Johtaminen

Pariskunta rakensi veneyrityksestä kasvumenestyksen – myyntiopit autokaupasta
Nylunds Boathousen yhdessä rakentaneet Michael ja Ann-Sofie Nylund ovat käyttäneet lukemattomia tunteja veneiden stailaukseen.

Pariskunta rakensi veneyrityksestä kasvumenestyksen – myyntiopit autokaupasta

Nylunds Boathouse myy kalliita veneitä hienojen videoiden avulla. Liikevaihto kasvaa myös yrityskauppojen kautta.

| |

Veneyrittäjä Michael Nylund ei siedä kenenkään suusta seuraavia sanoja: ”Näin olemme aina tehneet”. Tämä toimi myös oman yrityksen lähtökohtana.

Kolme vuotta sitten perustettu Nylunds Boathouse toimii Raaseporissa Pohjan satamassa. Veneitä myyvän yrityksen liikevaihto on kasvanut ensimmäisen vuoden 5,8 miljoonasta noin 12 miljoonaan euroon elokuussa 2019 päättyneellä tilikaudella.

Sekä uusien että käytettyjen veneiden myyntimenestys johtuu pitkälti Nylundin tahdosta uudistaa alaa.

– Venealalla monet prosessit ovat kömpelöitä eikä mitään olla mietitty loppuun, tehdään vain jotain. Suunnittelu on yli puolet työstä, Nylund sanoo.

Yritys: Nylunds Boathouse
Ala: Veneiden vähittäiskauppa
Perustettu: 2016
Liikevaihto: 12 miljoonaa (arvio vuodelle 2019)
Tulos: 300 000 euroa (arvio vuodelle 2019)
Työntekijöitä: 20

Hänellä on 15 vuoden kokemus autojen myynnistä, ja hän on ottanut alaa vaihtaessa monta oppia mukaansa. Tärkeintä on pysyä kärryillä siitä, mitä muut tekevät ja mitä alalla tapahtuu.

– Seuraan päivittäin Pohjoismaissa myytäviä veneitä. Se on kuin olisin pörssissä, mutta seuraan osakkeiden sijasta veneitä.

Sata venettä vuodessa

Aluksi Nylunds Boathousea pyöritti Michael ja hänen vaimonsa Ann-Sofie Nylund, mutta toiminta kasvoi nopeasti ja nyt yrityksellä on 20 työntekijää.

Pariskunta tehnyt alusta lähtien venemyyntiä omalla tavallaan. Esimerkiksi kesällä järjestettiin kelluva ”road show” Hangossa, jonne tuotiin noin tusina venettä.

– Se oli iso satsaus logistiikan, henkilökunnan ja vuokrien suhteen, mutta myimme vähintään kolme venettä sen ansioista.

Kolme venettä ei ehkä kuulosta kovin paljolta, mutta myytyjen veneiden keskihinta on 160 000 euroa. Yhteensä Nylunds Boathouse myy reilut sata venettä vuodessa, joista 85 prosenttia on käytettyjä veneitä.

Yrityksellä ei ole mitään kiinteää kauppaa, myyntiä voi siis tapahtua missä vain. Markkinoinnilla on sen takia tärkeä osa – yritys käyttää siihen noin 10–15 prosenttia liikevaihdostaan.

Jo alkuvaiheessa yritys teki videoita, joita jaettiin Youtubessa ja Facebookissa. Ensin videot tuotettiin itse, mutta pian paikalliset ammattilaiset saivat ottaa ohjat käsiinsä.

– Voimme kuvata yhtä venettä useita päiviä, Nylund kertoo.

Samalla palkattiin myös oma koodaaja, joka seuraa koko ajan muun muassa Google-markkinointia.

– Alussa kävimme viikoittain läpi, miten seuraava kampanja kannattaisi tehdä. Sosiaalinen media on erittäin hyvä väline.

Katse muihin Pohjoismaihin

Ulkomaille laajentaminen on ollut yrityksen tavoitteena alusta lähtien. Ruotsi oli luonnollinen valinta, koska Nylundit puhuvat ruotsia äidinkielenään, mutta haaveissa on myös Tanska ja Norja. Yrittäjät eivät halua olla riippuvaisia vain yhdestä markkinasta.

Viime vuonna Nylunds Boathousesta tuli Nord Star -veneiden jälleenmyyjä Suomessa, ja tänä kesänä yritys osti Östersjö Båtin, joka myy samoja veneitä Ruotsin markkinoilla.

– Nyt meidät löytää Tukholman saaristosta, mutta aiomme laajentaa Ruotsin länsirannikolle vuoden sisällä.

Yrityksen kasvaessa Nylunds Boathouse on kohdannut uusia haasteita.

– Alussa myimme ainoastaan veneitä, mutta huomasimme asiakkaiden kaipaavan myös huoltoa. Ostimme huoltopalveluita alihankkijoilta, mutta kaikki olivat lomilla, kun olisimme tarvinneet eniten apua.

Silloin Nylund ymmärsi, että asiakkaille pitää tarjota koko paketti. Niinpä yritys osti vuonna 2018 huoltoyhtiö Skuru Marinen, jotta se voi tarjota asiakkailleen myös veneiden huoltoa.

Nopea varastonkierto ratkaisee

Veneiden myynti ei ole kovin halpaa liiketoimintaa. Nylund myi oman osuutensa perheyrityksestä saadakseen hyvän starttirahan omalle yritykselleen. Myös hyvät kontaktit pankkiin helpottivat rahoituksen saamista.

– Olemme aina hoitaneet asiat hyvin muissa perheyrityksissämme, joten pankissa tiedettiin meidän tekevän asiat kunnolla, Nylund sanoo.

Tuotteiden nopeasta varastonkierrosta on tullut ratkaiseva osa menestystä. Nylundille on tärkeää, etteivät veneet seiso varastossa liian kauan. Yksi vene myydään noin 90–120 päivässä, mikä on hänen mukaansa nopeaa verrattuna moniin muihin samalla alalla.

Jos vene ei houkuttele ostajia, Nylund pohtii syitä siihen. Onko kyse hinnasta vai kunnosta? Yrittäjä pyrkii keksimään nopeasti uusia ideoita. Myynti-ilmoitus esimerkiksi kirjoitetaan uusiksi.

– Järjestämme uuden kuvaussession ja vaihdamme kuvat. Ensimmäisen kuvan pitää olla houkutteleva.

Nylunds Boathouse tekee myös paljon veneiden stailausta.

– Ensin siivoamme veneen 110-prosenttisesti. Sitten poistamme irtaimistoa ja stailaamme juuri sille veneelle sopivalla rekvisiitalla. Pienin keinoin voi tehdä ison muutoksen, emme halua tylsiä katalogikuvia.

Fakta

Yrittäjän 5 vinkkiä kansainvälistymiseen

Tee huolellinen markkina-analyysi. Michael Nylund esimerkiksi selvitti, kuinka monta venettä Ruotsissa on ja mikä potentiaali siellä on.

Osta olemassa oleva yritys. Vanhassa yrityksessä on valmiit järjestelmät esimerkiksi kirjanpitoa varten, mikä helpottaa alussa, kun ei vielä tiedä miten kaikki toimii juuri kyseisessä maassa.

Huomioi valuutta. Ruotsin kruunu on ollut epävakaa ja Nylunds Boathouse on hyötynyt siitä. Kannattaa kuitenkin huomioida, että kurssi saattaa heilahdella, jos tuotteita myydään euroalueen ulkopuolelle.

Selvitä byrokratia. Nylund yllättyi siitä, kuinka paljon Ruotsi eroaa Suomesta. Hän ei esimerkiksi voi maksaa itse yrityksen laskuja, koska hänellä ei ole ruotsalaista henkilötunnusta eikä hän siksi pääse käsiksi yrityksen tiliin. Yrityksen myyntijohtaja sai ruotsalaisen henkilökortin muutettuaan Tukholmaan. Hän vastaa nyt laskuista ja muusta vastaavasta.

Ota yhteyttä verojuristiin. Innostuessa on helppo unohtaa perehtyä ulkomailta ostettavan yrityksen verotuksellisiin yksityiskohtiin. Silloin asiantuntijasta voi olla paljon apua.

Kuukauden yrittäjän sinnikäs ponnistus tuo tulosta: Vientiä jo 30 maahan

Lapuan Kankureiden Esko Hjelt painottaa, että luottamuksen rakentaminen kansainvälisiin asiakkaisiin vaatii malttia.

16-vuotiaat vitsailivat 100 000 euron liikevaihdosta – Neljä vuotta myöhemmin liikevaihto on lähes puoli miljoonaa

Oma podcast, ensimmäinen työntekijä ja kasvava liikevaihto. Palsin nuorella yrittäjäkaksikolla on takanaan onnistunut vuosi.

Lapualta Amazoniin – Jukka-Pekka Kallio kasvattaa vauhdilla lattiabisnestä verkossa ja haaveilee ”lattioiden Ikean” perustamisesta

Kuukauden yrittäjä Jukka-Pekka Kallio uskoo kasvuun koronakriisinkin keskellä. Nyt lapualaista lattiaa saa myös Amazon-verkkokaupasta.

Pohjanmaalainen perheyritys on arvostettu maailmalla: Sarins båtar vie veneitä 16 maahan

Sarins båtar -perheyrityksellä on asiakkaita ympäri maailmaa. Hyvä maine, pitkä historia ja tiiviit suhteet perheenjäseniin ovat kasvattaneet liikevaihtoa tasaisesti.

Vientiyrityksen kasvutekijöinä vankka maine ja uudet patentit: ”Elämme tämän kriisin yli”

Vienti ei koskaan ole riskitöntä. Koronavirus osui yllättäen myös maatalouskoneita yli 40 maahan vievään Elhoon. Tärkeintä on nyt pitää kassa toimintakykyisenä.

Pashan markkinajohtaja tulee idästä ja tähtää länteen: Tehokas tuotekehitys on kuukauden yrittäjän kasvun reseptissä tärkein ainesosa

Lieksan Laatuherkut on kasvava elintarvikeyritys, joka ponnistaa Pohjois-Karjalasta muualle Suomeen ja pian myös ulkomaille. Toiminnan pohjavireenä on toimitusjohtajan Teijo Lyytisen mukaan kotiseuturakkaus.

Selkeät suunnitelmat, sopimukset ja työnjaot veivät ohjelmistotalon gaselliksi – Tulevaa kasvua himmentää korona

Tamperelainen Unikie on kehittynyt viidessä vuodessa 250 henkilön kannattavaa kasvua tekeväksi yritykseksi. Koronavirus on ensimmäinen kasvuennusteisiin odottamattomasti vaikuttava tekijä.

Vastavirtaan kulkija: Kaiutinyritys vie tuotteitaan yli sataan maahan, mutta tuotanto pysyy Suomessa

Genelecin maailmanmenestys perustuu innovaatioihin, musiikin kuluttamisen murrokseen sekä poikkeukselliseen yritysfilosofiaan.

8 miljoonan euron investointi täyskäyttöön: Ahvenanmaalainen panimo tähtää suuriin kasvulukuihin Ruotsissa

Ahvenanmaalainen Stallhagen pyrkii ruotsalaisten kauppojen hyllyille uuden sivukonttorin voimin.

Lataa lisää