Johtaminen

Yrittäjien myynnin ongelmat

Yrittäjien myynnin ongelmat

Pk-yrityksillä on vaikeuksia tunnistaa, ketkä niiden asiakkaat ovat ja mistä ne löytää.

|

Myynnin lisääminen vaatii pk-yrityksiltä parempaa suunnittelua. Myyntikuiskaajanakin tunnettu myynnin valmentaja Pasi Rautio sanoo, että yrittäjien isoin ongelma on tunnistaa ja löytää potentiaaliset asiakkaat.

– Ne ovat yksinkertaisia asioita. Kenelle myyt ja mitä? Mitä asiakas tarvitsee ja mitä se voisi tarvita? Pyydän asiakkaita aina ensimmäisenä piirtämään yrityksen myyntiprosessin. Se auttaa. Vasta sen jälkeen markkinointi ja myynti muuttuu suunnitelmalliseksi, eikä ole enää arpomista, Rautio painottaa.

Myyntiprosessiin kuuluvat muun muassa potentiaalisten asiakkaiden rajaaminen, valmistelutyöt, kontaktointi, luottamuksen rakentaminen, kaupan päättäminen, erilaiset mittarit, asiakkaasta huolehtiminen ja vastuiden jakaminen.

Pienenkin yrityksen myyntiä pitää osata myös johtaa. Myyntitulokset paranevat, jos yrittäjä pystyy uskottavasti kertomaan henkilökunnalleen yrityksensä visiosta. Johtamisessa arvoon nousevat myös vastuun jakaminen, luottamus ja kiittäminen.

Ohjeet kuulostavat yksinkertaisilta, mutta Raution kokemusten mukaan mikromanageeraus on edelleen ongelma etenkin pk-yrityksissä.

Hän nostaa esiin myös myynnin mittarit, joista osa voi johtaa jopa harhaan eli kaunistellaan tuloksia.

– On yleinen virhe, jos mitataan pelkästään myyntikäyntejä ja euroja. Vähintään yhtä tärkeää on selvittää, kuinka tyytyväisiä asiakkaat ovat, kuinka usein asiakkaat suosittelevat yritystä ja kuinka monta tarjousta menee läpi ja kuinka monta hylätään. Kaikki hylätyt pitää soittaa läpi ja kysyä, miksi ei onnistuttu, Rautio sanoo.

Mistä lisää myyntiä?

Rautio auttaa elokuun Y-Koulussa yrittäjiä johtamaan myyntiä ja kertoo vinkkejä niin B2B- kuin B2C-yrityksille lisämyynnistä. Koulutus on katsottavissa 22. elokuuta alkaen osoitteessa: https://y-studio.fi/koulu/

Y-Koulun lähetys ja oppimateriaalit ovat kaikille avoimia, eivätkä vaadi erillistä rekisteröitymistä.

Rautio vetää myös syksyn aikana 15 paikkakunnalla Myynti-iltamia, joihin on ilmoittautunut jo yli 1 000 yrittäjää. Valmennuksen aiheena on ”Myynnin pelko on konkurssin alku”.

– Moni yrittäjä on kertonut valmennuksissa, että osaa kyllä oman asiansa, mutta ei osaa myydä. Haluan kääntää ajatuksen. Myynti on ihan samanlaista ihmisten kohtaamista kuin mikä tahansa muukin asia, Rautio sanoo.

Myynti-iltamat ovat jatkoa Markkinointi-iltamille, jotka vetivät kymmeniin tilaisuuksiin yli 7 000 kuulijaa.

Voit ilmoittautua Myynti-iltamiin täältä.

Selkeät suunnitelmat, sopimukset ja työnjaot veivät ohjelmistotalon gaselliksi – Tulevaa kasvua himmentää korona

Tamperelainen Unikie on kehittynyt viidessä vuodessa 250 henkilön kannattavaa kasvua tekeväksi yritykseksi. Koronavirus on ensimmäinen kasvuennusteisiin odottamattomasti vaikuttava tekijä.

Hahmotatko palkan sivukulut? Älä putoa palkkaamisen sudenkuoppaan

Työntekijän palkkaamista harkitsevan yrittäjän pitää osata laskea palkan sivukulut. Animaatiomme tiivistää palkkauksen kokonaiskustannuksista olennaisen.

Uusi strategia siivitti muumit miljoonien arvoiseen menestykseen: Yritys sanoo nykyään mieluummin kyllä kuin ei

Vuonna 2019 Moomin Characters teki yli 10 miljoonaa euroa voittoa. Tavoitteena on jatkaa kasvua, mutta se toteutetaan muumien ja Tove Janssonin arvojen mukaisesti.

Vastavirtaan kulkija: Kaiutinyritys vie tuotteitaan yli sataan maahan, mutta tuotanto pysyy Suomessa

Genelecin maailmanmenestys perustuu innovaatioihin, musiikin kuluttamisen murrokseen sekä poikkeukselliseen yritysfilosofiaan.

Mieti loppukäyttäjän tarpeita – Näin pitkäikäinen lankakauppa sai verkosta piristysruiskeen myyntiinsä

Novitan Markus Haakana kertoo, miten digitaalisia yhteisöjä luodaan perinteisellä liiketoiminta-alalla.

Verkkokauppa syntyi kaljapuheiden jälkeen – Nyt tähtäimessä ovat ulkomaat ja miljoonaliikevaihto

Valco myy vain muutamaa tuotetta kerrallaan. Yritys aikoo laajentaa toimintaansa elektroniikkavalmistukseen.

Myyntisaatavien kierron polku: Sillä on väliä, kuinka nopeasti rahat kotiutuvat

Kun yrittäjä laskuttaa asiakasta tekemästään työstä, käynnistyy polku myyntisaatavien kotiuttamiseksi. Yrittäjä voi vaikuttaa sen sujuvuuteen ja kierron nopeuteen.

Näin hyödynnät somea markkinoinnissa – pari tuntia päivässä riittää

Somessa roikkumisen pitäisi kuulua jokaisen yrittäjän työpäivään, kirjoittaa Cuitun some-ekspertti Vilma Piironen.

Yrityksen teineinä perustaneet näyttävät asennetta: Puhelin käteen ja soita

Kangaskassien myyminen omalle koululle oli Palsin lähtölaukaus. Kaksi nuorta kaveria pyörittää nyt yritystä, jonka liikevaihto on reilut 300 000 euroa.

Lataa lisää