Tilaa uudistunut yrittäjäkirje

Kirjeessä kootusti Kuukauden teema ja paljon yrittäjille hyödyllistä tietoa.

Johtaminen

Unohda pikaratkaisut – neljä vinkkiä markkinointiin

Unohda pikaratkaisut – neljä vinkkiä markkinointiin

Myyntikuiskaaja Pasi Rautio korostaa rahan, suosittelun ja verkostoitumisen merkitystä.

|

Markkinointi ja markkinointiin suhtautuminen vaatii yrittäjiltä parempaa asennetta. Rohkeus kokeilla uusia asioita puuttuu. Asian on havainnut myyntikuiskaajaksi itseään kutsuva kouluttaja Pasi Rautio.
Oy TuloksenTuplausToimisto Ab:ta johtava Rautio vetää taas keväällä yrittäjille tarkoitettuja Markkinointi-iltamia 15 paikkakunnalla. Hän jakaa neljä vinkkiä markkinoinnin ja myynnin kehittämiseen.

1. Käytä rahaa

Markkinointiin ja myyntiin on investoitava, Rautio korostaa.

– Isoin ongelma on, että haetaan edelleen pikaratkaisuja. Kuvitellaan, että niitä löydetään ilmaiseksi esimerkiksi sosiaalisesta mediasta ja ne vain tipahtelevat syliin. Todellisuudessa se on raakaa tekemistä, johon on laitettava rahaa.

Eri tapoja voivat olla Raution mukaan esimerkiksi markkinointi sosiaalisessa mediassa, mainonta perinteisissä medioissa, postilaatikoihin pudotettavat mainokset ja ihmisten tapaaminen erilaisissa tapahtumissa. On kokeiltava, mistä asiakkaat löytyvät.

Raution mielestä yrittäjien pitäisi ylipäänsä tehdä enemmän ja käyttää vähemmän aikaa vaihtoehtojen miettimiseen. Kokeilemalla näkee, mikä toimii ja mikä ei.

– Tee, kokeile, epäonnistu ja kokeile uudelleen, Rautio listaa.

2. Perusasiat kuntoon

Hyvät nettisivut, käyntikortit ja tarkkaan mietityt kohderyhmät. Rautio pitää näitä perusasioina, joiden pitäisi olla kunnossa jokaisella yrittäjällä. Heti alkuun on mietittävä, kenelle yritys puhuu ja myy.

Suomalaisyrityksillä on vielä kehitettävää nettisivujensa suhteen. Hyvä nettisivu sisältää Raution mukaan sisältöä, joka auttaa asiakasta ostamaan.

– Se ei ole laatikoita, että pyydä meiltä tarjous, vaan sivu, joka kertoo asiakkaalle, miten hän saa ostettua. Paljonko tuote maksaa, mitä se painaa, minkä värinen se on ja missä koossa sitä saa? On ala mikä tahansa.

– Sisältöjen on oltava kiinnostavia niin, että asiakas haluaa tulla sivuille yhä uudelleen. Kerro tarinaa, joka auttaa asiakasta samaistumaan ja saa hänet haluamaan olla osa tarinaa, Rautio jatkaa.

Hän kehottaa kiinnittämään huomiota myös nettisivujen visuaalisuuteen ja käytettävyyteen. Esimerkiksi yhteystietojen pitäisi Raution mielestä näkyä sivuilla koko ajan sen sijaan, että ne on piilotettu monen klikkauksen taakse.

3. Näytä persoona

Punaiset kengät. Se on Raution vastaus siihen, miten jää mieleen. Hän neuvoo miettimään jonkin asian, jolla erottuu massasta ihmisiä tavatessa.

– Opettele kättelemään, esittelemään itsesi tehokkaasti ja ennen kaikkea kuuntelemaan toisia ja auttamaan heitä. Tyrkyt tyrkätään luiskaan ja ohitetaan.

Raution mielestä jokaisen yrittäjän on opeteltava näitä taitoja. Hän muistuttaa, että ihminen ostaa ihmiseltä, vaikka kyse olisi yritysten välisestä kaupankäynnistä.

– Älä yritä piilottaa yrittäjäminää kiillotetun brändin tai logon taakse. Suomalaiset yrittäjät sortuvat siihen turhan paljon. Maailmalla isotkin johtajat ovat näkyvissä esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.

– Ihminen samastuu toiseen ihmiseen. Myynnin psykologiaa on, että kun ollaan niin sanotusti tuttuja, toiseen luotetaan helpommin, Rautio sanoo.

Vinkkejä verkostoitumiseen on antanut aiemmin myös yrityssparraaja Sanna Jylänki. Rautio jakaa hänen näkemyksensä käyntikorttien merkityksestä.

– Hyvät käyntikortit ovat edelleen tehokkaimpia myyntivälineitä, koska jokaisen yrittäjän on yhä tärkeämpää kohdata ihmisiä ja jäädä mieleen.

Tapaamansa henkilöt kannattaa hakea jälkikäteen kontakteiksi sosiaalisen median kanavissa.

– Jos olet kuullut ihmisen etsivän jotain ratkaisua tai olevan kiinnostunut jostakin aiheesta, lähetä hänelle vaikkapa hyväksi tietämäsi kirja tai kirjavinkki sähköpostilla, Rautio ehdottaa.

4. Suosittele kaveria

Moni yrittäjä miettii yksin, miten tulisi kuulluksi. Raution mielestä yrittäjien pitäisi tehdä vahvemmin yhteistyötä. Hän puhuu tuliringistä, jossa toisiaan täydentäviä tuotteita ja palveluja myyvät yrittäjät suosittelevat toisiaan.

Pyrkimyksenä on auttaa asiakasta tarjoamalla tälle muidenkin osaamista. Esimerkiksi hääpukuliikkeen yrittäjä voisi suositella asiakkaalleen tämän tarpeiden mukaan hääpaikkaa, kampaajaa, meikkaajaa tai bändiä.

Tällainen yhteistyö voi Raution mukaan perustua yhtä lailla yrittäjien väliseen luottamukseen ja hyvään henkeen, satunnaisen kiitos-lounaan kustantamiseen tai pieneen provisioon aina, kun suosittelu johtaa kauppaan.