan paras asiakastyytyväisyys.
Neljä perustajaosakasta uskoi numeroiden seuraavan perässä, jos tavoitteet alkavat toteutua.
– Visio kuvaa tosi isoa tavoitetta ja kehitysloikkaa. Huomasimme yrityksen perustamisen jälkeen oman nimikkopaikan Kreikassa, Agia Efiman. Sovimme, että lähdemme sinne kaikki, jos tavoitteisiin päästään. Se oli aluksi läppä, mutta lunastimme lupauksemme vähän yli vuosi sitten, Salminen muistelee.
Yrittäjä kertoo, että visio on antanut kaikille paljon inspiraatiota. Sen ympärille on syntynyt myös paljon tarinoita.
Samalla omistajat joutuivat isoon testiin. Efimassa oli tuolloin lähes sata työntekijää ja logistisesti paikka oli haastava. Matkaa suunniteltiin yli vuosi. Lopulta kohteeseen lennettiin tilauskoneella.
Miksi yrityksen visio on tärkeä?
Efiman ensimmäinen iso visio täyttyi. Yrityksen liikevaihto on nyt yli 15 miljoonaa euroa ja seuraava tavoite on kansainvälistyä ja kasvattaa yritystä 50 miljoonaan euroon.
Kun välitavoitteet täyttyvät, Agia Efiman rannat odottavat taas suomalaisia.
– Visio on todella tärkeä pk-yritykselle. Yrittäjänä haluaa aina saada aikaiseksi jotain ja onnistua. Kun organisaatiota aletaan rakentaa, visiosta tulee koko porukalle yhteinen maali ja suunta. Visiolla on vaikutusta myös työn merkityksellisyydelle. Se korostuu koko ajan työelämässä, Salminen sanoo.
Strategian pitää elää
Vaasan yliopiston yrittäjyyden professori Annika Tidström on kertonut Y-Studiolle, ettei strategia ole vain sanahelinää vaan konkreettisia tekoja tavoitteiden saavuttamiseksi.
Efima on omassa visiossaan vaiheessa kaksi. Sen sijaan strategia muuttuu ja elää jatkuvasti.
– Strategia on yksinkertaistettuna suunnitelma, miten tavoitteeseen mennään. Strategia on valintoja, että mitä tehdään. Vähintään yhtä tärkeää on se, että mitä ei tehdä. Eli oikean fokuksen hakemista ja jatkuvaa oppimista, Salminen luettelee.
Hänen mukaansa Efimassa mietitään strategiaa jatkuvasti.
– Strategiatyö nousi uudelle tasolle uuden hallituksen ansiosta. Seuraamme jatkuvasti, miten strategia toteutuu ja teemme korjaavia liikkeitä.
Fakta
Mikä tekee hyvän vision ja strategian?
Hyvä visio ei ole vain slogan tai lausahdus, kuten ”alueen halutuin toimija”.
Visiota kannattaa lähteä määrittelemään sitä kautta, missä yrityksen halutaan olevan esimerkiksi viiden vuoden kuluttua. Tee se mahdollisimman konkreettisin kysymyksin:
– Minkä kokoinen yritys on silloin? Kuinka paljon työntekijöitä on? Kuinka monessa paikassa se toimii?
– Mikä yrityksen pääbisnes on?
– Mikä yrityksen toimintamalli on? Keitä yrityksen kumppanit ovat?
– Mitkä teknologiat tai tuotteet yrityksellä on käytössä?
Vision pitää olla hyvin hahmotettava.
Hyvä strategia antaa askelmerkit
Omien kilpailuetujen tunnistaminen on strategian ydin. Se kertoo, millaista yritystä ollaan rakentamassa.
Strategia vastaa myös kysymykseen ”miten”. Strategiatyön tuloksena syntyy agenda ja tiekartta, kuinka tavoiteltua visiota kohti edetään. Strategia siis ohjaa toimintaa. Hyvä strategia huomioi yrityksen haasteet ja määrittelee keinot, joilla niihin vastataan.