Johtaminen

Porilainen perheyritys kasvoi kellarista miljoonaluokkaan: ”Kannattava kasvu on yksi yrityksen perusarvoista”

Porilainen perheyritys kasvoi kellarista miljoonaluokkaan: ”Kannattava kasvu on yksi yrityksen perusarvoista”

Fiblon on kokenut 40 vuoden aikana lukuisia muutoksia. Vaikka maailma muuttuu, vahva yrityskulttuuri ja yhteinen suunta ovat vankka perusta kasvulle.

| |

Parhaimmillaan muutostahti voi siivittää yrityksen jatkuvan kasvun tielle ja johtaa yrityskulttuuriin, jossa kasvu tapahtuu luonnostaan. Sen tietää porilaisen talous- ja hygieniatuotteita valmistavan Fiblon Oy:n toimitusjohtaja Pekka Ekberg.

– Meillä kannattava kasvu on yksi yrityksen perusarvoista. Olemme panostaneet erityisesti yrityskulttuuriin ja siihen, että työntekijät ovat mukana päätöksenteossa ja yrityksen kehittämisessä. Kun työntekijät viihtyvät ja voivat hyvin, kasvua syntyy vääjäämättä, Ekberg kertoo.

Ekbergin mukaan yrityskulttuuriin on vaikuttanut positiivisesti muun muassa se, että Fiblon sulkee tehtaan kerran vuodessa yhdeksi päiväksi ja koko henkilökunta vetäytyy pohtimaan yhdessä tavoitteita ja kehityssuunnitelmia.

– Kaikki tekevät meillä päätöksiä. Emme syötä henkilökunnalle uusia toimintamalleja norsunluutornista käsin, vaan pyrimme siihen, että kaikki voivat olla aidosti mukana tuomassa uusia ajatuksia ja tapoja toimia.

Taustalla monta murrosta

Yrityskulttuuri ja yhdessä tekeminen ovat tuoneet tulosta, ja Fiblonin liikevaihto ja liiketulos ovat kasvaneet tasaista tahtia viime vuodet. Vuonna 1979 perustetun perheyrityksen tarinaan mahtuu kuitenkin monta vaihetta, eivätkä kaikki niistä ole olleet yhtä ruusuisia.

Fiblon sai alkunsa, kun Pekka Ekbergin isä Pertti Ekberg alkoi valmistaa kertakäyttötuotteita talonsa kellarissa. Alussa yritys valmisti erilaisia kertakäyttöisiä suojavälineitä etenkin terveydenhuollon tarpeisiin. Nopea kasvu vei Fiblonin porilaisesta kellarista omiin tiloihin, ja pian yritys alkoi tuottaa tilasuodattimia maidontuotantoon ja kahvisuodattimia yrityksille.

– 1980-luku oli voimakasta kasvun aikaa, kun maailma alkoi globalisoitua. Tilanne johti siihen, että tekstiiliteollisuustoiminta alkoi karata Suomesta ja liiketoimintaa oli vaikea saada kannattavaksi. Meillä oli onneksi erityisosaamista suodatinliiketoiminnassa, ja päädyimme panostamaan siihen ja ilmailualan tuotteisiin, Ekberg muistelee.

Yritys: Fiblon Oy
Toimiala
: Paperisten talous- ja hygieniatuotteiden valmistus
Perustettu: 1979
Liikevaihto: 6,62 miljoonaa
Liiketulos: 469 000
Henkilöstö: 26

Toimintamallin muutos vaati suuria investointeja. Vaikka Suomea kuritti pian kova lama, Fiblon jatkoi kehittymistä ja investoi voimakkaasti henkilökuntaan, tuotantolaitteisiin ja toimitiloihin. Laman aikaan tehdyt investoinnit alkoivat kantaa hedelmää.

– Kun taloudellinen tilanne alkoi hellittää ja muut vasta aloittelivat investointejaan, me olimme jo täydessä iskussa.

Ylä- ja alamäkiä

Muutostahti on sittemmin jatkunut. Pekka Ekberg siirtyi yrityksen johtoon 2000-luvun taitteessa. Myös hänen sisaruksensa olivat tulleet mukaan yritystoimintaan.

– Yrityksen perustajan luopumisen tuska oli valtava, mutta 2000-luku oli kaikkinensa ison kasvun aikaa. Investoimme joka vuosi kymmenisen prosenttia liikevaihdosta, välillä enemmänkin, Ekberg kertoo.

Pekka Ekberg, Fiblon
Pekka Ekbergin mukaan kasvu vaatii yrittäjältä valtavasti työtä, uskallusta ja kannustusta. Hän muistuttaa, ettei kannattava kasvu synny hetkessä, vaan se vaatii aina taakseen pitkäaikaisen prosessin.

Vuoden 2008 talouskriisi kuitenkin iski lujaa, ja parissa viikossa Fiblonin liikevaihdosta katosi kolmannes.

– Tilanne oli vaikea, koska emme itse huomanneet sitä nopeasti, eivätkä asiakkaammekaan tuntuneet sitä ymmärtävän. Päätimme avata sivuliikkeen Ruotsiin ja investoimme avaamalla toimipisteen Tukholmaan.

Ruotsin-matka päättyi kuitenkin Ekbergin mukaan katastrofiin.

– Teimme raskaita tappioita, eikä toiminta ollut ollenkaan kannattavaa. Olimme juuri päässeet niistä yli ja Fiblon oli mukavalla kasvu-uralla, kunnes tämän vuoden maaliskuussa puhjennut koronakriisi heitti taas meidät syvään päätyyn.

Parempi kehittää kuin kuihtua

Vallitseva tilanne vaikuttaa Ekbergin mukaan Fiblonin kasvusuunnitelmiin dramaattisesti.

– Korona on täysin ylivoimainen. Muut kohtaamamme haasteet ovat johtuneet siitä, että maailmassa on tapahtunut murroksia tai olemme itse tehneet jonkinlaisia virheitä. Tähän emme voineet varautua.

Täysin yllätyksenä pandemian seuraukset eivät Ekbergille kuitenkaan tulleet.

– Olen itse sairastanut monta aiempaa virusta, niin SARSin, MERSin kuin sikainfluenssankin, ja seurasin siksi tarkkaan tämänkin viruksen kehittymistä.

Oman taustan takia Ekbergillä oli varalla kriisisuunnitelma pandemiatilanteita varten.

– Uskon, että sen ansiosta olemme osanneet varautua hieman paremmin kuin moni muu. Lisäksi meille oli jo aiemmin selvää, että mikään ei ole pysyvää, vaan muutos on jatkuva olotila. Omaa toimintaa täytyy kyseenalaistaa jatkuvasti.

Ekbergin mukaan toimintamalli on havaittu hyväksi jo monesti aiemmin.

– Olimme Skandinavian alueella markkinajohtaja maatilan maitosuodattimissa, mutta myimme liiketoiminnan pois, kun näimme, että maatilojen määrä tulee Suomessa vähentymään. Jälkikäteen katsottuna toimimme juuri oikealla hetkellä.

Verkostot apuna

Ekberg huomauttaa, että yrittäjän on tärkeä hakea jatkuvasti pieniä signaaleja maailman muutoksesta.

– On kivempi kehittää uutta kuin kuihtua. Sen takia meidänkin täytyy jatkuvasti luopua vanhoista tavoista ja kehittää tilalle jotain uutta. Jotta siihen päästään, täytyy sopeutua muutokseen ja etsiä muutoksesta erilaisia mahdollisuuksia.

Fiblon

Apua muutostilanteisiin kannattaa hakea myös ulkopuolelta.

– Sekä minä että yrityksessä mukana olevat sisarukseni olemme kaikki verkostoituneet hyvin. Lisäksi käytämme mentoreita ja ulkopuolisia konsultteja. Meidän toimintamalliimme kuuluu se, että haluamme toimia ajatusjohtajina, emmekä koskaan lähde matkimaan ketään, Ekberg sanoo.

Haastavista näkymistä huolimatta Ekberg uskoo Fiblonin kasvavan myös jatkossa.

– Nykyinen perustuotevalikoimamme perustuu hygieniatuotteisiin. Tällaisessa maailmantilanteessa niille on jatkossa entistä enemmän käyttöä. Nykyinen tilanne on pakko nähdä mahdollisuutena, hän sanoo.

Fakta

3 x tunnista kasvun paikat

Seuraa maailmaa. Tutki, mitä maailmalla tapahtuu ja miten yrityksen oma toiminta suhteutuu niihin. Pohdi, millaisia signaaleja maailmalta kuuluu, mihin seuraavaksi kannattaisi panostaa?

Pysy muutoksen mukana. Maailma muuttuu jatkuvasti, ja kasvua tavoittelevan yrityksen on pakko pysyä muutoksen mukana. Innosta työntekijät muutokseen mukaan ja opettele näkemään murrosvaiheet mahdollisuuksina.

Verkostoidu. Älä jää pohtimaan kasvun paikkoja yksin, vaan pyydä avuksi mentoreita. Pekka Ekbergin mukaan myös perheyrityksen hallitukseen kannattaa ottaa mukaan ulkopuolisia ammattilaisia, jotka osaavat tulkita yrityksen tilannetta ja kasvunäkymiä eri tavoin.

Kasvosuojainten kysyntä johti hurjaan kasvuun: Filterpak palkkasi yli 50 uutta työntekijää ja liikevaihto vähintään tuplaantuu

Helmikuussa Filterpak mietti, pitäisikö kasvosuojaimia alkaa valmistaa. Silloin yritysjohto totesi, ettei mukaan kannata enää lähteä. Nyt kasvosuojaimia valmistetaan ympäri vuorokauden.

Turhautumisen jälkeen uuteen nousuun – Järki Särki tuplasi viime vuonna myynnin ja korona toi uuden kysyntäpiikin

Kun korona sai ihmiset hamstraamaan ruokaa, Järki Särki -säilykettä valmistettiin 1,5 kuukauden ajan lähes yötä päivää. Tie tunnetuksi ei ole käynyt hetkessä, vaan takana on vuosien työ.

Pashan markkinajohtaja tulee idästä ja tähtää länteen: Tehokas tuotekehitys on kuukauden yrittäjän kasvun reseptissä tärkein ainesosa

Lieksan Laatuherkut on kasvava elintarvikeyritys, joka ponnistaa Pohjois-Karjalasta muualle Suomeen ja pian myös ulkomaille. Toiminnan pohjavireenä on toimitusjohtajan Teijo Lyytisen mukaan kotiseuturakkaus.

Ideasta kaupan hyllyille: Hiilineutraalin pakkausmateriaalin matka valmiiksi tuotteeksi on kestänyt jo vuosia

Startup-yritys Woodly on kehittänyt hiilineutraaleja pakkausmateriaaleja pitkään. Matka varsinaiseen tuotantoon on vaatinut pitkällistä tutkimustyötä.

Uusi strategia siivitti muumit miljoonien arvoiseen menestykseen: Yritys sanoo nykyään mieluummin kyllä kuin ei

Vuonna 2019 Moomin Characters teki yli 10 miljoonaa euroa voittoa. Tavoitteena on jatkaa kasvua, mutta se toteutetaan muumien ja Tove Janssonin arvojen mukaisesti.

Vastavirtaan kulkija: Kaiutinyritys vie tuotteitaan yli sataan maahan, mutta tuotanto pysyy Suomessa

Genelecin maailmanmenestys perustuu innovaatioihin, musiikin kuluttamisen murrokseen sekä poikkeukselliseen yritysfilosofiaan.

Miksi rakas muisto ei voisi kulkea aina mukana? Anna Koskimäen oivalluksesta syntyi moderni käsityötuote

Huttaroon yrittäjien käsissä käsityö kohtaa teknologian. Koruiksi ja avaimenperiksi taipuvat niin piirrokset kuin äänetkin.

5 faktaa IPR-oikeuksista – Älä tee ilmaista työtä kilpailijalle, vaan suojaa yksinoikeutesi

Yrittäjä, kiinnostaako tuotteesi tai brändisi muitakin kuin itseäsi? Jos kyllä, toivottavasti IPR-asiasi ovat ajan tasalla. Huolehdi ainakin nämä asiat kuntoon.

Koiranruokayhtiö iski tehokkaasti markkinarakoon: Vuodessa ideasta kaupan hyllyille

Dagsmark sai sopimukset Suomen suurimpien päivittäistavarakauppojen kanssa jo ennen kuin tuotteet olivat valmiina.

Lataa lisää