Johtaminen

Modulight kasvoi laseralan huipputekijäksi: Kuukauden yrittäjä avaa, miten hengissäpysymiskamppailu vaihtui menestykseen

Modulight kasvoi laseralan huipputekijäksi: Kuukauden yrittäjä avaa, miten hengissäpysymiskamppailu vaihtui menestykseen

Seppo Orsila on ollut kehittämässä laseralan huippututkimuksesta maailmalla menestyvän vientiyrityksen. Tie tiedeyhteisöstä kansainväliseen menestykseen vei yli 10 vuotta, mutta se kannatti.

| |

Lasereiden valmistukseen erikoistunut Modulight sai alkunsa 20 vuotta sitten Tampereella, kun joukko tutkijoita päätti viedä tieteellisen tutkimuksen tulokset konkreettiseksi tuotteeksi.

Nykyään Modulight tunnetaan erityisesti maailmalla, mutta viime vuosina se on palkittu kotimaassa useaan otteeseen.

Vientiyrityksen liikevaihto ylitti vuonna 2019 kahdeksan miljoonan euron rajan. Tulosta se teki kolme miljoonaa euroa.

– Modulight on ollut laskelmieni mukaan kolmen vuoden ajan Suomen kannattavin teollisuusyritys, kertoo yrityksen toimitusjohtaja Seppo Orsila.

Ei kuitenkaan ole itsestäänselvää, että yritys on päässyt tänä vuonna juhlistamaan pyöreitä vuosia. Tie menestykseen on vaatinut vankkaa uskoa omaan tekemiseen ja toiminnan kriittistäkin tarkastelua – sekä pehmeitä arvoja.

– Olemme käyneet puolen tusinaa kertaa todella lähellä konkurssia. Vuodesta 2014 lähtien yritys on ollut voitollinen ja kasvanut joka ikinen vuosi. Kyllä siinä meni 13–14 vuotta, että saimme pään pinnalle.

Tutkijaksi ja uudestaan yrittäjäksi

Orsila on ollut mukana yrityksen perustamisesta lähtien. Innostus yrittäjyyteen sai kuitenkin alkunsa jo yläasteikäisenä.

– Perustimme silloisen luokkakaverini Kristianin kanssa Tuonti Orsila & Jaakkolan, joka osti Hongkongista ja Taiwanista tietokoneen komponentteja ja myi niitä jälleenmyyjille.

Yritys lopetti toimintansa, kun yrittäjien oli keskityttävä ylioppilaskirjoituksiin.

Seppo Orsila palasi yrittäjyyden pariin yliopisto-opintojen aikana. Hän aloitti työt Petteri Uusimaan tutkimusapulaisena Tampereen Hervannassa Optoelektroniikan tutkimuskeskus ORCissa, joka tunnetaan merkittävänä laseralan tutkimuskeskuksena maailmalla. Se on myös merkittävin lasertutkimuksen keskittymä Pohjoismaissa.

Siellä alkunsa sai myös Modulight.

Yrityksen perustamiseen vaikutti erityisesti tutkimusprojektien kansainvälisten rahoittajien kiinnostus. Japanilaiset ja amerikkalaiset yritykset alkoivat tiedustella, voisiko tutkimustuloksia hyödyntää tuotekehityksessä.

Tuotteiden kaupallistaminen vaati yrityksen perustamista.

– Päätimme, että haluamme tehdä tätä.

Vauhdikas alku

Modulightilla oli alusta pitäen asiakaskuntaa, ja se lähti heti kansainvälisille markkinoille.

Yritys sai poikkeuksellisen räjähtävän alun: vuonna 2000 ranskalainen pörssiyritys otti siihen yhteyttä ja ehdotti yhteistyötä. Kun yhteinen sävel löytyi, ranskalaisyritys teki jättisijoituksen.

– En usko, että kovin montaa startupia oli vuonna 2000, joiden ensimmäinen sijoitus oli yli 20 miljoonaa euroa.

YRITYS: Modulight Oy
TOIMIALA: Lääkinnällisten lasereiden valmistus
PERUSTETTU: 2000
OMISTAJAT: Seppo Orsila, Petteri Uusimaa
LIIKEVAIHTO 2019: 8 miljoonaa euroa
LIIKETULOS 2019: 3 miljoonaa euroa
HENKILÖSTÖ: NOIN 60 HENKILÖÄ

Oman tehtaan suunnittelutyöt käynnistyivät heti keväällä.

– Moni kysyi, oletteko vakavissanne. Aiotte rakentaa 5 000 neliön toimisto- ja tehdaslaitoksen ja investoida 25 miljoonaa euroa puolijohdekoneisiin, vaikka yrityksellä ei ole yhtään työntekijää? Vastasimme heille kyllä.

Vahvemmasta liiketoiminnallisesta ymmärryksestä olisi kuitenkin ollut hyötyä. Yrittäjät olivat ensisijaisesti tutkijoita, eikä kenelläkään ollut vahvaa osaamista liiketoiminnasta.

– Lähdimme tekemään bisnestä parhaan kykymme mukaan ja kehittämään tuotteita, palkkaamaan ihmisiä ja rakentamaan tehdasta.

Lupaavasta alusta huolimatta parin vuoden toiminnan jälkeen yritys kohtasi ison takaiskun. Ranskalainen kumppani joutui vetäytymään omien liiketoiminnan ongelmien takia pois toiminnasta.

– Teimme ystävällismielisen avioeron. Siitä lähtien Modulight on ollut täysin yksityisesti omistettu suomalainen yritys, Orsila kertoo.

Toinen shokki oli it-kuplan puhkeaminen. Alkuvuosinaan Modulight oli erikoistunut tietoliikenteeseen.

– Liikevaihtomme putosi vuosina 2002–2003 siten, että vuoden 2003 liikevaihto oli vähemmän kuin yhden kuukauden palkkakulut vuonna 2002.

Tämä on jäänyt mieleen erittäin synkkänä aikana yrittäjätaipaleella. Bisnes oli hajoamassa käsiin ja rahasta oli tiukkaa. Luovuttaminen ei kuitenkaan ollut vaihtoehto yrittäjille.

– Ilman Finnveran ja Tekesin eli nykyisen Business Finlandin uskoa ja pitkäjänteistä sijoittamista yritystä ei olisi olemassa.

Siitä Orsila on vieläkin kiitollinen.

Palkansaajaksi – ja takaisin yrittäjäksi

Vuonna 2006 Orsila lähti kokeilemaan uutta, ja hän aloitti työt Nokialla. Siellä hän työskenteli vuoteen 2014 saakka – ja oppi liiketoiminnasta ja megatrendeistä paljon uutta.

– Sain mahdollisuuden matkustaa yli 70 maahan neuvottelemaan. Sieltä tuli paljon ymmärrystä siitä, miten isot yritykset ja kansainvälinen liiketoiminta toimivat.

KUKA: Seppo Orsila
IKÄ: 45
KOTIPAIKKA: Ylöjärvi
TAVOITE TIIMIN JÄSENENÄ JA TOIMITUSJOHTAJANA: Kehittää yritystä niin, että se toimittaa loistavia tuotteita ja samalla toimii niin taloudellisesti kuin muussa mielessä vastuullisesti. Toiminta on järkevää ja luo asiakkaalle lisäarvoa ja maksimoi laserperheen hyvinvoinnin.

Mentori auttoi näkemään asioita uudella tavalla: välillä on ajateltava vähän vähemmän aivoilla.

– Ei pidä liian aggressiivisesti edetä sitä ultraloogista polkua. Välillä pitää ottaa tunnetta ja inhimillisyyttä mukaan asioihin.

Myös tiimien johtaminen tuli tutummaksi.

Vuonna 2014 Orsila palasi takaisin Modulightille ja yrittäjyyden pariin. Siitä käynnistyi yrityksen kova kehittäminen ja strategiatyö. Yritys kävi läpi tuotteitaan ja asiakkaitaan sekä vahvuuksiaan ja sitä, miksi siltä halutaan ostaa.

Vuosien mittaan Modulight oli kokeillut muun muassa avaruus- ja puolustusteknologioita, mutta niitä ei saatu lentämään. Sillä oli myös liiketoimintaa lukuisissa maissa.

Toiminnassa päätettiin keskittyä kapeammalle sektorille lääketieteeseen, tarkemmin sanottuna syövän hoitoon ja genetiikkaan. Liiketoiminta kohdistettiin Amerikkaan.

Kantavana ajatuksena oli, että tiettyihin asioihin keskittymällä ymmärtää paljon paremmin, mikä asiakkaalle luo arvoa.

– Karsimme rönsyjä. Emme ole kuitenkaan koskaan tehneet mitään ihmeellistä. Teollisuustalouden peruskursseilla ja kauppiksen ensimmäisen vuoden opinnoissa kerrotaan kaikki liikkeenjohtamisen periaatteet, joilla olemme toimineet.

Pitkäjänteistä luottamuksen rakentamista

Orsila kertoo, että yrityksen kulmakivi ja kilpailutekijä on aina ollut teknologinen osaaminen: ilman sitä yritystä ei olisi.

– Meidän pitää kuitenkin olla myös yritys, jonka asiakas kokee turvalliseksi ja joka toimii asiakkaan kannalta ymmärrettävästi ja jolta uskalletaan ostaa.

Laserin hankinta on iso päätös, johon asiakas sitoutuu vuosiksi tai jopa vuosikymmeniksi ja jonka varaan hän laittaa tuotekehityksensä.

Kansainvälisten suurten yritysten luottamusta ei voiteta hetkessä. Niinpä Orsila päätti olla läsnä markkinoilla.

– Ensin myyt itsesi, sitten yrityksen ja vasta kolmanneksi voit myydä tuotetta.

Seppo Orsila

Vuodesta 2016 lähtien hän on lentänyt vähintään kerran kuukaudessa länsirannikolle Kaliforniaan ja pistäytynyt matkalla New Yorkiin.

– Päätin, että matkustan joka kuukausi, vaikka ei olisi yhtään tapaamista. Tämä oli tärkeä valinta. Ilman sitä yhtään isoista asiakkaistamme ei olisi tullut.

Läsnäoloa ja helpompaa lähestyttävyyttä yritys on luonut myös panostuksilla verkkonäkyvyyteensä ja digimarkkinointiin. Vaikka moni suomalainen ei tiedä Modulightista, yrityksellä on Facebookissa peräti yli puoli miljoonaa tykkääjää.

Menestystä yhteistyöllä

Strategiatyö alkoi nopeasti tuottaa tulosta: vuodesta 2014 lähtien yrityksen liikevaihto on kasvanut ja voitto sitä enemmän.

Vuosien varrelta Orsilan mieleen on jäänyt hienona hetkenä, kun silmien terveyteen erikoistunut globaalien markkinoiden johtava yritys Bausch & Lomb julkaisi vuonna 2018 New Yorkin pörssissä tiedotteen. Siinä kerrottiin, että Modulightista on tullut sen eksklusiivinen toimittaja.

Se oli pienelle suomalaiselle toimijalle valtava saavutus.

– Mutta ihan yhtä tärkeää on ollut, että kun olemme kehittäneet firmaa, kaikki vetävät köyttä samaan suuntaan ja kokevat työn merkitykselliseksi.

Seppo Orsila painottaa, että yrityksen menestys on ollut monen ihmisen aikaansaannos. Vuosien mittaan yli 200 henkeä on osallistunut sen toimintaan ja kehittämiseen.

– Tämä ei ole missään nimessä yhden miehen show. Meillä on myös toistakymmentä osakasta, jotka kaikki ovat yksityishenkilöitä. Kaikkien panos on ollut merkittävä.

Tänä vuonna yrityksen tulos ja liikevaihto jatkavat kasvua. Ensi vuosi on vielä epäselvä, mutta voimakas kasvu näyttää jatkuvan myös silloin.

Viime vuonna Modulight päätti historiansa toisesta suuresta miljoonaluokan investoinnista. Nyt se tehdään omasta kassasta ja liiketoiminnan tuloilla. 10 miljoonan euron arvoiset laitteet on nyt tilattu, ja ensi vuonna se investoi lisää tehtaan uudistamiseen. Yhteensä tuotantokoneinvestointisuunnitelma on 23 miljoonan euron suuruinen.

– Kasvua tärkeämpää minulle on, että tiedän meidän investoivan voimakkaasti teknologioihin ja tuotteisiin, jotka ovat asiakkaillemme tärkeitä. Se luo kestävää pohjaa tulevaisuutteen.

Fakta

Seppo Orsilan tärkeimmät yrittäjäopit x 3

Yksinkertaista. Varsinkin teknologiayrityksissä asioista yritetään helposti tehdä liian monimutkaisia. Asioita kannattaa yksinkertaistaa. Se pätee erityisesti viestintään: on helpompi, että on yksi strategia, yksi yritysesittely, yksi visio, yksi missio ja viesti, jota kerrotaan. Viestin tulisi olla sama, oli sitten kyse omistajista, asiakkaista tai työntekijöistä. Varsinkin aloittavissa yrityksissä niitä yritetään muokata liikaa. Mieluummin hyödynnä kaikille samaa tarinaa. Se ei ole optimaalinen kaikille, mutta vahvistaa luottamusta.

Rakenna mahdollisimman heterogeeninen tiimi, jossa on eri-ikäisiä ja eritaustaisia henkilöitä. Ymmärrys markkinoista ja loppuasiakkaasta tulee sitä kautta, että keskittyy tiettyyn asiaan. Jos toimii sadalla teollisuuden alalla, tuskin niitä kaikkia ymmärtää sujuvasti. Jos on heterogeeninen tiimi, joka keskittyy miettimään muutamaa toimialaa, heidän kykynsä ymmärtää, mikä toimialalla on merkityksellistä, on parempi.

Tunnepuolen rooli on iso kansainvälisessä bisneksessä. Siksi on tärkeää näkyä ja olla läsnä markkinoilla. Todennäköisesti helposti lähestyttävä, mukavia jutusteleva henkilö saa myytyä enemmän, vaikka hinnat olisivat korkeammat. Modulight on vuosien mittaan viisinkertaistanut hintansa. Asiakkaat ovat antaneet palautetta mutta maksaneet, koska he ovat nähneet muun arvon.
– Olemme kyenneet demonstroimaan sen, mikä heille tuo lisäarvoa, Orsila kertoo.

Miten hallitus tukee kasvua? 3 keinoa kasvun kiihdyttämiseen

Hyvä hallitus tuo yritykseen sparrausapua sekä täydentävää osaamista. Myös hallituksen jäsenten omat verkostot vievät yritystä eteenpäin kasvun tiellä.

Pomot alas norsunluutornista: Työilmapiiri vaatii vaalimista

Raisiolaisyrityksessä hyvän työilmapiiriin tehdään aktiivisesti töitä. Kaikkia pidetään perheenjäseninä, ja ongelmat nostetaan keskusteluun heti.

Kasvu haastaa johtajan: Vincitin Mikko Kuitunen kertoo isoimmat oivalluksensa työntekijöiden johtamisesta

Vincit on kasvanut 13 vuodessa pörssiyhtiöksi ja usean sadan henkilön työyhteisöksi. Kasvu on haastanut toimitusjohtajan miettimään työntekijöiden johtamista uudella tavalla.

Moni asia on muuttunut 10 vuodessa, mutta yksi pysyy: Kuukauden yrittäjä pitää valmistuksen Suomessa

Tamperelaisen Piruetin toimitusjohtaja Susanna Etula luottaa yrityksensä toiminnassa kotimaisuuteen. Hänen johdollaan liikevaihto ja -tulos ovat kasvaneet. Nyt yrityksessä on mukana koko perhe.

Sarjayrittäjä Kim Heiniö on ollut kehittämässä yli sataa ravintolakonseptia: Olen ollut sielultani yrittäjä koko elämäni

Soupster Familyn toimitusjohtaja Kim Heiniö kertoo, että onnistumisessa keskeisiä tekijöitä ovat olleet isot riskit, tuuri, hyvät ihmiset ja ripaus uhkarohkeutta.

Miksi ideoita ei viedä käytäntöön? 4 huomiota innovaatioista

Uudenlainen ajattelukyky ja innovaatiot vaativat yritykseltä tiettyjä toimia. Yrittäjä Ari Huusko kertoo, miten pk-yrittäjät voivat tukea innovaatioiden syntyä.

21-vuotias yrittäjä tavoittelee kovaa kasvua – Miljoonan liikevaihto ylittyi jo

Lukiolaispoikien perustama firma on muutamassa vuodessa kasvanut yli miljoonan liikevaihtoa pyörittäväksi ohjelmistotaloksi, ja suunta on edelleen ylöspäin.

Välivuosi venyi ja vei perheyrityksen johtoon: Nyt Toni Keinänen pyörittää kansainvälistä romukauppaa

Kuukauden yrittäjä on työskennellyt lähes puolet elämästään perheyrityksessä. Hänen johdollaan Romu Keinänen Oy tekee noin 36 miljoonan euron liikevaihtoa.

Medkit Finland täräytti läpi hurjan kasvutavoitteen: Nyt horisontissa siintää 30 miljoonan raja

Kuinka menestyä yhdellä maailman kilpailluimmista toimialoista? Ensihoitotuotteisiin erikoistunut oululainen yritys on onnistunut siinä.

Lataa lisää