Riskienhallinta

Kymppien vai tonnien myynti? Sää ratkaisee

Juha Nalli

Kirjoittaja on lappeenrantalaisen perheyrityksen Armpa Oy:n omistaja ja toimitusjohtaja. Yrityksellä on kesäaikaan toimivat Laivaravintola Prinsessa Armaada ja Kesähotelli Karelia-Park.

Kymppien vai tonnien myynti? Sää ratkaisee

Vaikka joskus harmittaa olla koko kesä töissä, tunnen olevani toisaalta etuoikeutettu, kirjoittaa Armpan Juha Nalli.

|

Kesäsesonki on aika kokonaisvaltainen juttu minulle ja perheelleni. Vaimoni johtaa perheyrityksemme kesähotellia, kun minä taas keskityn enemmän 116 vuotta vanhaan ravintolalaivaamme. Kesä on varattu työnteolle eikä vapaapäiviä juuri ole.

Joskus olen harmitellut sitä, etten voi itse viettää kesää. Toisaalta muu aika vuodesta koitetaan sitten ottaa pikkuisen lungimmin laivan kunnostustöiden, rekrytoinnin ja muun ”off-season” homman ohella. Talvella voi viettää hyvin mielin vapaata ja lähteä vaikka rantalomalle tai laskureissulle Alpeille.

Kesällä suurin stressin ja työn aiheuttaja on se, miten saadaan pidettyä suurin piirtein oikea määrä henkilökuntaa töissä oikeaan aikaan. Henkilökunnan määrää ja työaikoja voi hienosäätää sekä jättää niin sanottuja taustatöitä sadepäiville. Huonommilla keleillä pitää saada pidettyä ihmisillä sopimuksen mukaiset tunnit, paremmilla keleillä taas löytää lisää apuvoimia töihin.

Kun aikanaan opiskelin Haaga Instituutin ammattikorkeakoulussa, yhdistin opinnäytetyössäni samaan taulukkoon Ilmatieteen laitoksen säädataa, lähialueen tapahtumia ja laivaravintolamme myyntejä – miten kaksi ensimmäistä mahdollisesti vaikuttavat myyntiin. Sitä dataa on kertynyt nyt parinkymmenen vuoden ajalta. Se on vielä tänä päivänkin tärkein työvälineeni työvuorosuunnittelun apuna.

Sään vaikutuksista voisi mainita esimerkkinä tämän ja viime vuoden toukokuut. Viime vuonna toukokuu oli erityisen kylmä. Meillä oli monia päiviä, jolloin myyntiä saattoi kertyä vain muutamia kymmeniä euroja. Tämän vuoden toukokuu oli huippulämmin, ja joidenkin päivien kuukauteen ja viikonpäivään kohdistetut myynnit voi kertoa liki sadalla viime vuoteen verrattuna. Tämä on tietenkin huomioitava tavaratilauksissa, työvuorosuunnittelussa ja operatiivisessa johdossa. Tarkka budjetointi kuukasitasolla on liki mahdoton tehtävä sään vaikutusten vuoksi.

Ravintola avataan huhtikuun puolivälin tienoilla ja se on auki puoli vuotta. Olemme pyrkineet parhaamme mukaan kunnostamaan tiloja ja tekemään muutoksia, jotka mahdollistaisivat sesongin pidentämisen molemmista päistä. Samalla olemme pyrkineet vaikuttamaan siihen, ettemme olisi niin paljon sään armoilla edes kesällä. Kun laivamme sisätiloissa olevan Ruumaravintolan tilat ovat kunnossa, pystymme ottamaan pöytävarauksia vastaan sääennusteesta riippumatta. Myöskään laivamme saunatuvalla viileä sää ei haittaa illanviettoa.

Hyvän kesän jälkeen pitää yrittää huolehtia siitä, että yritykselle jäisi jotain sukanvarteen huonojen kesien varalle. Jos hyvinä aikoina on kerätty riittävästi puskuria varalle, on toiminnan pyörittäminen pitkällä aikavälillä helpompaa.

Tunnen olevani tietyllä tapaa etuoikeutettu, että saan pyörittää tällaista perheyritystä. Nostan hattua edellisen sukupolven tekemälle työlle. Se lataa myös tietynlaisen vastuun, että asiat pitää tehdä niin hyvin kuin suinkin vaan pystyy.

Parasta on, kun saa tulosta aikaiseksi. Meillä on onneksi hyvin menestynyt yritys. Kun kesä menee töissä, tietysti toivoo sen kantavan hedelmää. Sekin merkitsee paljon, jos oma henkilökunta on tyytyväinen ja haluaa tulla töihin myös seuraavaan kesäsesonkiin.

16-vuotiaat vitsailivat 100 000 euron liikevaihdosta – Neljä vuotta myöhemmin liikevaihto on lähes puoli miljoonaa

Oma podcast, ensimmäinen työntekijä ja kasvava liikevaihto. Palsin nuorella yrittäjäkaksikolla on takanaan onnistunut vuosi.

Lapualta Amazoniin – Jukka-Pekka Kallio kasvattaa vauhdilla lattiabisnestä verkossa ja haaveilee ”lattioiden Ikean” perustamisesta

Kuukauden yrittäjä Jukka-Pekka Kallio uskoo kasvuun koronakriisinkin keskellä. Nyt lapualaista lattiaa saa myös Amazon-verkkokaupasta.

Kahden päivän lamaannus vaihtui toimintaan: Minna Parikka hyppäsi lentokoneeseen, otti ohjat omiin käsiinsä ja ratkaisi koko yrittäjäuransa vaikeimman tilanteen

Tunnetun kenkäsuunnittelijan 15 vuoden yrittäjäuran vaikein hetki osui yrityksen ensimmäisiin vuosiin. Valmistajan takia kokonainen kenkämallisto oli jäädä tekemättä.

Turhautumisen jälkeen uuteen nousuun – Järki Särki tuplasi viime vuonna myynnin ja korona toi uuden kysyntäpiikin

Kun korona sai ihmiset hamstraamaan ruokaa, Järki Särki -säilykettä valmistettiin 1,5 kuukauden ajan lähes yötä päivää. Tie tunnetuksi ei ole käynyt hetkessä, vaan takana on vuosien työ.

Verkkokaupalla asiakkaiden luo – Designyritys vie karttojaan ympäri maailmaa

Koronan aikana verkkokauppa on vilkastunut. Papurino on panostanut verkkokaupassaan nopeuteen, joustavuuteen ja ostokokemukseen.

Selkeät suunnitelmat, sopimukset ja työnjaot veivät ohjelmistotalon gaselliksi – Tulevaa kasvua himmentää korona

Tamperelainen Unikie on kehittynyt viidessä vuodessa 250 henkilön kannattavaa kasvua tekeväksi yritykseksi. Koronavirus on ensimmäinen kasvuennusteisiin odottamattomasti vaikuttava tekijä.

Hahmotatko palkan sivukulut? Älä putoa palkkaamisen sudenkuoppaan

Työntekijän palkkaamista harkitsevan yrittäjän pitää osata laskea palkan sivukulut. Animaatiomme tiivistää palkkauksen kokonaiskustannuksista olennaisen.

Uusi strategia siivitti muumit miljoonien arvoiseen menestykseen: Yritys sanoo nykyään mieluummin kyllä kuin ei

Vuonna 2019 Moomin Characters teki yli 10 miljoonaa euroa voittoa. Tavoitteena on jatkaa kasvua, mutta se toteutetaan muumien ja Tove Janssonin arvojen mukaisesti.

Vastavirtaan kulkija: Kaiutinyritys vie tuotteitaan yli sataan maahan, mutta tuotanto pysyy Suomessa

Genelecin maailmanmenestys perustuu innovaatioihin, musiikin kuluttamisen murrokseen sekä poikkeukselliseen yritysfilosofiaan.

Lataa lisää