Johtaminen

Miten palkita hyvästä työstä? Neljä yritystä kertoo
Jussi Haaviston johtamassa Maanrakennus T. Haavisto Oy:ssä on käytössä epävirallinen bonusjärjestelmä.

Miten palkita hyvästä työstä? Neljä yritystä kertoo

Työhyvinvointiin panostaminen on osa henkilöstön palkitsemista. Kehujen arvoa ei myöskään pidä väheksyä.

|

Onnistunut palkitsemisjärjestelmä sitouttaa työntekijöitä ja motivoi heitä. Henkilöstöön kannattaa panostaa huonompinakin aikoina.

Palkitsemistapoja on monia. Neljä yritystä kertoo Y-Studiolle, kuinka he palkitsevat työntekijöitään.

Palkkiota täytyy juhlia

Maanrakennus T. Haavisto Oy:n toimitusjohtajan Jussi Haaviston mielestä työntekijöiden palkkioita kannattaa juhlia.

– Palkkiosta ei ole mitään hyötyä, jos sen maksaa hiljaa työntekijän tilille. Jos palkkion saamisesta tekee vähän isomman jutun, se ei unohdu heti vaan innostaa sekä palkkion saajaa että koko yhtiötä.

Maanrakennusyrityksellä on käytössä epävirallinen bonusjärjestelmä. Haaviston mukaan työntekijä saa lisäpalkan esimerkiksi kahden viikon ajalta, jos hän tekee tulosta tietyn määrärahan yli.

– Tällainen tulosperusteinen järjestelmä toimii parhaiten, kun siitä muistuttaa tasaisin väliajoin ja antaa palautetta. Tulosta voi parantaa pienilläkin asioilla. Esimerkiksi joskus jo se, että tarkistaa työpäivän päätteeksi, ettei työmaalle jää arvokasta tavaraa, saattaa parantaa tulosta.

Myös työhyvinvoinnin ylläpitäminen on Haaviston mielestä työntekijöiden palkitsemista.

– Työhyvinvointi on taitolaji. Olemme oppineet kantapään kautta, että jos työntekijöiden hyvinvoinnista ei pidä huolta, se alkaa vaikuttaa yksittäisen työntekijän panokseen.

Haavisto muistuttaa, että työntekijöitä on hyvä kannustaa silloinkin, kun yrityksellä menee huonosti. Työhyvinvointiin sijoittaminen voi tällöin parantaa tulosta.

– Yhtenä vuonna teimme huonon tuloksen, eikä meillä ollut mitään aihetta juhlaan. Halusimme kuitenkin, että työntekijöiden oma hyvinvointi paranisi, joten hankimme kaikille työntekijöille maastopyörät. Laskin, että jos kymmenen prosenttia työntekijöistä alkaa käyttää pyöriään, se johtaa heidän kohdallaan elämäntapamuutokseen ja sijoitus maksaa itsensä takaisin kahdessa vuodessa. Näin myös kävi.

Henkilökohtainen palkitseminen kannustaa

Helsinkiläinen ravintolayritys Delifox on muuttamassa palkitsemisjärjestelmäänsä työntekijöiden kannalta henkilökohtaisemmaksi.

– Ravintola-alalla maksetaan palkkioita yleensä tuloksen mukaan niin, että summa on sama kaikille. Haluamme kokeilla yksilölähtöisempää palkitsemistapaa, koska tasapäistävä palkitsemistapa saattaa johtaa siihen, että kaikki työntekijät eivät välttämättä tee työtään parhaalla mahdollisella teholla vaan kokevat, että helpommallakin voi päästä, kertoo Delifoxin henkilöstöstä vastaava Kirsi Kankaanpää.

Kirsi Kankaanpää

Henkilökohtainen palkitseminen on otettu hänen mukaansa hyvin vastaan.

– Moni kokee, että omalla toiminnallaan voi jatkossa vaikuttaa aiempaa paremmin.

Kankaanpään mielestä myöskään aineetonta palkitsemista ei pidä unohtaa. Oikeaan kohtaan osuneet kehut ja palautteen antaminen saattavat sitouttaa henkilöstöä jopa paremmin kuin bonusjärjestelmä.

– Henkilöstön rooli on erittäin tärkeä varsinkin ravintola-alalla, sillä moni asiakas tulee ravintolaan juuri henkilökunnan takia.

Palkan ja palkkioiden lisäksi myös henkilöstöedut, työympäristö, työhyvinvointi jahenkilökohtaiset kehittämismahdollisuudet ovat iso osa toimivaa palkitsemisjärjestelmää.

– Palkitsemista on myös esimerkiksi se, että pyrimme muistamaan henkilöstöä merkkipäivinä ja tuemme heitä erilaisissa perhetilanteissa. Ravintola-alalla on vaikea löytää hyviä työntekijöitä, joten on tärkeää, että henkilökunta on sitoutunutta. Hyvä työilmapiiri ja palkitseminen vaikuttavat osaltaan siihen, että meillä on melko pieni vaihtuvuus. Koen, että olemme oikealla tiellä palkitsemisen suhteen.

Reilu bonus kaikille

Yrityksen palkitsemisjärjestelmä voi perustua myös siihen, että kaikki työntekijät palkitaan kerralla. Viime kesänä vantaalainen perheyritys LVI-Trio jakoi 100 000 euron bonuksen kaikkien työntekijöiden kesken.

– Meillä palkitaan koko porukka silloin kun siihen on palkitsemisen aihetta. Yksittäiset pienet rahapalkkiot eivät välttämättä merkitse paljoa saajalleen eikä niiden vaikutus kestä pitkään, sanoo LVI-Trion toimitusjohtaja Martti Saarnio.

Palkitseminen on Saarnion mukaan merkittävä asia, sillä tänä päivänä moni työntekijä valitsee itse, missä haluaa työskennellä.

– Me emme työnantajana pääse välttämättä valitsemaan työntekijöitä. Haluamme, että meillä työskentelevät ihmiset ovat alansa ammattilaisia, jotka oikeasti nauttivat työstään.

Saarnion mielestä palkitsemisen tehtävänä ei ole välttämättä sitouttaa työntekijöitä.

– Emme halua kahlita ketään pallo jalkaan, vaan tehdä aitoa yhteistyötä työntekijän kanssa. Kun kunnioitus on aitoa, työntekijä voi hyvin ja tämän motivaatio työntekoon säilyy. Tyytyväinen työntekijä tekee myös tulosta.

Yhteisen bonuksen lisäksi LVI-Trio palkitsee työntekijöitään myös suorilla rahapalkinnoilla ja pienillä kampanjoilla.

– Järjestämme erilaisia kilpailuja ja palkitsemme hyvistä yksittäisistä suorituksista. Myös liikuntasetelit ja työpaikan yhteiset sählykerhot ovat osa palkitsemista.

Kehu voi olla paras palkkio

Rahapalkkio on monelle työntekijälle tärkeä ja tulee aidosti tarpeeseen. Pukinmäen Fysiopalvelun vastaavan fysioterapeutin Hanna Markkulan mielestä rahapalkkioilla on paikkansa, mutta usein niitäkin tärkeämpää on kehua työntekijöitä oikeassa kohdassa.

Hanna Markkula

– Tutkimusten mukaan rahapalkkion vaikutus työntekijän motivaatioon kestää yleensä vain viikon tai kaksi. Matalapalkkaisella alalla rahapalkkio tulee varmasti tarpeeseen, mutta hyvän palautteen antaminen on asia, jolla voi vaikuttaa työmotivaatioon läpi vuoden, Markkula sanoo.

– Fysioterapeuttimme tekevät paljon työtä vaikeasti muistisairaiden kanssa, joten palautetta ei välttämättä saa asiakkaan puolelta samalla tavalla kuin esimerkiksi tuki- ja liikuntaelinasiakkailta. Kiireessä hyvän palautteen antaminen jää muutenkin liian usein hyvän palvelun jalkoihin. Suomalaisessa kulttuurissa olisi tässä asiassa paljon kehittämisen varaa.

Pukinmäen Fysiopalvelussa kaikki työntekijät saavat vuosittain yrityksen tulokseen suhteutetun rahallisen palkkion. Lisäksi työntekijöille maksetaan vuosittain kesä- ja joulubonukset sekä annetaan liikunta- ja kulttuurisetelit, mikäli taloudellinen tilanne sallii.

Palkkiot voivat olla pieniäkin asioita.

– Tänä vuonna kokeilemme maksutonta hierontaa työntekijöille. Fysioterapeutit ovat tottuneet antamaan hyvinvointia muille, mutta he ansaitsevat sitä itsekin.

Miksi visio on tärkeä? Katso yrittäjän upea tarina – koko porukka päätyi Kreikkaan

Visio on iso unelma, jonka jokainen yrittäjä ja yritys haluaa saavuttaa.

Yrittäjän tärkeä oppi: Johtajan pitää osata olla empaattinen

Eläinklinikka Avecin toimitusjohtajan Chita Wahlroosin mielestä hyvä johtaminen vaatii vuorovaikutustaitoja ja ihmistuntemusta.

Terveysyritys heitti statukset romukoppaan ja luopui esimiehistä

Helttiä johtavan Timo Lapin johtamisfilosofiassa luottamus tuo luotettavuutta. Hän on riisunut myös omaa valtaansa.

Kuinka huolehdit tiimistäsi? Terveydestä ei voi tinkiä

Hyvän työterveyshuollon merkitys yritysten kilpailutekijänä kasvanee tulevaisuudessa, kirjoittaa Akson Groupin Mikko Pirttimäki.

Strategia on enemmän kuin suunnitelma: se kirkastaa myös kilpailuedut

Yritysvalmentaja kertoo, mikä vision ja strategian rooli on yrityksen elinkaaren eri vaiheissa.

Kovan kasvun pohja mureni yhdessä yössä – miten selvitä, kun myynnistä häviää puolet?

Yrittäjänä ei ole ikinä täysin valmistautunut. Micke Paqvalén oppi tämän, kun Kioskedin liikevaihto romahti ja hänen oma terveytensä petti.

Pariskunta myi talonsa perustaakseen ketjuravintolan – ja laittoi sitten paukut kasvuun

Franchising-yrittäjyys vei Tarja ja Tomi Salon mennessään. Nyt heillä on neljä ravintolaa sekä liikenneasema.

Kasvu pakotti tarkastelemaan itseäni yrittäjänä

Jos yritys haluaa menestyä uusilla paikkakunnilla, on rekrytoinneissa onnistuminen kriittisen tärkeää, kirjoittaa Lämpökarelian Jari Könönen.

Startup-konkari Jussi Muurikaisen oppi: Uskon pitää riittää takaiskujen yli

Fintech-yritys Balancionin tarinan päätös oli perustajalle pettymys. Käteen jäi kuitenkin paljon arvokkaita oppeja.

Lataa lisää