Johtaminen

Pikaruuan kultasormi vie nyt Naughty BRGR -ketjua kohti huippumenestystä
Mikko Mollberg on nähnyt ruoka- ja ravintola-alaa monista kulmista. Kuva: Matias Jalmari

Pikaruuan kultasormi vie nyt Naughty BRGR -ketjua kohti huippumenestystä

Burger Kingin ja Wayne’s Coffeen Suomeen tuonutta Mikko Mollbergia on kiehtonut aina ravintola-alan kiihkeys.

|

Mikko Mollberg on seurannut kahvila- ja ravintola-alan kehitystä aitiopaikalta yli 20 vuoden ajan. Hän on avannut urallaan yli 150 liikepaikkaa ja tuonut Suomeen Wayne’s Coffeen ja Burger Kingin kaltaisia kansainvälisiä ketjuja.

Nyt hän luotsaa Top Chef -voittaja Akseli Herlevin Naughty BRGR -ravintolaketjua kohti kansainvälistymistä.

Yksi Mollbergin tärkeimpiä oppeja on, että asioita ei saa jättää kesken, vaan aloitetut hankkeet on vietävä tavalla tai toisella loppuun.

– Eri perustamisvaiheissa herää usein epävarmuutta, onko esimerkiksi liikeidea oikea. Tätä täytyy kestää ja luottaa siihen, että homma toimii, hän sanoo.

Mollbergin mielestä uuden lanseeraamisessa tärkeintä on, että tuote on kunnossa. Kaikki muu tulee sen jälkeen.

Yrittäjäksi koulunpenkiltä

Mollbergin yrittäjäura alkoi suoraan koulunpenkiltä parikymmentä vuotta sitten, kun hän päätti kaverinsa kanssa tuoda Wayne’s Coffee -kahvilaketjun Suomeen. Se tarkoitti opiskelijalle isoa 150 000 markan pankkilainaa ja muuttoa Tampereelta Helsinkiin.

Vauhti oli kova, ja mukana oli paljon nuoruuden hurmaa. Mollberg meni aamuisin kuudeksi leipomoon ja teki loppupäivän muita yrittäjälle kuuluvia töitä. Työpäivät venyivät 12-tuntisiksi.

– Siinä oli paljon sellaista, josta sai kiksejä. Onnistumisia ja oivalluksia tuli, ja työnteko oli hauskaa.

Mollberg ajattelee näin jälkikäteen, että riskit ja vauhti tuntuivat kuitenkin järkeviltä.

– Tärkeää on, että riskeistä pystyy selviämään, jos homma menee pieleen, hän muistuttaa.

Seitsemän vuoden yrittäjänä olon jälkeen Mollberg alkoi ajatella, että ehkä kahvila ei sittenkään ole hänen loppuelämänsä juttu. Hän myi osakkeensa Wayne’s Coffeen taustayrityksestä ja lähti S-ryhmän palvelukseen.

Myöhemmin hän on esimerkiksi tuonut Suomeen Sibylla-pikaruokaketjun Atrian leivissä ja Burger Kingin Restelillä työskennellessään.

Hyppy liikkuvaan junaan

Nyt Naughty BRGR:ssä Mollberg on hypännyt vauhdissa olevaan junaan. Hän aloitti yrityksen osakkaana ja toimitusjohtajana huhtikuun alussa. Naughtylla on tällä hetkellä ravintolat Helsingissä, Turussa ja Tampereella. Jyväskylässä ketju avaa kesällä.

Yritys työllistää yli 50 henkilöä ja sen liikevaihto oli viime vuonna noin 4,3 miljoonaa euroa. Kuluvana vuonna yritys tavoittelee yli 5,5 miljoonan euron liikevaihtoa.

Ketjun on tarkoitus laajentua Suomessa edelleen ja kansainvälistyä jo lähivuosina. Mollbergin mielestä yrityksellä on tuotteesta ja tarinasta lähtien siihen kaikki edellytykset. Laadukkaiden hampurilaisten kysyntä on myös voimakkaassa kasvussa.

Mollberg pyrkii tuomaan yritykseen markkinatuntemusta ja verkostoja sekä jalkauttamaan yrityskulttuuria. Menestymiseen tarvitaan tietysti myös tuuria, mutta hän ajattelee, että kaikki on lopulta kiinni ihmisistä.

Alan nopea syke kiehtoo

Mollberg sanoo olleensa aina kärsimätön. Hänen mottonsa on, että jos mitään ei tee, mitään ei myöskään tapahdu. Tällainen uteliaisuus ja uskallus on vienyt hänet katselemaan ruoka-alaa useista erilaisista näkökulmista.

Ravintola-alan kiihkeys on aina kiehtonut häntä.

– Syke on nopea ja alalla on paljon mielenkiintoisia ihmisiä, paljon persoonia.

Mollbergille työnteko on ollut aina sitoutunutta ja intohimoista, on hän sitten ollut yrittäjä tai palkkatöissä. Hänen mukaansa kaikki lähtee niistä kahdesta – on sama, lanseerataanko maailmanlaajuista burgeriketjua vai pienempää paikallista juttua.

– Olen aina tehnyt töitä niin paljon kuin suinkin olen ehtinyt, Mollberg kertoo.

Erityisen merkittävinä hetkinä työuraltaan hänelle on jäänyt mieleen Wayne’s Coffeen ja Burger Kingin ensimmäisten liikkeiden avajaispäivät.

– Kun näki, miten ihmiset nauttivat ja odottavat, fiilis on käsittämätön. Silloin näkee, että nyt on osuttu johonkin sellaiseen, josta ihmiset pitävät, hän muistelee Suomen ensimmäisen Burger Kingin avaamista.

Ei mikromanageerausta

Uutta lanseeraavan ja liiketoimintaa kasvattavan johtajan tai yrittäjän on pystyttävä katsomaan asioita eri kanteilta. Mollbergin mielestä on ymmärrettävä asiakkaan ja työntekijän tasot sekä hahmotettava kokonaisuuksia niin, että energiaa käytetään oikeisiin asioihin.

Mollbergilla on kokemusta erityisesti muutosjohtamisesta. Hän yrittää kaiken aikaa muistaa, että ihmiset ovat erilaisia, eivätkä kaikki välttämättä toimi yhtä nopeasti kuin hän itse.

Mollberg myös antaa alaisilleen paljon vastuuta.

– Mikromanageeraamista vihaan yli kaiken. Kun ihmisellä on tietty vakanssi, hänen pitää antaa tehdä työtä ja luottaa siihen, että hän tekee sen oikein. Kaiken päällä on turha olla, koska se ei opeta ketään eikä ihmisistä saada silloin parasta irti.

Vaikka Mollberg on ollut aina kova tekemään töitä, hän on myös pitänyt kiinni lomistaan. Hän on huomannut, että lepäämisestä tinkiminen kostautuu. Jalkoja on pitänyt maassa muun muassa perhe, johon kuuluu neljä lasta.

– Elämä, ihmiset ja terveys ovat tärkeämpiä asioita kuin työnteko. Millään ei ole merkitystä, jos ne asiat eivät toimi, Mollberg sanoo.

Fakta

3 x Uuden lanseeraaminen

Tuote. Kun yritys lanseeraa uutta, Mikko Mollbergin mielestä on tärkeintä, että tuote on kunnossa. Palvelu ja muut tuotteen ympärillä olevat asiatkin ovat tärkeitä, mutta kaikki lähtee itse tuotteesta.

Sitoutuminen. Tuotteen hyvyys varmistetaan sillä, että henkilöstö on sitoutunutta ja kulkee kohti samaa määränpäätä. Se asettaa omat vaatimuksensa henkilöstöjohtamiselle. On esimerkiksi ymmärrettävä, että ihmiset ovat erilaisia, eivätkä kaikki välttämättä toimi yhtä nopeasti kuin yrittäjä tai johtaja itse.

Delegointi. Kaikkea ei voi tehdä itse. Mollberg kuvitteli pitkään, että kun menestyy tietyissä asioissa, menestyy kaikissa. Tärkeämpää on osata jakaa töitä ja hyödyntää kumppaneita, jotka ymmärtävät tiettyjä asioita itseäsi paremmin.

Miten yrittäjä voi ratkaista riidat työpaikalla? Puutu nopeasti ja puhu

Hyvän työyhteisön merkki on se, miten konfliktitilanteet pystytään käsittelemään.

Miten syntyy vahva yrityskulttuuri? Katso Juho Toivolan neuvot

Työpsykologi listaa, mitä yrityskulttuuri tarkoittaa, miten sitä voi kehittää ja miksi se on tärkeää.

Taidot opitaan koulussa, tehokkuus työmaalla

Yrittäjän resurssit eivät riitä kouluttamaan työntekijöitä pystymetsästä. Työharjoittelulle on silti perusteet, kirjoittaa Korson Sähkö-Yksikön Sami Haatanen.

Aina ei tarvitse olla startup – Miten perinteinen yritys kasvaa gaselliksi?

Helsingin Kurottajapalvelu on onnistunut luomaan työpaikalle asenteen, jossa kaikki tekevät työtä yrityksen eteen.

Tahdotko esimieheksi? Mieti, pystytkö elämään näiden asioiden kanssa

Esimiehen työ on äärimmäisen antavaa. Kaikista ei kuitenkaan ole siihen, kirjoittaa Antellin toimitusjohtaja Tomi Lantto.

Nuoren miehen kuolema järkytti – työturvallisuudesta tuli ykkösjuttu

Traaginen onnettomuus osoitti aikoinaan työturvallisuuden merkityksen. Sen parantaminen on paras päätökseni, kirjoittaa Meri-Porin Kuormauksen Marko Pakarinen.

Vähemmän on enemmän – 4 vinkkiä ajanhallintaan

Suuremmat työtunnit eivät välttämättä tarkoita parempaa tulosta. Rauhoittuminen luo tehokkuutta, kirjoittaa M Roomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Mitä arvot kertovat yrityksestäsi? Vältä näitä sanoja

Yleisimpien fraasien julistaminen ja ”pakkovastuullisuus” ovat epäuskottavia.

Mikä on unelmasi ja miten sen voi saavuttaa?

Visio ja strategia täytyy miettiä huolella ja välttää turhia latteuksia.

Lataa lisää