Johtaminen

Mitä on Suomen parhaan työpaikan yrityskulttuuri? Perustajien arvomaailma loi vahvan pohjan
Saana Tyni on hakenut apua johtamiseen muun muassa kouluttautumalla ja keskustelemalla mentorien kanssa.

Mitä on Suomen parhaan työpaikan yrityskulttuuri? Perustajien arvomaailma loi vahvan pohjan

Yrittäjien pitää näyttää esimerkkiä omalla tekemisellään, sanoo Koti Puhtaaksi Oy:n toimitusjohtaja Saana Tyni.

|

Koti Puhtaaksi on noussut nopeasti suomalaisten tietoisuuteen yrityksenä, joka haluaa nostaa siivousalan arvostusta ja jossa työntekijät voivat hyvin.

Osoituksena työntekijöiden tyytyväisyydestä on viime keväänä myönnetty Suomen paras työpaikka -palkinto. Sen jälkeen Koti Puhtaaksi on valittu muun muassa Euroopan yhdeksänneksi parhaaksi työpaikaksi.

Yrityskulttuuri on vahva, mutta se on vaatinut paljon työtä heti yrityksen perustamisesta lähtien. Työpsykologi Juho Toivola on listannut, mitä kaikkea yrityskulttuuri tarkoittaa. Yhtenä kiteytyksenä yrityskulttuuri kertoo, mitä yrityksessä tapahtuu, kun pomot eivät ole katsomassa.

– Allekirjoitan Juhon viestin täysin. Emme ole lähteneet tietoisesti rakentamaan yrityskulttuuria, se on rakentunut. Kaikki on oikeastaan peräisin syvältä perustajien arvoista ja minun henkilökohtaisista tunnelukoista. Yksi niistä on se, että jos ihminen ei voi hyvin, minä en voi hyvin, sanoo yhtiön perustaja ja toimitusjohtaja Saana Tyni.

Tynin lisäksi siivousyrityksen omistajiin kuuluvat hänen neljä sisartaan ja aviomies Henri Haho. Toimitusjohtaja peräänkuuluttaa oman esimerkin voimaa varsinkin yrityksen alkuvaiheessa. Työntekijät samaistuvat yrittäjien kunnianhimoon tai kunnianhimottomuuteen. Suunnan muuttaminen on myöhemmin vaikeaa. Myös arvojen kanssa on syytä olla tarkkana, ettei sorru perinteisten fraasien listaamiseen.

Suomen paras työkaveri

Yrityskulttuurin syntyminen ja rakentaminen oli helpompaa, kun siivousyrityksessä oli 5–10 henkeä töissä. Nyt työntekijämäärä lähestyy jo kahtasataa.

Tynin ratkaisu oli yrityskulttuurin ”konseptointi”.

– Meidän kulttuurissamme yhteisö pitää huolta toinen toisestaan. Ensimmäiset tiiminvetäjät alkoivat kopioida sitä ajatusta. Jokainen tiimi on tehnyt myös 10 käskyä, jotka tiimiläiset ovat määritelleet itse. Yksi käsky on kaikilla sama: Olen Suomen paras työkaveri, Tyni kertoo.

Hänen mukaansa ”paras työkaveruus” on asenne, joka ohjaa arkea, vaikka sitä ei ajattelisikaan.

– Ne ovat pieniä arjen juttuja, eleitä ja toisen ihmisen kunnioitusta. Pieni suklaapatukka voi riittää piristykseksi, jos aamu on alkanut huonosti, Tyni sanoo.

Työllä pitää olla myös suurempi merkitys. Omistajat ovat pohtineet erilaisia iskulauseita, joilla puhutellaan nykyisiä ja uusia työntekijöitä.

Yksi iskulauseista on: Suomi, onnellisempi paikka elää. Tynin mukaan viestin oivaltaminen ei ollut vaikeaa, mutta sen sanoitus oli. Toinen iskulause on tarkoitettu enemmän sisäiseen käyttöön: Kaikki mitä tehdään, niin se tehdään kunnolla.

– Kun ihmisten mieleen iskostetaan erilaisia mantroja, ne säilyvät alitajunnassa, Tyni perustelee.

Vahva yrityskulttuuri näkyy usein myös kilpailuetuna suhteessa kilpailijoihin. Sairauspoissaolot vähenevät, työn laatu paranee, työnantajamielikuva kehittyy ja asiakkaat arvostavat yrityksen toimintatapoja.

– Emme ole ajatelleet yrityskulttuurin vaikutuksia talouspuoleen. Maalaisjärkikin sen lyhyellä matikalla kertoo, että vaikutukset ovat positiivisia talousnäkökulmasta, Tyni kertoo.

Vain korjaava palaute kehittää

Koti Puhtaaksi mittaa jatkuvasti työntekijöidensä työtyytyväisyyttä ja palautekeskusteluja käydään paljon.

Tyni myöntää, että sekin on hyväksyttävä, jos kaikki eivät innostu siivousyrityksen kulttuurista tai sovellu ylipäätään työyhteisöön. Konfliktitilanteita syntyy jokaisessa työyhteisössä eikä niitä saa pelätä.

– Puhuminen on tärkeää. Käymme keskusteluja ryhmissä ja henkilökohtaisesti. Myös asiakaspalautteita käsittelemme yhdessä. Virheitä pitää tehdä ja haluamme palautetta. Erityisesti kehittävää. Ilman sitä emme pysähtyisi miettimään, miten voimme tehdä asioita paremmin, Tyni sanoo.

Kuinka varautua työttömyyteen? 5 kysymystä yrittäjän työttömyysturvasta

Myös yrittäjä voi varautua jo ennalta työttömyyteen. Nykyään noin 30 000 yrittäjää kuuluu työttömyyskassaan.

Pia Erlundin toinen yritys kasvoi menestystarinaksi: ”Jumankauta, nyt minä olen se musta hevonen”

Entinen parturi-kampaaja tiesi aina, että jotain suurempaa on tulossa. Hänelle on tärkeää todistaa, että muotifirmakin voi olla hyvää bisnestä. Nyt yritys hipoo 2 miljoonan euron tulosta.

Tofuyritys oli aikaansa edellä – Toiminta kääntyi kunnolla kannattavaksi vasta 20 vuoden jälkeen

Yrityksen perustaminen liian aikaisessa vaiheessa saattaa tulla kalliiksi. Varhainen panostus voi kuitenkin luoda myös hyvän perustan toiminnalle: Jalotofun valttikortti on nyt suuri etumatka kilpailijoihin.

Yrittäjä on kokenut menestyksen ja tappion – Nyt hän vetää jättiketjun hotellia

Uuden oppiminen kiehtoo Ville Virkkiä, mutta omassa yrityksessä oppimisen rajat tulivat vastaan. Siksi hän haki töihin tien toiselle puolelle maailman suurimman hotelliketjun palvelukseen.

Muutosjohtaminen on kasvuyrityksessä arkipäivää – ”Vanhan toiminnan pitää muuttua uudeksi”

Yrittäjyyden professori Jarna Heinonen sanoo, että kasvuun ei voi vastata vain tekemällä enemmän.

Yrittäjä, opi katkaisemaan stressikierre – avainasemassa on oman vallan ja hallinnan vähentäminen

Yrittäjän kannattaa opetella erottamaan, mitä on pakko hoitaa itse ja mitä voi delegoida, kertoo nurmijärveläisen VJ Maa-aineksen perustaja ja omistaja Ville Sainio.

Insinööri halusi palavasti yrittäjäksi – Ruumiskylmiö vaihtui salaatiksi

Kuukauden yrittäjä Samuli Laurikainen viljelee salaattia espoolaisessa teollisuushallissa. Menestys on vaatinut positiivista elämänasennetta ja epämukavuusalueella viihtymistä.

Itseohjautuvuudella parempiin tuloksiin – Työntekijöille kannattaa antaa niin paljon valtaa, että hirvittää

Yritys voi saavuttaa itseohjautuvuuteen kannustamalla mittavia hyötyjä. Sudenkuoppia on silti syytä varoa, kirjoittaa Antellin toimitusjohtaja Tomi Lantto.

Omistaja-ajattelu tuo hyötyjä sekä yrittäjälle että yhteiskunnalle

Yrittäjyys on kaiken taloudellisen toiminnan ytimessä, mutta yrittäjyyden punaisena lankana on kuitenkin tärkeää nähdä myös yrityksen omistajan näkökulma, korostaa Aho Groupin toisen polven omistaja Kari Jussi Aho.

Lataa lisää