Johtaminen

Miten syntyy vahva yrityskulttuuri? Katso Juho Toivolan neuvot

Miten syntyy vahva yrityskulttuuri? Katso Juho Toivolan neuvot

Työpsykologi listaa, mitä yrityskulttuuri tarkoittaa, miten sitä voi kehittää ja miksi se on tärkeää.

| |

Yrityskulttuuri on syytä ottaa tosissaan, sillä yksikään työnantaja ei pääse sitä pakoon. Se syntyy jokaiseen työyhteisöön ja on yrityksen selkäranka.

Työpsykologi Juho Toivolan mukaan yrityskulttuuri tarkoittaa yksinkertaistettuna sitä, mitä yrityksessä tapahtuu, kun pomot eivät ole katsomassa. Eli päivittäinen tekeminen näyttää todellisuuden, vaikka yrityksen arvoihin olisi kirjattu perinteisimmät adjektiivit.

– Yrityskulttuuri osoittaa, miten työyhteisöä johdetaan, miten se käyttäytyy, mitä yrityksessä arvostetaan, mitä sallitaan ja mitä ihannoidaan, Toivola listaa.

Hänen mukaansa pk-yrityksen yrityskulttuuri syntyy alkuvaiheessa yrittäjän persoonasta. Omistaja näyttää esimerkkiä muille omalla tekemisellään.

– Suomessa on useita hyvin menestyviä yrityksiä, joiden yrityskulttuuri on erilainen. Yrittäjän kannattaa miettiä, minkälaisessa yrityksessä työntekijät viihtyvät ja tekevät työtä parhaalla mahdollisella tavalla, Toivola sanoo.

Työpsykologi kannustaa yrittäjiä vahvistamaan niitä osa-alueita, joita työntekijät jo arvostavat. Yhtenä esimerkkinä hän mainitsee työn joustavuuden. Vahvuuksista viestiminen on tärkeässä osassa, sillä ihmiset tottuvat nopeasti hyviinkin asioihin ja pitävät niitä itsestäänselvyyksinä.

Työntekijöiden täytyy tietää yrityksen suunta. Sitoutumista lisää, jos työllä on suurempi merkitys kuin pelkkä taloudellisen voiton tavoittelu.

– Tietoa pystyy keräämään parhaiten kysymällä työntekijöiltä, mitä he odottavat johtamiselta. Kannattaa kuitenkin huomioida se, että eri-ikäisille eivät ole samat asiat tärkeitä, Toivola kertoo.

– Yllättävän moni haluaa selkeitä ohjeita, mitä heiltä odotetaan. Tavoitteet pitää aina kertoa, hän jatkaa.

Vahva yrityskulttuuri kilpailuetuna

Vahva yrityskulttuuri on pk-yritykselle tärkeä kilpailuetu.

Työntekijöiden halu päästä yhteisiin tavoitteisiin heijastuu asiakkuuksiin ja sitä kautta myyntiin. Yrityskulttuuri vahvistaa myös työnantajamielikuvaa.

– Lähes kaikilla yrityksillä alkaa olla jo perusasiat kunnossa. Kilpailuetu syntyy enemmän ja enemmän kulttuurista. Rakennusala on yksi hyvä esimerkki. Sinne on tullut yrityksiä, jotka ovat lähteneet liikkeelle työntekijälähtöisesti. Ne haastavat toimialaa ja menestyvät varmasti jatkossa, Toivola kertoo.

Pk-yrityksillä on lähtökohtaisesti hyvä maine, sillä tutkimusten mukaan ne ovat työnantajina luotettavia. Toimintatavat ovat läpinäkyvät, tieto kulkee ja vastuuta on tarjolla.

– Johdon ja työntekijöiden välit ovat tuttavalliset. Töitä tehdään yhteisen luottamuksen varassa ja maalaisjärjellä. HR:n puute voi iskeä ikävämmissä tilanteissa, sillä kukaan ei ole syväosaaja kaikissa asioissa, Toivola sanoo.

Konkurssipesästä kukoistukseen – Yrittäjäpariskunnan suunnitelmissa kolme uutta hotellia

Rovaniemeläisen Santa Parkin omistaja Ilkka Länkinen vannoo hyvän liiketoimintasuunnitelman ja palautteen keräämisen nimiin.

Yrityskaupalla yrittäjäksi? Harjoittelu tai palkkatyö on hyvä pohja

Ostamalla olemassa olevan yrityksen ei tarvitse aloittaa kaikkea nollasta, huomauttaa Salpakankaan Lääkintävoimistelu Oy:n yrittäjä ja Vuoden kuntoutusyrittäjäksi valittu Kirsi Miss.

Uteliaisuudesta on hyötyä – Jatkuva oppiminen heijastuu yrityksen tulokseen

Yrittäjän kannattaa luoda jatkuvalle oppimiselle hyvät puitteet, kirjoittaa LVI-TU:n varapuheenjohtaja ja Maskun Talotekniikkatiimi Oy:n toimitusjohtaja Mika Nikula.

Oppisopimuskoulutus on yksi tapa saada yritykselle työntekijä kohtuullisin kustannuksin

Oppisopimuskoulutus vaatii niin yrittäjiltä kuin opiskelijoilta oma-aloitteisuutta, kertoo Meri-Lapin aluepäällikkö Kari Lilleberg Oulun Kuivaustekniikka Oy:stä.

Ohjelmistotalon henkilöstö päättää kaikesta: ”Meillä on fiksuja ihmisiä, jotka tekevät fiksuja päätöksiä”

Sysart poisti johtotehtävät ja lisäsi läpinäkyvyyttä, oikeudenmukaisuutta ja itseohjautuvuutta. Työtyytyväisyys parani rutkasti.

Miten kaikki pysyy hallinnassa, kun työntekijämäärä pomppaa kolmesta 17:ään?

Terveysteknologiayritys Neuro Event Labsin työntekijämäärä moninkertaistui vuonna 2018. Kasvavan yrityksen me-henki rakentuu tasa-arvosta ja yhdessä tekemisestä.

Franchising-yrittäjän täytyy jaksaa verkostoitua

Franchising-yrittäjältä vaaditaan paitsi oman toimialan tuntemusta myös verkostoitumiskykyä ja asiakaspalvelutaitoja, kirjoittaa VMP:n yrittäjäpalveluiden johtaja Jani Suominen.

Hyvinvoiva yritys tarvitsee hyvinvoivat työntekijät

Yritys voi hyvin, kun sen työntekijät voivat hyvin ja sekä sisäinen että ulkoinen viestintä toimivat saumattomasti, kirjoittaa Easymoven toimitusjohtaja Riku Laine.

Mitä on Suomen parhaan työpaikan yrityskulttuuri? Perustajien arvomaailma loi vahvan pohjan

Yrittäjien pitää näyttää esimerkkiä omalla tekemisellään, sanoo Koti Puhtaaksi Oy:n toimitusjohtaja Saana Tyni.

Lataa lisää