Johtaminen

Pariskunta rakensi veneyrityksestä kasvumenestyksen – myyntiopit autokaupasta
Nylunds Boathousen yhdessä rakentaneet Michael ja Ann-Sofie Nylund ovat käyttäneet lukemattomia tunteja veneiden stailaukseen.

Pariskunta rakensi veneyrityksestä kasvumenestyksen – myyntiopit autokaupasta

Nylunds Boathouse myy kalliita veneitä hienojen videoiden avulla. Liikevaihto kasvaa myös yrityskauppojen kautta.

| |

Veneyrittäjä Michael Nylund ei siedä kenenkään suusta seuraavia sanoja: ”Näin olemme aina tehneet”. Tämä toimi myös oman yrityksen lähtökohtana.

Kolme vuotta sitten perustettu Nylunds Boathouse toimii Raaseporissa Pohjan satamassa. Veneitä myyvän yrityksen liikevaihto on kasvanut ensimmäisen vuoden 5,8 miljoonasta noin 12 miljoonaan euroon elokuussa 2019 päättyneellä tilikaudella.

Sekä uusien että käytettyjen veneiden myyntimenestys johtuu pitkälti Nylundin tahdosta uudistaa alaa.

– Venealalla monet prosessit ovat kömpelöitä eikä mitään olla mietitty loppuun, tehdään vain jotain. Suunnittelu on yli puolet työstä, Nylund sanoo.

Yritys: Nylunds Boathouse
Ala: Veneiden vähittäiskauppa
Perustettu: 2016
Liikevaihto: 12 miljoonaa (arvio vuodelle 2019)
Tulos: 300 000 euroa (arvio vuodelle 2019)
Työntekijöitä: 20

Hänellä on 15 vuoden kokemus autojen myynnistä, ja hän on ottanut alaa vaihtaessa monta oppia mukaansa. Tärkeintä on pysyä kärryillä siitä, mitä muut tekevät ja mitä alalla tapahtuu.

– Seuraan päivittäin Pohjoismaissa myytäviä veneitä. Se on kuin olisin pörssissä, mutta seuraan osakkeiden sijasta veneitä.

Sata venettä vuodessa

Aluksi Nylunds Boathousea pyöritti Michael ja hänen vaimonsa Ann-Sofie Nylund, mutta toiminta kasvoi nopeasti ja nyt yrityksellä on 20 työntekijää.

Pariskunta tehnyt alusta lähtien venemyyntiä omalla tavallaan. Esimerkiksi kesällä järjestettiin kelluva ”road show” Hangossa, jonne tuotiin noin tusina venettä.

– Se oli iso satsaus logistiikan, henkilökunnan ja vuokrien suhteen, mutta myimme vähintään kolme venettä sen ansioista.

Kolme venettä ei ehkä kuulosta kovin paljolta, mutta myytyjen veneiden keskihinta on 160 000 euroa. Yhteensä Nylunds Boathouse myy reilut sata venettä vuodessa, joista 85 prosenttia on käytettyjä veneitä.

Yrityksellä ei ole mitään kiinteää kauppaa, myyntiä voi siis tapahtua missä vain. Markkinoinnilla on sen takia tärkeä osa – yritys käyttää siihen noin 10–15 prosenttia liikevaihdostaan.

Jo alkuvaiheessa yritys teki videoita, joita jaettiin Youtubessa ja Facebookissa. Ensin videot tuotettiin itse, mutta pian paikalliset ammattilaiset saivat ottaa ohjat käsiinsä.

– Voimme kuvata yhtä venettä useita päiviä, Nylund kertoo.

Samalla palkattiin myös oma koodaaja, joka seuraa koko ajan muun muassa Google-markkinointia.

– Alussa kävimme viikoittain läpi, miten seuraava kampanja kannattaisi tehdä. Sosiaalinen media on erittäin hyvä väline.

Katse muihin Pohjoismaihin

Ulkomaille laajentaminen on ollut yrityksen tavoitteena alusta lähtien. Ruotsi oli luonnollinen valinta, koska Nylundit puhuvat ruotsia äidinkielenään, mutta haaveissa on myös Tanska ja Norja. Yrittäjät eivät halua olla riippuvaisia vain yhdestä markkinasta.

Viime vuonna Nylunds Boathousesta tuli Nord Star -veneiden jälleenmyyjä Suomessa, ja tänä kesänä yritys osti Östersjö Båtin, joka myy samoja veneitä Ruotsin markkinoilla.

– Nyt meidät löytää Tukholman saaristosta, mutta aiomme laajentaa Ruotsin länsirannikolle vuoden sisällä.

Yrityksen kasvaessa Nylunds Boathouse on kohdannut uusia haasteita.

– Alussa myimme ainoastaan veneitä, mutta huomasimme asiakkaiden kaipaavan myös huoltoa. Ostimme huoltopalveluita alihankkijoilta, mutta kaikki olivat lomilla, kun olisimme tarvinneet eniten apua.

Silloin Nylund ymmärsi, että asiakkaille pitää tarjota koko paketti. Niinpä yritys osti vuonna 2018 huoltoyhtiö Skuru Marinen, jotta se voi tarjota asiakkailleen myös veneiden huoltoa.

Nopea varastonkierto ratkaisee

Veneiden myynti ei ole kovin halpaa liiketoimintaa. Nylund myi oman osuutensa perheyrityksestä saadakseen hyvän starttirahan omalle yritykselleen. Myös hyvät kontaktit pankkiin helpottivat rahoituksen saamista.

– Olemme aina hoitaneet asiat hyvin muissa perheyrityksissämme, joten pankissa tiedettiin meidän tekevän asiat kunnolla, Nylund sanoo.

Tuotteiden nopeasta varastonkierrosta on tullut ratkaiseva osa menestystä. Nylundille on tärkeää, etteivät veneet seiso varastossa liian kauan. Yksi vene myydään noin 90–120 päivässä, mikä on hänen mukaansa nopeaa verrattuna moniin muihin samalla alalla.

Jos vene ei houkuttele ostajia, Nylund pohtii syitä siihen. Onko kyse hinnasta vai kunnosta? Yrittäjä pyrkii keksimään nopeasti uusia ideoita. Myynti-ilmoitus esimerkiksi kirjoitetaan uusiksi.

– Järjestämme uuden kuvaussession ja vaihdamme kuvat. Ensimmäisen kuvan pitää olla houkutteleva.

Nylunds Boathouse tekee myös paljon veneiden stailausta.

– Ensin siivoamme veneen 110-prosenttisesti. Sitten poistamme irtaimistoa ja stailaamme juuri sille veneelle sopivalla rekvisiitalla. Pienin keinoin voi tehdä ison muutoksen, emme halua tylsiä katalogikuvia.

Fakta

Yrittäjän 5 vinkkiä kansainvälistymiseen

Tee huolellinen markkina-analyysi. Michael Nylund esimerkiksi selvitti, kuinka monta venettä Ruotsissa on ja mikä potentiaali siellä on.

Osta olemassa oleva yritys. Vanhassa yrityksessä on valmiit järjestelmät esimerkiksi kirjanpitoa varten, mikä helpottaa alussa, kun ei vielä tiedä miten kaikki toimii juuri kyseisessä maassa.

Huomioi valuutta. Ruotsin kruunu on ollut epävakaa ja Nylunds Boathouse on hyötynyt siitä. Kannattaa kuitenkin huomioida, että kurssi saattaa heilahdella, jos tuotteita myydään euroalueen ulkopuolelle.

Selvitä byrokratia. Nylund yllättyi siitä, kuinka paljon Ruotsi eroaa Suomesta. Hän ei esimerkiksi voi maksaa itse yrityksen laskuja, koska hänellä ei ole ruotsalaista henkilötunnusta eikä hän siksi pääse käsiksi yrityksen tiliin. Yrityksen myyntijohtaja sai ruotsalaisen henkilökortin muutettuaan Tukholmaan. Hän vastaa nyt laskuista ja muusta vastaavasta.

Ota yhteyttä verojuristiin. Innostuessa on helppo unohtaa perehtyä ulkomailta ostettavan yrityksen verotuksellisiin yksityiskohtiin. Silloin asiantuntijasta voi olla paljon apua.

Kuinka startup-yritys saa rahoituksen kuntoon?

Helsinkiläinen Bankify vakuutti kansainvälisen riskisijoittajan. Sitä varten piti olla jo liikevaihtoa ja asiakkaita.

Päätös pistää paukut verkkoon kannatti – tuo 80 prosenttia myynnistä

Lastenvaatevalmistaja Gugguu luottaa verkkokaupan lisäksi pop-up-tapahtumiin, sillä ne vahvistavat asiakaskuntaa ja brändiä.

Aasia kouli viinigurun verkostoitumaan: Yrittäjien on puhallettava yhteen hiileen

Timo Jokinen oli vuosikymmeniä yrittäjänä maailmalla. Nyt hän luotsaa viinibistroa Tampereella.

Varustefirma räjäytti markkinoinnin: Pappabrändi vaihtui paukkeeseen ja huumoriin

Pitkän linjan perheyritys Finn-Savotta ei pelkää herättää markkinoinnillaan tunteita, vaikka asiakkaana on myös viranomaisia.

Mikä sai hyppäämään sijoitusalalta kalusteyrittäjiksi?

Sebastian Schauman ja Anssi Jokinen pohtivat yrittäjyyttä vuoden. Kun uskallus voitti, syntyi Ikea-kalusteita räätälöivä A.S.Helsingö.

Vientipäätös lähti omasta asenteesta – kova työ toi asiakkaan yllättävästä maasta

Spraytuotteita valmistava Pentisol hakee potkua viennistä. Kansainväliset messut ovat avanneet tärkeitä ovia.

Muutoksen vuosi osoitti: Välillä on pakko pysähtyä ja ottaa opiksi

Yönsä nukkuu paljon paremmin, kun yrityksen suunta on selvä, kirjoittaa M Roomin Markku Kosonen.

Kokemus vai nuoruuden into? Oululainen startup ei olisi syntynyt ilman pitkää työuraa

Kaltio Technologies sai alkunsa Microsoftin jäljiltä. Palkkatöissä hankittu osaaminen on ollut yritykselle vahvuus.

Pikaruuan kultasormi vie nyt Naughty BRGR -ketjua kohti huippumenestystä

Burger Kingin ja Wayne’s Coffeen Suomeen tuonutta Mikko Mollbergia on kiehtonut aina ravintola-alan kiihkeys.

Lataa lisää