Johtaminen

Miten yrittäjä voi ratkaista riidat työpaikalla? Puutu nopeasti ja puhu

Miten yrittäjä voi ratkaista riidat työpaikalla? Puutu nopeasti ja puhu

Hyvän työyhteisön merkki on se, miten konfliktitilanteet pystytään käsittelemään.

| |

Riidat työpaikalla voivat olla yritykselle niin uhka kuin myös mahdollisuus. Kyky ratkaista riitoja kertoo työyhteisön kypsyydestä tai käänteisesti kypsymättömyydestä.

– Hyvät tiimit syntyvät vain konfliktien kautta. Iso kysymys on se, pystyykö työyhteisö sietämään ja käsittelemään niitä. Kaikkia tyydyttävä ratkaisu antaa mahdollisuuden nousta seuraavalle tasolle. Toisaalta olen nähnyt tilanteita, joissa konflikteista on tullut pysyviä, sanoo työpsykologi ja yrittäjä Juho Toivola.

Hänen mukaansa pitkittyneet konfliktit heijastuvat koko yritykseen, jolloin työyhteisön lisäksi sijaiskärsijöiksi joutuvat myös asiakkaat.

– Kommunikointi on yksi avaintekijöistä ongelmien ratkaisemisessa. Riitatilanteisiin pitää puuttua nopeasti. On erittäin tärkeää, ettei kukaan koe tulleensa nöyryytetyksi tai häväistyksi ratkaisua haettaessa, Toivola painottaa.

Yleisimmät riidat työpaikalla

Työpsykologi listaa kolme yleisintä konfliktin tasoa työyhteisössä. Ensimmäinen niistä on kahden työntekijän välinen riitatilanne, toinen puolestaan tiimien välinen konflikti ja kolmantena työntekijälle sekä työantajalle syntyy erimielisyys.

Riitojen taustalla on ihmisten erilaiset tarpeet ja työntekemiseen liittyvät kysymykset. Esimerkiksi tiimien väliset ristiriidat johtuvat usein siitä, että tiimien jäsenet ajattelevat asioita ensisijaisesti oman työnsä kautta. Silloin hämärtyy toisen tiimin tarpeellisuus, ja tavoitteet koko yrityksen kannalta.

Toivolan mukaan työntekeminen on vuosikymmenten aikana muuttunut. Mekaanisen työn rinnalle on tullut paljon asiantuntijatyötä ja samalla työtehtävien vaatimustaso on kasvanut.

– Vuorovaikutuksella on isompi rooli ja ihmisten erilaisuus johtaa konflikteihin. Henkilöstön pitäisi pystyä johtamaan paremmin myös itse itseään, eikä esimiehellä ole välttämättä sitä suurinta asiantuntemusta. Se luo painetta, Toivola listaa.

Vahva yrityskulttuuri auttaa ennaltaehkäisemään konfliktitilanteita. Sen syntyminen vaatii yrittäjältä ja koko henkilökunnalta yhteistyötä.

– Yrityskulttuuri osoittaa, miten työyhteisöä johdetaan, miten se käyttäytyy, mitä yrityksessä arvostetaan, mitä sallitaan ja mitä ihannoidaan. Yrittäjän kannattaa miettiä, minkälaisessa yrityksessä työntekijät viihtyvät ja tekevät työtä parhaalla mahdollisella tavalla, Toivola sanoo.

Franchising-yrittäjän täytyy jaksaa verkostoitua

Franchising-yrittäjältä vaaditaan paitsi oman toimialan tuntemusta myös verkostoitumiskykyä ja asiakaspalvelutaitoja, kirjoittaa VMP:n yrittäjäpalveluiden johtaja Jani Suominen.

Hyvinvoiva yritys tarvitsee hyvinvoivat työntekijät

Yritys voi hyvin, kun sen työntekijät voivat hyvin ja sekä sisäinen että ulkoinen viestintä toimivat saumattomasti, kirjoittaa Easymoven toimitusjohtaja Riku Laine.

Mitä on Suomen parhaan työpaikan yrityskulttuuri? Perustajien arvomaailma loi vahvan pohjan

Yrittäjien pitää näyttää esimerkkiä omalla tekemisellään, sanoo Koti Puhtaaksi Oy:n toimitusjohtaja Saana Tyni.

Työilmapiiri kuntoon – 10 tapaa, joilla jokainen voi vaikuttaa

Työilmapiiri ei tule kuntoon liikuntaseteleillä eikä esimies voi luoda hyvää henkeä yksin, kirjoittaa Antellin toimitusjohtaja Tomi Lantto.

Miksi työnantajamielikuva on yritykselle tärkeä?

Yrittäjän suurin haaste on se, että potentiaaliset työntekijät eivät tiedä yrityksestä mitään.

Miten syntyy vahva yrityskulttuuri? Katso Juho Toivolan neuvot

Työpsykologi listaa, mitä yrityskulttuuri tarkoittaa, miten sitä voi kehittää ja miksi se on tärkeää.

Taidot opitaan koulussa, tehokkuus työmaalla

Yrittäjän resurssit eivät riitä kouluttamaan työntekijöitä pystymetsästä. Työharjoittelulle on silti perusteet, kirjoittaa Korson Sähkö-Yksikön Sami Haatanen.

Aina ei tarvitse olla startup – Miten perinteinen yritys kasvaa gaselliksi?

Helsingin Kurottajapalvelu on onnistunut luomaan työpaikalle asenteen, jossa kaikki tekevät työtä yrityksen eteen.

Tahdotko esimieheksi? Mieti, pystytkö elämään näiden asioiden kanssa

Esimiehen työ on äärimmäisen antavaa. Kaikista ei kuitenkaan ole siihen, kirjoittaa Antellin toimitusjohtaja Tomi Lantto.

Lataa lisää