Riskienhallinta

Yritysjohtajan opit kriisinhallinnasta: Älä luule tietäväsi kaikkea, opi nopeasti uutta ja sopeudu tilanteeseen

Yritysjohtajan opit kriisinhallinnasta: Älä luule tietäväsi kaikkea, opi nopeasti uutta ja sopeudu tilanteeseen

Kriisit ovat usein arvaamattomia. 35 vuoden ura on opettanut Bengt Westerholmia varautumaan myös odottamattomaan. Hän jakaa oppinsa.

|

Silloin kun luulee, että asiat ovat vihdoin niin kuin itse haluaa, tapahtuu aina jotain, joka muuttaa tilannetta.

Tämän opin perheomisteisen kuljetus- ja huolinta-alalla toimivan Beweshipin toimitusjohtaja Bengt Westerholm on kohdannut toistuvasti 35-vuotisen uransa aikana.

– Sitä ajattelee, että nyt meillä on kaikki hallinnassa, ja sitten tulee korona, joka muuttaa kaiken. Voisi sanoa, että kaikki, mitä voi tehdä on valmistautua tulevaan. Emme vain tarkalleen tiedä, mitä tuleman pitää.

Westerholmin mukaan valmistautumisessa on lähinnä kyse siitä, että pitää itsensä ajan tasalla verkostojen ja median avulla ja on kiinnostunut oppimaan uutta.

Vaikka talouskriisin tuloa voi uumoilla, ei koskaan voi varmuudella tietää, mitä se käytännössä tarkoittaa.

– Voi ottaa huomioon ainoastaan ne asiat, jotka varmuudella tietää. Kun kyseessä on jotain, mitä ei ole osannut ennustaa, pitää ottaa huomioon uusi näkökulma.

Westerholm muistuttaa, että siinä vaiheessa ei enää ole kyse siitä, kuinka paljon tietää.

– Vaan siitä, kuinka nopeasti oppii uutta ja osaa sopeutua tilanteeseen. Konkreettisesti se tarkoittaa, että on tunnistettava, mitä yrityksen toimintoja, palveluita ja tuotteita asia koskettaa ja sitten miettiä, mitä pitäisi tehdä.

Esimerkiksi henkilökuntaa voi siirtää yrityksen sisällä eri toimintoihin. Vähemmän mukava keino on työntekijöiden lomauttaminen tai irtisanominen.

– Lomautukset toimivat, jos kriisin oletetaan olevan lyhytaikainen. Irtisanomisia tehdään, jos kriisin arvioidaan olevan pitkä tai lopullinen. Näitä asioita täytyy tehdä välillä, jotta muu toiminta voidaan pelastaa. Se on osa johdon vastuuta.

Kaikki tietävät jotain, mitä et tiedä – hyödynnä sitä

Ei myöskään pidä luulla itse tietävänsä kaikkea.

– 30 vuotta sitten pomo tiesi eniten, sillä hän pääsi käsiksi julkaisuihin ja verkostoihin. Nykyään yritysjohdon kannattaa pitää suora keskusteluyhteys henkilökuntaan, sillä jokaisella on erittäin paljon tietoa, Westerholm sanoo.

Avainsana on nöyryys. Sen avulla voi valmistautua siihen, mitä ei vielä tiedä tapahtuvan.

– Sitä oppii iän myötä ymmärtämään, että jokainen ihminen, jonka tapaa, tietää jotain, mitä ei itse tiedä. Tiedon saa vain, jos käyttäytyy hyvin tätä ihmistä kohtaan ja osaa keskustella.

Nimi: Bengt Westerholm
Ikä: 55
Asuu: Espoossa
Motto: Live before you die & stop global whining.

Käytännön tasolla on kyse siitä, että esittää kysymyksiä ja sitten myös kuuntelee, mitä sanottavaa ihmisillä on.

– Pelottavan usein tapaa ihmisiä, jotka eivät kuuntele sanottavaasi, vaan kuuntelevat, jotta he voisivat keskeyttää sinut.

Kaikki vuodet alalla ovat myös antaneet Westerholmille perspektiiviä. Jo maaliskuun alussa ammattikorkeakoulu Arcadan opiskelijoille luennoidessaan hän aloitti luentonsa kuvalla, jossa oli pullo Corona-olutta ja teksti ”we have a problem”.

– Meidän alallamme näkee, miten tavaravirrat liikkuvat ja voimme huomata trendejä todella nopeasti.

Beweship pohtiikin koko ajan, miten koronakriisi vaikuttaa yritykseen.

– Milloin pitää tehdä toimenpiteitä? Mitä voimme tehdä? Ja vielä tärkeämpää: mitä emme voi tehdä?

Ihminen tarvitsee muita

Oman ja muiden rajallisuuden tunnistaminen on perustavanlaatuisen tärkeää, jos haluaa menestyä. Westerholm tekee yleistyksen, joka perustuu 1 000 ihmisen haastatteluun ja 300 ihmisen palkkaamiseen.

– Nuoret 20–30-vuotiaat miehet ovat kaikista huonoin asia businesslogiikan kannalta. Miesten ego ylittää todella usein järjen ja käytöstavat.

– He haluavat vain näyttää osaavansa kaiken. Mutta mitä enemmän oppii, sitä paremmin ymmärtää, kuinka vähän tietää. Sen tajuttuaan ymmärtää, että tarvitsee muita ihmisiä.

Kun on oppinut pyytämään apua, saa useita työkaluja työkalupakkiin.

– Tämän voi kiteyttää yhteen sanaan: kokemus.

Vakaa kassa on kaiken a ja o

Vakaa talous on aina tärkeää, mutta erityisen tärkeää kriisiaikaan. Westerholm painottaa, että jokaisella yrityksellä pitäisi olla niin kutsuttu taistelukassa.

– Kädestä suuhun eläessä asiat saattavat mennä nopeasti huonosti. Meidän alallamme tarpeeksi suuri kassa on sellainen, joka pitää yrityksen pystyssä kolme kuukautta, vaikka kassavirtaan tulisi äkillinen katkos.

Westerholm kertoo taistelukassan koostuvan sivuun laitetuista voitoista tai investoinneista, jotka on helppo muuntaa käteiseksi.

– Kaikki yritykset menevät konkurssiin tai lopetetaan ennen pitkää. Yritysjohdon yksi tehtävä on siirtää tätä tapahtumaa niin kauas tulevaisuuteen kuin mahdollista. Tämä on ehkä hieman huumorilla heitetty, mutta tässä on myös syvempi totuus.

Töitä on myös koronan jälkeen

Beweship perustettiin vuonna 1957. Konsernin liikevaihto on 35 miljoonaa euroa vuodessa. Westerholmin isä oli yksi perustajista ja nykyään poika omistaa itse 100 prosenttia yrityksestä.

Tulevana tavoitteena on tehdä sukupolvenvaihdos ja siirtää yritys jälkipolvelle.

– Tavoitteemme on loistava tulevaisuus. Kaikki näytti hyvältä vielä 1,5 kuukautta sitten, Westerholm sanoo hieman naurahtaen.

Hänen mukaansa kuljetus- ja huolinta-alalla ei kuitenkaan jatkossakaan jää ilman tekemistä.

– Niin kauan kuin planeetalla asuu ihmisiä, löytyy tarvetta kuljettaa tavaraa.

Fakta

3 x parempi johtajuus

Ole oikeudenmukainen ja oma itsesi. Tärkeintä on olla oma itsensä, oikeudenmukainen ja arvostaa muita ihmisiä. ”Jos ihmisiä kohtelee oikeudenmukaisesti ja johtaa hyvällä esimerkillä, on suurempi mahdollisuus menestyä kuin jos olisi paskiainen.”

Ajattele 20 vuotta eteenpäin. Kohtele työntekijöitä ja asiakkaita hyvin. Ihmisillä on hyvä muisti, ja Suomi on niin pieni maa, että täällä kyllä kuullaan epäkohdista. Yritys, joka ei pidä huolta työntekijöistään joutuu nopeasti ongelmiin.

Manipuloi ja motivoi. Manipulaation avulla saa ihmiset tekemään sitä, mitä haluaa heidän tekevän. Manipulaatio on ok, jos tarkoitusperä on hyvä. Toinen sana tälle on motivoida.

Vinkit perustuvat haastatteluun Bengt Westerholmin kanssa.

Pashan markkinajohtaja tulee idästä ja tähtää länteen: Tehokas tuotekehitys on kuukauden yrittäjän kasvun reseptissä tärkein ainesosa

Lieksan Laatuherkut on kasvava elintarvikeyritys, joka ponnistaa Pohjois-Karjalasta muualle Suomeen ja pian myös ulkomaille. Toiminnan pohjavireenä on toimitusjohtajan Teijo Lyytisen mukaan kotiseuturakkaus.

Selkeät suunnitelmat, sopimukset ja työnjaot veivät ohjelmistotalon gaselliksi – Tulevaa kasvua himmentää korona

Tamperelainen Unikie on kehittynyt viidessä vuodessa 250 henkilön kannattavaa kasvua tekeväksi yritykseksi. Koronavirus on ensimmäinen kasvuennusteisiin odottamattomasti vaikuttava tekijä.

Ideasta kaupan hyllyille: Hiilineutraalin pakkausmateriaalin matka valmiiksi tuotteeksi on kestänyt jo vuosia

Startup-yritys Woodly on kehittänyt hiilineutraaleja pakkausmateriaaleja pitkään. Matka varsinaiseen tuotantoon on vaatinut pitkällistä tutkimustyötä.

Kuinka varautua työttömyyteen? 5 kysymystä yrittäjän työttömyysturvasta

Myös yrittäjä voi varautua jo ennalta työttömyyteen. Nykyään noin 30 000 yrittäjää kuuluu työttömyyskassaan.

Pia Erlundin toinen yritys kasvoi menestystarinaksi: ”Jumankauta, nyt minä olen se musta hevonen”

Entinen parturi-kampaaja tiesi aina, että jotain suurempaa on tulossa. Hänelle on tärkeää todistaa, että muotifirmakin voi olla hyvää bisnestä. Nyt yritys hipoo 2 miljoonan euron tulosta.

Tofuyritys oli aikaansa edellä – Toiminta kääntyi kunnolla kannattavaksi vasta 20 vuoden jälkeen

Yrityksen perustaminen liian aikaisessa vaiheessa saattaa tulla kalliiksi. Varhainen panostus voi kuitenkin luoda myös hyvän perustan toiminnalle: Jalotofun valttikortti on nyt suuri etumatka kilpailijoihin.

Yrittäjä on kokenut menestyksen ja tappion – Nyt hän vetää jättiketjun hotellia

Uuden oppiminen kiehtoo Ville Virkkiä, mutta omassa yrityksessä oppimisen rajat tulivat vastaan. Siksi hän haki töihin tien toiselle puolelle maailman suurimman hotelliketjun palvelukseen.

Muutosjohtaminen on kasvuyrityksessä arkipäivää – ”Vanhan toiminnan pitää muuttua uudeksi”

Yrittäjyyden professori Jarna Heinonen sanoo, että kasvuun ei voi vastata vain tekemällä enemmän.

Yrittäjä, opi katkaisemaan stressikierre – avainasemassa on oman vallan ja hallinnan vähentäminen

Yrittäjän kannattaa opetella erottamaan, mitä on pakko hoitaa itse ja mitä voi delegoida, kertoo nurmijärveläisen VJ Maa-aineksen perustaja ja omistaja Ville Sainio.

Lataa lisää