Johtaminen

Pia Erlundin toinen yritys kasvoi menestystarinaksi: ”Jumankauta, nyt minä olen se musta hevonen”
Yrittäjä Pia Erlund kokee, että menestysreseptin rakentamisessa hämmentävintä on ollut huomata, kuinka moni haluaisi yrityksen epäonnistuvan: ”Mitä menestyneempi olet, sitä helpommin olet maalitaulu”.

Pia Erlundin toinen yritys kasvoi menestystarinaksi: ”Jumankauta, nyt minä olen se musta hevonen”

Entinen parturi-kampaaja tiesi aina, että jotain suurempaa on tulossa. Hänelle on tärkeää todistaa, että muotifirmakin voi olla hyvää bisnestä. Nyt yritys hipoo 2 miljoonan euron tulosta.

|

Yrittäjyys oli jo pikkutyttönä selvä uravalinta Pia Erlundille. Viisivuotiaasta lähtien hän keitteli kahvia ja tarjoili pullaa asiakkaille Töölön Museokadulla sijainneessa mummonsa sekatavarakaupassa.

– Mummo sanoi aina, että vieraalle et mene töihin, vaan sulle tulee oma kauppa, Erlund kertoo.

Niinpä Erlund 25-vuotiaana perusti oman parturi-kampaamon työskenneltyään sitä ennen maahantuontiyrityksen markkinoinnissa.

Kampaamoyritys tyydytti Erlundin ensimmäiset yrityshaaveet, kun hän pystyi parinkymmenen vuoden ajan elättämään itsensä omalla yrityksellään. Se ei kuitenkaan ollut sitä, mitä hän halusi loppuelämänsä tehdä.

– Koko ajan oli tiedossa, että jotain vielä suurempaa on luvassa, Erlund sanoo.

Kampaamoasiakas kannusti piirtämään

Se isompi tupsahti Erlundin syliin oikeastaan sattumalta. Hän ryhtyi vuonna 2007 pyörittämään kampaamonsa ohella yötöinä sisustusverkkokauppaa.

Erlund oli ihastunut sisustustuotteissa esiintyneeseen vähän paksumpaan pellavaan, mutta materiaalista tehtyjä vaatteita ei tahtonut löytyä mistään.

Sattumalta asiasta tuli puhetta erään Erlundin kampaamoasiakkaan, eläkkeelle jääneen ompelijan kanssa. Ompelija tiesi, että Erlund osaa piirtää.

– Hän usutti minut ostamaan kankaita ja tekemään kaavoja, Erlund kertoo.

Erlund suunnitteli ja eläkkeelle jäänyt ompelija ompeli. Kun ensimmäinen tuote, pellavatunika, oli valmis, Erlund julkaisi lifestyle-blogissaan itsestään kuvan se päällään. Elettiin loppuvuotta 2011.

– Sitten alkoi härdelli pyöriä. Sain kiihkeitä yhteydenottoja, ja naiset olivat kimpussani kysymässä, mistä vaatteeni olivat peräisin.

Hyvin pian tunikojen kysyntä alkoi olla niin kovaa luokkaa, että ompelijamummon selkä prakasi ja hän joutui jäämään pelistä pois. Erlundin oli aika ottaa viimeinen askel kohti toista yrittäjäuraansa.

Mentori käänsi aivot kasvun tielle

Tietysti hyppääminen tutusta ja turvallisesta kampaamosta tuntemattomaan muotimaailmaan pelotti, olihan Erlundilla kolmisensataa uskollista asiakasta, jotka takasivat kampaamoyrittäjälle kohtuullisen ja säännöllisen elannon.

NIMI: PIA ERLUND
IKÄ: 50
KOTIPAIKKA: KIRKKONUMMI
TAVOITE YRITTÄJÄNÄ: “EI PÄÄMÄÄRÄ VAAN MATKA. TEEN TÄTÄ NIIN KAUAN KUIN MATKA TUNTUU SEIKKAILULTA.”

Eräs asiakas toi Erlundin pakeille yritysmentori Tarja Pursiaisen, joka onnistui kahdessa tunnissa vakuuttamaan Erlundin riskin kannattavuudesta.

Parhaimmillaan mentori auttaa kehittämään yritystoimintaa ja näkemään asiat uudelta kantilta.

– Se oli ehkä uskoontulemiseen verrattava kokemus, kun pienyrittäjän aivoni muuttuivat isomman yrittäjän aivoiksi.

Käytännössä Erlund sai Pursiaiselta vahvistuksen siihen, että hänen tuotteissaan ja ideologiassaan on potentiaalia menestykseen. Pursiainen käski Erlundia lopettamaan pipertämisen ja auttoi ymmärtämään isompaa tulevaisuutta katelaskennasta lähtien.

Erlund hankki kampaamolleen jatkajan, myi sisustusverkkokauppansa ja sijoitti 6 000 euron säästönsä pellavakankaisiin, joita hän joutui uutena ja pienenä toimijana ostamaan kalliiseen hintaan välikäsien kautta.

By Pia’s Oy perustettiin lopulta lokakuun lopulla vuonna 2012.

– Marras–joulukuun liikevaihto oli 200 000 euroa, ja ensimmäinen kokonainen tilikausi piirun verran vaille miljoonan, Erlund sanoo.

Some on menestyksen tae

Nyt yrityksen brändi Bypias hipoo jo kymmenen miljoonan euron liikevaihtoa ja kannattavuuskin on huippuluokkaa. Miten Erlund on onnistunut menestymään superkilpaillulla muotialalla?

YRITYS: BY PIA’S OY
TOIMIALA: MUOTOILU JA SUUNNITTELU
PERUSTETTU: 2012
OMISTAJAT: PIA ERLUND
LIIKEVAIHTO: 9,1 MILJ. EUROA
LIIKETULOS: 1,9 MILJ. EUROA
HENKILÖSTÖ: 34

Oleellista on tietysti uniikki design, mutta myös sosiaalisen median voima. Digitaalinen markkinointi määrittää pitkälti, löytyykö vai unohtuuko yritys.

Erlund on alusta asti hionut yrityksen somepresenssiä yhteistyössä ammattivalokuvaajien kanssa. Bypias käyttää erityisesti Pinterestiä.

– Sitä on rakennettu systemaattisesti monta vuotta, seitsemän päivää viikossa ja tuntitolkulla päivässä.

Yrityksen hurja kasvu on ollut orgaanista, sillä vuosien varrella yritys on lähinnä yrittänyt vastata kysyntään. Laajaa myyjäverkostoa Bypias ei ole rakentanut.

Pia Erlund Bypias

Kasvu on tuonut Erlundin mukaan mukanaan ainakin sen, että yrityksen alkuaikojen boheemiin ilmapiiriin on pitänyt tuoda ammattimaisuutta ja kurinalaisuutta. Hän itse yrittää kuitenkin pysyä idolinsa Peppi Pitkätossun kaltaisena eli lojaalina juurilleen.

Siksi Erlund siirtyi pari vuotta sitten yhtiön luovaksi johtajaksi ja palkkasi toimitusjohtajaksi Marjaana Järvisen.

Nyt Erlundin ei tarvitse käyttää niin paljon aikaansa numeroiden tavaamiseen, vaan hän voi keskittyä kuvauksiin, kuvausmatkoihin, tämänhetkisten kymmenen myymälän ilmeiden suunnitteluun ja stailaamiseen sekä tietysti kolmen vaatemerkin ja yhden sisustusmerkin tuotteiden suunnitteluun.

– Yrittäjän ei kannata kuvitella olevansa kaikessa hyvä, vaan pitää osata etsiä ihmiset, jotka ovat itseäsi parempia. Se vaatii usein tuuriakin, Erlund sanoo.

Työntekijöiden palkkaaminen on yritykselle aina riski – mutta myös ainoa keino kasvaa. Siksi rekrytointeja on syytä punnita tarkkaan.

Menestyksen on perustuttava lukuihin

Erlund sanoo eroavansa tyypillisestä muotialan toimijasta siinä, että hänen yrittäjyysideologiansa ei perustu ”pintaliitomaiseen velkakuplassa elämiseen”.

– Muodin alalla maalataan usein pinnallista kuvaa menestyksestä. Minä haluan, että meillä menestys perustuu ainoastaan lukuihin.

Yhtenä pontimena menestymiseen on ollut myös näyttämisen halu. Erlund kokee, että Bypias ei saanut alkuaikoina tukea oikein mistään, ja vieläkin moni suhtautuu muotialaan bisneksenä epäuskoisesti.

– Vaatteita ei pidetä innovaationa, joka toisi rahaa, Erlund sanoo.

– Mutta en ole välittänyt siitä. Se on tuonut ehkä lisää halua haastaa, että jumankauta, nyt minä olen se musta hevonen.

Erlund ei monien ”pukuherrojen” tavoin kuitenkaan laskeskele rahojaan, vaan ajattelee, että rahaa tulee, kun pystyy tekemään asiansa hyvin.

– Ja toisaalta luvut kertovat totuuden, olitko hyvä vai et.

Vapautta ja hulluja työtunteja

Kun Erlundilta kysyy yrittäjyyden hyviä ja huonoja puolia, hänen ei tarvitse miettiä vastauksia pitkään.

– Yrittäjyys on tuonut vapautta ja luovuutta toteuttaa omia ideologioitani. Ja yrittäjyydessä saa katsoa koko ajan peiliin ja arvioida itseään. Onko onnistunut vai pitäisikö olla vielä parempi?

– Toisaalta huono puoli ovat hullut työtuntien määrät, se ei ole pitkän päälle ihmiselle terveellistä.

Erlundille yrityksen menestys tuntuu todella hyvältä, vaikka vuodet ovat luonnollisesti olleet myös raskaita. Kun Erlund seitsemän vuotta sitten aloitti, hän ihaili joitakin tanskalaisia ja ruotsalaisia vahvoja brändejä.

– On voitokasta huomata, että nyt olemme heidän kanssaan liikevaihdollisesti samalla viivalla tai jopa yli.

Erlundille menestys on vaatinut sitä, että välillä myös ”kannetaan nakkilaatikoita” eli tehdään kaikkia mahdollisia yrityksen töitä eikä suinkaan vain chillailla villasukat jalassa kotisohvalla ja piirrellä malleja.

Jatkossakin Erlundin on tarkoitus saada Bypias kasvamaan hitaasti ja hillitysti ja pitää samalla yrityksen tulos kympin arvoisena.

– Mutta kyllä se vaatii helvetisti venymistä ja töitä.

Lue myös tammikuussa Kuukauden yrittäjäksi valitun, Silmusalaateistaan tunnetun Samuli Laurikaisen tarina. Hän kypsytteli ajatusta yrittäjyydestä pitkään. Kun yrityskaupat eivät edenneet, hän päätti perustaa oman yrityksen.

Fakta

3 x Tärkeimmät opit yrittäjyyteen

Opettele sanomaan ei. By Pia’sin perustaja Pia Erlund sanoo, että yrittäjän on tärkeää oppia sanomaan ei sellaisille yhteistyötarjouksille, jotka eivät tunnu hyviltä. Jos potentiaalisesta yhteistyökumppanista tulee jo ensikohtaamisessa intuitio, että kaikki ei ehkä suju sujuvasti, tuntemukseen kannattaa luottaa.

Ole lojaali. Toisaalta Erlund sanoo, että valikoituneille yhteistyökumppaneille kannattaa olla mahdollisimman reilu. Esimerkiksi By Pia’s ei juokse halvimman hinnan perässä ja koko ajan kilpailuta ompelimoja, vaan luottaa hyväksi havaittuun virolaiseen yhteistyökumppaniin. ”Kun sitoutamme yhteistyökumppanimme, saamme myös parasta palvelua”, Erlund sanoo. Oleellista on, että kumppanuudessa molemmat voittavat.

Erotu joukosta. Erlundin mielestä menestysbrändit erottaa muista se, että ne eivät ole mauttomia ja hajuttomia. Suomalaiset ovat hyviä suunnittelemaan teknisesti laadukkaita tuotteita, mutta muodin maailmassa se ei riitä. Myös imagon ja fiiliksen on oltava viihdyttäviä ja huomiota herättäviä.

Yrittäjän visio sähkökiukaasta heräsi vuosien kehitystyön jälkeen eloon

Kun Aino-kiuas päätettiin uudistaa, yrittäjien ja verkostojen intohimo kiritti uuden tuotteen markkinoille vuodessa.

Skipperi kasvaa pelottomasti uusille vesille – ”Olemme uskaltaneet tavoitella riittävän isoja asioita”

Suomessa ja Ruotsissa suosion saavuttanut kaupunkivenepalvelu laajenee syksyllä Uuteen-Seelantiin.

Koronakevät yritysneuvojan silmin: ”Tilanteen alussa moni oli epätoivon partaalla”

Kevään koronakriisi on pakottanut hyvinkin toimeentulevat yrittäjät hakemaan apua. Uusyrityskeskusten korona-apu on tavoittanut tuhannet yrittäjät ympäri maata.

Oma suunta löytyi vuosien jälkeen: Palkkaus.fi hioi kasvustrategiansa iskuun ja miljoonarahoitus vauhdittaa kasvua

Palkkahallinnon automatisointiin keskittyvä yritys etsi omaa suuntaansa vuosikausia. Kohderyhmä meni uusiksi, mutta tuote on pysynyt samankaltaisena.

Sesonkialalla on pärjättävä, oli vastassa mitä vain: Yrittäjä kertoo, mitkä ovat marjabisneksen menestyksen avaimet

Korona on tänä kesänä luonut paineita niille aloille, joiden myynti tapahtuu erityisen lyhyen ajan sisällä. Helsinkiläisen Marjapuodin kauppias Vili Auvinen kertoo, miten sesonkiluonteisella alalla pärjätään poikkeusaikana ja sen ulkopuolella.

Kun korona iski, yrittäjät toimivat: Kaksi yrittäjää kertoo, miten he käynnistivät myymäläautotoiminnan nollasta viikossa

Tänä keväänä nopeat päätökset ja ketteryys ovat olleet valtteja. Muutosten keskellä on korostunut myös yhteistyökumppaneiden merkitys.

Maailma on muuttunut koronan takia, eikä paluuta vanhaan ole: Nyt opitusta ketteryydestä on hyötyä tulevaisuudessakin

Koronakriisi on kiihdyttänyt muutosten tahtia. Epävarmoina aikoina yrittäjiltä vaaditaan uudistumista sekä kriisijohtamisen taitoja – ja uskoa tulevaan, kirjoittaa Antell-konsernin toimitusjohtaja Tomi Lantto.

Yhtiökokous haltuun: Yrittäjä, perehdy ainakin näihin 5 seikkaan

Yhtiökokousaika lähestyy vauhdilla. Yrittäjän on syytä olla tietoinen ainakin yhtiökokouksia koskevista säännöksistä – lisäksi kokoukseen kannattaa varautua huolella. Asiantuntija kertoo vinkkinsä.

Perinteinen pyöräliike toteutti digiloikan juuri ennen kuin korona sulki Suomen – Nyt verkkokauppa tukee kivijalkaa

Yli 30-vuotiaan Pyöräpalvelu Berggrenin digiloikka osui hyvään hetkeen. Verkkokauppa ja uudet verkkosivut olivat valmiit juuri ennen kun korona iski.

Lataa lisää