Johtaminen

Pohjanmaalainen perheyritys on arvostettu maailmalla: Sarins båtar vie veneitä 16 maahan
Sarins båtar -perheyrityksessä jokaisella on omat vastuualueet. "Teimme asian todella selkeäksi alussa ja pidämme siitä kiinni", vanhin veli ja toimitusjohtaja Thomas Sarin sanoo.

Pohjanmaalainen perheyritys on arvostettu maailmalla: Sarins båtar vie veneitä 16 maahan

Sarins båtar -perheyrityksellä on asiakkaita ympäri maailmaa. Hyvä maine, pitkä historia ja tiiviit suhteet perheenjäseniin ovat kasvattaneet liikevaihtoa tasaisesti.

|

Perheyritys voi olla valttikortti, jos haluaa myydä Suomen rajojen ulkopuolella.

– Perheyritykset ovat erittäin arvostettuja maailmalla. Meitä auttaa todella paljon se, että olemme toimineet pitkään, Sarins båtarin toimitusjohtaja Thomas Sarin kertoo.

Hänen isänsä Edy Sarin perusti yrityksen 1967 nimellä Sarins Snickeri. Aluksi hän valmisti sisustuksia Swan-purjeveneisiin, mutta pikkuhiljaa yritys siirtyi omien veneiden rakentamiseen. Vienti on ollut osa yritystä siitä lähtien.

Nykyään myös Thomaksen veljet David ja Johannes tekevät töitä yrityksessä. Toisin sanoen koko perhe osallistuu, vaikka sisko Susanne ei ole yrityksen toiminnassa mukana päivittäisellä tasolla.

– Äitimme Lillemor tuli mukaan 1970-luvulla ja minä vuonna 1997. Vanhemmat ovat nyt eläkkeellä, mutta on kunnia jatkaa heidän työtään.

Sarins båtar myy vuosittain noin 70–80 SARGO-tuotemerkillä brändättyä venettä 16 maahan ympäri maailmaa. Päämarkkinat ovat Pohjois-Euroopassa.

Liikevaihto on kasvanut tasaisesti viime vuosina. Elokuussa 2019 päättyneellä tilikaudella liikevaihto oli 14,3 miljoonaa euroa ja liiketulos noin miljoona. Sarinin mukaan yrityksen menestykseen on useita syitä.

– Olemme kuunnelleet asiakkaita ja kehittäneet kilpailukykyisiä tuotteita, valmistamme ne kilpailukykyiseen hintaan ja myymme ne taitavien maahantuojien kautta.

Kaikki veneet myyty syksyyn asti

Sarins båtarilla on pitkä tilauskanta: kaikki veneet on myyty syksyyn asti. Uusi vene suunnitellaan aina asiakkaan toiveiden mukaan, toisin sanoen veneen rakennus alkaa vasta sitten, kun tilaus on tehty.

– Asiakas maksaa aina ennakon tilauksen yhteydessä. Näin varmistamme, että hän myös ostaa veneen. Ennakko sitoo asiakasta kauppaan, Sarin sanoo.

Yritys: Sarins båtar
Toimiala: Veneala
Perustettu: 1967
Liikevaihto: 14,3 miljoonaa euroa
Liiketulos: 1,1 miljoonaa euroa
Työntekijät: noin 50

Vuodesta 2008 lähtien työtä on tehostettu tehtaalla. Kaikki, mikä ei tuota lisäarvoa tuotteeseen, on karsittu pois. Asentajien ei esimerkiksi kuulu käyttää aikaa oikean työkalun tai komponentin etsintään ­– kaiken pitää olla järjestyksessä.

– Kaikki veneet suunnitellaan niin, että asennus ja kokoonpano sujuvat mahdollisimman tehokkaasti, Sarin sanoo.

Rakenteilla on myös 1 600 neliömetrin kokoinen uusi halli, jossa on enemmän tilaa kokoonpanolle.

Vaikka yrityksen näkymät ovat hyvät, maailmalla vallitsevan koronapandemian vaikutukset näkyvät myös Pohjanmaalla.

– Meidän suurin haasteemme on, että emme saa komponentteja. Kaikki veneet rakennetaan Kokkolassa, mutta ostamme komponentteja koko maailmasta, Sarin sanoo.

Muun muassa moottoreita, tuulilaseja ja elektroniikkaa toimittavat tahot ostavat komponenttinsa maista, joihin koronapandemia on iskenyt kovaa.

– Muutamat suuremmat tavarantoimittajat ovat sulkeneet tehtaansa. Silloin pitää olla luova. Miten toimitamme veneet asiakkaille? Pitää löytää korvaava komponentti, Sarin selittää.

Kaikki myydään euroissa

Sen lisäksi, että joitain komponentteja on vaikeampi saada, valuuttakurssien heilahtelut vaikuttavat yrityksen toimintaan.

Norjan kruunu on laskenut, minkä johdosta veneitä on myyty vähemmän Norjaan. Sen sijaan dollari on vahva ja USA:n markkinoilla sujuu paremmin.

– Myymme kaiken euroissa, joten valuutat ovat meille herkkä kohta.

Koronaviruksen iskiessä myös myynti lakkasi hetkellisesti, mutta Sarinin mukaan sekin virkistyy pikkuhiljaa.

– Moni on päättänyt lomailla kotimaisemissa ja silloin veneen osto voi tulla ajankohtaiseksi.

Tulevan kehityksen kannalta on tärkeää kuunnella sekä asiakkaita että myyjiä.

– Teknisesti veneet kehittyvät koko ajan ja asiakkaat vaativat lisää, he vertaavat veneitä autoihin. Iso muutos on, että nykyään meidän veneissämme on perävetolaite, ennen niissä oli keskimoottori ja suora akseli, Sarin sanoo.

Pienempiä muutoksia tapahtuu koko ajan asiakkaiden kanssa käytyjen keskustelujen seurauksena.

– Lähes kaikilla asiakkailla on jokin pieni juttu, jonka voisi tehdä toisin. Tehtävämme on keskustella asiasta, mutta emme voi täyttää kaikkien toiveita.

Nuoremmalla sukupolvella on uusia ideoita

Vaikka Sarins båtar perustuu aikaisemman sukupolven työhön, on myös aina hyvä saada nuorempia ihmisiä mukaan, Thomas Sarin huomauttaa. Hän asui itse Espanjassa jonkin aikaa nuoruudessaan ja palasi Suomeen iso nippu ideoita mukanaan.

– Kun ehdotin jotain, isällä oli tapana heti sanoa ei ja sitten mennä halliin. 10–15 minuutin jälkeen hän tuli takaisin ja sanoi, että jos se on mielestäni hyvä idea, niin tehdään sitten niin.

Sarin on itse 10 ja 13 vuotta veljiään vanhempi ja tunnistaa samaa itsessään.

– He ehdottavat uusia asioita, jotka mielestäni eivät ole loogisia.

Silloin asiasta keskustellaan ja yritetään löytää yhteinen ratkaisu. Ylipäänsä Sarin ottaa matalalla kynnyksellä yhteyttä veljiinsä, jos jostain pitäisi keskustella.

– Voin soittaa heille vaikka sunnuntai-iltapäivällä. He sanovat kyllä, jos heillä ei ole aikaa puhua kanssani.

Fakta

3 x toimiva perheyritys

Omat vastuualueet. Jokaisen pitää tietää omat tehtävät ja hoitaa ne. Työnteosta ei tule mitään, jos kaikki yrittävät ottaa vastuuta kaikesta.

Pidä lupauksesi. Jos asiakkaan kanssa on keskusteltu jostain ja luvattu jotain, pitää lupauksesta pitää kiinni, vaikka se joskus tulisikin kalliiksi. Hyvä maine on tärkeää.

Ole myös vapaalla. Perheyrityksessä puhe siirtyy usein työasioihin – joskus pitää olla täysin vapaalla, viettää aikaa perheen kanssa ja ottaa etäisyyttä yritykseen.

Kuukauden yrittäjän sinnikäs ponnistus tuo tulosta: Vientiä jo 30 maahan

Lapuan Kankureiden Esko Hjelt painottaa, että luottamuksen rakentaminen kansainvälisiin asiakkaisiin vaatii malttia.

16-vuotiaat vitsailivat 100 000 euron liikevaihdosta – Neljä vuotta myöhemmin liikevaihto on lähes puoli miljoonaa

Oma podcast, ensimmäinen työntekijä ja kasvava liikevaihto. Palsin nuorella yrittäjäkaksikolla on takanaan onnistunut vuosi.

Lapualta Amazoniin – Jukka-Pekka Kallio kasvattaa vauhdilla lattiabisnestä verkossa ja haaveilee ”lattioiden Ikean” perustamisesta

Kuukauden yrittäjä Jukka-Pekka Kallio uskoo kasvuun koronakriisinkin keskellä. Nyt lapualaista lattiaa saa myös Amazon-verkkokaupasta.

Vientiyrityksen kasvutekijöinä vankka maine ja uudet patentit: ”Elämme tämän kriisin yli”

Vienti ei koskaan ole riskitöntä. Koronavirus osui yllättäen myös maatalouskoneita yli 40 maahan vievään Elhoon. Tärkeintä on nyt pitää kassa toimintakykyisenä.

Pashan markkinajohtaja tulee idästä ja tähtää länteen: Tehokas tuotekehitys on kuukauden yrittäjän kasvun reseptissä tärkein ainesosa

Lieksan Laatuherkut on kasvava elintarvikeyritys, joka ponnistaa Pohjois-Karjalasta muualle Suomeen ja pian myös ulkomaille. Toiminnan pohjavireenä on toimitusjohtajan Teijo Lyytisen mukaan kotiseuturakkaus.

Selkeät suunnitelmat, sopimukset ja työnjaot veivät ohjelmistotalon gaselliksi – Tulevaa kasvua himmentää korona

Tamperelainen Unikie on kehittynyt viidessä vuodessa 250 henkilön kannattavaa kasvua tekeväksi yritykseksi. Koronavirus on ensimmäinen kasvuennusteisiin odottamattomasti vaikuttava tekijä.

Vastavirtaan kulkija: Kaiutinyritys vie tuotteitaan yli sataan maahan, mutta tuotanto pysyy Suomessa

Genelecin maailmanmenestys perustuu innovaatioihin, musiikin kuluttamisen murrokseen sekä poikkeukselliseen yritysfilosofiaan.

8 miljoonan euron investointi täyskäyttöön: Ahvenanmaalainen panimo tähtää suuriin kasvulukuihin Ruotsissa

Ahvenanmaalainen Stallhagen pyrkii ruotsalaisten kauppojen hyllyille uuden sivukonttorin voimin.

Juustoportti teki miljoonien investoinnin – Uusi brändi vauhdittaa Euroopan valloitusta

Viennin käynnistäminen on vaatinut tarkkaa tutkimustyötä, tuotantokapasiteetin laajentamista ja toimivan brändin kehittämistä.

Lataa lisää