Johtaminen

Miten syntyy vahva yrityskulttuuri? Katso Juho Toivolan neuvot

Miten syntyy vahva yrityskulttuuri? Katso Juho Toivolan neuvot

Työpsykologi listaa, mitä yrityskulttuuri tarkoittaa, miten sitä voi kehittää ja miksi se on tärkeää.

| |

Yrityskulttuuri on syytä ottaa tosissaan, sillä yksikään työnantaja ei pääse sitä pakoon. Se syntyy jokaiseen työyhteisöön ja on yrityksen selkäranka.

Työpsykologi Juho Toivolan mukaan yrityskulttuuri tarkoittaa yksinkertaistettuna sitä, mitä yrityksessä tapahtuu, kun pomot eivät ole katsomassa. Eli päivittäinen tekeminen näyttää todellisuuden, vaikka yrityksen arvoihin olisi kirjattu perinteisimmät adjektiivit.

– Yrityskulttuuri osoittaa, miten työyhteisöä johdetaan, miten se käyttäytyy, mitä yrityksessä arvostetaan, mitä sallitaan ja mitä ihannoidaan, Toivola listaa.

Hänen mukaansa pk-yrityksen yrityskulttuuri syntyy alkuvaiheessa yrittäjän persoonasta. Omistaja näyttää esimerkkiä muille omalla tekemisellään.

– Suomessa on useita hyvin menestyviä yrityksiä, joiden yrityskulttuuri on erilainen. Yrittäjän kannattaa miettiä, minkälaisessa yrityksessä työntekijät viihtyvät ja tekevät työtä parhaalla mahdollisella tavalla, Toivola sanoo.

Työpsykologi kannustaa yrittäjiä vahvistamaan niitä osa-alueita, joita työntekijät jo arvostavat. Yhtenä esimerkkinä hän mainitsee työn joustavuuden. Vahvuuksista viestiminen on tärkeässä osassa, sillä ihmiset tottuvat nopeasti hyviinkin asioihin ja pitävät niitä itsestäänselvyyksinä.

Työntekijöiden täytyy tietää yrityksen suunta. Sitoutumista lisää, jos työllä on suurempi merkitys kuin pelkkä taloudellisen voiton tavoittelu.

– Tietoa pystyy keräämään parhaiten kysymällä työntekijöiltä, mitä he odottavat johtamiselta. Kannattaa kuitenkin huomioida se, että eri-ikäisille eivät ole samat asiat tärkeitä, Toivola kertoo.

– Yllättävän moni haluaa selkeitä ohjeita, mitä heiltä odotetaan. Tavoitteet pitää aina kertoa, hän jatkaa.

Vahva yrityskulttuuri kilpailuetuna

Vahva yrityskulttuuri on pk-yritykselle tärkeä kilpailuetu.

Työntekijöiden halu päästä yhteisiin tavoitteisiin heijastuu asiakkuuksiin ja sitä kautta myyntiin. Yrityskulttuuri vahvistaa myös työnantajamielikuvaa.

– Lähes kaikilla yrityksillä alkaa olla jo perusasiat kunnossa. Kilpailuetu syntyy enemmän ja enemmän kulttuurista. Rakennusala on yksi hyvä esimerkki. Sinne on tullut yrityksiä, jotka ovat lähteneet liikkeelle työntekijälähtöisesti. Ne haastavat toimialaa ja menestyvät varmasti jatkossa, Toivola kertoo.

Pk-yrityksillä on lähtökohtaisesti hyvä maine, sillä tutkimusten mukaan ne ovat työnantajina luotettavia. Toimintatavat ovat läpinäkyvät, tieto kulkee ja vastuuta on tarjolla.

– Johdon ja työntekijöiden välit ovat tuttavalliset. Töitä tehdään yhteisen luottamuksen varassa ja maalaisjärjellä. HR:n puute voi iskeä ikävämmissä tilanteissa, sillä kukaan ei ole syväosaaja kaikissa asioissa, Toivola sanoo.

Miten vahvistaa yhteishenkeä? 4 vinkkiä tiiviimpään työyhteisöön

Etätyön lisääntyessä me-hengen tärkeys kasvaa entisestään. Hyvät esimiestaidot ovat sen keskeinen peruspilari, mutta myös kollegoiden välistä vuorovaikutusta kannattaa edistää.

Matti Ruuska on silliyrittäjä henkeen ja vereen: Palasi vielä kerran yrittäjäksi johtamaan Suomen ainoaa sillitehdasta

Kun sillikonkari Matti Ruuska myi omistamansa Boyfood-silliyhtiön, hän katui sitä heti. Nyt hän johtaa Suomen Sillikonttoria ja aikoo palauttaa kotimaisen sillinjalostuksen kunnian.

Lapualta Amazoniin – Jukka-Pekka Kallio kasvattaa vauhdilla lattiabisnestä verkossa ja haaveilee ”lattioiden Ikean” perustamisesta

Kuukauden yrittäjä Jukka-Pekka Kallio uskoo kasvuun koronakriisinkin keskellä. Nyt lapualaista lattiaa saa myös Amazon-verkkokaupasta.

Kahden päivän lamaannus vaihtui toimintaan: Minna Parikka hyppäsi lentokoneeseen, otti ohjat omiin käsiinsä ja ratkaisi koko yrittäjäuransa vaikeimman tilanteen

Tunnetun kenkäsuunnittelijan 15 vuoden yrittäjäuran vaikein hetki osui yrityksen ensimmäisiin vuosiin. Valmistajan takia kokonainen kenkämallisto oli jäädä tekemättä.

Kaaoksen keskelle hyvää: Korona innosti yrittäjät lahjoittamaan yli 5 000 suojavisiiriä

Keskisuomalaiset yrittäjät lahjoittivat 60 000 eurolla suojavisiireitä hoivakodeille ympäri Suomea. Tempaus sai alkunsa, kun yrittäjät huolestuivat vanhusten turvallisuudesta korona-aikana.

Yritysjohtajan opit kriisinhallinnasta: Älä luule tietäväsi kaikkea, opi nopeasti uutta ja sopeudu tilanteeseen

Kriisit ovat usein arvaamattomia. 35 vuoden ura on opettanut Bengt Westerholmia varautumaan myös odottamattomaan. Hän jakaa oppinsa.

Näin johdat henkilöstöä kriisitilanteessa – 4 vinkkiä haastavassa tilanteessa selviämiseen

Koronakriisi pakottaa pohtimaan henkilöstön johtamista uudella tavalla. Yrittäjän on helpompi ottaa haastava tilanne haltuun, kun tietyt peruspilarit ovat kunnossa.

Pashan markkinajohtaja tulee idästä ja tähtää länteen: Tehokas tuotekehitys on kuukauden yrittäjän kasvun reseptissä tärkein ainesosa

Lieksan Laatuherkut on kasvava elintarvikeyritys, joka ponnistaa Pohjois-Karjalasta muualle Suomeen ja pian myös ulkomaille. Toiminnan pohjavireenä on toimitusjohtajan Teijo Lyytisen mukaan kotiseuturakkaus.

Selkeät suunnitelmat, sopimukset ja työnjaot veivät ohjelmistotalon gaselliksi – Tulevaa kasvua himmentää korona

Tamperelainen Unikie on kehittynyt viidessä vuodessa 250 henkilön kannattavaa kasvua tekeväksi yritykseksi. Koronavirus on ensimmäinen kasvuennusteisiin odottamattomasti vaikuttava tekijä.

Lataa lisää