Johtaminen

Kokemus vai nuoruuden into? Oululainen startup ei olisi syntynyt ilman pitkää työuraa

Kokemus vai nuoruuden into? Oululainen startup ei olisi syntynyt ilman pitkää työuraa

Kaltio Technologies sai alkunsa Microsoftin jäljiltä. Palkkatöissä hankittu osaaminen on ollut yritykselle vahvuus.

|

Monen mielikuvissa nuoruus ja startup-yrittäjyys kulkevat käsikädessä. Yhdysvalloissa tehty tutkimus tarjoaa kuitenkin mielenkiintoisia tuloksia menestyvien startup-yrittäjien iästä.

Yhdysvaltojen kansallisen taloustutkimuslaitoksen tekemän tutkimuksen mukaan maan nopeimmin kasvavien startup-yritysten perustajat ovat keskimäärin 45-vuotiaita. Asiasta uutisoi teknologiamedia Techcrunch.

Oululaisen IoT-palveluja kehittävän Kaltio Technologiesin toimitusjohtaja Timo Konu on varma siitä, että ikä ja kokemus auttoivat yrittäjäksi ryhtymisessä. Kaikki yrityksen perustajat ovat nelikymppisiä, ja tiimillä on keskimäärin 15 vuoden työkokemus.

– Minulle ei olisi tullut nuorempana mieleen perustaa yritystä. Ehkä rohkeus on kasvanut ajan myötä, että tätäkin voi kokeilla. Tiimillä on vankka ammattitaito. Ei ole minkäänlaista epäilystä, ettemme osaisi sitä, mitä myymme, Konu sanoo.

Kaltio Technologies syntyi sen jälkeen, kun Microsoft ilmoitti kesällä 2014 lopettavansa matkapuhelinten valmistamisen Oulussa. Nokialla jo vuonna 2008 muodostuneen ohjelmistotiimin jäsenillä oli selvä ajatus tulevasta.

– Totesimme, että olemme tiiminä arvokkaampia kuin jokainen yksin.

Perustajia oli lopulta kahdeksan. Myyntiosaaja tiimiin saatiin mukaan muualta.

Microsoft asiakkaaksi

Kaltio Technologies oli sikäli onnellisessa asemassa, että sillä oli tuloja alusta asti. Marraskuussa 2014 perustettu yritys sai ensimmäiseksi asiakkaakseen Microsoftin, ja tiimi ryhtyi tekemään samaa kehitystyötä kuin aiemmin palkkatöissä.

– Olimme asennoituneet siihen, että alamme tehdä jotain aivan muuta. Jossain vaiheessa tuli mieleen, että Microsoftin saaminen asiakkaaksi voisi kuitenkin tuoda tulovirtaa, jolla pääsemme alkuun, Konu kertoo.

Entisen työnantajan rinnalle löytyi alkuvaiheessa muutama pieni pilottihanke.

Nyt Kaltio Technologiesin ykköstuote on sen pari vuotta sitten kehittämä Smart Tracker -palvelu. Sen avulla voi mitata sijainnin, lämpötilan, kosteuden, kiihtyvyyden ja ilmanpaineen, ja tiedot kirjautuvat puhelimen kautta pilveen. Viime syksynä palvelusta lanseerattiin toinen versio uusilla ominaisuuksilla.

Palvelu sopii Konun mukaan etenkin rakentamisen aikaiseen seurantaan ja logistiikkaan. Esimerkiksi SRV ja Ramirent seuraavat sillä saksinostureita kauppakeskus Redin työmaalla Helsingin Kalasatamassa. Logistiikan puolella Smart Trackeria käyttää Finnair.

– Palvelulla voi seurata logistiikkaketjussa meneviä tavaroita ja niiden kuljetusolosuhteita alusta asti. Esimerkiksi raakojen elintarvikkeiden tai lääkkeiden kylmäketju ei saa katketa, Konu kertoo.

Häslinki minimiin

Työ Microsoftilla ei tuonut Konun mukaan valmiuksia yrittäjyyteen, mutta se antoi tarvittavan osaamisen käytännön työhön. Yrityksen perustamiseen tiimi sai apua BusinessOululta.

Konu arvioi tiimin kehittyneen 3,5 vuodessa paljon esimerkiksi tuotteiden kehittämisessä. On pitänyt miettiä, miten asioita toteutetaan ja hallitaan, kun asiakas pyytää tuotteeseen jotakin ominaisuutta.

– Häslinki on saatava minimiin, kun tehdään vähillä resursseilla paljon. Varmoja liikkeitä on saatava riittävän nopeasti. Kaikille voisi tehdä jotain nopeasti koko ajan, mutta se on resurssien hukkaamista. Siitä olemme ottaneet opiksi.

Myös se on tullut selväksi, että uusia ominaisuuksia kannattaa tarjota asiakkaille mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.

– Ei kannata hieroa tuotetta omassa nurkassa valmiiksi ja mennä ulos vasta sitten. Asiakas haluaa kuitenkin aina jonkinlaisia muutoksia, Konu sanoo.

Tiimi tukena

Kaltio Technologiesin liikevaihto oli 1,6 miljoonaa euroa toisella tilikaudella. Äskettäin päättyi kolmas tilikausi.

Yritys työllistää jo 17 ihmistä, ja valtaosa heistä myös omistaa osuuden yhtiöstä. Lisää osaamista on hankittu sekä myyntiin että koodaukseen. Konu kiittelee hyvää tiimiä.

– Vuoron perään tulee välillä fiiliksiä, miten tästä selvitään. Olemme sopineet, että heti kun tuntuu siltä, katsotaan tilanne yhdessä porukassa ja tsempataan toinen toisiamme.

Kaltio Technologiesissa uskotaan tuotteen kansainväliseen potentiaaliin. Maailmanvalloitus saa kuitenkin vielä toistaiseksi odottaa.

– Pari pilottihanketta on mennyt Suomen rajojen ulkopuolelle, mutta olemme ottaneet vähän varovaisuutta kehiin. Nyt ajatuksena on hankkia ensin tyydyttävä määrä asiakkaita Suomessa ja hioa ominaisuudet valmiiksi heidän kanssaan, Konu kertoo.

Fakta

3 x Yrittäjyys tiimillä

Timo Konun opit yrityksen perustamisesta porukalla:

1. ”Olemme tiiminä arvokkaampia kuin yksilöt yksittäin. Voimme saada omalla yrityksellä enemmän liikevaihtoa kuin mitä saisimme yksittäin palkkaa, jos menisimme töihin muille.”

2. ”Osakassopimus kannattaa tehdä heti perustamisvaiheessa. Jos siinä olevista asioista ei päästä yhteisymmärrykseen jo aluksi, on yrittäjyys todennäköisesti riitaista.”

3. ”Perustamisvaiheessa on joku ajatus firmasta, mutta se tulee muuttumaan ajan myötä. Startupilla se tapahtuu vielä herkemmin. Myyntiä on elintärkeää saada riittävästi. Kannattaa kokeilla eri juttuja, miten saadaan myytyä ja kenelle. Ensimmäistä visiota pitää pystyä tarkentamaan ja muuttamaan, samoin markkinasegmenttejä. Korjaavia liikkeitä pitää myös tehdä nopeasti. Olemme pyrkineet päivittämään liiketoimintasuunnitelmaa kerran vuodessa.”

Uusi strategia siivitti muumit miljoonien arvoiseen menestykseen: Yritys sanoo nykyään mieluummin kyllä kuin ei

Vuonna 2019 Moomin Characters teki yli 10 miljoonaa euroa voittoa. Tavoitteena on jatkaa kasvua, mutta se toteutetaan muumien ja Tove Janssonin arvojen mukaisesti.

Vastavirtaan kulkija: Kaiutinyritys vie tuotteitaan yli sataan maahan, mutta tuotanto pysyy Suomessa

Genelecin maailmanmenestys perustuu innovaatioihin, musiikin kuluttamisen murrokseen sekä poikkeukselliseen yritysfilosofiaan.

Miksi rakas muisto ei voisi kulkea aina mukana? Anna Koskimäen oivalluksesta syntyi moderni käsityötuote

Huttaroon yrittäjien käsissä käsityö kohtaa teknologian. Koruiksi ja avaimenperiksi taipuvat niin piirrokset kuin äänetkin.

5 faktaa IPR-oikeuksista – Älä tee ilmaista työtä kilpailijalle, vaan suojaa yksinoikeutesi

Yrittäjä, kiinnostaako tuotteesi tai brändisi muitakin kuin itseäsi? Jos kyllä, toivottavasti IPR-asiasi ovat ajan tasalla. Huolehdi ainakin nämä asiat kuntoon.

Koiranruokayhtiö iski tehokkaasti markkinarakoon: Vuodessa ideasta kaupan hyllyille

Dagsmark sai sopimukset Suomen suurimpien päivittäistavarakauppojen kanssa jo ennen kuin tuotteet olivat valmiina.

Miten korjata vaatteet ilman neulaa, lankaa, silitysrautaa ja liimapurkkia? – Äidit kehittivät ratkaisun ja ryhtyivät yrittäjiksi

Jetta Liukkosen ja Anne Jurvelin-Pummilan yritys syntyi palkkatöiden ohessa. Tavoitteena on kokopäiväinen yrittäjyys ja vahva kansainvälistyminen.

Nuorten liikeideat nojaavat vihreisiin arvoihin – jätteistä syntyy sisustuksen helmiä

Cuitu haluaa muuttaa muotiteollisuutta entistä ekologisemmaksi, kun taas Belle Maison valmistaa sisustustuotteita kierrätyspuusta ja betonista.

Voiton tavoittelu tulee vasta toisena – tärkeintä pysyä teknologian kärjessä

Netled keskittyy myös tulevaisuudessa kasvuun ja investointeihin, vaikka takana on yli 10 tappiollista vuotta.

Perheyritys otti uuden vaihteen – vegaanituotteet mullistivat kaiken

Uusi tuoteperhe kaksinkertaisti pikkusuolasia valmistavan Weekend Snacksin liikevaihdon ja laittoi sen imagon uusiksi.

Lataa lisää