Johtaminen

Ideasta kaupan hyllyille: Hiilineutraalin pakkausmateriaalin matka valmiiksi tuotteeksi on kestänyt jo vuosia

Ideasta kaupan hyllyille: Hiilineutraalin pakkausmateriaalin matka valmiiksi tuotteeksi on kestänyt jo vuosia

Startup-yritys Woodly on kehittänyt hiilineutraaleja pakkausmateriaaleja pitkään. Matka varsinaiseen tuotantoon on vaatinut pitkällistä tutkimustyötä.

|

Yrityksen matka ideasta kaupan hyllyillä myytäväksi tuotteeksi ei aina käy kädenkäänteessä. Sen tietää Startup-yritys Woodlyn toimitusjohtaja Jaakko Kaminen, joka on ollut mukana kehittämässä Woodlya vuodesta 2017.

Yrityksen tarina ulottuu kuitenkin vuoteen 2011, jolloin Ratkaisutoimisto Seedi perusti sen.

Woodlyn ideana on valmistaa hiilineutraalia, muovitonta tuorekelmua puusta. Toiminta-ajatus on kuitenkin muokkaantunut vuosien saatossa. Liikeidean muuttaminen hyväksi liikeideaksi vaatiikin aina idean tarkastelua fakta- ja numerotiedon pohjalta.

– Asiakastarve paljastui paljon laajemmaksi, kun kuluttajabrändit ilmaisivat halunsa korvata tavanomaista fossiilista muovia pakkauksissaan ekologisemmalla vaihtoehdolla. Taustatutkimus kesti kauan, koska olin yhtiöön tullessani sen ainut täysipäiväinen työntekijä, Kaminen sanoo.

Vetoapua megatrendistä

Kaminen hyppäsi Woodlyyn markkinoinnin ja myynnin parista ja alkoi tutkia, millaista lisäarvoa ekologiset pakkaukset voisivat tuoda kuluttajille.

Yritys: Woodly Oy
Toimiala
: Hiilineutraalien ja puupohjaisen muovin valmistus
Perustettu: 2011
Liiketulos: –135 000 euroa (2018)
Henkilöstö: 5 työntekijää

Woodly oli tutkinut eri materiaalien mahdollisuuksia yhteistyössä VTT:n kanssa jo aiemmin, mutta yrityksen perustamisen aikaan ekologisista pakkausmateriaaleista ei vielä puhuttu megatrendinä. Muutaman vuoden kuluttua tilanne muuttui.

– Ajoitus oli vihdoin puolellamme, koska vuosien 2016 ja 2017 tietämillä kuluttajat alkoivat toden teolla havahtua muun muassa merten muovijätteen aiheuttamiin ongelmiin. Pakkausmuovista tuli mörkö, ja sille alettiin kaivata vaihtoehtoja, hän kertoo.

Megatrendin ansiosta myös Woodlyn toiminta pystyi kehittymään. Kaminen huomauttaa, että etuna on ollut muun muassa se, että moni yhtiö on tehnyt isoja lupauksia, joissa ne ovat sitoutuneet siirtymään kierrätettäviin ja uusiutuviin pakkausmateriaaleihin.

Woodly

– Lupaukset on annettu, mutta riittävästi varsinaisia ratkaisuja ei ole vielä olemassa. Osuimme tähän aikaan ja paikkaan oikealla hetkellä, Kaminen sanoo.

Yhdestä ideasta moneksi

Nyt Woodly kehittää paitsi hiilineutraalia, puupohjaista pakkauskalvoa myös kovempia, ruiskupuristustekniikalla valmistettavia pakkausmateriaaleja sekä kartongin ekstruusiopäällystämiseen soveltuvaa laatua.

– Teimme ensimmäiset tuotteet laboratoriossa vuonna 2017, ja seuraavana vuonna pystyimme aloittamaan teollisen mittakaavan tuotantoajon.

Viime vuonna yritys keskittyi teollisen prosessin optimointiin eli esimerkiksi pääsemään turhasta hävikistä eroon ja saamaan laadun tasaiseksi.

Kuluva vuosi on Kamisen mukaan se, kun Woodlyn tuotteet saadaan vihdoin markkinoille.

– Lanseeraamme materiaalin tänä vuonna ja tuomme tuotteet viimein saataville. Teemme yhteistyötä nyt useiden asiakkaiden kanssa, mutta tänä vuonna lanseerattavien erilaisten pakkausten määrä jää nähtäväksi, hän kertoo.

Vaikka vuosia on kulunut, Kamisen mukaan Woodlyn tie ideasta tuotantoon on kulunut loppujen lopuksi nopeasti.

– Kohdalle ei ole osunut isoja vastoinkäymisiä, ja suurilta haasteilta näyttäneet pulmat olemme saaneet taklattua nopeasti.

Pohjatyö kannattaa

Woodlyn liiketulos on vielä negatiivinen, mutta Kaminen uskoo, että käänne parempaan suuntaan on edessä. Se tuntuu hienolta, sillä työtunteja on takana niin paljon. Liikeidea on vakuuttanut myös rahoittajat.

– Myyntiin voi panostaa enemmän, kun saamme ensimmäiset tuotteet markkinoille.

Loppujen lopuksi pitkästä odotusajasta on ollut myös hyötyä.

– Olemme pystyneet tuotekehityksessä huomioimaan paremmin viime vuosina tapahtuneet muutokset markkinoiden kysynnässä ja lainsäädännössä. Hyvin tehdystä pohjatyöstä on varmasti etua jatkossa, Kaminen uskoo.

Yhteistyökumppanit avainasemassa

Tuotteen kehittämistä on helpottanut se, että Woodlyssa on alusta saakka haluttu kehittää materiaali, jota voidaan valmistaa olemassa olevalla tuotantoteknologialla ja tuotantoprosesseilla.

– Tästä johtuen meidän ei tarvitse investoida omiin tehtaisiin tai kilpailla muoviteollisuuden kanssa, Kaminen selventää.

Kamisen mukaan avainasemassa ovat olleet myös ennakkoluulottomat ja osaavat kumppanit, joiden kanssa kehitystyötä on tehty yhdessä. Kehitystyössä ovat olleet mukana muun muassa Amerplast ja Wipak Oy.

Markkinoita on täytynyt kartoittaa koko ajan. Kaminen kertoo yllättyneensä siitä, miten nopeasti yhteistyökumppanit ovat lopulta löytyneet.

– Alussa meillä oli vain muutama powerpoint-kalvo, jota esittää potentiaalisille yhteistyökumppaneille. Suomi on kuitenkin helppo maa toimia, sillä täällä pääsee melko matalalla kynnyksellä esittämään asiansa. Kun sana lähti kirimään, ulkomailtakin alkoi tulla yhteydenottoja.

Fakta

3 x Jaakko Kamisen vinkit oman idean tuotteistamiseen

Ymmärrä asiakastarve. Selvitä mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, millainen tarve tuotteelle on. Tuotetta kannattaa lähteä testaamaan mahdollisimman aikaisin potentiaalisten asiakkaiden kanssa.

Kumppanoidu. Pyri hankkimaan kumppaneita jo varhain, ja valitse yhteistyötahoiksi kumppaneita, jotka tekevät muutenkin mielellään yhteistyötä ja tuotekehitystä uusien yritysten kanssa.

Uskalla. Yrityksen pyörittämiseen tarvitaan uskallusta – etenkin silloin, kun varsinaista näyttöä tuotteista tai niiden toimivuudesta ei vielä ole.

Miksi rakas muisto ei voisi kulkea aina mukana? Anna Koskimäen oivalluksesta syntyi moderni käsityötuote

Huttaroon yrittäjien käsissä käsityö kohtaa teknologian. Koruiksi ja avaimenperiksi taipuvat niin piirrokset kuin äänetkin.

5 faktaa IPR-oikeuksista – Älä tee ilmaista työtä kilpailijalle, vaan suojaa yksinoikeutesi

Yrittäjä, kiinnostaako tuotteesi tai brändisi muitakin kuin itseäsi? Jos kyllä, toivottavasti IPR-asiasi ovat ajan tasalla. Huolehdi ainakin nämä asiat kuntoon.

Koiranruokayhtiö iski tehokkaasti markkinarakoon: Vuodessa ideasta kaupan hyllyille

Dagsmark sai sopimukset Suomen suurimpien päivittäistavarakauppojen kanssa jo ennen kuin tuotteet olivat valmiina.

Miten korjata vaatteet ilman neulaa, lankaa, silitysrautaa ja liimapurkkia? – Äidit kehittivät ratkaisun ja ryhtyivät yrittäjiksi

Jetta Liukkosen ja Anne Jurvelin-Pummilan yritys syntyi palkkatöiden ohessa. Tavoitteena on kokopäiväinen yrittäjyys ja vahva kansainvälistyminen.

Nuorten liikeideat nojaavat vihreisiin arvoihin – jätteistä syntyy sisustuksen helmiä

Cuitu haluaa muuttaa muotiteollisuutta entistä ekologisemmaksi, kun taas Belle Maison valmistaa sisustustuotteita kierrätyspuusta ja betonista.

Voiton tavoittelu tulee vasta toisena – tärkeintä pysyä teknologian kärjessä

Netled keskittyy myös tulevaisuudessa kasvuun ja investointeihin, vaikka takana on yli 10 tappiollista vuotta.

Perheyritys otti uuden vaihteen – vegaanituotteet mullistivat kaiken

Uusi tuoteperhe kaksinkertaisti pikkusuolasia valmistavan Weekend Snacksin liikevaihdon ja laittoi sen imagon uusiksi.

Kahden miljoonan tuotekehitys – mistä yritys löytää sellaiset rahat?

Paikanninlaitetta kehittävällä Emergencellä on paineet onnistua tuotekehityksessä. Sijoittajat ovat mukana isolla riskillä.

Yrittäjän mielessä on jo exit – mutta ensin tuote pitää saada valmiiksi

Marko Höynälän startup-yritys Kipuwex kehittää kipumittaria. Tärkein tavoite on sen markkinoille tuominen.

Lataa lisää