Johtaminen

Myyminen on hienointa mutta vaikeinta ikinä

Claudia Hirvonen

Kirjoittaja on latauspalvelu Citylaturin perustaja.

Myyminen on hienointa mutta vaikeinta ikinä

Itsevarmuudella ja omalla uskottavuudella voi saada toisenkin uskomaan ideaansa, kirjoittaa Citylaturin Claudia Hirvonen.

Oman idean myyminen on samaan aikaan hienointa ja vaikeinta ikinä. Sitä voi varmasti verrata siihen, kun jännittäisi oman lapsen kouluun menoa. Miten se otetaan vastaan? Tykätäänkö siitä vai ei? Kun joku lopulta ostaa tuotteen tai palvelun, se on tosi palkitsevaa.

Kun päätin mennä lukioon, kuulin Hämeenlinnan lyseon lukion luovan yrittäjyyden linjasta. Siihen asti olin harrastanut teatteria, mutta lukiossa yrittäjyydestä tulikin vähän niin kuin harrastukseni.

Citylaturi sai alkunsa koulussa NY-vuonna. Se oli ensimmäinen aihioista, jota lähdettiin oikeasti toteuttamaan ja vielä aika nopealla aikataululla. Heti seuraavalla viikolla alettiin tilaamaan tarvikkeita ja kuukauden päästä etsimään asiakkaita. Meillä oli hullu draivi ja meno päällä, olimme niin innoissamme ideasta – niin kuin olen edelleen.

Yhtään kontaktia ei ollut valmiina. Lähdimme Hämeenlinnan keskustaan ja kävimme tarjoamassa latauspalveluamme kahviloihin ja ravintoloihin. Tunnin kävelemisen jälkeen meillä oli ehkä 1–2 asiakasta ja lappu täynnä ravintolapäälliköiden ja muiden yhteystietoja.

Kasvokkain myyminen on edelleenkin mielestäni paras tapa myydä meidän ideaa. Ei tätä pysty myymään puhelimessa tai meilillä, kun kukaan ei oikein tiedä, mistä on kyse. Lähdimme siis heti liikkeelle oikein, vaikka emme edes tietäneet mitä myyminen on.

Myynti on loppujen lopuksi aika yksinkertaista. Pitää tuntea kohderyhmä ja tietää, kenelle on myymässä. Laita itsesi asiakkaan asemaan ja mieti, mikä minut saisi ostamaan ja mikä minua kiinnostaisi tuotteessa.

Myynti vaatii tilannetajua, että osaa lukea, mitä toinen ajattelee. Olennaista on myös into ja usko, joka välittyy toiseen ihmiseen. Osittain myyntitaidot tulevat itsevarmuudesta. Sillä ja omalla uskottavuudella voi saada toisenkin uskomaan ideaan ja lähtemään siihen mukaan. Ei siinä oikein muuta tarvita. Konsepti ja tuote tai palvelu ratkaisevat loput.

Vaikeinta on se, että olen rakastunut ja kiintynyt omaan ideaan jopa vähän liikaa. Jos menen myymään sitä ja joku sanoo, ettei kiinnosta, se tuntuu tosi henkilökohtaiselta. Ei-vastauksista ei pidä kuitenkaan lannistua, eikä niitä pidä pelätä. Niitä tulee aina.

Haluan rakentaa seuraavaksi myyntiverkoston nuorista, joilla ei ole samanlaista kiintymystä ideaan. Meillä oli jo hyvä viiden hengen tyttötiimi Hämeenlinnassa Mellakka Festivaleilla tänä kesänä.

Ajattelen suurimpana onnistumisena sen, että ylipäänsä uskalsimme lähteä rakentamaan bisnestä omasta ideasta. Suomi on hyvä maa aloittaa yrittäjyys, se on aika turvallista myös näin nuorena. Pitää vain uskaltaa ottaa ratkaiseva askel ja kokeilla rohkeasti.

Mitä uusi verkkolaskulaki tarkoittaa?

Jos yrityksen asiakkaana on suomalaisia suuryrityksiä tai julkishallintoa, tilannetta kannattaa seurata rauhassa, kirjoittaa Taloushallintoliiton Janne Fredman.

Black Friday lähestyy – kuinka myyntiryntäyksistä saa kaiken irti?

Erilaiset sesonkipäivät houkuttelevat tekemään huipputarjouksia. Yritysten on tunnistettava, milloin niihin kannattaa lähteä mukaan.

Uusi omistaja käänsi hiipuvan bisneksen kelkan – myyntiä joka mantereelle

Palkkatöistä yrittäjäksi lähtenyt Mika Purhonen uskoo kovaan jalkatyöhön. Matkapäiviä kertyy vuodessa vähintään sata.

Tiedätkö, mitä uusi asiakas maksaa yrityksellesi?

Ihannetilanteessa jokainen asiakkaan hankintaan käytetty euro tulee takaisin moninkertaisena.

Yksinkertainen neuvo myynnin johtamiseen: Muista kiittää – Katso koulutus

Y-Koulun lähetys koostuu kolmesta osasta: Myynnin johtaminen ja mittarit, lisää myyntiä B2B-yrityksissä ja lisää myyntiä B2C-yrityksissä.

Yrittäjien myynnin ongelmat

Pk-yrityksillä on vaikeuksia tunnistaa, ketkä niiden asiakkaat ovat ja mistä ne löytää.

Kymppien vai tonnien myynti? Sää ratkaisee

Vaikka joskus harmittaa olla koko kesä töissä, tunnen olevani toisaalta etuoikeutettu, kirjoittaa Armpan Juha Nalli.

Sesonkibisneksen tiivis arki: Koko vuoden tilaukset tehdään parissa kuukaudessa

Saaristoristeilyjä järjestävän IHA-Linesin kuukausien työ huipentuu kesään. Seuraavaa kautta aletaan suunnitella jo edellisen aikana.

Kun sattuu moka, yrittäjä Johannes Karjula ei tuhlaa aikaa syyllisten etsimiseen

Ratkaisukeskeisyys oli tarpeen, kun Kokemuksia.fi:n tiimin kuvauskalusto materiaaleineen varastettiin Yhdysvalloissa.

Lataa lisää