Johtaminen

Näin karaokealan pioneeri aikoo menestyä kansainvälisillä areenoilla

Näin karaokealan pioneeri aikoo menestyä kansainvälisillä areenoilla

Singa on täysin digitaalinen karaokepalvelu, joka syntyi halusta uudistaa koko toimiala kertaheitolla. Pääomasijoittajien innostus mahdollisti suuren tavoitteen.

|

Kaikki tuntevat karaoken perusidean, mutta luultavasti aika harva osaisi kyseenalaistaa sitä. Toisin teki Singan perustaja ja toimitusjohtaja Atte Hujanen.

– Ajatus lähti siitä, kun tajusin, että Spotify ja Netflix toimivat eri tavalla kuin muut alalla. Pohdin, miksei niin voisi tehdä karaokessakin, Hujanen kertoo.

Oivalluksesta sai alkunsa suoratoistoinen karaokepalvelu Singa vuonna 2013.

Käytännössä Singa tekee kumppaneidensa kanssa lisensointisopimuksia. Kumppaneita ovat sisällöntuottajat eli karaokeyhtiöt, artistit ja levy-yhtiöt sekä esittämisoikeuksien myöntäjät.

Lisenssejä myydään sekä yksityis- että ammattikäyttöön, ja ansaintalogiikka perustuu yksinkertaiseen kuukausilaskutukseen, aivan kuten Netflixillä ja Spotifylla.

Singan kasvuhalukkuus on kova. Hujanen kertoo, että yrityksen isona tavoitteena on vallata koko 15–20 miljardin karaokemarkkina.

Miten mahtipontinen tavoite saavutetaan?

Tee tuote tutuksi

Hujasen mukaan Singa on toistaiseksi ainoa yritys, joka tarjoaa tällaista palvelukonseptia. Markkina on siis ensin kesytettävä ja potentiaalisia asiakkaita perehdytettävä modernien työkalujen mahdollisuuksiin.

YRITYS: Singa Oy
TOIMIALA: Karaoke
PERUSTETTU: 2013
LIIKEVAIHTO: 619 000 euroa (luvut vuodelta 2018)
LIIKETULOS: -1 263 000 euroa (luvut vuodelta 2018)
HENKILÖSTÖ: 28

Singan asiakaskunnasta kaksi kolmasosaa on ammattiasiakkaita, eli tavallisesti karaokebaareja ja ravintoloita, ja loput yksityisiä kotikäyttäjiä, joita on noin 50 000.

– Kun me puhumme karaokeammattilaisten kanssa, monesti he eivät aluksi edes ymmärrä mistä keskustellaan, Hujanen sanoo.

Tästä syystä Singa panostaa brändimarkkinointiin. Tarkoitus on viestiä potentiaalisille asiakkaille, mitä Singa tekee ja mitä hyötyä siitä on.

– Vakiintuneella toimialalla jo valmiiksi tunnettu tai halvin vaihtoehto pääsääntöisesti voittaa. Meidän tehtävämme on kertoa asiakkaille, että heidän kuuluisi saada parempaa, ja nyt sitä on myös saatavilla samaan hintaan tai jopa edullisemmin.

Hujasen mukaan tarjoaman, eli ensimmäisen asiakkaalle tehtävän lupauksen, on oltava riittävän houkutteleva. Vain niin voi saada mahdollisuuden. Toisaalta jo tehtyä työtä voi hyödyntää uusien asiakkaiden hankinnassa.

– Nyt meillä on tutkimusta lupauksemme tukena. Olemme yhdessä asiakkaidemme kanssa keränneet dataa siitä, miten hyvin Singa on parantanut liiketoiminnan kannattavuutta.

Keväällä koronatilanteen takia ammattikäyttö notkahti, kun monet ravintolat sulkivat ovensa, mutta kotikäyttö koki huiman kysyntäpiikin.

– Meillä on keväällä ollut parhaimmillaan seitsenkertaisia numeroita käyttömetriikoissa. Käyttäjämäärät ovat vähintään kolminkertaistuneet läpi palvelun karanteenin aikana.

Hujanen kuitenkin uskoo, että yksityinen käyttö tasaantuu, kun pandemia selätetään. Toisaalta kesäisin digitaalisten palveluiden kysyntä vähenee myös normaalioloissa, koska ihmiset viettävät aikaa mieluummin ulkona kuin älylaitteidensa kanssa sisällä.

Vaali hyviä suhteita rahoittajiin

Kasvuyritykset hakevat rahoitusta pääasiassa kasvun ja viennin vaatimaksi käyttöpääomaksi sekä investointeihin. 

Startup-yrityksenä myös Singan liiketoiminta on riippuvainen ulkopuolisesta rahoituksesta. Yritys aloitti toimintansa muutaman enkelisijoittajan avulla, noin puolella miljoonalla eurolla.

Keväällä 2017 Singa vakuutti pääomasijoittajat ja keräsi kotimaisilta ja brittiläisiltä pääomasijoitusyhtiöiltä yhteensä 1,75 miljoonaa euroa riskirahaa. Rahoituskierrokseen osallistuivat Initial Capital, Tamares Holdings, Superhero Capital, Reaktor Ventures ja Tekes eli nykyinen Business Finland.

Kun harkinnassa on ulkopuolinen rahoitus, yrittäjän on hyvä hahmottaa pääomasijoituksen polun neljä vaihetta.

Hujasella on yksinkertainen vinkki rahoituksen keräämiseen: ole aktiivinen. Ohje pätee sekä kotimaisiin että ulkomaisiin rahoittajiin.

– Aktiivisuuden lisäksi kannattaa tutustua erilaisiin tarjouksiin ja eri rahoittajiin. On tärkeää, että rahoittajan kanssa kemiat kohtaavat, muuten voi olla hankalaa.

Hujasen mukaan rahoittajien kanssa täytyy olla yhteinen visio ja selkeät päämäärät. Esimerkiksi Business Finland on ollut yksi tärkeimmistä yhteistyökumppaneista Singalle.

Tunne toimiala ja markkina

Hujasella on yli kymmenen vuoden kokemus karaoketoimialasta. Hänen aikaisempi yrityksensä Karaoke World Championships järjesti Heinolassa maailman suurinta amatöörilaulukilpailua: karaoken MM-kisoja.

Nykyään Hujasen päätyö on Singa. Sen päämarkkina-alueen muodostavat Suomi, Ruotsi ja Iso-Britannia. Maailmanlaajuisesta potentiaalista huolimatta Hujanen korostaa, että Singa ei ole halunnut kiirehtiä kasvussa.

Toistaiseksi kotimaan markkina on suurin ja kasvaa edelleen. Kansainväliset areenat ovat koko ajan tähtäimessä, mutta musiikkiala vaatii kärsivällisyyttä.

– Jos toimii laillisesti kaikkien sääntöjen mukaan, on mentävä rauhassa yksi maa kerrallaan. Olemme siirtyneet uuteen markkinaan, vasta kun on näyttänyt siltä, että hetki on sopiva, Hujanen selittää.

Iso-Britannia on tärkeä vientimaa Singalle. Hujanen arvioi, että ilman koronahässäkkää se olisi nyt suurin markkina-alue.

Juuri ennen pandemiaa yhtiö rantautui myös Australian markkinoille, mutta poikkeustilanteen takia liiketoiminta siellä on toistaiseksi jäissä.

Kansainvälisillä kentillä yritys törmää todennäköisesti siihen, että asiakastarpeet eivät ole kaikkialla identtisiä. Hujasen mukaan esimerkiksi Iso-Britannian ja Suomen kuluttajamarkkinat ovat hyvin samankaltaisia, mutta ero löytyy B2B-puolelta.

– Ammattilaispuolella koko bisnes ja ostokäyttäytyminen on erilaista. Britanniassa ei ole varsinaisia karaokebaareja, vaan pubeja, jotka järjestävät karaokeiltoja.

Myös Ruotsissa karaokekulttuuri poikkeaa kotimaisesta.

– Ruotsissa karaoke on yllättäen yläluokkaisestikin hyväksyttävää. Esimerkiksi yökerhoissa saatetaan laulaa karaokea, mikä on Suomessa hyvin harvinaista.

Singa suunnittelee myös Pohjois-Amerikan valloitusta. Tarkoitus on murtautua ensin Yhdysvaltain markkinoille ja sen jälkeen Kanadaan.

Muista: maltti on valttia

Tavoitteet ovat kovat, mutta toistaiseksi Singan liiketulos on miinuksella yli miljoona euroa.

Hujanen vaikuttaa kuitenkin luottavaiselta.

– Meidän perusliiketoimintamme on kunnossa, ja se on kannattavaa. Kasvuvaiheessa tilinpäätös näyttää huonolta, mutta se kuuluu asiaan.

Hujasen mukaan Singalla on valmius kääntää yhtiön liiketulos voitolliseksi vuoden 2021 loppuun mennessä, jos yleinen taloustilanne sen vaatii, eikä esimerkiksi aggressiivisen kasvun rahoittamiseen löydy markkinoilta helposti kumppaneita.

Fakta

Kasvavan liiketoiminnan edellytykset

Huolellinen strategia. Valitse strategiasi huolella, ja valinnan jälkeen keskity vain siihen. Kasvun tapoja on monia, mutta kaikkia ei voi toteuttaa yhtä aikaa.

Brändäys. Tee toiminnastasi tarpeellista. Valitse mieluummin kipulääke kuin vitamiini, koska kipulääkkeitä todella tarvitaan, vitamiineja vain halutaan. Karaokekin voi olla kipulääke, kun sen tekee niin, että aina kun laulattaa ainoastaan Singa kelpaa.

Kannattava perusliiketoiminta. Varmista, että yrityksen perusliiketoiminta on kunnossa. Jos myy euroja 90 sentillä, jokin on pielessä. Tilinpäätös on kasvun aikana pakkasella, mutta jos perusliiketoiminta on tuottavaa, niin ennen pitkään yritys on kannattava.

Vinkkien takana on Singan toimitusjohtaja Atte Hujanen.

16-vuotiaat vitsailivat 100 000 euron liikevaihdosta – Neljä vuotta myöhemmin liikevaihto on lähes puoli miljoonaa

Oma podcast, ensimmäinen työntekijä ja kasvava liikevaihto. Palsin nuorella yrittäjäkaksikolla on takanaan onnistunut vuosi.

Lapualta Amazoniin – Jukka-Pekka Kallio kasvattaa vauhdilla lattiabisnestä verkossa ja haaveilee ”lattioiden Ikean” perustamisesta

Kuukauden yrittäjä Jukka-Pekka Kallio uskoo kasvuun koronakriisinkin keskellä. Nyt lapualaista lattiaa saa myös Amazon-verkkokaupasta.

Pohjanmaalainen perheyritys on arvostettu maailmalla: Sarins båtar vie veneitä 16 maahan

Sarins båtar -perheyrityksellä on asiakkaita ympäri maailmaa. Hyvä maine, pitkä historia ja tiiviit suhteet perheenjäseniin ovat kasvattaneet liikevaihtoa tasaisesti.

Vientiyrityksen kasvutekijöinä vankka maine ja uudet patentit: ”Elämme tämän kriisin yli”

Vienti ei koskaan ole riskitöntä. Koronavirus osui yllättäen myös maatalouskoneita yli 40 maahan vievään Elhoon. Tärkeintä on nyt pitää kassa toimintakykyisenä.

Pashan markkinajohtaja tulee idästä ja tähtää länteen: Tehokas tuotekehitys on kuukauden yrittäjän kasvun reseptissä tärkein ainesosa

Lieksan Laatuherkut on kasvava elintarvikeyritys, joka ponnistaa Pohjois-Karjalasta muualle Suomeen ja pian myös ulkomaille. Toiminnan pohjavireenä on toimitusjohtajan Teijo Lyytisen mukaan kotiseuturakkaus.

Selkeät suunnitelmat, sopimukset ja työnjaot veivät ohjelmistotalon gaselliksi – Tulevaa kasvua himmentää korona

Tamperelainen Unikie on kehittynyt viidessä vuodessa 250 henkilön kannattavaa kasvua tekeväksi yritykseksi. Koronavirus on ensimmäinen kasvuennusteisiin odottamattomasti vaikuttava tekijä.

Vastavirtaan kulkija: Kaiutinyritys vie tuotteitaan yli sataan maahan, mutta tuotanto pysyy Suomessa

Genelecin maailmanmenestys perustuu innovaatioihin, musiikin kuluttamisen murrokseen sekä poikkeukselliseen yritysfilosofiaan.

8 miljoonan euron investointi täyskäyttöön: Ahvenanmaalainen panimo tähtää suuriin kasvulukuihin Ruotsissa

Ahvenanmaalainen Stallhagen pyrkii ruotsalaisten kauppojen hyllyille uuden sivukonttorin voimin.

Juustoportti teki miljoonien investoinnin – Uusi brändi vauhdittaa Euroopan valloitusta

Viennin käynnistäminen on vaatinut tarkkaa tutkimustyötä, tuotantokapasiteetin laajentamista ja toimivan brändin kehittämistä.

Lataa lisää