Johtaminen

Miten syntyy vahva yrityskulttuuri? Katso Juho Toivolan neuvot

Miten syntyy vahva yrityskulttuuri? Katso Juho Toivolan neuvot

Työpsykologi listaa, mitä yrityskulttuuri tarkoittaa, miten sitä voi kehittää ja miksi se on tärkeää.

| |

Yrityskulttuuri on syytä ottaa tosissaan, sillä yksikään työnantaja ei pääse sitä pakoon. Se syntyy jokaiseen työyhteisöön ja on yrityksen selkäranka.

Työpsykologi Juho Toivolan mukaan yrityskulttuuri tarkoittaa yksinkertaistettuna sitä, mitä yrityksessä tapahtuu, kun pomot eivät ole katsomassa. Eli päivittäinen tekeminen näyttää todellisuuden, vaikka yrityksen arvoihin olisi kirjattu perinteisimmät adjektiivit.

– Yrityskulttuuri osoittaa, miten työyhteisöä johdetaan, miten se käyttäytyy, mitä yrityksessä arvostetaan, mitä sallitaan ja mitä ihannoidaan, Toivola listaa.

Hänen mukaansa pk-yrityksen yrityskulttuuri syntyy alkuvaiheessa yrittäjän persoonasta. Omistaja näyttää esimerkkiä muille omalla tekemisellään.

– Suomessa on useita hyvin menestyviä yrityksiä, joiden yrityskulttuuri on erilainen. Yrittäjän kannattaa miettiä, minkälaisessa yrityksessä työntekijät viihtyvät ja tekevät työtä parhaalla mahdollisella tavalla, Toivola sanoo.

Työpsykologi kannustaa yrittäjiä vahvistamaan niitä osa-alueita, joita työntekijät jo arvostavat. Yhtenä esimerkkinä hän mainitsee työn joustavuuden. Vahvuuksista viestiminen on tärkeässä osassa, sillä ihmiset tottuvat nopeasti hyviinkin asioihin ja pitävät niitä itsestäänselvyyksinä.

Työntekijöiden täytyy tietää yrityksen suunta. Sitoutumista lisää, jos työllä on suurempi merkitys kuin pelkkä taloudellisen voiton tavoittelu.

– Tietoa pystyy keräämään parhaiten kysymällä työntekijöiltä, mitä he odottavat johtamiselta. Kannattaa kuitenkin huomioida se, että eri-ikäisille eivät ole samat asiat tärkeitä, Toivola kertoo.

– Yllättävän moni haluaa selkeitä ohjeita, mitä heiltä odotetaan. Tavoitteet pitää aina kertoa, hän jatkaa.

Vahva yrityskulttuuri kilpailuetuna

Vahva yrityskulttuuri on pk-yritykselle tärkeä kilpailuetu.

Työntekijöiden halu päästä yhteisiin tavoitteisiin heijastuu asiakkuuksiin ja sitä kautta myyntiin. Yrityskulttuuri vahvistaa myös työnantajamielikuvaa.

– Lähes kaikilla yrityksillä alkaa olla jo perusasiat kunnossa. Kilpailuetu syntyy enemmän ja enemmän kulttuurista. Rakennusala on yksi hyvä esimerkki. Sinne on tullut yrityksiä, jotka ovat lähteneet liikkeelle työntekijälähtöisesti. Ne haastavat toimialaa ja menestyvät varmasti jatkossa, Toivola kertoo.

Pk-yrityksillä on lähtökohtaisesti hyvä maine, sillä tutkimusten mukaan ne ovat työnantajina luotettavia. Toimintatavat ovat läpinäkyvät, tieto kulkee ja vastuuta on tarjolla.

– Johdon ja työntekijöiden välit ovat tuttavalliset. Töitä tehdään yhteisen luottamuksen varassa ja maalaisjärjellä. HR:n puute voi iskeä ikävämmissä tilanteissa, sillä kukaan ei ole syväosaaja kaikissa asioissa, Toivola sanoo.

Työilmapiiri kuntoon – 10 tapaa, joilla jokainen voi vaikuttaa

Työilmapiiri ei tule kuntoon liikuntaseteleillä eikä esimies voi luoda hyvää henkeä yksin, kirjoittaa Antellin toimitusjohtaja Tomi Lantto.

Miksi työnantajamielikuva on yritykselle tärkeä?

Yrittäjän suurin haaste on se, että potentiaaliset työntekijät eivät tiedä yrityksestä mitään.

Miten yrittäjä voi ratkaista riidat työpaikalla? Puutu nopeasti ja puhu

Hyvän työyhteisön merkki on se, miten konfliktitilanteet pystytään käsittelemään.

Taidot opitaan koulussa, tehokkuus työmaalla

Yrittäjän resurssit eivät riitä kouluttamaan työntekijöitä pystymetsästä. Työharjoittelulle on silti perusteet, kirjoittaa Korson Sähkö-Yksikön Sami Haatanen.

Aina ei tarvitse olla startup – Miten perinteinen yritys kasvaa gaselliksi?

Helsingin Kurottajapalvelu on onnistunut luomaan työpaikalle asenteen, jossa kaikki tekevät työtä yrityksen eteen.

Tahdotko esimieheksi? Mieti, pystytkö elämään näiden asioiden kanssa

Esimiehen työ on äärimmäisen antavaa. Kaikista ei kuitenkaan ole siihen, kirjoittaa Antellin toimitusjohtaja Tomi Lantto.

Nuoren miehen kuolema järkytti – työturvallisuudesta tuli ykkösjuttu

Traaginen onnettomuus osoitti aikoinaan työturvallisuuden merkityksen. Sen parantaminen on paras päätökseni, kirjoittaa Meri-Porin Kuormauksen Marko Pakarinen.

Vähemmän on enemmän – 4 vinkkiä ajanhallintaan

Suuremmat työtunnit eivät välttämättä tarkoita parempaa tulosta. Rauhoittuminen luo tehokkuutta, kirjoittaa M Roomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Mitä arvot kertovat yrityksestäsi? Vältä näitä sanoja

Yleisimpien fraasien julistaminen ja ”pakkovastuullisuus” ovat epäuskottavia.

Lataa lisää