Johtaminen

Miten syntyy vahva yrityskulttuuri? Katso Juho Toivolan neuvot

Miten syntyy vahva yrityskulttuuri? Katso Juho Toivolan neuvot

Työpsykologi listaa, mitä yrityskulttuuri tarkoittaa, miten sitä voi kehittää ja miksi se on tärkeää.

| |

Yrityskulttuuri on syytä ottaa tosissaan, sillä yksikään työnantaja ei pääse sitä pakoon. Se syntyy jokaiseen työyhteisöön ja on yrityksen selkäranka.

Työpsykologi Juho Toivolan mukaan yrityskulttuuri tarkoittaa yksinkertaistettuna sitä, mitä yrityksessä tapahtuu, kun pomot eivät ole katsomassa. Eli päivittäinen tekeminen näyttää todellisuuden, vaikka yrityksen arvoihin olisi kirjattu perinteisimmät adjektiivit.

– Yrityskulttuuri osoittaa, miten työyhteisöä johdetaan, miten se käyttäytyy, mitä yrityksessä arvostetaan, mitä sallitaan ja mitä ihannoidaan, Toivola listaa.

Hänen mukaansa pk-yrityksen yrityskulttuuri syntyy alkuvaiheessa yrittäjän persoonasta. Omistaja näyttää esimerkkiä muille omalla tekemisellään.

– Suomessa on useita hyvin menestyviä yrityksiä, joiden yrityskulttuuri on erilainen. Yrittäjän kannattaa miettiä, minkälaisessa yrityksessä työntekijät viihtyvät ja tekevät työtä parhaalla mahdollisella tavalla, Toivola sanoo.

Työpsykologi kannustaa yrittäjiä vahvistamaan niitä osa-alueita, joita työntekijät jo arvostavat. Yhtenä esimerkkinä hän mainitsee työn joustavuuden. Vahvuuksista viestiminen on tärkeässä osassa, sillä ihmiset tottuvat nopeasti hyviinkin asioihin ja pitävät niitä itsestäänselvyyksinä.

Työntekijöiden täytyy tietää yrityksen suunta. Sitoutumista lisää, jos työllä on suurempi merkitys kuin pelkkä taloudellisen voiton tavoittelu.

– Tietoa pystyy keräämään parhaiten kysymällä työntekijöiltä, mitä he odottavat johtamiselta. Kannattaa kuitenkin huomioida se, että eri-ikäisille eivät ole samat asiat tärkeitä, Toivola kertoo.

– Yllättävän moni haluaa selkeitä ohjeita, mitä heiltä odotetaan. Tavoitteet pitää aina kertoa, hän jatkaa.

Vahva yrityskulttuuri kilpailuetuna

Vahva yrityskulttuuri on pk-yritykselle tärkeä kilpailuetu.

Työntekijöiden halu päästä yhteisiin tavoitteisiin heijastuu asiakkuuksiin ja sitä kautta myyntiin. Yrityskulttuuri vahvistaa myös työnantajamielikuvaa.

– Lähes kaikilla yrityksillä alkaa olla jo perusasiat kunnossa. Kilpailuetu syntyy enemmän ja enemmän kulttuurista. Rakennusala on yksi hyvä esimerkki. Sinne on tullut yrityksiä, jotka ovat lähteneet liikkeelle työntekijälähtöisesti. Ne haastavat toimialaa ja menestyvät varmasti jatkossa, Toivola kertoo.

Pk-yrityksillä on lähtökohtaisesti hyvä maine, sillä tutkimusten mukaan ne ovat työnantajina luotettavia. Toimintatavat ovat läpinäkyvät, tieto kulkee ja vastuuta on tarjolla.

– Johdon ja työntekijöiden välit ovat tuttavalliset. Töitä tehdään yhteisen luottamuksen varassa ja maalaisjärjellä. HR:n puute voi iskeä ikävämmissä tilanteissa, sillä kukaan ei ole syväosaaja kaikissa asioissa, Toivola sanoo.

Kuinka varautua työttömyyteen? 5 kysymystä yrittäjän työttömyysturvasta

Myös yrittäjä voi varautua jo ennalta työttömyyteen. Nykyään noin 30 000 yrittäjää kuuluu työttömyyskassaan.

Pia Erlundin toinen yritys kasvoi menestystarinaksi: ”Jumankauta, nyt minä olen se musta hevonen”

Entinen parturi-kampaaja tiesi aina, että jotain suurempaa on tulossa. Hänelle on tärkeää todistaa, että muotifirmakin voi olla hyvää bisnestä. Nyt yritys hipoo 2 miljoonan euron tulosta.

Tofuyritys oli aikaansa edellä – Toiminta kääntyi kunnolla kannattavaksi vasta 20 vuoden jälkeen

Yrityksen perustaminen liian aikaisessa vaiheessa saattaa tulla kalliiksi. Varhainen panostus voi kuitenkin luoda myös hyvän perustan toiminnalle: Jalotofun valttikortti on nyt suuri etumatka kilpailijoihin.

Yrittäjä on kokenut menestyksen ja tappion – Nyt hän vetää jättiketjun hotellia

Uuden oppiminen kiehtoo Ville Virkkiä, mutta omassa yrityksessä oppimisen rajat tulivat vastaan. Siksi hän haki töihin tien toiselle puolelle maailman suurimman hotelliketjun palvelukseen.

Muutosjohtaminen on kasvuyrityksessä arkipäivää – ”Vanhan toiminnan pitää muuttua uudeksi”

Yrittäjyyden professori Jarna Heinonen sanoo, että kasvuun ei voi vastata vain tekemällä enemmän.

Yrittäjä, opi katkaisemaan stressikierre – avainasemassa on oman vallan ja hallinnan vähentäminen

Yrittäjän kannattaa opetella erottamaan, mitä on pakko hoitaa itse ja mitä voi delegoida, kertoo nurmijärveläisen VJ Maa-aineksen perustaja ja omistaja Ville Sainio.

Insinööri halusi palavasti yrittäjäksi – Ruumiskylmiö vaihtui salaatiksi

Kuukauden yrittäjä Samuli Laurikainen viljelee salaattia espoolaisessa teollisuushallissa. Menestys on vaatinut positiivista elämänasennetta ja epämukavuusalueella viihtymistä.

Itseohjautuvuudella parempiin tuloksiin – Työntekijöille kannattaa antaa niin paljon valtaa, että hirvittää

Yritys voi saavuttaa itseohjautuvuuteen kannustamalla mittavia hyötyjä. Sudenkuoppia on silti syytä varoa, kirjoittaa Antellin toimitusjohtaja Tomi Lantto.

Omistaja-ajattelu tuo hyötyjä sekä yrittäjälle että yhteiskunnalle

Yrittäjyys on kaiken taloudellisen toiminnan ytimessä, mutta yrittäjyyden punaisena lankana on kuitenkin tärkeää nähdä myös yrityksen omistajan näkökulma, korostaa Aho Groupin toisen polven omistaja Kari Jussi Aho.

Lataa lisää