Johtaminen

Insinööri halusi palavasti yrittäjäksi – Ruumiskylmiö vaihtui salaatiksi
Snafun kaikkien työntekijöiden titteli on luomuviljelijä. Samuli Laurikaisen mukaan on hyvä, että kaikki osaavat tietyt yritystoimintaan liittyvät perustehtävät, mutta jokaisella on lisäksi oma vastuualueensa.

Insinööri halusi palavasti yrittäjäksi – Ruumiskylmiö vaihtui salaatiksi

Kuukauden yrittäjä Samuli Laurikainen viljelee salaattia espoolaisessa teollisuushallissa. Menestys on vaatinut positiivista elämänasennetta ja epämukavuusalueella viihtymistä.

|

Salaatinviljely ei tule monelle ensimmäisenä mieleen kovaa kasvua hakevaa yritystä perustettaessa. Eikä salaatti ollut heti ensimmäisenä mielessä Silmusalaatti-tuotemerkistään tunnetun Snafu Oy:n perustajalla Samuli Laurikaisellakaan.

Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta diplomi-insinööriksi valmistunut Laurikainen etsi vuosia sopivaa yritysideaa, jonka ostamalla voisi ryhtyä yrittäjäksi.

– Yrittäjyys on kiehtonut pienestä saakka. Päätin jo ekaluokkalaisena, että isona minusta tulee maanviljelijäyrittäjä, Laurikainen kertoo.

Kuka: Samuli Laurikainen
Ikä
: 40
Kotipaikka: Helsinki
Tavoite yrittäjänä: To be not so fucked up.

Hän ei kuitenkaan heti keksinyt viljelyyn liittyvää liikeideaa, vaan päätti etsiä joko valmista yritysideaa tai ostettavaa yritystä, ja jätti paristakymmenestä yrityksestä ostotarjouksen. Listalla oli niin ruumiskylmiöitä kuin tulipesämuurauksia, mutta neuvottelut eivät tuottaneet tulosta.

Vuonna 2012 Laurikainen sai ajatuksen uudenlaisesta, nuoren kasvin versosta kootusta salaattisekoituksesta.

– Ajattelin, että olisi ollut helpompi ostaa valmis yritysidea. Päädyin kuitenkin perustamaan oman. Tie ei ole ollut ihan helppo, ja tähän on tarvittu runsaasti positiivista elämänkatsomusta. Viihdyn epämukavuusalueella, joten olen kokenut yrittäjyyden hyvin antoisaksi.

Yrittäjyydessä Laurikaista kiinnostaa myös se, että se on erinomainen tapa päästä testaamaan omia ideoita käytännössä.

Kasvu vaatii kärsivällisyyttä

Snafu Oy:n Silmusalaatit kasvatetaan luomusiemenistä pelkällä vesijohtovedellä Espoossa. Koska kaikki kasvin tarvitsemat aineet ovat siemenissä, lannoitteita ei tarvitse käyttää. Luomusertifikaatin saaneissa Silmusalaateissa ei käytetä myöskään säilöntäaineita tai torjunta-aineita.

– Ajatus syntyi siitä, että pohdin, mitä kaikkea kaupoissa myydään ja mihin pystyisin omalla osaamisellani tuottamaan lisäarvoa. Tein paljon laskelmia ja sain budjetin toimimaan myös excelissä, joten päätin uskaltaa yrittää, yrittäjäperheessä kasvanut Laurikainen kertoo.

Yritys: Snafu Oy
Perustettu
: 2012
Omistajat: Samuli Laurikainen 85 %, sijoittajat 15 %
Liikevaihto: 900 000 €
Liiketulos: +/-0
Henkilöstö: 7 vakituista työntekijää, lisäksi 4–8 tuntityöntekijää.

Uskallus kannatti. Nyt Snafun tuotteita myydään sadoissa kaupoissa ympäri maan, ja niin huippukokit kuin somekansakin ovat kehuneet yrityksen tuotteita. Yrityksen liikevaihto on kasvanut tasaisesti, ja se lähentelee parhaillaan miljoonan euron rajapyykkiä.

Kasvu on vaatinut kuitenkin aikansa ja lukemattomia määriä työtunteja.

– Saimme yritystoiminnan nopeasti käyntiin, mutta kesti vuosia, ennen kuin pääsimme sellaiseen liikevaihtoon, minkä olin ottanut aluksi tavoitteeksi, Laurikainen huomauttaa.

S-ryhmän ja K-ryhmän kaupan hyllyille pääseminen oli myös pitkällinen ja yllättävän vaikea prosessi. Nykyään pienet tuottajat pääsevät Laurikaisen mukaan jo hieman helpommin isoihin kauppoihin.

Vaikka Laurikainen painottaa viihtyvänsä haasteiden parissa, viljelyalalla yrittäminen ei ole helppoa. Taloustilanne huolestuttaa ajoittain edelleen, vaikka yrityksen toiminta onkin kannattavaa.

– Tässä täytyy olla tarkkana. Joku olisi voinut menettää yöunensa pitkäksi aikaa. Näin jälkikäteen katsottuna olen iloinen siitä, että ensimmäiset liiketoimintaversiot, -olettamukset ja -luvut ovat pitäneet hyvin paikkansa. Myyntivolyymin kasvattaminen vain vei aikansa.

Trendien harjalla

Kasvisruoan suosio on jatkanut viime vuosina tasaista kasvuaan. Suurin vegebuumi oli vasta tulossa, kun Laurikainen perusti yrityksen. Megatrendi oli kuitenkin jo näkyvissä.

– Tutkin muutenkin eri megatrendejä yrityksen perustamisen aikoihin. Tuolloin oli nähtävissä, että kaupungistuminen ja terveellisesti syöminen lisääntyvät, ja nämä sopivat hyvin Snafun ideologiaan.

Trendien seuraamisen sijaan Laurikainen piti kuitenkin enemmän silmällä sitä, että yrityskonseptin täytyy olla skaalattavissa.

Kasvutavoitteet ovat olleet Laurikaisen mukaan iso osa yritystoimintaa jo alusta saakka. Yrityksen tavoitteet muodostuvat siksi kolmesta eri osa-alueesta.

– Meidän tavoitteenamme on kehittää, viljellä ja myydä Silmusalaattia, jotta saamme kassavirtaa. Lisäksi markkinoimme ja rakennamme brändiä, jotta meidät tunnetaan. Ja lopulta etsimme skaalattavaa ja pyrimme tekemään tästä kansainvälisen konseptin, Laurikainen kertoo.

Viime kesänä yritys aloitti viennin Viroon. Laurikainen uskoo, että kansainvälisillä markkinoilla olisi tuotteille muutenkin paljon potentiaalia.

Snafu on viljelyalalla kummajainen muun muassa siksi, että yritys toimii täysin ilman maataloustukia.

– Se lisää haasteita, sillä markkinoinnin ja myynnin osuuden täytyy olla valtavan iso. Elintarviketeollisuus pyörii perinteisesti isoilla volyymeilla. Toisaalta siitä, että tulen eri alalta, on ollut hyötyä, sillä tarkastelen toimintaa eri näkökulmasta. Tässä ei ole historiallista painolastia, Laurikainen pohtii.

Yksinyrittäjästä yritysjohtajaksi

Haasteita yrittäjyyteen on tuonut muun muassa se, että Snafu on eräänlainen väliinputoaja viranomaisten silmissä.

– Haluamme nostaa perinteisen alkutuotannon jalostusarvoa, mutta viranomaisilla on ollut vaikea päättää, teemmekö alkutuotantoa vai olemmeko osa elintarviketeollisuutta. Lakia on luettu eri henkilöistä riippuen eri tavoin, ja meidän on pitänyt opetella vastaamaan keskenään ristiriitaisten lakien lainalaisuuksiin.

Haastavinta yrittäjyydessä on Laurikaisen mielestä ollut kuitenkin itsensä kehittäminen. Yksinyrittäjästä isomman yrityksen toimitusjohtajaksi ja esimieheksi kasvaminen on vaatinut työtä.

– Olen huono stressaamaan rahan puolesta, mutta hr-puolen koen melko stressaavaksi. Enää ei riitä, että minuun ja tuotteisiin uskotaan, nyt täytyy aidosti saada tuotteita myydyksi, jotta firma pysyy pystyssä ja kasvaa odotusten mukaisesti.

Haasteista huolimatta Laurikainen näkee Snafulla vielä pitkän tien edessä. Vaikka kiinnostavia tilaisuuksia tulee eteen, on hyvä keskittyä yhteen asiaan kerrallaan ja tehdä se niin hyvin kuin mahdollista.

– Parasta yrittäjyydessä ovat vapaus ja vastuu. Yrittäjyys on myös lisännyt janoa jatkaa yrittäjyyttä muissa muodoissa. Realiteetit täytyy kuitenkin pitää mielessä. Snafun toiminta on vasta alkutekijöissään, ja tässä riittää paljon kehitettävää. Se tulee vaatimaan pitkäjänteisyyttä, hän lisää.

Fakta

3 x Samuli Laurikaisen tärkeimmät opit

Keskity. Fokusoi yhteen asiaan, tee se kunnolla ja panosta pitkäjänteisyyteen. Liika rönsyily vie huomion pois yrityksen ydintoiminnasta.

Pyri olemaan parempi. Snafun missiona on tehdä asiat fiksummin. Laurikaisen mukaan tämä vaatii ymmärrystä siitä, ettei maailma ole valmis, vaan tekemistä voi aina parantaa.

Laske tarkkaan. Yritystoiminnan alkumetreillä kannattaa tehdä mahdollisimman tarkat laskelmat ja budjetoida tuotanto tarkkaan. Tutki myös tulevaisuuden trendejä ja pohdi, miten yritystoiminta istuu niihin.

Ekologisilla ruseteilla EM-kilpailuja kohti – Yrittäjyyskurssilla syntynyt yritys opettaa työelämätaitoja

Uskalla yrittää -kilpailun voittajayritys Jalo NY syntyi, kun viallinen rusetti häiritsi ylioppilasjuhlia. Nuorille yrittäjille yrittäjyys on myös keino työllistää itsensä kesällä.

Entä jos menetän työkykyni? 4 kysymystä pysyvästä työkyvyttömyydestä

Yritys voi joutua tiukkaan tilanteeseen, jos yrittäjä menettää työkykynsä esimerkiksi onnettomuuden takia. Vakuuttamisen asiantuntija vastaa pysyvään työkyvyttömyyteen liittyviin kysymyksiin.

Älä anna koronan haudata yrittäjyyshaavetta

Koronakriisin takia moni yritys joutuu lopettamaan toimintansa tai muuttamaan toimintamalliaan. Pandemian seurauksena yrityskanta uudistuu ja syntyy tilaa uudelle yrittäjyydelle, kirjoittaa Suomen Uusyrityskeskukset ry:n toimitusjohtaja Susanna Kallama.

Mikä sai lähtemään yrittäjäksi? Oma yritys toi vaihtoehdon määräaikaisille työsopimuksille

Amanihoiva Kotihoidon Faisa Egge lähti yrittäjäksi kahdeksan vuotta sitten. Häntä on motivoinut yrittäjyydessä se, että yrittäjänä hän saa tehdä arvojensa mukaista työtä.

Yhä useampi valitsee osakeyhtiön – Onko toiminimille enää kysyntää?

Yritysneuvoja pitää toiminimeä edelleen hyvänä yritysmuotona varsinkin yksinyrittäjälle. Toiminimen valitsi myös esitysdesigniin erikoistunut Pauliina Ullner.

Yrittäjäperheen vesa ei aikaillut toiminimen perustamista: nostetta on tullut niin Linnan juhlista kuin brittihovista

Yhden naisen yritys sai alkunsa viikossa. Reilussa vuodessa tuotevalikoima on kasvanut yli 20 tuotteeseen. Mihin kaikkeen yrittäjän oma aika riittää?

Liiketoimintasuunnitelma yrittäjän kielellä – katso animaatio

Liiketoimintasuunnitelma auttaa yrittäjää tarkastelemaan liikeideaansa analyyttisesti. Animaatiomme tiivistää suunnitelmasta kolme tärkeintä pointtia alle 2 minuuttiin.

Tofuyritys oli aikaansa edellä – Toiminta kääntyi kunnolla kannattavaksi vasta 20 vuoden jälkeen

Yrityksen perustaminen liian aikaisessa vaiheessa saattaa tulla kalliiksi. Varhainen panostus voi kuitenkin luoda myös hyvän perustan toiminnalle: Jalotofun valttikortti on nyt suuri etumatka kilpailijoihin.

Pullonkaulana pullot – Juomafirman piti tilata ja maksaa 250 000 lasipulloa, jotka tuotiin pihaan kolmessa merikontissa

Kuuden kaveruksen perustama Good Guys pyörii intohimosta teehen. Oleellista yritystoiminnassa on puhua kaikesta avoimesti.

Lataa lisää