Riskienhallinta

Huijari iskee useimmiten tekaistulla laskulla – tunnista vaara
Identiteettivarkaus voi tulla kalliiksi, jos huijari ehtii tilata tavaraa firman piikkiin.

Huijari iskee useimmiten tekaistulla laskulla – tunnista vaara

Jokainen voi tulla huijatuksi, ja erityisesti identiteettivarkaudet ovat kasvussa. Toimi nopeasti ja varoita muita yrittäjiä.

| |

Huijari lähestyy usein yrittäjää virheellisellä laskulla tai epämääräisellä puhelinsoitolla. Laskulla saattaa koreilla pienehkö rahasumma eriskummalliselta vaikuttavasta palvelusta, jota yrittäjä ei ole tilannut.

Helena Tuorila Kilpailu- ja kuluttajavirastosta (KKV) on tutkinut huijatuksi tulleiden pk-yritysten toimintamahdollisuuksia ja selviytymiskeinoja. Hänen mukaansa varsinkin yrityksiin kohdistuvat identiteettihuijaukset ovat kasvussa.

– Huijarin tavoitteena on saada yrittäjältä mahdollisimman kattavat tiedot ja pyrkiä käyttämään niitä hyväkseen, Tuorila sanoo.

Henkilötietoja ei pitäisi hevin luovuttaa ulkopuoliselle. Yrittäjän täytyy miettiä mitä tietoja luovuttaa kenellekin ja miten.

– Jos asia vaikuttaa epäilyttävältä, siitä on parempi sopia sähköpostitse puhelimen sijaan. Tällöin huijausyrityksestä jää mustaa valkoiselle, Tuorila vinkkaa.

Helena Tuorila
Helena Tuorilan mukaan huijari käyttää hyväkseen häpeän tunnetta, joka huijatuksi tuleminen aiheuttaa.

Laskuilla huijataan eniten

Tuorilan mukaan eniten huijataan laskuilla – varsinkin kun laskutus sähköistyy. Samalla erilaisia luettelopalveluita myyvien huijarien määrä on pienenemään päin.

– Hakupalveluilla on huono maine, sillä yrittäjät jo tietävät, etteivät ne yleensä toimi niin, kuten puhelimessa on luvattu.

Huijari iskee useimmiten pieniin ja keskisuuriin yrityksiin.

– Huijarit tietävät, että esimerkiksi pienyrittäjällä menee suurin osa ajasta varsinaiseen yritystoimintaan eikä tämä ehdi välttämättä selvittää epäilyttävältä näyttävää laskua. Isoilla firmoilla on myös apunaan ison organisaation juridinen tuki, Tuorila sanoo.

Huijauslasku saattaa olla esimerkiksi laskun muodossa oleva tarjous palvelusta tai viranomaisen yhteydenotoksi naamioitu lasku. Tuorila kehottaa yrittäjiä luottamaan maalaisjärkeen. Kyseessä voi hyvinkin olla huijaus, jos jokin asia kuulostaa liian hyvältä tai yrittäjälle tarjottu palvelu vaikuttaa hyvin epäselvältä.

Tärkeää on lisäksi huolehtia oman yrityksen tietoturvasta.

Huijarin tavoittaminen on vaikeaa

Hän neuvoo olemaan yhteydessä esimerkiksi oman alan etujärjestöön, jos joutuu huijatuksi. Moni järjestö tarjoaa ilmaista lakineuvontaa ja auttaa tilanteessa eteenpäin.

Tuorila kehottaa ensimmäiseksi ottamaan yhteyttä huijauslaskun lähettäjään. Se ei tosin ole aina helppoa, vaikka laskussa olisi sähköpostiosoite ja puhelinnumero.

– Usein sähköpostiin ei vastata, ja puhelinnumero on kallis, maksullinen numero. Sen avulla huijari saa kasaan ison rahasumman, vaikka laskun saanut yrittäjä ei huijauslaskua maksaisikaan, Tuorila kertoo.

Poliisiin on syytä ottaa yhteys varsinkin silloin, kun huijausyrityksessä on kyse useista sadoista euroista tai identiteettivarkaudesta.

– Huijareita jää kiinni. Mitä useampi ilmoittaa samasta huijarista eri puolilla Suomea, sitä helpommin poliisi pääsee jäljille.

Häpeä pois ja varoita muita

Huijatuksi tuleminen voi tuntua häpeälliseltä. Helena Tuorila muistuttaa, että kuka tahansa voi tulla huijatuksi.

– Huijari perustaa toimintansa sille, ettei huijauksista puhuta ääneen. Esimerkiksi sosiaalisen median yrittäjäryhmissä on helppo kysyä, onko muilla kokemuksia aiheesta. Siellä saa vertaistukea ja voi varoittaa muita.

Huijausyritystä on syytä pitää ääntä myös siksi, että huijauksilla voi olla iso vaikutus yrityksen toimintaan ja kannattavuuteen.

– Moni yrittäjä ajattelee, että helpompi maksaa muutaman sadan euron laskun kuin riitauttaa asia. Huijauksen selvittely vie yrittäjältä valtavasti aikaa, vaikka ei joutuisikaan maksamaan mitään, sen Tuorila sanoo.

Tuorila muistuttaa, että kaikki epämääräisiltä kuulostavat palvelut eivät silti ole huijausyrityksiä. Ero huijauksen ja väärinymmärryksen välillä paljastuu yleensä siinä tapauksessa, kun ostaja kokee tulleensa huijatuksi.

– Rehellinen myyjä pyrkii ratkaisemaan ongelman ja selvittämään väärinymmärryksen. Huijarin tarkoitusperät ovat toiset.

Testaa oman tietoturvasi taso.

Toimi näin, jos joudut huijauksen kohteeksi:

  1. Jos saat huijauslaskun, ota yhteys laskuttajaan ja pyri ensin selvittämään, mistä on kyse. Jos kyse on isosta rahasummasta tai epäilet joutuneesi identiteettivarkauden uhriksi, tee rikosilmoitus.
  2. Sovi asioista kirjallisesti ja dokumentoi kirjeenvaihto.
  3. Jos saat perintäkirjeen, tee siitä kirjallinen ilmoitus perintätoimistolle ja kerro, että et ole tehnyt sopimusta laskuttajan kanssa.
  4. Selvitä, oletko oikeutettu ilmaiseen lakineuvontaan. Moni etujärjestö tarjoaa jäsenilleen lakineuvontaa ilmaiseksi.
  5. Jos mahdollista, kerro huijauksesta muille yrittäjille, jotta he osaavat varoa.

Fakta

2 x tyypillinen hujaus

Aidolta näyttävä lasku

Huijarit keksivät monenlaisia keinoja huijauslaskujen lähettämiseen. Varsinkin sähköpostin liitteinä saapuvista laskuista on hyvä tarkistaa, että lasku tulee varmasti lähettäjältä ja laskuttajan tilinumero on oikein.

Hälytyskellojen kannattaa soida, jos säännöllisesti saapunut lasku näyttää äkkiä hyvin poikkeavalta ilman, että laskuttaja olisi ilmoittanut muutoksista etukäteen.

Identiteettivaras voi viedä ison potin rahaa

Identiteettivarkaus selviää yrittäjälle usein vasta, kun vahinko on jo tapahtunut. Pahimmillaan identiteettivaras hankkii puhelinliittymistä lähtien erilaisia palveluita ja tuotteita yrityksen piikkiin.

Joensuussa paljastui taannoin identiteettivarkaus, jossa huijarit olivat jo pankissa hakemassa velkaa yrityksen nimiin. Varkaat jäivät kiinni sattuman ansiosta. Pankinjohtaja sattui tuntemaan yrittäjän ja hämmästyi, kun yrittäjää esittäneet huijarit saapuivat lainaneuvotteluun.

Vuosi paketissa – seuraavalta toivotaan läpimurtoa ja isompaa vaihdetta

Neljän yrityksen vetäjät niputtavat yhteen menneen vuoden ja odotukset tulevalle.

Haluatko perustaa yrityksen? Torju vaaran paikat – Katso video

Uusin Y-Koulu paneutuu kuolemanlaakson ylittämiseen. Hyvin tehty liiketoimintasuunnitelma on tärkeä työkalu ennen yrityksen perustamista.

Yrityksen liiketoimintasuunnitelma on punainen lanka

Hyvin tehty liiketoimintasuunnitelma toimii yritystoiminnan runkona myös myöhemmin.

Mikä tekee hyvän yhtiökumppanin?

Vahva luottamus ja hyvä vuorovaikutus luovat pohjan markkinointitoimiston perustajien yhtiökumppanuudelle.

Yrittäjäksi uudelle alalle: Liikeidea kumpusi puhjenneesta renkaasta

Vapaus Bikes Finlandin Mikko Ampujan liikeidea on mullistaa suomalainen työmatkapyöräily.

Uusi yrittäjä jää helposti liian nopeasti yksin

Pienikin lisäpotku voisi auttaa yrittäjiä pärjäämään ensimmäisinä vuosina, kirjoittaa Suomen Uusyrityskeskukset ry:n Jari Jokilampi.

Yrittäjän tärkeät opit kuolemanlaaksosta: Oppirahat eivät ole pikkujuttu

Ola Sundell ajattelee nyt, ettei uskaltanut tehdä ensimmäisinä vuosina riittävän isoja muutoksia.

Kilpailu kuluttajien huomiosta ei pelota – virtuaalipuisto löysi paikkansa kauppakeskuksista

Virtuaalitodellisuuden markkinat kasvavat. Pikseli Arcaden perustaja haistoi markkinaraon.

Unelmien hotelli sai pariskunnan jättämään kaiken vanhan – ”Hakkasimme päätä seinään”

Alkuperäiset suunnitelmat toteutuvat harvoin sellaisenaan. Kun Paula ja Harri Paltilan hotellihanke jumitti, piti sen kylkeen keksiä muuta.

Lataa lisää