Riskienhallinta

Kahden päivän lamaannus vaihtui toimintaan: Minna Parikka hyppäsi lentokoneeseen, otti ohjat omiin käsiinsä ja ratkaisi koko yrittäjäuransa vaikeimman tilanteen

Kahden päivän lamaannus vaihtui toimintaan: Minna Parikka hyppäsi lentokoneeseen, otti ohjat omiin käsiinsä ja ratkaisi koko yrittäjäuransa vaikeimman tilanteen

Tunnetun kenkäsuunnittelijan 15 vuoden yrittäjäuran vaikein hetki osui yrityksen ensimmäisiin vuosiin. Valmistajan takia kokonainen kenkämallisto oli jäädä tekemättä.

|

Mikä yhdistää Ralph Laurenia, Coco Chanelia, Michael Korsia, Stella McCartneya, Yves Saint Laurentia ja Miuccia Pradaa? Kaikki ovat luoneet omaa nimeään kantavan muotibrändin. Samoin on tehnyt suomalainen kenkäsuunnittelija Minna Parikka.

Hänen suunnittelemiaan kenkiä nähdään jatkuvasti julkisuuden henkilöillä sellaisia maailmantähtiä kuin Lady Gagaa ja Taylor Swiftiä myöten. Erityisen tunnettuja minnaparikoita ovat pupunkorvin koristellut jalkineet.

Parikka ryhtyi yrittäjäksi 25-vuotiaana toteuttaakseen omaa visiotaan. Siihen mennessä hän oli ehtinyt valmistua kenkäsuunnittelijaksi brittiläisestä yliopistosta ja saada potkut italialaisesta muotitalosta.

Menestys ja tunnettuus eivät ole tulleet ilmaiseksi, ja 15 yrittäjävuoteen on kuulunut myös monenlaisia sudenkuoppia ja kompastuskiviä.

nimi: Minna Parikka
ikä: 40
kotipaikka: Helsinki
motto yrittäjänä: Mitään ei ole pakko tehdä! Tarkoitan tällä sitä, että mitään ei ole pakko tehdä niin, kuin muut sanovat. Kannattavaa on tehdä omanlaista ja omilla ehdoilla.

Erityisesti Parikan yrittäjäuran alku oli kuoppainen, sillä hän teki ensimmäisinä vuosina kaiken itse. Hän oli yksin yrityksensä suunnittelu-, markkinointi-, myynti-, vienti- ja viestintäosasto. Niiden päälle tulivat vielä messuilla kiertämiset, tuotannon hallinta ja paperityöt.

– Tein aivan jatkuvasti töitä, eikä minulla ollut ketään, jonka kanssa pallotella ideoita. Toisaalta opin kaiken kantapään kautta, eikä sitä oppia saa muuten kuin tekemällä itse oikeat ja väärät päätöksensä.

Lamaannuksen jälkeen asiat omiin käsiin

Minna Parikan kengät on alusta asti valmistettu Espanjassa. Hankauksia ovat aiheuttaneet paitsi kulttuurierot, myös erot viestinnässä ja työmoraalissa.

Kun yrittäjyyttä oli takana pari vuotta, Parikka sai Espanjasta puhelun, jonka hän muistaa edelleen. Hänelle todettiin, että tuotanto myöhästyy kuusi viikkoa.

Ilmoitus ahdisti Parikkaa. Muodin maailmassa aika kulkee nopeissa sykleissä, eikä kansainvälisille jälleenmyyjille voi noin vain ilmoittaa, että tuotteet myöhästyvät.

Kuuden viikon myöhästyminen ei lopulta edes riittänyt, sillä luvattuna toimituspäivänä tuli uusi puhelu.

– Paikallinen tuotantoagentti ilmoitti, ettei tehtaalla ole tehty mitään, eivätkä he aiokaan tehdä mitään. Lamaannuin ja itkin kaksi päivää kotona, kunnes kolmantena päivänä hyppäsin itse lentokoneeseen, otin asiat omiin käsiin ja järjestin kengilleni uuden valmistajan.

Syksyn kenkämallisto saatiin lopulta jälleenmyyjille joulukuussa. Suurin osa otti lopulta tuotteet myyntiin, vaikkakin alennuksella.

Parikka kokee, että alkuvaiheen toimitusongelmat vahvistivat hänen käsitystään siitä, että yrittäjän täytyy ymmärtää liiketoimintansa läpikotaisin.

Kenkien tuotannossa erityisen haasteen asettaa kenkiin tarvittavien komponenttien määrä. Maallikon silmiin kenkä saattaa vaikuttaa esineeltä, jossa on pohja, päällinen ja ehkä nauhat, mutta totuus on toinen: yhteen kenkään tarvitaan usein 50 eri komponenttia.

Epävarmuuteen tottuu

Muotiala ei sovi rutiineista pitävälle. Ala kehittyy ja ottaa uusia uomia jatkuvasti.

– Olen tottunut jatkuvaan epävarmuuteen. Aamulla ei ikinä tiedä, mitä päivän aikana ehtii tapahtua. Dynaamisuus ja yllätyksellisyys ovat myös osa tämän alan viehätystä.

Epävarmuuteen tottumisesta on ollut Parikalle apua koronakriisissä, sillä viruksen leviämisen nopeus ja vaikutukset tulivat yllätyksenä hänelle, kuten kaikille muillekin.

Esimerkiksi palveluala on kokenut kovan iskun, ja korona on pakottanut yrityksiä reagoimaan ennätysnopeasti.

– Tilanne on uusi ja erilainen, mutta ratkaisuja on keksittävä niiltä osin kuin se on mahdollista, Parikka kertoo.

Minna Parikan myymälä Helsingin Aleksanterinkadulla on ollut suljettuna huhtikuun alusta asti, ja Parikka on joutunut lomauttamaan osan kivijalkaliikkeen tuntityöntekijöistä, osa on siirtynyt nettikaupan avuksi.

Yksi Parikan viimevuotinen päätös on kuitenkin osoittautunut onneksi onnettomuudessa. Viime vuonna hän päätti muuttaa myyntistrategiaa ja vähentää jälleenmyyjien määrää.

Myyntiä on keskitetty entistä enemmän omaan kivijalkamyymälään ja erityisesti omaan verkkokauppaan. Viime vuonna nettikauppa kasvoikin 40 prosenttia edeltävään vuoteen verrattuna.

Verkkokaupan menestyjiä yhdistää usein se, että niillä on hyvin selkeä ajatus siitä, keitä asiakkaat ovat ja mitä heille kannattaisi tarjota – sekä miten heidät tavoitetaan.

– Liikkeen kiinnipitäminen ei tietenkään ole rahallisesti mukavaa, mutta jos olisimme edelleen nojautuneet ulkomaankauppaan, selviytymismahdollisuudet olisivat paljon huonommat. Tämä vuosi ei ole menetetty, vaikka tavoiteltuihin kasvulukuihin ei nyt kivijalan osalta päästäkään.

Toistaiseksi kivijalkaliikkeen asiakasvirta on siirtynyt lähes sellaisenaan verkkokauppaan. Aleksanterinkadun myymälä on tarkoitus avata 12. kesäkuuta koronan sallimissa rajoissa.

Parikka painottaa, että kaikilla ei ole nykytilanteessa tietenkään mahdollisuutta ostaa yhtään ylimääräistä, mutta osalla toimeentulo on säilynyt normaalina.

– He ostavat kenkiä esimerkiksi ajatellen, että näitä käytän sitten, kun korona on ohi. Tennareita on myös ostettu paljon, sillä joskus ihan tavallisellakin kävelyllä on kiva pukeutua spesiaalisti. Unelmointia ei ole missään nimessä kielletty, Parikka huomauttaa.

Tulevassa markkinoinnissa on tarkoitus syventää Minna Parikan brändiä henkilövetoisempaan suuntaan. Yksi johtavista ajatuksista on ollut positiivisen asenteen kylväminen.

– Korona-aika on osoittanut, että ilon tuottamisella on kysyntää, Parikka tiivistää.

Fakta

Vinkkejä vaikeuksien ylittämiseen yrittäjäuralla

Luota intuitioon. Vaikka olisi kuinka hyvä neuvonantaja, hän ei tee päätöksiä juuri sinulle sopiviksi. Parempi on kuunnella itseään, intuitiotaan ja sitä, millainen fiilis asioista tulee sillä hetkellä.

Reagoi nopeasti. Vastaan tulee mahdollisuuksia, jotka eivät ole pöydällä hirveän pitkään. Silloin on pystyttävä tekemään päätöksiä nopeasti.

Tunne yrityksesi. Olin itse aluksi monta vuotta yksin yritykseni kanssa. Jos ympärilläni olisi ollut muita ihmisiä, olisin varmasti välttynyt monilta virheiltä, mutta toisaalta nyt tunnen yritykseni läpikotaisin. Lisäksi tiedän, mihin pystyn.

Löydä yrittäjähenkiset työntekijät. Kaikki yrittäjähenkiset henkilöt eivät ole yrittäjiä, vaan osa on palkkatöissä. Heitä ei ole paljon, mutta he ovat kullanarvoisia, sillä he kokevat työnantajayrityksensä omaksi asiakseen.

Laita sopimukset kuntoon heti. Sopimusten kuntoon laittamisen aikana ei ole ikinä huomenna, vaan aina nyt. Sopimusten on oltava kunnossa kaikkien yhteistyökumppanien kanssa, ennen kuin tehdään mitään.

Milla Tarnanen luotsaa kovassa kasvussa olevaa konevuokraamo Vatupassia – ”Päätimme, ettemme halua kulkea pörssiyhtiöiden vanavedessä”

Kuukauden yrittäjä Milla Tarnanen pitää perheyrityksen valttina joustavuutta. Yritys on sopivan pieni ja ketterä, mutta samalla riittävän iso ja uskottava.

Miten vahvistaa yhteishenkeä? 4 vinkkiä tiiviimpään työyhteisöön

Etätyön lisääntyessä me-hengen tärkeys kasvaa entisestään. Hyvät esimiestaidot ovat sen keskeinen peruspilari, mutta myös kollegoiden välistä vuorovaikutusta kannattaa edistää.

Matti Ruuska on silliyrittäjä henkeen ja vereen: Palasi vielä kerran yrittäjäksi johtamaan Suomen ainoaa sillitehdasta

Kun sillikonkari Matti Ruuska myi omistamansa Boyfood-silliyhtiön, hän katui sitä heti. Nyt hän johtaa Suomen Sillikonttoria ja aikoo palauttaa kotimaisen sillinjalostuksen kunnian.

Lapualta Amazoniin – Jukka-Pekka Kallio kasvattaa vauhdilla lattiabisnestä verkossa ja haaveilee ”lattioiden Ikean” perustamisesta

Kuukauden yrittäjä Jukka-Pekka Kallio uskoo kasvuun koronakriisinkin keskellä. Nyt lapualaista lattiaa saa myös Amazon-verkkokaupasta.

Kaaoksen keskelle hyvää: Korona innosti yrittäjät lahjoittamaan yli 5 000 suojavisiiriä

Keskisuomalaiset yrittäjät lahjoittivat 60 000 eurolla suojavisiireitä hoivakodeille ympäri Suomea. Tempaus sai alkunsa, kun yrittäjät huolestuivat vanhusten turvallisuudesta korona-aikana.

Yritysjohtajan opit kriisinhallinnasta: Älä luule tietäväsi kaikkea, opi nopeasti uutta ja sopeudu tilanteeseen

Kriisit ovat usein arvaamattomia. 35 vuoden ura on opettanut Bengt Westerholmia varautumaan myös odottamattomaan. Hän jakaa oppinsa.

Näin johdat henkilöstöä kriisitilanteessa – 4 vinkkiä haastavassa tilanteessa selviämiseen

Koronakriisi pakottaa pohtimaan henkilöstön johtamista uudella tavalla. Yrittäjän on helpompi ottaa haastava tilanne haltuun, kun tietyt peruspilarit ovat kunnossa.

Pashan markkinajohtaja tulee idästä ja tähtää länteen: Tehokas tuotekehitys on kuukauden yrittäjän kasvun reseptissä tärkein ainesosa

Lieksan Laatuherkut on kasvava elintarvikeyritys, joka ponnistaa Pohjois-Karjalasta muualle Suomeen ja pian myös ulkomaille. Toiminnan pohjavireenä on toimitusjohtajan Teijo Lyytisen mukaan kotiseuturakkaus.

Selkeät suunnitelmat, sopimukset ja työnjaot veivät ohjelmistotalon gaselliksi – Tulevaa kasvua himmentää korona

Tamperelainen Unikie on kehittynyt viidessä vuodessa 250 henkilön kannattavaa kasvua tekeväksi yritykseksi. Koronavirus on ensimmäinen kasvuennusteisiin odottamattomasti vaikuttava tekijä.

Lataa lisää