Riskienhallinta

Kahden päivän lamaannus vaihtui toimintaan: Minna Parikka hyppäsi lentokoneeseen, otti ohjat omiin käsiinsä ja ratkaisi koko yrittäjäuransa vaikeimman tilanteen

Kahden päivän lamaannus vaihtui toimintaan: Minna Parikka hyppäsi lentokoneeseen, otti ohjat omiin käsiinsä ja ratkaisi koko yrittäjäuransa vaikeimman tilanteen

Tunnetun kenkäsuunnittelijan 15 vuoden yrittäjäuran vaikein hetki osui yrityksen ensimmäisiin vuosiin. Valmistajan takia kokonainen kenkämallisto oli jäädä tekemättä.

|

Mikä yhdistää Ralph Laurenia, Coco Chanelia, Michael Korsia, Stella McCartneya, Yves Saint Laurentia ja Miuccia Pradaa? Kaikki ovat luoneet omaa nimeään kantavan muotibrändin. Samoin on tehnyt suomalainen kenkäsuunnittelija Minna Parikka.

Hänen suunnittelemiaan kenkiä nähdään jatkuvasti julkisuuden henkilöillä sellaisia maailmantähtiä kuin Lady Gagaa ja Taylor Swiftiä myöten. Erityisen tunnettuja minnaparikoita ovat pupunkorvin koristellut jalkineet.

Parikka ryhtyi yrittäjäksi 25-vuotiaana toteuttaakseen omaa visiotaan. Siihen mennessä hän oli ehtinyt valmistua kenkäsuunnittelijaksi brittiläisestä yliopistosta ja saada potkut italialaisesta muotitalosta.

Menestys ja tunnettuus eivät ole tulleet ilmaiseksi, ja 15 yrittäjävuoteen on kuulunut myös monenlaisia sudenkuoppia ja kompastuskiviä.

nimi: Minna Parikka
ikä: 40
kotipaikka: Helsinki
motto yrittäjänä: Mitään ei ole pakko tehdä! Tarkoitan tällä sitä, että mitään ei ole pakko tehdä niin, kuin muut sanovat. Kannattavaa on tehdä omanlaista ja omilla ehdoilla.

Erityisesti Parikan yrittäjäuran alku oli kuoppainen, sillä hän teki ensimmäisinä vuosina kaiken itse. Hän oli yksin yrityksensä suunnittelu-, markkinointi-, myynti-, vienti- ja viestintäosasto. Niiden päälle tulivat vielä messuilla kiertämiset, tuotannon hallinta ja paperityöt.

– Tein aivan jatkuvasti töitä, eikä minulla ollut ketään, jonka kanssa pallotella ideoita. Toisaalta opin kaiken kantapään kautta, eikä sitä oppia saa muuten kuin tekemällä itse oikeat ja väärät päätöksensä.

Lamaannuksen jälkeen asiat omiin käsiin

Minna Parikan kengät on alusta asti valmistettu Espanjassa. Hankauksia ovat aiheuttaneet paitsi kulttuurierot, myös erot viestinnässä ja työmoraalissa.

Kun yrittäjyyttä oli takana pari vuotta, Parikka sai Espanjasta puhelun, jonka hän muistaa edelleen. Hänelle todettiin, että tuotanto myöhästyy kuusi viikkoa.

Ilmoitus ahdisti Parikkaa. Muodin maailmassa aika kulkee nopeissa sykleissä, eikä kansainvälisille jälleenmyyjille voi noin vain ilmoittaa, että tuotteet myöhästyvät.

Kuuden viikon myöhästyminen ei lopulta edes riittänyt, sillä luvattuna toimituspäivänä tuli uusi puhelu.

– Paikallinen tuotantoagentti ilmoitti, ettei tehtaalla ole tehty mitään, eivätkä he aiokaan tehdä mitään. Lamaannuin ja itkin kaksi päivää kotona, kunnes kolmantena päivänä hyppäsin itse lentokoneeseen, otin asiat omiin käsiin ja järjestin kengilleni uuden valmistajan.

Syksyn kenkämallisto saatiin lopulta jälleenmyyjille joulukuussa. Suurin osa otti lopulta tuotteet myyntiin, vaikkakin alennuksella.

Parikka kokee, että alkuvaiheen toimitusongelmat vahvistivat hänen käsitystään siitä, että yrittäjän täytyy ymmärtää liiketoimintansa läpikotaisin.

Kenkien tuotannossa erityisen haasteen asettaa kenkiin tarvittavien komponenttien määrä. Maallikon silmiin kenkä saattaa vaikuttaa esineeltä, jossa on pohja, päällinen ja ehkä nauhat, mutta totuus on toinen: yhteen kenkään tarvitaan usein 50 eri komponenttia.

Epävarmuuteen tottuu

Muotiala ei sovi rutiineista pitävälle. Ala kehittyy ja ottaa uusia uomia jatkuvasti.

– Olen tottunut jatkuvaan epävarmuuteen. Aamulla ei ikinä tiedä, mitä päivän aikana ehtii tapahtua. Dynaamisuus ja yllätyksellisyys ovat myös osa tämän alan viehätystä.

Epävarmuuteen tottumisesta on ollut Parikalle apua koronakriisissä, sillä viruksen leviämisen nopeus ja vaikutukset tulivat yllätyksenä hänelle, kuten kaikille muillekin.

Esimerkiksi palveluala on kokenut kovan iskun, ja korona on pakottanut yrityksiä reagoimaan ennätysnopeasti.

– Tilanne on uusi ja erilainen, mutta ratkaisuja on keksittävä niiltä osin kuin se on mahdollista, Parikka kertoo.

Minna Parikan myymälä Helsingin Aleksanterinkadulla on ollut suljettuna huhtikuun alusta asti, ja Parikka on joutunut lomauttamaan osan kivijalkaliikkeen tuntityöntekijöistä, osa on siirtynyt nettikaupan avuksi.

Yksi Parikan viimevuotinen päätös on kuitenkin osoittautunut onneksi onnettomuudessa. Viime vuonna hän päätti muuttaa myyntistrategiaa ja vähentää jälleenmyyjien määrää.

Myyntiä on keskitetty entistä enemmän omaan kivijalkamyymälään ja erityisesti omaan verkkokauppaan. Viime vuonna nettikauppa kasvoikin 40 prosenttia edeltävään vuoteen verrattuna.

Verkkokaupan menestyjiä yhdistää usein se, että niillä on hyvin selkeä ajatus siitä, keitä asiakkaat ovat ja mitä heille kannattaisi tarjota – sekä miten heidät tavoitetaan.

– Liikkeen kiinnipitäminen ei tietenkään ole rahallisesti mukavaa, mutta jos olisimme edelleen nojautuneet ulkomaankauppaan, selviytymismahdollisuudet olisivat paljon huonommat. Tämä vuosi ei ole menetetty, vaikka tavoiteltuihin kasvulukuihin ei nyt kivijalan osalta päästäkään.

Toistaiseksi kivijalkaliikkeen asiakasvirta on siirtynyt lähes sellaisenaan verkkokauppaan. Aleksanterinkadun myymälä on tarkoitus avata 12. kesäkuuta koronan sallimissa rajoissa.

Parikka painottaa, että kaikilla ei ole nykytilanteessa tietenkään mahdollisuutta ostaa yhtään ylimääräistä, mutta osalla toimeentulo on säilynyt normaalina.

– He ostavat kenkiä esimerkiksi ajatellen, että näitä käytän sitten, kun korona on ohi. Tennareita on myös ostettu paljon, sillä joskus ihan tavallisellakin kävelyllä on kiva pukeutua spesiaalisti. Unelmointia ei ole missään nimessä kielletty, Parikka huomauttaa.

Tulevassa markkinoinnissa on tarkoitus syventää Minna Parikan brändiä henkilövetoisempaan suuntaan. Yksi johtavista ajatuksista on ollut positiivisen asenteen kylväminen.

– Korona-aika on osoittanut, että ilon tuottamisella on kysyntää, Parikka tiivistää.

Fakta

Vinkkejä vaikeuksien ylittämiseen yrittäjäuralla

Luota intuitioon. Vaikka olisi kuinka hyvä neuvonantaja, hän ei tee päätöksiä juuri sinulle sopiviksi. Parempi on kuunnella itseään, intuitiotaan ja sitä, millainen fiilis asioista tulee sillä hetkellä.

Reagoi nopeasti. Vastaan tulee mahdollisuuksia, jotka eivät ole pöydällä hirveän pitkään. Silloin on pystyttävä tekemään päätöksiä nopeasti.

Tunne yrityksesi. Olin itse aluksi monta vuotta yksin yritykseni kanssa. Jos ympärilläni olisi ollut muita ihmisiä, olisin varmasti välttynyt monilta virheiltä, mutta toisaalta nyt tunnen yritykseni läpikotaisin. Lisäksi tiedän, mihin pystyn.

Löydä yrittäjähenkiset työntekijät. Kaikki yrittäjähenkiset henkilöt eivät ole yrittäjiä, vaan osa on palkkatöissä. Heitä ei ole paljon, mutta he ovat kullanarvoisia, sillä he kokevat työnantajayrityksensä omaksi asiakseen.

Laita sopimukset kuntoon heti. Sopimusten kuntoon laittamisen aikana ei ole ikinä huomenna, vaan aina nyt. Sopimusten on oltava kunnossa kaikkien yhteistyökumppanien kanssa, ennen kuin tehdään mitään.

Miten kasvuyritys voi yhdistää työmäärän ja palautumisen? Aikatauluta kaikki, neuvoo Slushin Miika Huttunen

Miika Huttunen uskoo, että startup-ekosysteemi keskustelee nykyään paljon enemmän työstä palautumisesta.

Mitä yrittäjyys merkitsee? Kaksi yrittäjää kertoo

Yrittäjyys haastaa tekijänsä joka päivä. Se on myös keino edistää itselle tärkeitä asioita. Suomessa sadattuhannet ovat valinneet yrittäjyyden tien.

5 vinkkiä yrityksen maineenhallintaan

Maineenhallinta on pitkäjänteistä työtä, joka kantaa yrityksen vaikeuksien yli. Viestintävalmentaja Katleena Kortesuo kertoo, miten maine otetaan haltuun.

5 oppia yrittäjän eläkkeelle siirtymisestä

Tyypillisiä eläköityvän yrittäjän kompastuskiviä ovat liian vähäinen suunnittelu ja uran aikana minimissä pidetty YEL.

Miten kasvun lasikatto rikotaan? Yrittäjä itse on usein kasvun suurin este

Kasvun lasikatto syntyy, kun yrittäjät eivät uskalla palkata itseään parempia kasvun johtajia.

Hiihtopummista kahvialan vaikuttajaksi – erikoiskahvit veivät Arttu Muukkosen menestyksen tielle

Kahvi vei Lehmus Roasteryn toimitusjohtajan Arttu Muukkosen mennessään. Samalla yrittäjyys on opettanut, että ajoitus on kaikki kaikessa.

Nuorten sitouttamisessa korostuu kuuntelun taito: 4 huomiota nuorten johtamisesta

Nuorten taitava johtaminen on tärkeä keino sitouttaa tekijöitä yrityksiin. Asiantuntija kertoo tärkeimmät huomiot nuorten tekijöiden johtamisesta.

Milla Tarnanen luotsaa kovassa kasvussa olevaa konevuokraamo Vatupassia – ”Päätimme, ettemme halua kulkea pörssiyhtiöiden vanavedessä”

Kuukauden yrittäjä Milla Tarnanen pitää perheyrityksen valttina joustavuutta. Yritys on sopivan pieni ja ketterä, mutta samalla riittävän iso ja uskottava.

Miten vahvistaa yhteishenkeä? 4 vinkkiä tiiviimpään työyhteisöön

Etätyön lisääntyessä me-hengen tärkeys kasvaa entisestään. Hyvät esimiestaidot ovat sen keskeinen peruspilari, mutta myös kollegoiden välistä vuorovaikutusta kannattaa edistää.

Lataa lisää