Johtaminen

Yrittäjien kasvutemppu: Harrastuksesta syntyi 40 hengen yritys
Emmi Kärnä ja Jussi Venäläinen keksivät yritysidean Tallinnan-matkalla. Pariskunnan mukaan yhteistä aikaa ei juuri enää löytyisi, elleivät he työskentelisi samassa yrityksessä.

Yrittäjien kasvutemppu: Harrastuksesta syntyi 40 hengen yritys

Pakohuoneyritys Mysteeri on laajentunut kolmessa vuodessa kuudelle paikkakunnalle. Riskit eivät ole pelottaneet yrittäjiä.

|

Kun hävittävää ei juuri ole, on riskejä helppo ottaa. Näin ajattelivat Emmi Kärnä ja Jussi Venäläinen, kun he perustivat vuonna 2015 pakohuonepelin Jyväskylään.

– Minulla ei ollut muita töitä ja Jussilla oli toinen yritys. Perustimme yrityksen muutaman tuhannen euron omalla panostuksella. Markkinatilanteessa ei ollut paljoa analysoitavaa, sillä meillä ei tuolloin ollut samalla paikkakunnalla toimivia kilpailijoita, Kärnä kertoo.

Pakohuonepeli oli Kärnälle aluksi enemmänkin harrastus. Pariskunta uskoi kuitenkin sen kasvupotentiaaliin. Niinpä sivutoimisena alkanut yritystoiminta on kasvanut vauhdilla kolmen ensimmäisen vuoden aikana.

Yrittäjät avasivat toisen toimipisteen Kuopioon jo parin kuukauden kuluttua Jyväskylän pakohuonepelin aukeamisesta. Kolmas toimipiste avautui Tampereelle seuraavan vuoden alussa.

Nyt Mysteerillä on lähes 20 pakohuonepeliä ja 40 työntekijää kuudessa kaupungissa. Viimeisin laajennus tapahtui yrityskaupalla viime vuonna.

– Meillä ei ollut suunnitelmana laajentaa näin paljon, mutta palaset ovat loksahdelleet paikoilleen juuri sopivassa järjestyksessä, Kärnä sanoo.

Huomio jaksamiseen

Yrityksen liikevaihto pyöri viime vuonna 750 000 eurossa ja nousee Venäläisen arvion mukaan 1,3 miljoonaan euroon tänä vuonna. Kovasta kasvusta huolimatta yrittäminen ei ole tarjonnut vielä pikavoittoja.

– Kasvu on toistaiseksi syönyt tuloksen, Venäläinen kertoo.

Vaikka laajentumiseen liittyy aina taloudellisia riskejä, yrityksen kiinteät kulut ovat olleet Kärnän mukaan koko ajan pienet. Hän korostaa, että suurimmat riskit liittyvät ajan riittämiseen ja omaan jaksamiseen. Niissä on ollut paljon opeteltavaa.

– Työn tekemistä on ollut pakko järkevöittää. Tampereen toimipisteen avaamisen jälkeen päätimme, ettemme enää tee ylipitkiä päiviä. Mitä isompi yritys, sitä tärkeämpää on pitää yrittäjän oma pää kunnossa.

Kasvu opettaa

Kasvu on pakottanut yrittäjät opettelemaan asioiden systematisointia, suoraviivaisuutta ja delegointia.

– Huomasimme jo hyvin pian yrityksen perustamisen jälkeen, että tarvitsemme mukaan sitoutuneita työntekijöitä, Venäläinen sanoo.

Valtaosa yrityksen työntekijöistä on pelinvetäjiä. Uusia työntekijöitä palkatessa yrittäjät katsovat CV:stä lähinnä asiakaspalvelukokemusta. Kärnä huomauttaa, että sitäkin tärkeämpää on löytää hyviä tyyppejä, sillä onnistuneet rekrytoinnit vaikuttavat työpaikan tunnelmaan.

– Kun palkkaamme vain kivoja tyyppejä, työpaikallakin on kivaa. Toki henkilön täytyy osata olla myös neuvokas, kylmähermoinen ja nopea toimimaan. Tällä alalla vaaditaan pelisilmää ja empatiakykyä.

Yrittäjäpariskunnan mukaan rekrytoinnit ovat pakottaneet heidät kehittämään ihmistuntemustaan.

– Nykyisin pyrimme ensin miettimään, millaista taitoa meiltä löytyy talosta. Rekrytoimme vasta, jos meiltä ei löydy tarvittavaa osaamista. Uskon, että tällainen toimintatapa motivoi myös henkilökuntaa, Kärnä sanoo.

Yrityksen rakennettakin on pitänyt muuttaa kasvun vuoksi.

– Saimme pakopelien liiketoiminnalle operatiivisen johtajan, joten Jussi voi keskittyä jatkossa enemmän strategiseen puoleen ja uuden kehittämiseen. Kehitystyön tekeminen on tärkeää, jos haluamme kasvattaa yritystä jatkossa. Itse keskityn enemmän käytännön työn pyörittämiseen.

Kaikki irti kilpailusta

Pakohuonepelit ovat nousseet Suomessa suuren yleisön suosioon vasta parin viime vuoden aikana. Alalla toimii tällä hetkellä viitisenkymmentä yritystä ja erilaisia pelejä on noin 200.

Kasvavalla alalla kilpailukin kasvaa. Venäläisen ja Kärnän mielestä tarjonnan lisääntyminen on hyvä asia.

– Mitä enemmän on tarjontaa, sitä enemmän pakohuonetrendi kasvaa. Samalla kuluttajapohja muuttuu ja kasvaa. Alussa meidän asiakkaamme olivat lähes yksinomaan nuoria aikuisia, nyt heitä on kaikista ikäryhmistä, Venäläinen sanoo.

Kilpailun lisääntyessä Mysteerin yrittäjillä on jo suunnitelma, miten kasvuyritys pärjää ja kasvaa jatkossa. Mahdollisiin riskeihin yrittäjät suhtautuvat yhtä rennosti kuin aiemminkin.

– Erikoistuminen on se juttu, jolla tällä alalla pärjää. Esimerkiksi Helsingistä löytää jo lapsille suunnattuja pakopelejä ja toisaalta kauhua. Meidän erikoisalaamme ovat tarinat. Hyville tarinoille riittää kysyntää, Kärnä lisää.

Fakta

4 x Riskit hallintaan

Keskity omaan tekemiseen. Riskianalyysin tekeminen on järkevää. Jussi Venäläisen mielestä kilpailijoita ei silti kannata katsoa liikaa. Jos niin tekee, vaarana on, että yritys alkaa toistaa liikaa kilpailijoiden tekemiä asioita. On tärkeämpää tuottaa omia, uusia ideoita.

Ole nopea. Nopean oppimisen ja kokeilemisen mentaliteetista on hyötyä. Yrittäjän täytyy tarttua tilaisuuksiin, kun niitä tulee vastaan. Turhilta riskeiltä säästyy, jos yrittäjä osaa hylätä huonon idean nopeasti.

Luota intuitioon, mutta kysy myös apua. Pakohuoneyrittäjät korostavat, että intuitioon luottaminen on tärkeää, muuten yrittämisestä katoaa oman tekemisen ilo. Toisaalta monia asioita, kuten yrityksen rakennetta, henkilökunnan roolia ja kehityssuunnitelmia, kannattaa sparrailla muiden yrittäjien ja ammattilaisten kesken.

Panosta henkilöstöön. Henkilöstöön ja työkulttuuriin panostaminen kantavat yrityksen vaikeampienkin aikojen yli. Kärnä ja Venäläinen huomauttavat, että työntekijöiden kannalta on tärkeää, että töissä on mukavaa. Työntekijät sitoutuvat työnantajaan paremmin, jos työkavereiden kanssa haluaa pysyä kaverina myös töiden ulkopuolella.

Miten vahvistaa yhteishenkeä? 4 vinkkiä tiiviimpään työyhteisöön

Etätyön lisääntyessä me-hengen tärkeys kasvaa entisestään. Hyvät esimiestaidot ovat sen keskeinen peruspilari, mutta myös kollegoiden välistä vuorovaikutusta kannattaa edistää.

Matti Ruuska on silliyrittäjä henkeen ja vereen: Palasi vielä kerran yrittäjäksi johtamaan Suomen ainoaa sillitehdasta

Kun sillikonkari Matti Ruuska myi omistamansa Boyfood-silliyhtiön, hän katui sitä heti. Nyt hän johtaa Suomen Sillikonttoria ja aikoo palauttaa kotimaisen sillinjalostuksen kunnian.

Lapualta Amazoniin – Jukka-Pekka Kallio kasvattaa vauhdilla lattiabisnestä verkossa ja haaveilee ”lattioiden Ikean” perustamisesta

Kuukauden yrittäjä Jukka-Pekka Kallio uskoo kasvuun koronakriisinkin keskellä. Nyt lapualaista lattiaa saa myös Amazon-verkkokaupasta.

Kahden päivän lamaannus vaihtui toimintaan: Minna Parikka hyppäsi lentokoneeseen, otti ohjat omiin käsiinsä ja ratkaisi koko yrittäjäuransa vaikeimman tilanteen

Tunnetun kenkäsuunnittelijan 15 vuoden yrittäjäuran vaikein hetki osui yrityksen ensimmäisiin vuosiin. Valmistajan takia kokonainen kenkämallisto oli jäädä tekemättä.

Kaaoksen keskelle hyvää: Korona innosti yrittäjät lahjoittamaan yli 5 000 suojavisiiriä

Keskisuomalaiset yrittäjät lahjoittivat 60 000 eurolla suojavisiireitä hoivakodeille ympäri Suomea. Tempaus sai alkunsa, kun yrittäjät huolestuivat vanhusten turvallisuudesta korona-aikana.

Yritysjohtajan opit kriisinhallinnasta: Älä luule tietäväsi kaikkea, opi nopeasti uutta ja sopeudu tilanteeseen

Kriisit ovat usein arvaamattomia. 35 vuoden ura on opettanut Bengt Westerholmia varautumaan myös odottamattomaan. Hän jakaa oppinsa.

Näin johdat henkilöstöä kriisitilanteessa – 4 vinkkiä haastavassa tilanteessa selviämiseen

Koronakriisi pakottaa pohtimaan henkilöstön johtamista uudella tavalla. Yrittäjän on helpompi ottaa haastava tilanne haltuun, kun tietyt peruspilarit ovat kunnossa.

Pashan markkinajohtaja tulee idästä ja tähtää länteen: Tehokas tuotekehitys on kuukauden yrittäjän kasvun reseptissä tärkein ainesosa

Lieksan Laatuherkut on kasvava elintarvikeyritys, joka ponnistaa Pohjois-Karjalasta muualle Suomeen ja pian myös ulkomaille. Toiminnan pohjavireenä on toimitusjohtajan Teijo Lyytisen mukaan kotiseuturakkaus.

Selkeät suunnitelmat, sopimukset ja työnjaot veivät ohjelmistotalon gaselliksi – Tulevaa kasvua himmentää korona

Tamperelainen Unikie on kehittynyt viidessä vuodessa 250 henkilön kannattavaa kasvua tekeväksi yritykseksi. Koronavirus on ensimmäinen kasvuennusteisiin odottamattomasti vaikuttava tekijä.

Lataa lisää