Johtaminen

Uusi strategia siivitti muumit miljoonien arvoiseen menestykseen: Yritys sanoo nykyään mieluummin kyllä kuin ei
Moomin Charactersin toimitusjohtajan Roleff Kråkströmin mukaan muumit puhuttelevat keskiluokkaa, koska he haluavat tulla onnelliseksi. ”Luulen, että se on tehnyt muumeista niin ison menestyksen.”

Uusi strategia siivitti muumit miljoonien arvoiseen menestykseen: Yritys sanoo nykyään mieluummin kyllä kuin ei

Vuonna 2019 Moomin Characters teki yli 10 miljoonaa euroa voittoa. Tavoitteena on jatkaa kasvua, mutta se toteutetaan muumien ja Tove Janssonin arvojen mukaisesti.

| |

Menestys vaatii uskollisuutta itselleen ja brändilleen.

Moomin Charactersilla tämä tarkoittaa sitä, että yhtiössä palattiin Tove Janssonin alkuperäisteoksiin ja niiden annetaan puhua puolestaan. Näin kertoo Roleff Kråkström, joka on toiminut yrityksen toimitusjohtajana vuodesta 2008.

Nykyään muumit ovat menestystarina ja maailmalla tunnettu brändi. Moomin.com myy tuotteita yli sataan maahan ja muumimukeja on ostettu kymmeniä miljoonia. Yhteensä muumituotteita myydään vuosittain noin 1 miljardilla eurolla Moomin Charactersin lisenssien kautta.

Kråkström kertoo vertailukohdaksi, että esimerkiksi Marimekon myynti on noin 130 miljoonaa euroa vuodessa.

– Mutta ihmiset eivät tiedä tästä, koska emme tee menestyksestä numeroa. Meillä ei ole lehdistövastaavaa, emmekä perusta toimintaamme kasvuun.

Yrityksen painopisteenä on tehdä muumeista tunnettuja ja antaa taitelija Janssonille näkyvyyttä. Viime vuosina muumien suosio onkin kasvanut juuri tämän strategian avulla – ja yritys kasvaa siinä sivussa.

Yritys: Moomin Characters
Toimiala: Sisällöntuotanto
Perustettu: 1950-luvulla
Liikevaihto: 10,9 miljoonaa euroa
Liiketulos: 10,5 miljoonaa euroa
Työntekijöitä: 11

Vuonna 2019 Moomin Characters teki yli 10 miljoonaa euroa voittoa, mutta tilanne oli toinen Kråkströmin hypätessä toimitusjohtajan saappaisiin reilu kymmenen vuotta sitten.

– Yrityksen tuotto laski muutamalla prosentilla joka vuosineljännes. Siksi istuimme yhdessä alas ja määrittelimme olemassaolomme uudestaan.

1990-luvun tv-sarja oli ollut todella suosittu, ja pitkään yhtiössä luultiin sen siivittävän myös jatkoa. Kråkströmin mukaan havahduttiin siihen, että asiat pitää ajatella uusiksi.

– Ennen meillä oli tapana sanoa ei, mutta nykyään sanomme kyllä, Kråkström sanoo.

Brändi pidetään elinvoimaisena

Samaan aikaan tehtiin myös tietoinen panostus yhtiön alkuperään – eli niihin hahmoihin ja siihen maailmaan, jonka kirjailija Tove Jansson on luonut.

Usein juuri strategian kirkastaminen onkin välttämätön työväline yrityksen suunnan määrittämiseen.

Nyt yhtiön strategia on työskennellä parhaimpien eri kulttuurien ja sukupolvien uusien kykyjen kanssa. Moomin Characters haluaa esimerkiksi sallia uusia elokuvatulkintoja alkuperäisteoksista ja ylipäänsä olla avoin uudelle.

– Haluamme löytää uudet äänet ja ohjaajat pitääksemme brändin elävänä. Tilitapahtumat ovat sitten seuraus, ei itseisarvo, jos me onnistumme tässä, Kråkström sanoo.

Hän kertoo mielellään tapaavansa kaikki, joilla on idea.

– Olemme uteliaita emmekä koskaan sano ei. Kuuntelemme ja pohdimme, minkä jälkeen voimme kieltäytyä. Suljettujen ovien takana istuminen on vaarallista.

Kråkström painottaa tätä useasti – tämän kokoisen yhtiön johto ei voi istua norsunluutornissa ja uskoa kaiken jatkuvan niin kuin ennen.

Vuonna 2015 perustettiin muun muassa ruotsinkielinen kustantamo Förlaget M – Moomin Characters halusi palauttaa kaikki muumien ruotsinkieliset kirjaoikeudet ja samalla julkaista uusia ruotsinkielisiä kirjoja.

Jo ennen kustantamon perustamista yhtiö oli aloittanut muumien ympäri maailmaa olevien oikeuksien hankinnan takaisin. Niitä hallinnoidaan nyt lisenssien kautta.

– Aikoinaan ei todellakaan puhuttu brändin kehittämisestä. Muumit ovat taideteos, Kråkström sanoo.

Taitelija Jansson keskeisessä osassa

Moomin Charactersilla ei ole mitään euromääräistä taloudellista tavoitetta, vaikka yhtiö kasvaa nyt kovaa vauhtia. Kasvu on toki tavoitteena.

– Olemme todella ylpeitä muumeista. Juuri nyt maailma tarvitsee muumeja ehkä enemmän kuin koskaan.

Yhtiöllä on kuitenkin tietyt suuntaviivat uusien lisenssien suhteen.

– Muumeja ei liitetä politiikkaan, väkivaltaan tai seksiin. Tästä olemme hyvin tarkkoja.

Muumeja ei myöskään muokata asiakkaan tarpeiden mukaan – esimerkiksi Muumipeikosta ei ikinä tule olympialaisten maskottia.

– Lähtökohtamme on, että Tove loi maailmansa tietyllä tapaa jostain syystä. Emme halua muuttaa sitä, Kråkström sanoo.

Vaikka Moomin Charactersilla menee hyvin, on menestys hyvin pientä verrattuna suuriin viihdejätteihin, Kråkström muistuttaa. Miljardin myynti on kova tulos, mutta ei mitään verrattuna Disneyyn.

– Töitä riittää ainakin yhdelle sukupolvelle, Kråkström sanoo.

Hän on nykyään naimisissa Tove Janssonin veljentyttären Sophia Janssonin kanssa, ja molempien lapset aikaisemmista avioliitoista työskentelevät konsernissa. Muumilaaksosta tutut perhearvot näkyvät myös yhtiössä.

Kråkström mukaan paluu alkuperäisteoksiin oli tärkeä strateginen päätös.

– Toven alkuperäisteokset ja hänen taitelijauransa toimivat yhtiön keskipisteenä. Tämä on muuttanut kaiken ja parantanut tekemisen laatua.

Fakta

Roleff Kråkströmin neljä vinkkiä menestykseen

Ajattele globaalisti. Miten ideasi voi skaalautua globaalisti? Miksi se kiinnostaisi Suomen rajojen ulkopuolella? Miksi joku muunmaalainen ymmärtäisi idean?

Tunne brändisi ja ole johdonmukainen. Mitä brändisi edustaa? Muumit edustavat muun muassa suvaitsevuutta ja tasa-arvoa, mutta Kråkströmin mukaan monet yritykset keksivät arvoja, joilla ei ole mitään tekemistä oman toiminnan kanssa.

”Implement like hell.” Ensin pitää miettiä, mitä yritys tarvitsee. Sen jälkeen tehdään päätös ja annetaan mennä, eikä vilkuilla sivulle. Oleta, että olet tehnyt hyvän pohjatyön, johon voit luottaa.

Kill your darlings. Kaikki ideat eivät ole hyviä. Pitää tietää, milloin lopettaa. Se ei kuitenkaan ole syy lopettaa kokonaan, vaan syy yrittää uudestaan ja keksiä seuraava idea.