Riskienhallinta

Bluetin pitkä matka pinnalle – Ensikontaktista laskutukseen kuluu jopa vuosia

Bluetin pitkä matka pinnalle – Ensikontaktista laskutukseen kuluu jopa vuosia

Kelluvaan rakentamiseen erikoistuneella yrityksellä on kovat tavoitteet, mutta projektiliiketoiminnassa myös muuttujia on paljon.

|

Kelluvan rakentamisen ratkaisuihin erikoistuneen helsinkiläisyhtiö Bluetin tavoitteet ovat korkealla. Tänä vuonna 1,5 miljoonan euron liikevaihtoa tavoitteleva Bluet aikoo kymmenkertaistaa liikevaihtonsa vuoteen 2025 mennessä. Kasvua se hakee erityisesti ulkomailta.

– Rakennamme sivutoimipisteitä maailmalle. Esimerkiksi Australiassa on firma, joka alkaa toimia meidän lisenssillämme, ja myös Ruotsin-pää saadaan ensi vuoden alussa viimeinkin liikkeelle uusin voimin, sanoo toimitusjohtaja Tytti Sirola.

Vaikka kasvutavoitteet ovat kovat ja toiminta tavoitteellista, muuttujia on paljon. Iso haaste liiketoiminnalle on esimerkiksi se, että liideistä on pitkä matka varsinaisiin kauppoihin ja siihen, että rahaa tulee Bluetin tilille.

Myyntisaatavien kotiutus onkin yksi yrittäjän tärkeistä tehtävistä. 

Reippaita panostuksia markkinointiin

Bluet sai alkunsa kesällä 2016, kun Sirola, Petteri Huomo ja Kimmo Saharinen perustivat veden päälle tehtäviin rakennelmiin, kuten ravintoloihin, asuinrakennuksiin ja vesipuistoihin, keskittyneen yrityksen. Aiemmin kolmikko oli mukana samankaltaisessa liiketoiminnassa Marina Housing -yrityksessä.

YRITYS: BLUET OY LTD
TOIMIALA: TEKNINEN KONSULTOINTI
PERUSTETTU: 2016
LIIKEVAIHTO: 807 000 EUROA (2018)
LIIKETULOS: 62 000 EUROA (2018)
HENKILÖSTÖ: 7

Alussa Bluetin liiketoimintasuunnitelma perustui yhteen isoon yhteistyökumppanuuteen. Kuvio kuitenkin kaatui, ja yhtäkkiä yritys oli nollatilanteessa.

Silloin Bluet päätti osin Sirolan myynti- ja markkinointitaustasta johtuen panostaa reippaasti markkinointiin. Brändi ja tavaramerkki rekisteröitiin, ja yritykselle ryhdyttiin tekemään nimeä, vaikka liiketoiminta oli vielä pientä.

– Silloinen kirjanpitäjämmekin sanoi, että kulut ovat aika isot. Sanoin, että pakko, emme me piiloonkaan voi mennä.

Toinen konkreettinen toimi oli verkostoja hyödyntämällä paisuttaa vaikutelmaa yrityksen koosta. Bluet haali yhteistyökumppanien kautta sivuilleen nimiä ja naamoja, joiden avulla näytettiin ulospäin, että yrityksellä on valmiuksia isoihinkin projekteihin.

Nyt verkosto on Sirolan mukaan laaja ja kattava, ja se kasvaa koko ajan.

Pitkiä projekteja

Bluet ei itse rakenna, vaan liiketoiminnan ajatus on auttaa asiakkaita suunnittelemaan ja toteuttamaan haluamiaan vedenpäällisiä rakennelmia.

Kaikista tunneista ei kuitenkaan matkan varrella voi laskuttaa asiakasta, sillä iso osa bisnestä on esimerkiksi viranomaisten ja muiden tahojen lobbaaminen.

Toinen hinnoittelua vaikeuttava asia on se, että liiketoiminta on suhteellisen uutta, kaikki hankkeet räätälöidään asiakkaan toiveiden mukaan, eikä mitään vakiohintataulukoita monellekaan tuotteelle ole olemassa.

Sirolan mukaan isommissa projekteissa nopeakin tahti voi tarkoittaa sitä, että ensimmäisen asiakaskontaktin ja projektin valmistumisen välillä kuluu reilu vuosi.

– Pyrimme osoittamaan asiakkaille suunnitteluvaiheen tärkeyden ja panostamaan nimenomaan ennakointiin ja ongelmien ratkaisuun.

Byrokratia hidastaa

Bluetin asiakkaat ovat tyypillisesti kaupunkeja, kiinteistökehittäjiä ja operaattoreita sekä sijoittajia esimerkiksi ravintola-alalla. Kyselyjä tulee Sirolan mukaan kaikkialta maailmasta. Tällä hetkellä liideistä noin 70 prosenttia on ulkomailta, mutta valtaosa kassavirrasta tulee vielä kotimaasta.

Yksi kasvutavoitteiden näkökulmasta olennainen asia on valita tarkkaan, mihin hankkeisiin yritys lähtee mukaan. Pelkästään valmistelu- ja suunnittelutöihin saa uppoamaan paljon rahaa.

Ennen sopimuksen solmimista asiakkaan kanssa on pidettävä lukuisia palavereita ja tarjouksia on heiteltävä puolin ja toisin.

– Usein tarjoudun nopeasti lentämään paikan päälle ensimmäiseen palaveriin, Sirola kertoo.

Bluet hyödyntää töissään esimerkiksi paikallisia arkkitehtitoimistoja ja urakointiyrityksiä sekä muita kontakteja. Bluet yrittää nopeuttaa projektien läpivientiä ja laskutusta esimerkiksi luomalla tiettyjä vakioituja tuoteosioita sekä tarjoamalla asiakkaille hankerahoitusta rahoituskumppaneidensa avulla.

Bluet pyrkii myös fokusoimaan liiketoimintaansa kelluviin uimaloihin eli meri- tai jokivesialtaisiin. Paras referenssi on syksyllä 2016 Helsinkiin valmistunut Allas Sea Pool.

Uimalat ovat kuitenkin isoja hankkeita, joten vastapainoksi on oltava pienempiä ja nopeammin laskutettavia projekteja.

– Omissa intresseissämme ei ole tehdä 20 neliön kelluvia saunoja, mutta meillä on yhteistyökumppaneita, jotka tekevät. Me voimme olla mukana myymässä, markkinoimassa ja konsultoimassa, ja tuoda omilla ratkaisuillamme kumppaneillemme uutta liiketoimintaa.

Fakta

3 x Liiketoiminnan kehittäminen

Verkostot. Bluetin Tytti Sirola sanoo, että yritys ei voi lähteä maailmalle yksinään, vaan aina tarvitaan osaavia ja liiketoimintaa tukevia verkostoja. Bisnestä ei voi kasvattaa yksin.

Keskity ydintoimintoihin. Sirolan mukaan ei ole tätä päivää kasvattaa firman työntekijämäärää vauhdilla, vaan kiinteät kulut ja työmäärä on oleellista pitää tasapainossa. Hänen mukaansa itse kannattaa työllistää vain ydinporukka ja palkata projekteihin tarvittava osaaminen erikseen kumppanuusverkostolta.

Kasva harkiten. Sirolan mukaan kasvurahoitusta on Suomessa kyllä tarjolla, jos sitä osaa hakea. Siitä huolimatta hän neuvoo olemaan varovainen, koska liian nopea kasvu kasvattaa myös riskejä ja saattaa pilata yrityksen hyvän startin. Pitkäjänteisessä bisnesmallissa kannattaa panostaa liian nopean kasvun sijaan esimeriksi laatuun.

Yrittäjä, tiedätkö mitä asiakaskokemus tarkoittaa? Katso koulutus

Hyvä asiakaskokemus ohjaa parhaimmillaan ostokäyttäytymistä ja sitouttaa asiakasta.

Me-henki tuo lisää työtarjouksia

Suomalaisten yrittäjien pitäisi ratkoa rohkeasti ongelmia, sillä se lisää työn arvostusta, kirjoittaa Stream Industriesin Lauri Kröger.

Mistä syntyy hyvä asiakaskokemus?

Ajanhallinnan puute on suurin tekosyy laiminlyödä asiakassuhde.

Kuinka käy kivijalalle? Uusi palvelu ratkoo ongelmaa verkossa

Hyvä asiakaspalvelu on kivijalkaliikkeen valtti, mutta ilman verkkokauppaa voi olla vaikea selvitä.

Ajatteletko aina asiakkaan parasta? Joskus se voi tarkoittaa vähemmän myyntiä

Jake Ihalainen haluaa ratkaista asiakkaan ongelman parhaalla mahdollisella tavalla. Toisinaan töitä ohjataan myös kilpailijoille.

Bisneksenä sparraus – miten konsulteille riittää töitä?

Konsultti- ja valmennusyrittäjät nojaavat vahvasti verkostoihinsa ja henkilöbrändiinsä.

Turha kainostella: Nosta rohkeasti hintoja

Hinnoittelu vaikuttaa suoraan yrityksen tuloihin ja lopulta kannattavuuteen.

Ovatko toiset yrittäjät sinulle vihollisia vai kumppaneita?

Hyvät kumppanuudet auttavat varmistamaan, että asiakas on tyytyväinen, kirjoittaa Mittasähkön Simo Kosunen.

Mistä kannattavuus syntyy? Lisäarvo taklaa hintakilpailua

Tilauskonepaja Sihy kohensi tuotantonsa tehokkuutta kymmenillä prosenteilla. Samalla palveluvalmius parani.

Lataa lisää