Johtaminen

Miksi visio on tärkeä? Katso yrittäjän upea tarina – koko porukka päätyi Kreikkaan

Miksi visio on tärkeä? Katso yrittäjän upea tarina – koko porukka päätyi Kreikkaan

Visio on iso unelma, jonka jokainen yrittäjä ja yritys haluaa saavuttaa.

| |

Jokainen yrittäjä ja yritys tarvitsee tavoitteen jo heti alkuvaiheessa, jota kohti sen pitää suunnata.

Keskisuurten yritysten taloushallinnon ja toiminnanohjauksen digikumppani Efima on hyvä esimerkki siitä, kuinka visio ja missio toimivat parhaimmillaan. Se innostaa, ohjaa arjen tekemistä, sitouttaa ja lopulta palkitsee.

Usein pk-yritykset miettivät visiota liian teoreettisesti.

– Meillä visio ja missio kulkevat käsi kädessä. Meidän olemassaolon tarkoitus tulee jo yrityksen nimestä eli nimi velvoittaa. Efima on kreikkaa ja tarkoittaa hyvämaineista ja kunniallista. Se ohjaa meidän toimintaamme, sanoo toimitusjohtaja Tero Salminen.

Hänen mukaansa Efima halusi olla jo perustamisvaiheessa erilainen yritys. Sen tavoitteena oli olla paras työpaikka ja saavuttaa alan paras asiakastyytyväisyys.

Neljä perustajaosakasta uskoi numeroiden seuraavan perässä, jos tavoitteet alkavat toteutua.

– Visio kuvaa tosi isoa tavoitetta ja kehitysloikkaa. Huomasimme yrityksen perustamisen jälkeen oman nimikkopaikan Kreikassa, Agia Efiman. Sovimme, että lähdemme sinne kaikki, jos tavoitteisiin päästään. Se oli aluksi läppä, mutta lunastimme lupauksemme vähän yli vuosi sitten, Salminen muistelee.

Yrittäjä sanoo vision antaneen kaikille paljon inspiraatiota. Sen ympärille on syntynyt myös paljon tarinoita.

Samalla omistajat joutuivat isoon testiin. Efimassa oli tuolloin lähes sata työntekijää ja logistisesti paikka oli haastava. Matkaa suunniteltiin yli vuosi. Lopulta kohteeseen lennettiin tilauskoneella.

Miksi yrityksen visio on tärkeä?

Efiman ensimmäinen iso visio täyttyi. Yrityksen liikevaihto on nyt yli 15 miljoonaa euroa ja seuraava tavoite on kansainvälistyä ja kasvattaa yritystä 50 miljoonaan euroon.

Kun välitavoitteet täyttyvät, Agia Efiman rannat odottavat taas suomalaisia.

– Visio on todella tärkeä pk-yritykselle. Yrittäjänä haluaa aina saada aikaiseksi jotain ja onnistua. Kun organisaatiota aletaan rakentaa, visiosta tulee koko porukalle yhteinen maali ja suunta. Visiolla on vaikutusta myös työn merkityksellisyydelle. Se korostuu koko ajan työelämässä, Salminen sanoo.

Strategian pitää elää

Yrityksiä valmentavan ja konsultoivan Balentorin yritysvalmentaja Ossi Vanhamäki listasi Y-Studiolle kolme eri vaihetta, jolloin visio, missio ja strategia päivittyvät.

Efima on omassa visiossaan vaiheessa kaksi. Sen sijaan strategia muuttuu ja elää jatkuvasti.

– Strategia on yksinkertaistettuna suunnitelma, miten tavoitteeseen mennään. Strategia on valintoja, että mitä tehdään. Vähintään yhtä tärkeää on se, että mitä ei tehdä. Eli oikean fokuksen hakemista ja jatkuvaa oppimista, Salminen luettelee.

Hänen mukaansa Efimassa mietitään strategiaa jatkuvasti.

– Strategiatyö nousi uudelle tasolle uuden hallituksen ansiosta. Seuraamme jatkuvasti, miten strategia toteutuu ja teemme korjaavia liikkeitä.

Fakta

Mikä tekee hyvän vision ja strategian?

Hyvä visio ei ole vain slogan tai lausahdus, kuten ”alueen halutuin toimija”.

Balentorin yritysvalmentaja Ossi Vanhamäki neuvoo määrittelemään vision sitä kautta, missä yrityksen halutaan olevan esimerkiksi viiden vuoden kuluttua. Tee se mahdollisimman konkreettisin kysymyksin:

– Minkä kokoinen yritys on silloin? Kuinka paljon työntekijöitä on? Kuinka monessa paikassa se toimii?
– Mikä yrityksen pääbisnes on?
– Mikä yrityksen toimintamalli on? Keitä yrityksen kumppanit ovat?
– Mitkä teknologiat tai tuotteet yrityksellä on käytössä?

Vision pitää olla hyvin hahmotettava.

– Jos aiotaan olla sadan työntekijän yritys seitsemällä paikkakunnalla, seuraavaksi pitää miettiä, miten sitä ruvetaan rakentamaan? Mitä asioita pitää kehittää, millä aikataululla ja missä järjestyksessä? Vanhamäki antaa esimerkin.

Hyvä strategia antaa askelmerkit

Omien kilpailuetujen tunnistaminen on strategian ydin. Se kertoo, millaista yritystä ollaan rakentamassa.

Strategia vastaa myös kysymykseen ”miten”. Strategiatyön tuloksena syntyy agenda ja tiekartta, kuinka tavoiteltua visiota kohti edetään. Strategia siis ohjaa toimintaa. Hyvä strategia huomioi yrityksen haasteet ja määrittelee keinot, joilla niihin vastataan.

Miten yrittäjä voi ratkaista riidat työpaikalla? Puutu nopeasti ja puhu

Hyvän työyhteisön merkki on se, miten konfliktitilanteet pystytään käsittelemään.

Miten syntyy vahva yrityskulttuuri? Katso Juho Toivolan neuvot

Työpsykologi listaa, mitä yrityskulttuuri tarkoittaa, miten sitä voi kehittää ja miksi se on tärkeää.

Taidot opitaan koulussa, tehokkuus työmaalla

Yrittäjän resurssit eivät riitä kouluttamaan työntekijöitä pystymetsästä. Työharjoittelulle on silti perusteet, kirjoittaa Korson Sähkö-Yksikön Sami Haatanen.

Aina ei tarvitse olla startup – Miten perinteinen yritys kasvaa gaselliksi?

Helsingin Kurottajapalvelu on onnistunut luomaan työpaikalle asenteen, jossa kaikki tekevät työtä yrityksen eteen.

Tahdotko esimieheksi? Mieti, pystytkö elämään näiden asioiden kanssa

Esimiehen työ on äärimmäisen antavaa. Kaikista ei kuitenkaan ole siihen, kirjoittaa Antellin toimitusjohtaja Tomi Lantto.

Nuoren miehen kuolema järkytti – työturvallisuudesta tuli ykkösjuttu

Traaginen onnettomuus osoitti aikoinaan työturvallisuuden merkityksen. Sen parantaminen on paras päätökseni, kirjoittaa Meri-Porin Kuormauksen Marko Pakarinen.

Vähemmän on enemmän – 4 vinkkiä ajanhallintaan

Suuremmat työtunnit eivät välttämättä tarkoita parempaa tulosta. Rauhoittuminen luo tehokkuutta, kirjoittaa M Roomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Mitä arvot kertovat yrityksestäsi? Vältä näitä sanoja

Yleisimpien fraasien julistaminen ja ”pakkovastuullisuus” ovat epäuskottavia.

Mikä on unelmasi ja miten sen voi saavuttaa?

Visio ja strategia täytyy miettiä huolella ja välttää turhia latteuksia.

Lataa lisää