Johtaminen

Miksi visio on tärkeä? Katso yrittäjän upea tarina – koko porukka päätyi Kreikkaan

Miksi visio on tärkeä? Katso yrittäjän upea tarina – koko porukka päätyi Kreikkaan

Visio on iso unelma, jonka jokainen yrittäjä ja yritys haluaa saavuttaa.

| |

Jokainen yrittäjä ja yritys tarvitsee tavoitteen jo heti alkuvaiheessa, jota kohti sen pitää suunnata.

Keskisuurten yritysten taloushallinnon ja toiminnanohjauksen digikumppani Efima on hyvä esimerkki siitä, kuinka visio ja missio toimivat parhaimmillaan. Se innostaa, ohjaa arjen tekemistä, sitouttaa ja lopulta palkitsee.

Usein pk-yritykset miettivät visiota liian teoreettisesti.

– Meillä visio ja missio kulkevat käsi kädessä. Meidän olemassaolon tarkoitus tulee jo yrityksen nimestä eli nimi velvoittaa. Efima on kreikkaa ja tarkoittaa hyvämaineista ja kunniallista. Se ohjaa meidän toimintaamme, sanoo toimitusjohtaja Tero Salminen.

Hänen mukaansa Efima halusi olla jo perustamisvaiheessa erilainen yritys. Sen tavoitteena oli olla paras työpaikka ja saavuttaa alan paras asiakastyytyväisyys.

Neljä perustajaosakasta uskoi numeroiden seuraavan perässä, jos tavoitteet alkavat toteutua.

– Visio kuvaa tosi isoa tavoitetta ja kehitysloikkaa. Huomasimme yrityksen perustamisen jälkeen oman nimikkopaikan Kreikassa, Agia Efiman. Sovimme, että lähdemme sinne kaikki, jos tavoitteisiin päästään. Se oli aluksi läppä, mutta lunastimme lupauksemme vähän yli vuosi sitten, Salminen muistelee.

Yrittäjä sanoo vision antaneen kaikille paljon inspiraatiota. Sen ympärille on syntynyt myös paljon tarinoita.

Samalla omistajat joutuivat isoon testiin. Efimassa oli tuolloin lähes sata työntekijää ja logistisesti paikka oli haastava. Matkaa suunniteltiin yli vuosi. Lopulta kohteeseen lennettiin tilauskoneella.

Miksi yrityksen visio on tärkeä?

Efiman ensimmäinen iso visio täyttyi. Yrityksen liikevaihto on nyt yli 15 miljoonaa euroa ja seuraava tavoite on kansainvälistyä ja kasvattaa yritystä 50 miljoonaan euroon.

Kun välitavoitteet täyttyvät, Agia Efiman rannat odottavat taas suomalaisia.

– Visio on todella tärkeä pk-yritykselle. Yrittäjänä haluaa aina saada aikaiseksi jotain ja onnistua. Kun organisaatiota aletaan rakentaa, visiosta tulee koko porukalle yhteinen maali ja suunta. Visiolla on vaikutusta myös työn merkityksellisyydelle. Se korostuu koko ajan työelämässä, Salminen sanoo.

Strategian pitää elää

Yrityksiä valmentavan ja konsultoivan Balentorin yritysvalmentaja Ossi Vanhamäki listasi Y-Studiolle kolme eri vaihetta, jolloin visio, missio ja strategia päivittyvät.

Efima on omassa visiossaan vaiheessa kaksi. Sen sijaan strategia muuttuu ja elää jatkuvasti.

– Strategia on yksinkertaistettuna suunnitelma, miten tavoitteeseen mennään. Strategia on valintoja, että mitä tehdään. Vähintään yhtä tärkeää on se, että mitä ei tehdä. Eli oikean fokuksen hakemista ja jatkuvaa oppimista, Salminen luettelee.

Hänen mukaansa Efimassa mietitään strategiaa jatkuvasti.

– Strategiatyö nousi uudelle tasolle uuden hallituksen ansiosta. Seuraamme jatkuvasti, miten strategia toteutuu ja teemme korjaavia liikkeitä.

Fakta

Mikä tekee hyvän vision ja strategian?

Hyvä visio ei ole vain slogan tai lausahdus, kuten ”alueen halutuin toimija”.

Balentorin yritysvalmentaja Ossi Vanhamäki neuvoo määrittelemään vision sitä kautta, missä yrityksen halutaan olevan esimerkiksi viiden vuoden kuluttua. Tee se mahdollisimman konkreettisin kysymyksin:

– Minkä kokoinen yritys on silloin? Kuinka paljon työntekijöitä on? Kuinka monessa paikassa se toimii?
– Mikä yrityksen pääbisnes on?
– Mikä yrityksen toimintamalli on? Keitä yrityksen kumppanit ovat?
– Mitkä teknologiat tai tuotteet yrityksellä on käytössä?

Vision pitää olla hyvin hahmotettava.

– Jos aiotaan olla sadan työntekijän yritys seitsemällä paikkakunnalla, seuraavaksi pitää miettiä, miten sitä ruvetaan rakentamaan? Mitä asioita pitää kehittää, millä aikataululla ja missä järjestyksessä? Vanhamäki antaa esimerkin.

Hyvä strategia antaa askelmerkit

Omien kilpailuetujen tunnistaminen on strategian ydin. Se kertoo, millaista yritystä ollaan rakentamassa.

Strategia vastaa myös kysymykseen ”miten”. Strategiatyön tuloksena syntyy agenda ja tiekartta, kuinka tavoiteltua visiota kohti edetään. Strategia siis ohjaa toimintaa. Hyvä strategia huomioi yrityksen haasteet ja määrittelee keinot, joilla niihin vastataan.

Yritysjohtajan opit kriisinhallinnasta: Älä luule tietäväsi kaikkea, opi nopeasti uutta ja sopeudu tilanteeseen

Kriisit ovat usein arvaamattomia. 35 vuoden ura on opettanut Bengt Westerholmia varautumaan myös odottamattomaan. Hän jakaa oppinsa.

Näin johdat henkilöstöä kriisitilanteessa – 4 vinkkiä haastavassa tilanteessa selviämiseen

Koronakriisi pakottaa pohtimaan henkilöstön johtamista uudella tavalla. Yrittäjän on helpompi ottaa haastava tilanne haltuun, kun tietyt peruspilarit ovat kunnossa.

Pashan markkinajohtaja tulee idästä ja tähtää länteen: Tehokas tuotekehitys on kuukauden yrittäjän kasvun reseptissä tärkein ainesosa

Lieksan Laatuherkut on kasvava elintarvikeyritys, joka ponnistaa Pohjois-Karjalasta muualle Suomeen ja pian myös ulkomaille. Toiminnan pohjavireenä on toimitusjohtajan Teijo Lyytisen mukaan kotiseuturakkaus.

Selkeät suunnitelmat, sopimukset ja työnjaot veivät ohjelmistotalon gaselliksi – Tulevaa kasvua himmentää korona

Tamperelainen Unikie on kehittynyt viidessä vuodessa 250 henkilön kannattavaa kasvua tekeväksi yritykseksi. Koronavirus on ensimmäinen kasvuennusteisiin odottamattomasti vaikuttava tekijä.

Ideasta kaupan hyllyille: Hiilineutraalin pakkausmateriaalin matka valmiiksi tuotteeksi on kestänyt jo vuosia

Startup-yritys Woodly on kehittänyt hiilineutraaleja pakkausmateriaaleja pitkään. Matka varsinaiseen tuotantoon on vaatinut pitkällistä tutkimustyötä.

Kuinka varautua työttömyyteen? 5 kysymystä yrittäjän työttömyysturvasta

Myös yrittäjä voi varautua jo ennalta työttömyyteen. Nykyään noin 30 000 yrittäjää kuuluu työttömyyskassaan.

Pia Erlundin toinen yritys kasvoi menestystarinaksi: ”Jumankauta, nyt minä olen se musta hevonen”

Entinen parturi-kampaaja tiesi aina, että jotain suurempaa on tulossa. Hänelle on tärkeää todistaa, että muotifirmakin voi olla hyvää bisnestä. Nyt yritys hipoo 2 miljoonan euron tulosta.

Tofuyritys oli aikaansa edellä – Toiminta kääntyi kunnolla kannattavaksi vasta 20 vuoden jälkeen

Yrityksen perustaminen liian aikaisessa vaiheessa saattaa tulla kalliiksi. Varhainen panostus voi kuitenkin luoda myös hyvän perustan toiminnalle: Jalotofun valttikortti on nyt suuri etumatka kilpailijoihin.

Yrittäjä on kokenut menestyksen ja tappion – Nyt hän vetää jättiketjun hotellia

Uuden oppiminen kiehtoo Ville Virkkiä, mutta omassa yrityksessä oppimisen rajat tulivat vastaan. Siksi hän haki töihin tien toiselle puolelle maailman suurimman hotelliketjun palvelukseen.

Lataa lisää