Johtaminen

Aina ei tarvitse olla startup – Miten perinteinen yritys kasvaa gaselliksi?
Jaakko Hakula (vas.) ja Jarkko Lähdeniemi ovat vetäneet Helsingin Kurottajapalvelua kaksi vuotta. Yrityksen perustaja Miku Ruotsalainen on yhä Kurottajapalvelun hallituksessa.

Aina ei tarvitse olla startup – Miten perinteinen yritys kasvaa gaselliksi?

Helsingin Kurottajapalvelu on onnistunut luomaan työpaikalle asenteen, jossa kaikki tekevät työtä yrityksen eteen.

| |

Ihmiset eivät ole yrityksen tärkein resurssi. Oikeat ihmiset ovat.

Lause löytyy Jim Collinsin kirjoittamasta bisneskirjojen klassikosta Hyvästä paras.

Helsingin Kurottajapalvelun toimitusjohtaja Jaakko Hakula nostaa nimenomaan henkilökunnan asenteen ja osaamisen avaintekijäksi yrityksen tarinassa.

Kurottajapalvelu siirtyi Hakulan ja Jarkko Lähdeniemen omistukseen yrityskaupalla kaksi vuotta sitten. Sen jälkeen kasvu on ollut perinteisen toimialan yritykselle gasellimaista eli yli 50 prosenttia vuodessa: ensimmäinen tilikausi nosti liikevaihdon 1,4 miljoonaan euroon ja toisen tilikauden päätteeksi se on jo kolme miljoonaa euroa. Edellisen omistajan aikana liikevaihto vaihteli 0,5–0,7 miljoonan välillä.

Kuukausi sitten yrittäjät tekivät toisen yrityskaupan, kun he ostivat espoolaisen kilpailijan liiketoiminnan.

– Olemme suoraselkäisiä tekijöitä. Jokainen hoitaa omat hommansa ja työntekijät ymmärtävät Kurottajapalvelun olevan yrittäjien pyörittämä yritys. Olemme kaikki samassa veneessä. Mitä paremmin yritys voi, sitä paremmin voi myös työntekijä, Hakula sanoo.

Omistajakaksikko kävi heti yrityskaupan jälkeen kättelemässä kaikki työntekijät. Hakulan ja Lähdeniemen tavoitteena oli ensisijaisesti itsensä työllistäminen. Samalla he halusivat luoda unelmiensa työpaikan. Molemmat olivat aiemmin palkkatöissä pörssiyhtiössä.

– Haemme porukkaa, joka sopii työyhteisöömme. Pienessä yrityksessä ei voi olla mätäpaiseita. Ikäviä asioita tulee aina vastaan, mutta niihin pitää reagoida nopeasti. Muuten ongelma kasvaa vain suuremmaksi. Ja tietenkin hyvistä suorituksista kiitetään. Sitä kautta syntyy molemminpuolinen kunnioitus, Hakula kertoo.

Kaikki yritykset tavoittelevat työyhteisöön samaa, sopivien henkilöiden palkkaamista. Harva siinä kuitenkaan onnistuu täydellisesti.

Toimitusjohtaja myöntää, että myös Kurottajapalvelussa on tehty hutirekrytointeja. Lähtökohtaisesti yritys ei rekrytoi ketään kilpailijoilta, vaan uudet työntekijät palkataan alan ulkopuolelta.

Tällä hetkellä yrityksen työntekijämäärä on 10–15 välillä. Vanhin heistä on syntynyt vuonna 1952 ja nuorin 1990-luvun lopussa.

– Haemme työntekijöitä vanhan liiton tapaan TE-palvelusta ja Facebookista. Henkilöstövuokrausyrityksillä on myös hyvin massaa. Jotkut sen kautta tulleista on siirretty omille kirjoille, Hakula sanoo.

– Ensivaikutelmasta näkee aika nopeasti, minkälainen työntekijä on kyseessä. Meillä keskittyy yksi henkilö pelkästään perehdytykseen ja häneltä saamme palautetta, että tuleeko työnteosta mitään, hän jatkaa.

Asiakkaat pysyvät

Collinsin kirjassa on myös maininta, jonka mukaan hyvät johtajat ovat vaatimattomia ja sysäävät kunnian menestyksestä muiden ansioksi.

Yrittäjäkaksikko voi ottaa kuitenkin kunniaa siitä, että kurottajapalvelun myynti ja laitteiden vuokraus on onnistunut. Kurottajat ovat materiaalien nostamiseen ja siirtämiseen tarkoitettuja työkoneita.

– Ei me varmaan kierretä asiakkaissa sen enempää kuin muutkaan. Myynti on lopulta vain ihmisten kohtaamista. Joillakin on se taito ja toisilla ei. Me ei ikinä luvata liikoja, Hakula kertoo.

Hänen mukaansa myynti on yksi tekijä, mutta toinen on asiakkuuksien jatkuvuus. Siinä yhteydessä korostuu jälleen työntekijöiden asenne, sillä he ovat Kurottajapalvelun kasvot työmailla.

Älä rönsyile laajalle

Omistajat tekivät ehkä tärkeimmän päätöksen siinä vaiheessa, kun yrityskauppa syntyi. He päättivät pitää fokuksen kurottajissa.

Hakulan ja Lähdeniemen tavoitteena on se, että asiakas soittaa aina Kurottajapalveluun tai löytää yrityksen netistä, kun puhe on kurottajista. Tavoitetta tukee myös yrityksen domain-osoite.

– Meillä ei ole Napoleon-kompleksia eli meidän ei tarvitse todistella kenellekään, että teemme kaikkea. Meillä on hyvä yhteistyö yritysten kanssa, jotka tarjoavat esimerkiksi nostopalveluja. Jos mekin alkaisimme tehdä sitä, niin se on kuin kusisi omiin muroihin, Hakula perustelee.

Milla Tarnanen luotsaa kovassa kasvussa olevaa konevuokraamo Vatupassia – ”Päätimme, ettemme halua kulkea pörssiyhtiöiden vanavedessä”

Kuukauden yrittäjä Milla Tarnanen pitää perheyrityksen valttina joustavuutta. Yritys on sopivan pieni ja ketterä, mutta samalla riittävän iso ja uskottava.

Miten vahvistaa yhteishenkeä? 4 vinkkiä tiiviimpään työyhteisöön

Etätyön lisääntyessä me-hengen tärkeys kasvaa entisestään. Hyvät esimiestaidot ovat sen keskeinen peruspilari, mutta myös kollegoiden välistä vuorovaikutusta kannattaa edistää.

Matti Ruuska on silliyrittäjä henkeen ja vereen: Palasi vielä kerran yrittäjäksi johtamaan Suomen ainoaa sillitehdasta

Kun sillikonkari Matti Ruuska myi omistamansa Boyfood-silliyhtiön, hän katui sitä heti. Nyt hän johtaa Suomen Sillikonttoria ja aikoo palauttaa kotimaisen sillinjalostuksen kunnian.

Lapualta Amazoniin – Jukka-Pekka Kallio kasvattaa vauhdilla lattiabisnestä verkossa ja haaveilee ”lattioiden Ikean” perustamisesta

Kuukauden yrittäjä Jukka-Pekka Kallio uskoo kasvuun koronakriisinkin keskellä. Nyt lapualaista lattiaa saa myös Amazon-verkkokaupasta.

Kahden päivän lamaannus vaihtui toimintaan: Minna Parikka hyppäsi lentokoneeseen, otti ohjat omiin käsiinsä ja ratkaisi koko yrittäjäuransa vaikeimman tilanteen

Tunnetun kenkäsuunnittelijan 15 vuoden yrittäjäuran vaikein hetki osui yrityksen ensimmäisiin vuosiin. Valmistajan takia kokonainen kenkämallisto oli jäädä tekemättä.

Kaaoksen keskelle hyvää: Korona innosti yrittäjät lahjoittamaan yli 5 000 suojavisiiriä

Keskisuomalaiset yrittäjät lahjoittivat 60 000 eurolla suojavisiireitä hoivakodeille ympäri Suomea. Tempaus sai alkunsa, kun yrittäjät huolestuivat vanhusten turvallisuudesta korona-aikana.

Yritysjohtajan opit kriisinhallinnasta: Älä luule tietäväsi kaikkea, opi nopeasti uutta ja sopeudu tilanteeseen

Kriisit ovat usein arvaamattomia. 35 vuoden ura on opettanut Bengt Westerholmia varautumaan myös odottamattomaan. Hän jakaa oppinsa.

Näin johdat henkilöstöä kriisitilanteessa – 4 vinkkiä haastavassa tilanteessa selviämiseen

Koronakriisi pakottaa pohtimaan henkilöstön johtamista uudella tavalla. Yrittäjän on helpompi ottaa haastava tilanne haltuun, kun tietyt peruspilarit ovat kunnossa.

Pashan markkinajohtaja tulee idästä ja tähtää länteen: Tehokas tuotekehitys on kuukauden yrittäjän kasvun reseptissä tärkein ainesosa

Lieksan Laatuherkut on kasvava elintarvikeyritys, joka ponnistaa Pohjois-Karjalasta muualle Suomeen ja pian myös ulkomaille. Toiminnan pohjavireenä on toimitusjohtajan Teijo Lyytisen mukaan kotiseuturakkaus.

Lataa lisää