Johtaminen

Selkeät suunnitelmat, sopimukset ja työnjaot veivät ohjelmistotalon gaselliksi – Tulevaa kasvua himmentää korona

Selkeät suunnitelmat, sopimukset ja työnjaot veivät ohjelmistotalon gaselliksi – Tulevaa kasvua himmentää korona

Tamperelainen Unikie on kehittynyt viidessä vuodessa 250 henkilön kannattavaa kasvua tekeväksi yritykseksi. Koronavirus on ensimmäinen kasvuennusteisiin odottamattomasti vaikuttava tekijä.

|

Tie gaselliksi vaatii suunnitelmallisuutta ja kovaa työtä. Tästä kokemusta on tamperelaisella ohjelmistotalo Unikie Oy:lla.

Yrityksen liikevaihto ampaisi neljän ensimmäisen toimintavuoden aikana 0,3 miljoonasta yli 14 miljoonaan. Gasellimaisen kasvun saavuttaminen tarkoittaa yleensä vähintään 50 prosentin vuosittaista kasvua.

Tänä vuonna ohjelmistotalo täyttää viisi vuotta.

Unikie Oy:n toimitusjohtaja Esko Mertsalmi kertoo, että ripeä, kannattava kasvu ei ole varsinaisesti ollut yllätys.

– Tavallaan nykyinen mittakaava ei ole suurempi kuin odotimme. Mutta kansainvälistymisen suhteen pääsimme paljon ennakoitua nopeammin liikkeelle, ja se pääsi hieman yllättämään.

nimi: Unikie Oy
toimiala: IT-konsultointi ja -palvelut
perustettu: 2015
liikevaihto 2019: 27 miljoonaa euroa
liiketulos: 7 prosenttia, käyttökate 10 prosenttia
henkilöstö
: yli 250

Mertsalmi kuvailee, että yrityksen oli ensin tarkoitus kasvaa nykyisen kokoiseksi kotimaassa, mutta kansainvälistyminen tapahtuikin suunniteltua aiemmin. Unikie investoi tulovirtoja alusta asti kansainvälisen kasvun tukemiseen, ja parhaillaan kolmasosa yrityksen liikevaihdosta tulee ulkomailta.

Unikien taustalla on Mertsalmen lisäksi neljä muuta perustajaa, ja enemmistöllä perustajista oli jo ennestään vahva kokemus toimialasta.

Unikie Oy kehittää ohjelmistoratkaisuja muun muassa auto- ja konepajateollisuuden ja tietoliikenteen tarpeisiin. Yritys on erikoistunut ympäristön havainnointiin ja itseohjautuviin ajoneuvoihin liittyvien ratkaisujen kehitykseen.

Yrityksellä on toimipisteet Tampereen ja Helsingin lisäksi Turussa, Oulussa, Kuopiossa ja Kokkolassa sekä Ruotsissa, Saksassa ja Yhdysvalloissa.

Sopimus toi selkeyttä

Jo yrityksen perustamissopimukseen oli kirjattu suoraviivainen ja johdonmukainen yritysjohtamisen malli.

– Tämä ei ole osakunta, jossa on viiden hengen demokratia. Tiedostimme alusta asti, että on oltava selkeä ymmärrys siitä, kuka tekee ja mitä, Mertsalmi kertoo.

Mertsalmi kuvailee, että työt jakautuvat tasaisesti, mutta siten, että jokaisella on hoidettavana oma tontti. Erilaisten ihmisten erilaisille taidoille on tarvetta, jotta kaikki toimii. Hän on itse toimitusjohtajan roolissa ottanut vetovastuun.

Mertsalmen mukaan kaikki perustajat olivat myös tietoisia siitä, että tavoitteiden saavuttaminen vaatii hurjan työmäärän. Yrityksellä oli päällä hyvä draivi, mutta keskeistä oli myös oikea ajoitus, intohimo omaan tekemiseen, oikea-aikaiset toimenpiteet ja ymmärrys markkinasta.

– Kaikki tämä positiivinen jyrää pienet ongelmat alleen.

Unikie Oy:n kasvaessa seinät eivät ole tulleet vastaan. Toimitilojen kanssa on toimittu yksinkertaisesti niin, että on vuokrattu tarpeellinen määrä tilaa.

Sen sijaan yrityksen kasvaessa on ollut olennaista rekrytoida oikeat henkilöt. Yksi tapa houkuttelee  työnhakijoita on vahva työnantajamielikuva. Se helpottaa rekrytoinnin lisäksi myyntiä.

– Ja sitten, kun oikeat tekijät on rekrytty, heistä on pidettävä huolta. Heille on tarjottava mielekkäitä projekteja ja urakehitystä, koska siten myös asiakkaat saavat heiltä parasta osaamista, painottaa Mertsalmi.

Tällä hetkellä Unikiella on yli 250 työntekijää.

Ensimmäinen koetinkivi

Mertsalmi kertoo, että koronavirus on yrityksen ensimmäinen suurin toimintaympäristön muutos, joka tulee vaikuttamaan myös kasvuennusteisiin.

– Kasvokkain tapahtuvat kohtaamiset pitää tietenkin hoitaa kameroilla tai siirtää, mutta solidaaristahan tämä on, sillä kaikki ovat samassa tilanteessa.

Mertsalmi uskoo, että Suomessa on jatkossakin paljon osaamista, jota kannattaisi viedä ulkomaille. Yrityksen näkökulmasta kansainvälinen polku vaikuttaa edelleen oikealta ja houkuttelevalta.

– Suomalaisen insinööriosaamisen hyödyntäminen ei ole kadonnut mihinkään, vaikka liikkumisen rajoittaminen hidastaakin vientiä. Tietenkään kukaan ei vielä tiedä, kuinka pitkän aikaa rajoitukset ovat voimassa.

Mertsalmi huomauttaa, että tulevaisuudesta puhuminen oli eri asia viime vuoden puolella kuin nyt. Viime vuonna arvio oli, että sadan miljoonan euron kokoluokkaan kasvaminen olisi realistista parissa vuodessa.

– Mutta nyt täytyy pari kuukautta katsoa, hidastaako korona ja kuinka paljon.

Fakta

Esko Mertsalmen vinkit kasvuun tähtäävälle

Ymmärrä markkinaa. ”Jos meitä katsoo, kaiken taustalla on erittäin syvällinen ymmärrys markkinasta. Eihän autokauppaakaan saa kannattavaksi, jos ei yhtään huvita myydä autoja.”

Ajattele käytännönläheisesti. ”Näimme mahdollisuuden, mutta tartuimme siihen pragmaattisesti. Monet lähtevät toteuttamaan haavettaan, mutta me lähdimme perusasioista ja ajattelimme, että vaatii ainakin viiden vuoden työn päästä siihen haavepisteeseen.”

Työn ilo ja hyvinvointi. ”Niiden merkitystä ei voi painottaa liikaa. Motivaatio on tärkeää ja se on yleensä sisäsyntyistä. Tämä antaa voimavaroja tehdä tosi paljon töitä, mutta sen takia myös liian monet yrittäjät ovat palaneet loppuun.”

Näin johdat henkilöstöä kriisitilanteessa – 4 vinkkiä haastavassa tilanteessa selviämiseen

Koronakriisi pakottaa pohtimaan henkilöstön johtamista uudella tavalla. Yrittäjän on helpompi ottaa haastava tilanne haltuun, kun tietyt peruspilarit ovat kunnossa.

Pashan markkinajohtaja tulee idästä ja tähtää länteen: Tehokas tuotekehitys on kuukauden yrittäjän kasvun reseptissä tärkein ainesosa

Lieksan Laatuherkut on kasvava elintarvikeyritys, joka ponnistaa Pohjois-Karjalasta muualle Suomeen ja pian myös ulkomaille. Toiminnan pohjavireenä on toimitusjohtajan Teijo Lyytisen mukaan kotiseuturakkaus.

Ideasta kaupan hyllyille: Hiilineutraalin pakkausmateriaalin matka valmiiksi tuotteeksi on kestänyt jo vuosia

Startup-yritys Woodly on kehittänyt hiilineutraaleja pakkausmateriaaleja pitkään. Matka varsinaiseen tuotantoon on vaatinut pitkällistä tutkimustyötä.

Kuinka varautua työttömyyteen? 5 kysymystä yrittäjän työttömyysturvasta

Myös yrittäjä voi varautua jo ennalta työttömyyteen. Nykyään noin 30 000 yrittäjää kuuluu työttömyyskassaan.

Pia Erlundin toinen yritys kasvoi menestystarinaksi: ”Jumankauta, nyt minä olen se musta hevonen”

Entinen parturi-kampaaja tiesi aina, että jotain suurempaa on tulossa. Hänelle on tärkeää todistaa, että muotifirmakin voi olla hyvää bisnestä. Nyt yritys hipoo 2 miljoonan euron tulosta.

Tofuyritys oli aikaansa edellä – Toiminta kääntyi kunnolla kannattavaksi vasta 20 vuoden jälkeen

Yrityksen perustaminen liian aikaisessa vaiheessa saattaa tulla kalliiksi. Varhainen panostus voi kuitenkin luoda myös hyvän perustan toiminnalle: Jalotofun valttikortti on nyt suuri etumatka kilpailijoihin.

Yrittäjä on kokenut menestyksen ja tappion – Nyt hän vetää jättiketjun hotellia

Uuden oppiminen kiehtoo Ville Virkkiä, mutta omassa yrityksessä oppimisen rajat tulivat vastaan. Siksi hän haki töihin tien toiselle puolelle maailman suurimman hotelliketjun palvelukseen.

Muutosjohtaminen on kasvuyrityksessä arkipäivää – ”Vanhan toiminnan pitää muuttua uudeksi”

Yrittäjyyden professori Jarna Heinonen sanoo, että kasvuun ei voi vastata vain tekemällä enemmän.

Yrittäjä, opi katkaisemaan stressikierre – avainasemassa on oman vallan ja hallinnan vähentäminen

Yrittäjän kannattaa opetella erottamaan, mitä on pakko hoitaa itse ja mitä voi delegoida, kertoo nurmijärveläisen VJ Maa-aineksen perustaja ja omistaja Ville Sainio.

Lataa lisää