Tilaa uudistunut yrittäjäkirje

Kirjeessä kootusti Kuukauden teema ja paljon yrittäjille hyödyllistä tietoa.

Riskienhallinta

Kymppien vai tonnien myynti? Sää ratkaisee

Juha Nalli

Kirjoittaja on lappeenrantalaisen perheyrityksen Armpa Oy:n omistaja ja toimitusjohtaja. Yrityksellä on kesäaikaan toimivat Laivaravintola Prinsessa Armaada ja Kesähotelli Karelia-Park.

Kymppien vai tonnien myynti? Sää ratkaisee

Vaikka joskus harmittaa olla koko kesä töissä, tunnen olevani toisaalta etuoikeutettu, kirjoittaa Armpan Juha Nalli.

|

Kesäsesonki on aika kokonaisvaltainen juttu minulle ja perheelleni. Vaimoni johtaa perheyrityksemme kesähotellia, kun minä taas keskityn enemmän 116 vuotta vanhaan ravintolalaivaamme. Kesä on varattu työnteolle eikä vapaapäiviä juuri ole.

Joskus olen harmitellut sitä, etten voi itse viettää kesää. Toisaalta muu aika vuodesta koitetaan sitten ottaa pikkuisen lungimmin laivan kunnostustöiden, rekrytoinnin ja muun ”off-season” homman ohella. Talvella voi viettää hyvin mielin vapaata ja lähteä vaikka rantalomalle tai laskureissulle Alpeille.

Kesällä suurin stressin ja työn aiheuttaja on se, miten saadaan pidettyä suurin piirtein oikea määrä henkilökuntaa töissä oikeaan aikaan. Henkilökunnan määrää ja työaikoja voi hienosäätää sekä jättää niin sanottuja taustatöitä sadepäiville. Huonommilla keleillä pitää saada pidettyä ihmisillä sopimuksen mukaiset tunnit, paremmilla keleillä taas löytää lisää apuvoimia töihin.

Kun aikanaan opiskelin Haaga Instituutin ammattikorkeakoulussa, yhdistin opinnäytetyössäni samaan taulukkoon Ilmatieteen laitoksen säädataa, lähialueen tapahtumia ja laivaravintolamme myyntejä – miten kaksi ensimmäistä mahdollisesti vaikuttavat myyntiin. Sitä dataa on kertynyt nyt parinkymmenen vuoden ajalta. Se on vielä tänä päivänkin tärkein työvälineeni työvuorosuunnittelun apuna.

Sään vaikutuksista voisi mainita esimerkkinä tämän ja viime vuoden toukokuut. Viime vuonna toukokuu oli erityisen kylmä. Meillä oli monia päiviä, jolloin myyntiä saattoi kertyä vain muutamia kymmeniä euroja. Tämän vuoden toukokuu oli huippulämmin, ja joidenkin päivien kuukauteen ja viikonpäivään kohdistetut myynnit voi kertoa liki sadalla viime vuoteen verrattuna. Tämä on tietenkin huomioitava tavaratilauksissa, työvuorosuunnittelussa ja operatiivisessa johdossa. Tarkka budjetointi kuukasitasolla on liki mahdoton tehtävä sään vaikutusten vuoksi.

Ravintola avataan huhtikuun puolivälin tienoilla ja se on auki puoli vuotta. Olemme pyrkineet parhaamme mukaan kunnostamaan tiloja ja tekemään muutoksia, jotka mahdollistaisivat sesongin pidentämisen molemmista päistä. Samalla olemme pyrkineet vaikuttamaan siihen, ettemme olisi niin paljon sään armoilla edes kesällä. Kun laivamme sisätiloissa olevan Ruumaravintolan tilat ovat kunnossa, pystymme ottamaan pöytävarauksia vastaan sääennusteesta riippumatta. Myöskään laivamme saunatuvalla viileä sää ei haittaa illanviettoa.

Hyvän kesän jälkeen pitää yrittää huolehtia siitä, että yritykselle jäisi jotain sukanvarteen huonojen kesien varalle. Jos hyvinä aikoina on kerätty riittävästi puskuria varalle, on toiminnan pyörittäminen pitkällä aikavälillä helpompaa.

Tunnen olevani tietyllä tapaa etuoikeutettu, että saan pyörittää tällaista perheyritystä. Nostan hattua edellisen sukupolven tekemälle työlle. Se lataa myös tietynlaisen vastuun, että asiat pitää tehdä niin hyvin kuin suinkin vaan pystyy.

Parasta on, kun saa tulosta aikaiseksi. Meillä on onneksi hyvin menestynyt yritys. Kun kesä menee töissä, tietysti toivoo sen kantavan hedelmää. Sekin merkitsee paljon, jos oma henkilökunta on tyytyväinen ja haluaa tulla töihin myös seuraavaan kesäsesonkiin.

Black Friday lähestyy – kuinka myyntiryntäyksistä saa kaiken irti?

Erilaiset sesonkipäivät houkuttelevat tekemään huipputarjouksia. Yritysten on tunnistettava, milloin niihin kannattaa lähteä mukaan.

Uusi omistaja käänsi hiipuvan bisneksen kelkan – myyntiä joka mantereelle

Palkkatöistä yrittäjäksi lähtenyt Mika Purhonen uskoo kovaan jalkatyöhön. Matkapäiviä kertyy vuodessa vähintään sata.

Tiedätkö, mitä uusi asiakas maksaa yrityksellesi?

Ihannetilanteessa jokainen asiakkaan hankintaan käytetty euro tulee takaisin moninkertaisena.

Yksinkertainen neuvo myynnin johtamiseen: Muista kiittää – Katso koulutus

Y-Koulun lähetys koostuu kolmesta osasta: Myynnin johtaminen ja mittarit, lisää myyntiä B2B-yrityksissä ja lisää myyntiä B2C-yrityksissä.

Yrittäjien myynnin ongelmat

Pk-yrityksillä on vaikeuksia tunnistaa, ketkä niiden asiakkaat ovat ja mistä ne löytää.

Myyminen on hienointa mutta vaikeinta ikinä

Itsevarmuudella ja omalla uskottavuudella voi saada toisenkin uskomaan ideaansa, kirjoittaa Citylaturin Claudia Hirvonen.

Sesonkibisneksen tiivis arki: Koko vuoden tilaukset tehdään parissa kuukaudessa

Saaristoristeilyjä järjestävän IHA-Linesin kuukausien työ huipentuu kesään. Seuraavaa kautta aletaan suunnitella jo edellisen aikana.

Kun sattuu moka, yrittäjä Johannes Karjula ei tuhlaa aikaa syyllisten etsimiseen

Ratkaisukeskeisyys oli tarpeen, kun Kokemuksia.fi:n tiimin kuvauskalusto materiaaleineen varastettiin Yhdysvalloissa.

Osaatko kiteyttää ideasi? Hyvä pitch tarjoaa ratkaisun ongelmaan

Kun myyntipuhe on hyvin hallussa, sen pystyy vetämään vaikka kesken unien, kirjoittaa Entiksen Iida Hokkanen.

Lataa lisää