Johtaminen

Miten syntyy vahva yrityskulttuuri? Katso Juho Toivolan neuvot

Miten syntyy vahva yrityskulttuuri? Katso Juho Toivolan neuvot

Työpsykologi listaa, mitä yrityskulttuuri tarkoittaa, miten sitä voi kehittää ja miksi se on tärkeää.

| |

Yrityskulttuuri on syytä ottaa tosissaan, sillä yksikään työnantaja ei pääse sitä pakoon. Se syntyy jokaiseen työyhteisöön ja on yrityksen selkäranka.

Työpsykologi Juho Toivolan mukaan yrityskulttuuri tarkoittaa yksinkertaistettuna sitä, mitä yrityksessä tapahtuu, kun pomot eivät ole katsomassa. Eli päivittäinen tekeminen näyttää todellisuuden, vaikka yrityksen arvoihin olisi kirjattu perinteisimmät adjektiivit.

– Yrityskulttuuri osoittaa, miten työyhteisöä johdetaan, miten se käyttäytyy, mitä yrityksessä arvostetaan, mitä sallitaan ja mitä ihannoidaan, Toivola listaa.

Hänen mukaansa pk-yrityksen yrityskulttuuri syntyy alkuvaiheessa yrittäjän persoonasta. Omistaja näyttää esimerkkiä muille omalla tekemisellään.

– Suomessa on useita hyvin menestyviä yrityksiä, joiden yrityskulttuuri on erilainen. Yrittäjän kannattaa miettiä, minkälaisessa yrityksessä työntekijät viihtyvät ja tekevät työtä parhaalla mahdollisella tavalla, Toivola sanoo.

Työpsykologi kannustaa yrittäjiä vahvistamaan niitä osa-alueita, joita työntekijät jo arvostavat. Yhtenä esimerkkinä hän mainitsee työn joustavuuden. Vahvuuksista viestiminen on tärkeässä osassa, sillä ihmiset tottuvat nopeasti hyviinkin asioihin ja pitävät niitä itsestäänselvyyksinä.

Työntekijöiden täytyy tietää yrityksen suunta. Sitoutumista lisää, jos työllä on suurempi merkitys kuin pelkkä taloudellisen voiton tavoittelu.

– Tietoa pystyy keräämään parhaiten kysymällä työntekijöiltä, mitä he odottavat johtamiselta. Kannattaa kuitenkin huomioida se, että eri-ikäisille eivät ole samat asiat tärkeitä, Toivola kertoo.

– Yllättävän moni haluaa selkeitä ohjeita, mitä heiltä odotetaan. Tavoitteet pitää aina kertoa, hän jatkaa.

Vahva yrityskulttuuri kilpailuetuna

Vahva yrityskulttuuri on pk-yritykselle tärkeä kilpailuetu.

Työntekijöiden halu päästä yhteisiin tavoitteisiin heijastuu asiakkuuksiin ja sitä kautta myyntiin. Yrityskulttuuri vahvistaa myös työnantajamielikuvaa.

– Lähes kaikilla yrityksillä alkaa olla jo perusasiat kunnossa. Kilpailuetu syntyy enemmän ja enemmän kulttuurista. Rakennusala on yksi hyvä esimerkki. Sinne on tullut yrityksiä, jotka ovat lähteneet liikkeelle työntekijälähtöisesti. Ne haastavat toimialaa ja menestyvät varmasti jatkossa, Toivola kertoo.

Pk-yrityksillä on lähtökohtaisesti hyvä maine, sillä tutkimusten mukaan ne ovat työnantajina luotettavia. Toimintatavat ovat läpinäkyvät, tieto kulkee ja vastuuta on tarjolla.

– Johdon ja työntekijöiden välit ovat tuttavalliset. Töitä tehdään yhteisen luottamuksen varassa ja maalaisjärjellä. HR:n puute voi iskeä ikävämmissä tilanteissa, sillä kukaan ei ole syväosaaja kaikissa asioissa, Toivola sanoo.

Kalakauppiaan oivaltama 95 prosentin sääntö luo pohjan hyvälle työilmapiirille ja erottuvalle asiakaspalvelulle

Turkulainen kalaliike syntyi vuonna 2007 yllytyshulluuden ja järjen äänen yhdistelmästä. Yrittäjät välttelivät velkarahaa ja tekivät ensimmäiset kaksi vuotta kaiken kahdestaan.

Kilpaillulla alalla menestyy, jos tekee toisin kuin muut – Tähän luottaa Neliöt Liikkuu

Neliöt Liikkuu LKV syntyi halusta tuulettaa kiinteistönvälitysalaa. Yrityksessä välittäjä saa luoda itsestään brändin.

Miten hallitus tukee kasvua? 3 keinoa kasvun kiihdyttämiseen

Hyvä hallitus tuo yritykseen sparrausapua sekä täydentävää osaamista. Myös hallituksen jäsenten omat verkostot vievät yritystä eteenpäin kasvun tiellä.

Modulight kasvoi laseralan huipputekijäksi: Kuukauden yrittäjä avaa, miten hengissäpysymiskamppailu vaihtui menestykseen

Seppo Orsila on ollut kehittämässä laseralan huippututkimuksesta maailmalla menestyvän vientiyrityksen. Tie tiedeyhteisöstä kansainväliseen menestykseen vei yli 10 vuotta, mutta se kannatti.

Pomot alas norsunluutornista: Työilmapiiri vaatii vaalimista

Raisiolaisyrityksessä hyvän työilmapiiriin tehdään aktiivisesti töitä. Kaikkia pidetään perheenjäseninä, ja ongelmat nostetaan keskusteluun heti.

Kasvu haastaa johtajan: Vincitin Mikko Kuitunen kertoo isoimmat oivalluksensa työntekijöiden johtamisesta

Vincit on kasvanut 13 vuodessa pörssiyhtiöksi ja usean sadan henkilön työyhteisöksi. Kasvu on haastanut toimitusjohtajan miettimään työntekijöiden johtamista uudella tavalla.

Moni asia on muuttunut 10 vuodessa, mutta yksi pysyy: Kuukauden yrittäjä pitää valmistuksen Suomessa

Tamperelaisen Piruetin toimitusjohtaja Susanna Etula luottaa yrityksensä toiminnassa kotimaisuuteen. Hänen johdollaan liikevaihto ja -tulos ovat kasvaneet. Nyt yrityksessä on mukana koko perhe.

Sarjayrittäjä Kim Heiniö on ollut kehittämässä yli sataa ravintolakonseptia: Olen ollut sielultani yrittäjä koko elämäni

Soupster Familyn toimitusjohtaja Kim Heiniö kertoo, että onnistumisessa keskeisiä tekijöitä ovat olleet isot riskit, tuuri, hyvät ihmiset ja ripaus uhkarohkeutta.

Miksi ideoita ei viedä käytäntöön? 4 huomiota innovaatioista

Uudenlainen ajattelukyky ja innovaatiot vaativat yritykseltä tiettyjä toimia. Yrittäjä Ari Huusko kertoo, miten pk-yrittäjät voivat tukea innovaatioiden syntyä.

Lataa lisää