Johtaminen

Sitkeys kannatti – Alpa kasvoi yhden miehen yrityksestä miljoonaliikevaihtoon
Heikki Timlinin mukaan Alpan tuotteet ovat ennen kaikkea arkivaatteita, joiden kuuluu kestää sesongista toiseen. ”Suunnittelulla on siinä tärkeä rooli. Emme yritä tehdä mitään kovin uniikkia, vaan laadukkaita käyttövaatteita.”

Sitkeys kannatti – Alpa kasvoi yhden miehen yrityksestä miljoonaliikevaihtoon

Nuoruudenhulluus auttoi Heikki Timliniä yrittäjyyden alkutaipaleella. Kun yritys kasvoi, hyvä palaute on kannustanut jatkamaan.

| |

Jos usko yritystoiminnan tulevaisuuteen horjuu, Alpan perustaja Heikki Timlin käy lukemassa yrityksen verkkokaupan kautta saapuneita asiakaspalautteita. Ne ovat lähes järjestään positiivisia ja innostavia, ja kannustavat Timlinin mukaan jatkamaan yrityksen pyörittämistä.

Yhtä helppoa kannustuspuhetta ei ole ollut aina saatavilla. Timlin perusti alpakanvillaneuleita ja -asusteita valmistavan Alpan vain 21-vuotiaana. Elettiin vuotta 2012, ja Timlin oli ihastunut alpakkaneuleisiin Etelä-Amerikan matkallaan. Nuori mies perusti yrityksen pian matkan jälkeen, ilman kokemusta muotialasta.

– Se ei jännittänyt tai pelottanut, koska olin aina ajatellut seuraavani vanhempieni jalanjälkiä ja ryhtyväni yrittäjäksi. En opiskellut peruskoulun jälkeen mitään, ja yrittäjyys tuntui ainoalta keinolta edetä uralla, Timlin kertoo.

Myös liikeidea innosti toteuttamaan yrittäjyyshaaveet. Alpakanvillaneuleet tuntuivat ylivoimaisilta vaihtoehdoilta perinteisille neuleille, sillä alpakanvilla on kestävämpää ja pehmeämpää kuin lampaanvilla.

Alku täynnä hankaluuksia

Ensimmäiset vuodet yrittäjänä olivat vaikeita, ja Timlin kertoo sinnitelleensä lähinnä nuoruudenhulluuden ansiosta.

– En tienannut käytännössä mitään. Ensimmäiset neljä vuotta kuluivat lähinnä tuotekehityksen parissa. Tuotanto oli Perussa, mikä oli haastavaa jo kulttuurierojen takia.

Kuka: Heikki Timlin
Ikä: 29
Kotipaikka: Jyväskylä

Apuvoimia Timlin sai perheeltään, sillä tekstiilialan ammattilaisena sisko Ainomaria teki suunnittelutyön.

– Yritys vei kuitenkin kaiken ajan, ja se tuntui vievän enemmän rahaa kuin toi sitä sisään.

Alussa haasteita lisäsi myös se, että moni piti neuleita sesonkituotteina.

– Ensin jälleenmyyjät halusivat pitää tuotteitamme myynnissä vain talviaikaan. Olemme tehneet ison työn siinä, että mielikuvat ovat muuttuneet ja neuleet mielletään myös kesätuotteiksi. Lisäksi alpakanvilla on haastava materiaali työstää, joten sopivien tuotantotapojen löytäminen ei ole käynyt käden käänteessä, Timlin kertoo.

Ratkaiseva askel

Kun haasteita kasautui riittävästi, lopulta Timlin siirsi tuotannon Eurooppaan. Nyt suurin osa Alpan tuotteista valmistetaan Liettuassa. Asusteet valmistetaan Suomessa. Tuotannon siirtäminen lähemmäksi oli lopulta ratkaiseva askel Timlinin uralla ja Alpan kasvutaipaleella.

Heikki Timlin, Alpa

– Sen jälkeen pystyin pyytämään mukaan lisää osakkaita ja itselleni apukäsiä. Nyt meitä on töissä jo 11, Timlin kertoo.

Alpan liikevaihtokin on kivunnut viime vuosina reilusti yli miljoonan. Myös tulos on kasvanut tasaista vauhtia vuosi vuodelta. Etenkin muutama vuosi sitten avattu verkkokauppa on tuonut ison osan kasvusta.

– Verkkokauppa on menestynyt varmaan siksi, että olemme olleet rohkeita ja uskaltaneet palkata oikeita henkilöitä oikeaan aikaan. Olemme ottaneet isoja riskejä markkinoinnissa ja monessa muussakin asiassa. Kantavana ajatuksena on ollut koko ajan se, että kokeilemme rohkeasti uutta.

Yritys: AlpaFinlandia Oy
Toimiala: neuletuotteiden valmistus
Perustettu: 2012
Omistajat: Ilari Kinnunen, Lauri Hilliaho, Joona Penttilä, Jaakko Taipale
Liikevaihto: 1,85 miljoonaa euroa
Liiketulos: 137 000 euroa
Henkilöstö: 11

Timlin huomauttaa, että kasvuun on tarvittu jokaista työntekijää.

– Tämä ei ole yhden miehen luomus, vaan kaikki mitä ollaan saavutettu, on tehty tiimityönä.

Riskien ottaminen on kannattanut, sillä Alpalla on pelkästään Facebookissa 20 000 tykkääjää.

– Lisäksi puskaradio toimii markkinointikanavana mainiosti. Todella moni meidän tuotteita ostanut on suositellut tuotteita myös muille. Hyvä palaute tuo uskottavuutta koko toiminnalle ja kannustaa meitä jatkamaan, Timlin kertoo.

Tavoitteena johtava neulebrändi

Timlinin mukaan Alpan tavoitteena on kasvaa ensin Suomessa suuremmaksi ja sen jälkeen panostaa myös kansainvälisyyteen. Kansainvälistyminen ei saa kuitenkaan muuttua itseisarvoksi.

– Pyrimme johtavaksi neulebrändiksi. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kun asiakas keksii tarvitsevansa uuden neuletuotteen, hän etsii sen ensisijaisesti meidän valikoimastamme. Tuotteita myydään jo nyt Ruotsissa, joten isompien kansainvälistymishaaveiden aika on vasta myöhemmin, hän kertoo.

Koronapandemia ei ole hidastanut kasvusuunnitelmia.

– Verkkokaupan ansiosta kasvu on jatkunut tosi kovana, vaikka kaikki messut ovatkin peruuntuneet eivätkä jälleenmyyjät ole tehneet entiseen tapaan tilauksia. Koronan takia olen joutunut stressaamaan lähinnä tuotantoa. Olisi katastrofaalista, jos tuotanto jouduttaisiin laittamaan koronatartuntojen takia kokonaan kiinni, Timlin pohtii.

Verkkokaupassa Heikki Timlin kertoo panostavansa asiakaspalveluun.

– Se on muutenkin meidän toimintamme punainen lanka. Pyrkimyksenä on se, että jokainen asiakastilanne ja reklamaatio hoidetaan niin, että asiakas on tyytyväinen. Palautteiden perusteella näyttää siltä, että olemme onnistuneet tässä, Timlin kertoo.

Fakta

3 x Heikki Timlinin tärkeimmät opit

Älä luovuta. Yrittäjän täytyy pysyä sinnikkäänä, vaikka välillä tilanne näyttäisikin haastavalta. Jos hanskat lyö tiskiin liian aikaisin, ei yritys voi kasvaa.

Päästä irti. Jos jokin asia ei toimi, siitä on päästettävä irti ja toimintaa muutettava. Alpan tapauksessa tämä on tarkoittanut muun muassa tuotannon siirtämistä lähemmäksi.

Erota työ ja vapaa-aika. Yrittäjän vapaus on ihanaa, mutta asiat jäävät helposti pyörimään päässä. Yrittäjän täytyy opetella katkaisemaan ajatus työasioista, muuten vaarana on, ettei lopulta enää jaksa yrittää.

Kilpaillulla alalla menestyy, jos tekee toisin kuin muut – Tähän luottaa Neliöt Liikkuu

Neliöt Liikkuu LKV syntyi halusta tuulettaa kiinteistönvälitysalaa. Yrityksessä välittäjä saa luoda itsestään brändin.

Miten hallitus tukee kasvua? 3 keinoa kasvun kiihdyttämiseen

Hyvä hallitus tuo yritykseen sparrausapua sekä täydentävää osaamista. Myös hallituksen jäsenten omat verkostot vievät yritystä eteenpäin kasvun tiellä.

Modulight kasvoi laseralan huipputekijäksi: Kuukauden yrittäjä avaa, miten hengissäpysymiskamppailu vaihtui menestykseen

Seppo Orsila on ollut kehittämässä laseralan huippututkimuksesta maailmalla menestyvän vientiyrityksen. Tie tiedeyhteisöstä kansainväliseen menestykseen vei yli 10 vuotta, mutta se kannatti.

Pomot alas norsunluutornista: Työilmapiiri vaatii vaalimista

Raisiolaisyrityksessä hyvän työilmapiiriin tehdään aktiivisesti töitä. Kaikkia pidetään perheenjäseninä, ja ongelmat nostetaan keskusteluun heti.

Kasvu haastaa johtajan: Vincitin Mikko Kuitunen kertoo isoimmat oivalluksensa työntekijöiden johtamisesta

Vincit on kasvanut 13 vuodessa pörssiyhtiöksi ja usean sadan henkilön työyhteisöksi. Kasvu on haastanut toimitusjohtajan miettimään työntekijöiden johtamista uudella tavalla.

Moni asia on muuttunut 10 vuodessa, mutta yksi pysyy: Kuukauden yrittäjä pitää valmistuksen Suomessa

Tamperelaisen Piruetin toimitusjohtaja Susanna Etula luottaa yrityksensä toiminnassa kotimaisuuteen. Hänen johdollaan liikevaihto ja -tulos ovat kasvaneet. Nyt yrityksessä on mukana koko perhe.

Sarjayrittäjä Kim Heiniö on ollut kehittämässä yli sataa ravintolakonseptia: Olen ollut sielultani yrittäjä koko elämäni

Soupster Familyn toimitusjohtaja Kim Heiniö kertoo, että onnistumisessa keskeisiä tekijöitä ovat olleet isot riskit, tuuri, hyvät ihmiset ja ripaus uhkarohkeutta.

Miksi ideoita ei viedä käytäntöön? 4 huomiota innovaatioista

Uudenlainen ajattelukyky ja innovaatiot vaativat yritykseltä tiettyjä toimia. Yrittäjä Ari Huusko kertoo, miten pk-yrittäjät voivat tukea innovaatioiden syntyä.

21-vuotias yrittäjä tavoittelee kovaa kasvua – Miljoonan liikevaihto ylittyi jo

Lukiolaispoikien perustama firma on muutamassa vuodessa kasvanut yli miljoonan liikevaihtoa pyörittäväksi ohjelmistotaloksi, ja suunta on edelleen ylöspäin.

Lataa lisää