Johtaminen

Välivuosi venyi ja vei perheyrityksen johtoon: Nyt Toni Keinänen pyörittää kansainvälistä romukauppaa

Välivuosi venyi ja vei perheyrityksen johtoon: Nyt Toni Keinänen pyörittää kansainvälistä romukauppaa

Kuukauden yrittäjä on työskennellyt lähes puolet elämästään perheyrityksessä. Hänen johdollaan Romu Keinänen Oy tekee noin 36 miljoonan euron liikevaihtoa.

| |

Kun espoolainen Toni Keinänen oli 17-vuotias, hän päätti pitää välivuoden.

Into tehdä töitä oli kova, eikä kotiin jääminen houkutellut. Niinpä hän lähti mukaan isänsä romuyritykseen. Välivuosi venyi, ja nyt Keinänen on työskennellyt yrityksessä yli 10 vuoden ajan.

Yrityksessä häntä ovat motivoineet monipuoliset työtehtävät: vastuuta sai sitä mukaa, kun oma kokemus karttui.

Vuosien mittaan hänestä tuli päällikkö, ja hän alkoi pyörittää romupihoja. Ne opettivat ostoista ja myynnistä. Keinänen on toiminut myös yrityksen edustajana ulkomailla.

– Pääsin tekemään kaikkea alaan liittyvää. Itse sai valita, mitä haluaa tehdä.

Myös romuautojen purkaminen on aina kiinnostanut Keinästä.

– Se on hauskaa hommaa. Työporukka oli hyvä, ja sitä se on tänä päivänäkin.

Vuosien kuluessa oli päätettävä, sitoutuuko hän yritykseen täysillä vai olisiko edessä paluu kouluun.

Lopulta koulu sai jäädä.

Vahva pohja yrittäjyydelle

Vuonna 2019 yrityksessä vietiin loppuun parin vuoden mittainen sukupolvenvaihdosprosessi, ja Toni Keinänen lähti jatkamaan yrityksen tarinaa.

Toimitusjohtajan arki on tuonut mukanaan enemmän sidosryhmätyöskentelyä ja yhteistyötä eri ihmisten kanssa.

– Eniten se on neuvottelutilasta toiseen kulkemista. Paljon duunia tehneelle henkilölle se on erilaista, mutta ihan mukavaa hommaa.

Nimi: Toni Keinänen
Ikä: 31 vuotta
Kotipaikka: Espoo
Tavoite yrittäjänä: Joka päivä pitää päästä ylös ja tehdä töitä. Jos haluaa pärjätä ja olla aktiivinen markkinoilla, ei ole muuta vaihtoehtoa.

Muuten työskentely on hänen mukaansa melko samanlaista kuin ennen sukupolvenvaihdosta. Siirtymä yrittäjäksi ei käynyt yhdessä yössä, vaan sitä edelsi usean vuoden mittainen siirtymäjakso.

Toni Keinänen, Romu Keinänen

Yrittäjyyden kohokohdat ovat liittyneet Keinäsen mukaan vahvasti työn luonteeseen ja siihen, millaisiin paikkoihin se voi viedä.

Hän on käynyt niin Linnan juhlissa kuin puolustusvoimien tyhjennysvarastoissa ja isoissa rakennuskohteissa, joihin pääsee tavallisesti vasta niiden valmistumisen jälkeen.

– Totta kai on kiva nähdä, kun omia rekkoja ajelee Kehä III:lla tai näkee mainoksia. Kaikista arkisin homma on kuitenkin se, mikä tekee tästä hauskaa. Eli se, että pääsee mitä ihmeellisimpiin paikkoihin.

Keinänen on käynyt esimerkiksi Helsingissä Tripla-ostoskeskuksen alla sijaitsevalla metrolaiturilla ja ajanut mönkijällä kaupungin alapuolella sijaitsevissa huoltotunneleissa.

Tie kierrätysammattilaiseksi

Keinänen on ollut kehittämässä yrityksestä kierrätykseen erikoistunutta romukauppaa.

– Ostamme ja myymme erilaisia metalleja. Käsittelemme ja jalostamme ne sulattavalle teollisuudelle sopivaksi uusioraaka-aineeksi. Oli sitten kyse polkupyörästä tai mistä tahansa muusta, yrittäjä kertoo.

Yritys täyttää ensi vuonna 20 vuotta. Yrityksen perustaja Jyri Keinänen loi sille pohjaa jo aiemmin.

– Silloin se oli mies ja pakettiauto -tyylistä toimintaa, Toni Keinänen kertoo.

Purkutöistä syntyi rautaromua, ja vähitellen liiketoiminta alkoi laajentua kierrätystoimintaan.

– Piti saada paikka, johon kerätä romua ja jossa sitä voi lajitella. Lajittelun jälkeen sitä on pystytty myymään parempaan hintaan.

Niinpä käyttöön otettiin ensimmäinen romupiha ja vuonna 2001 Romu Keinänen Oy perustettiin.

Yritys: Romu Keinänen Oy
Toimiala: metallinkierrätys
Perustettu: 2001
Omistajat: Jyri Keinänen, Harri Keinänen, Kaisa Syrjä, Toni Keinänen ja kaksi hänen sisarustaan
Liikevaihto: 36,4 miljoonaa euroa (2019)
Liiketulos: 0,3 miljoonaa euroa (2019)
Henkilöstö: 58 (2019)

Tällä hetkellä yrityksen suurin asiakassegmentti on purku- ja rakentamisteollisuus, eli esimerkiksi rakennusliikkeet. Yritys ostaa tavaraa myös pienemmiltä romuliikkeiltä. Kolmas asiakassegmentti on valmistava teollisuus, kuten konepajat.

Purkutyöt ovat yhä osa yrityksen toimintaa. Vuonna 2017 Romu Keinänen vahvisti toimintaansa ostamalla purkamiseen erikoistuneen yrityksen. Nykyään tämä tytäryhtiö toimii nimellä Purku Keinänen.

Kasvua viennissä

Yritys on jatkanut Keinäsen johdolla muutama vuosi sitten alkanutta kasvun kiihtymistä.

– Kasvu on painottunut neljään viime vuoteen. Liikevaihto on ollut noin 36–38 miljoonaa jo muutaman vuoden ajan.

Keinänen sanoo, ettei liikevaihto ole tärkein yritystoiminnan mittari. Raaka-aineen saatavuus ohjaa vahvasti liikevaihdon kehitystä.

– Meitä kiinnostaa, paljonko raaka-ainetta saamme hankittua. Olemme menneet aina osto edellä ja lähteneet sitä kautta kasvamaan.

Keinänen on myös ollut vahvistamassa kansainvälistymistä. Nykyään yritys elää vahvasti viennistä: liikevaihdosta yli 90 prosenttia tulee ulkomailta. Tulosta yritys teki viime vuonna noin 300 000 euroa.

– Vienti on kasvanut joka vuosi enemmän ja enemmän.

Viennistä 60 prosenttia suuntautuu Eurooppaan, ja varsinkin Saksa on vahva vientimaa. Loput 40 prosenttia viennistä menee Lähi-itään ja Aasiaan, kuten Intiaan.

Kasvu vaatii vuorovaikutusta

Keinänen arvioi, että Suomessa toimii hieman yli sata virallista romukauppaa. Niiden joukossa on myös isoja toimijoita. Miten Keinänen on huolehtinut siitä, että yritys erottuu kilpailijoistaan?

Keskeistä on hänen mukaansa ollut markkinoinnin ja medioiden kautta saatu näkyvyys. Keinänen kertoo, että hyvä asiakaspalvelu on tärkeä erottautumiskeino.

– Kyllähän se tuo erilaisen näkökannan, kun on se oma ihminen hakemassa ja palvelemassa kuin että se on alihankkija. Asiakaspalvelu on suurin tekijä, joka on mahdollistanut sen, että olemme kasvaneet ja meihin luotetaan.

Keinänen painottaa, että iso kiitos kasvusta kuluu myös osaaville työntekijöille.

– Totta kai olemme tehneet jotain oikein, mutta suurin tekijä on se, että työntekijät ovat mahdollistaneet kasvun, sanoo Keinänen ja jatkaa:

– Tullaan siihen ikuisuuskysymykseen, miten palkata itseäsi fiksumpia tekijöitä. Meille on tullut erittäin osaavaa porukkaa.

Viisi vuotta sitten yrityksessä työskenteli 20 henkeä. Nyt heitä on yli 50 ja kun mukaan lasketaan tytäryhtiö, lukema nousee 10–15 henkilöllä.

Yrittäjän johdolla he vievät yhdessä yritystä eteenpäin. Romu Keinäsessä on myös keskitytty siihen, että tietoa jaetaan yrityksen sisällä, eikä se oli yhden henkilön muistin varassa. Myös viime aikoina vahvistunut kierrätystrendi on tukenut kasvua.

– Siten menestys on saavutettu. Tänäkin päivänä olemme työpisteellä kello 7 ja teemme töitä. Ei tässä ole hirveästi päässyt laiskistumaan.

Kasvuun yritys tähtää myös tulevaisuudessa. Tällä hetkellä työn alla on investointeja.

– Investointien kautta se kasvu tulee. Ei tässä voi jäädä paikalleen seisomaan, koska kohta joku juoksee ohi. Emme jää tuijottamaan vanhaan, vaan mietimme, miten pystymme mukautumaan.

Fakta

2 x yrittäjän opit

Tee töitä pitkäjänteisesti. Vaikka luulee, että asiat ovat yksinkertaisia, ne ovat harvoin sitä. Kyllä se on raakaa duunia: Vaatii pitkäjänteisyyttä ja vahvaa selkärankaa, että tätä jaksaa tehdä ja ihmetellä.

Rekrytoi itseäsi fiksumpia ihmisiä. Romu Keinänen on hakenut työntekijöitä esimerkiksi Facebookissa. ”Töihin haluavien on oltava seitsemältä aamulla portin takana. Työhaastattelu alkaa kello 7:01. Kaikille, jotka ovat myöhässä, toteamme kiitos ja näkemiin. Näin olemme saaneet motivoituneita työntekijöitä, joille aamuherääminen ei ole vaikea asia.”

Medkit Finland täräytti läpi hurjan kasvutavoitteen: Nyt horisontissa siintää 30 miljoonan raja

Kuinka menestyä yhdellä maailman kilpailluimmista toimialoista? Ensihoitotuotteisiin erikoistunut oululainen yritys on onnistunut siinä.

Kuukauden yrittäjä vei Rautalammin takaisin maailmankartalle ja paikalliset herkut merikonteissa muualle Suomeen

Konttiravintola Morton on kasvanut Jarna Kaplaksen johdolla 3 000 asukkaan paikkakunnalta valtakunnalliseksi miljoonaliikevaihtoa tekeväksi yritykseksi.

Miten kasvuyritys voi yhdistää työmäärän ja palautumisen? Aikatauluta kaikki, neuvoo Slushin Miika Huttunen

Miika Huttunen uskoo, että startup-ekosysteemi keskustelee nykyään paljon enemmän työstä palautumisesta.

Mitä yrittäjyys merkitsee? Kaksi yrittäjää kertoo

Yrittäjyys haastaa tekijänsä joka päivä. Se on myös keino edistää itselle tärkeitä asioita. Suomessa sadattuhannet ovat valinneet yrittäjyyden tien.

5 vinkkiä yrityksen maineenhallintaan

Maineenhallinta on pitkäjänteistä työtä, joka kantaa yrityksen vaikeuksien yli. Viestintävalmentaja Katleena Kortesuo kertoo, miten maine otetaan haltuun.

5 oppia yrittäjän eläkkeelle siirtymisestä

Tyypillisiä eläköityvän yrittäjän kompastuskiviä ovat liian vähäinen suunnittelu ja uran aikana minimissä pidetty YEL.

Miten kasvun lasikatto rikotaan? Yrittäjä itse on usein kasvun suurin este

Kasvun lasikatto syntyy, kun yrittäjät eivät uskalla palkata itseään parempia kasvun johtajia.

Hiihtopummista kahvialan vaikuttajaksi – erikoiskahvit veivät Arttu Muukkosen menestyksen tielle

Kahvi vei Lehmus Roasteryn toimitusjohtajan Arttu Muukkosen mennessään. Samalla yrittäjyys on opettanut, että ajoitus on kaikki kaikessa.

Nuorten sitouttamisessa korostuu kuuntelun taito: 4 huomiota nuorten johtamisesta

Nuorten taitava johtaminen on tärkeä keino sitouttaa tekijöitä yrityksiin. Asiantuntija kertoo tärkeimmät huomiot nuorten tekijöiden johtamisesta.

Lataa lisää