Riskienhallinta

Suomalainen yritysidea sai tuulta alleen Tanskassa: nyt lastenvaatekirppis laajentaa myös muihin Pohjoismaihin

Suomalainen yritysidea sai tuulta alleen Tanskassa: nyt lastenvaatekirppis laajentaa myös muihin Pohjoismaihin

Suomalainen Johanna Kiel Nielsen perusti Tanskaan lastenvaatekirpputorin, joka on noussut nopeasti suosituksi.

|

Liikeidea löytyy joskus läheltä. Tanskaan muuttanut suomalainen Johanna Kiel Nielsen sai vuonna 2010 ensimmäisen lapsensa ja kolusi aina Suomeen tultuaan kirppiksiä, joista hän metsästi eritoten lastenvaatteita.

– Siitä tuli harrastus, mutta Tanskassa kirppiksiä ei ollut ollenkaan. Ajattelin, että olisi ihana perustaa sellainen Tanskaan, Kiel Nielsen kertoo.

Pikkuhiljaa kirppikset löysivät tiensä myös hänen uuteen kotimaahansa, mutta edelleen puuttui lastentarvikkeisiin erikoistunut kirppis. Kesällä 2016 Kiel Nielsen jutteli aiheesta tanskalaisen naapurinsa Sofie Brandtin kanssa. Brandt innostui ajatuksesta perustaa oma kirppis, ja molempien miehetkin lähtivät mukaan.

Sofie Brandt(vas.) ja Johanna Kiel Nielsen
Johanna Kiel Nielsen (oik.) jätti vakaan työn vakuutusalalla taakseen, mutta ei ole katunut päätöstään. Kiel Nielsenin ja Sofie Brandtin (vas.) lastenkirppis Børneloppen kasvaa nyt vauhdilla.

Syksyllä 2016 nelikko perusti ensimmäisen Børneloppenin, eli lastenkirppiksen, Kööpenhaminaan Valbyn kaupunginosaan.

– Ensimmäisinä kuukausina tuli todella hyvää palautetta asiakkailta. Myimme enemmän kuin olimme budjetoineet, Kiel Nielsen kertoo.

Yritys: Børneloppen, suomeksi lastenkirppis
Toimiala: Kirpputori
Perustettu: 2016
Liikevaihto: noin 7 miljoonaa euroa myyntiä
Liiketulos: noin 70 000 euroa
Työntekijöiden määrä: noin 50–60, luku sisältää myös franchiseliikkeiden työntekijät

Kasvua franchisingin kautta

Alusta lähtien Børneloppenilta kysyttiin, voisiko konseptia laajentaa muualle Tanskaan. Monia kiinnosti lastenkirppis, mutta kivijalkakaupalla on rajoitteensa. Kukaan tuskin ajaa toiselta puolelta Tanskaa kirpputorille.

Hyvä myynti rohkaisi yrittäjiä ja he alkoivat miettiä oikeaa strategiaa laajentumiseen. Aluksi ideana oli avata liikkeitä eri puolille Tanskaa, mutta ajatus hylättiin nopeasti.

– Kun on itse pistänyt kaiken likoon, halusimme löytää jonkun, joka myös pitäisi tätä omana vauvana.

Jo vuoden 2017 alkupuolella Børneloppenin perustajat miettivät franchisingia ja helmikuussa 2018 aukesi ensimmäinen franchise-liike.

– Se oli meille ihan uusi juttu. Emme tienneet mitään muuta franchisingista kuin McDonaldsin.

Yrittäjien verkostojen kautta suositeltiin Bo Zoffmania, tanskalaista franchisingin asiantuntijaa. Zoffman palkattiin ensin konsultiksi, mutta nykyään hän on myös yhtiökumppani.

– Hän on ollut kasvussa moottorina ja tukena. Hänellä on kokemusta siitä, miten kasvetaan ja kansainvälistytään. Halusimme hankkia osaamista, jota meillä itsellämme ei ollut, Kiel Nielsen perustelee.

Kilpailijat kopioivat

Nyt Børneloppen toimii kuudessa kaupungissa Tanskassa ja kohta avataan seitsemäs liike. Sekä Ruotsissa että Norjassa on kiinnostusta konseptille ja Islantiin on jo avattu kirppis. Myös Saksan markkinat kiinnostavat.

Liikkeiden tulevasta määrästä ei kuitenkaan ole mitään selkeää tavoitetta.

– Haluamme kasvaa orgaanisesti. Laajentuminen vaatii sopivan kauppiaan ja toimitilan, Kiel Nielsen sanoo.

Nopea kasvu ja menestys ovat myös johtaneet varjopuoliin – Børneloppenin liikeidea on kopioitu moneen kertaan.

– Se otti alkuun pannuun, mutta jos joku saa hyvän idean, niin kai muut sitten matkivat.

Kiel Nielsen myöntää itse saaneensa inspiraatiota Suomen kirppiksistä, mutta Børneloppenilta on kopioitu paljon enemmän kuin konsepti.

– On kopioitu meidän tekstejä ja kuvia. Harmittaa, että joku tekee samanlaisen ja väittää itse keksineensä. Mutta niin kauan, kun kopioi, on aina meitä jäljessä.

Børneloppen on lakiteitse ollut yhteydessä kopioiviin liikkeisiin. Jotkut kilpailijat ovat joutuneet poistamaan asioita mainonnastaan ja muuttamaan tekstejä.

– Kilpailijat voivat kopioida sen minkä näkevät, mutta eivät sitä, mitä me teemme.

Franchisingista kiinnostuneet allekirjoittavat salassapitosopimuksen, jotteivat he voi kopioida konseptia ilman seuraamuksia.

Parhaat käytännöt laitetaan kiertoon

Vaikka Johanna Kiel Nielsen haluaa nähdä Børneloppenin kasvavan, haluaa hän tehdä sen maltilla.

Yksittäinen franchiseyrittäjä voi pilata koko ketjun maineen, jos hän ei panosta tarpeeksi tai ymmärrä konseptin sielua.

– Mitä enemmän kauppoja tulee, sitä vähemmän pystymme kontrolloimaan niitä. Some on iso osa arkea ja sekä hyvät että huonot tarinat leviävät nopeasti.

Børneloppenin perustajat pyrkivät hyödyntämään laajentuvaa verkostoa oppimalla toisiltaan. Muun muassa markkinointia ja asiakaskokemusta halutaan jatkuvasti kehittää ja parantaa.

– Keräämme best practice -tietoja joka kaupasta. Esimerkiksi hassu Facebook-postaus voi toimia myös muualla.

Yrittäjät ovat lisäksi kehittäneet oman kassajärjestelmän, joka vapauttaa aikaa henkilökunnalle.

– Varaukset sujuvat itsestään ja henkilökunta voi käyttää aikaansa asiakkaisiin ja markkinointiin, eli kaikkeen mikä tuo rahaa, Kiel Nielsen sanoo.

Fakta

Viisi vinkkiä yrityksen alkuun

Markkinointi on ykkösasia. Ilman asiakkaita ei ole yritystä. Kiel Nielsen on käyttänyt paljon aikaa katsomalla YouTube-videoita ja kuuntelemalla podcasteja somemarkkinoinnista.

Seuraa muita. Kiel Nielsen seuraa aktiivisesti kaikenlaisia yrityksiä, jotka voivat inspiroida tai johtaa omaan ideaan.

Juttele ideastasi muiden kanssa. Moni ajattelee liikeidean olevan salaisuus. Juteltuaan liikeideasta muiden kanssa perustamisvaiheessa Kiel Nielsen sai erilaisia kysymyksiä ja kommentteja, jotka auttoivat häntä jäsentelemään yritysideaansa. Hän kierteli myös kirpputoreja Suomessa ja kertoo saaneensa niiden omistajilta apua.

Pyydä ammattilainen mukaan. Pyydä apua ja neuvoja ihmiseltä, jolla on kokemusta asioista, joita et itse osaa. Hyödynnä kontakteja, jotta löydät oikean henkilön.

Palkkaa apua heti, kun siihen on varaa. Omaa aikaa kannattaa käyttää siihen, mikä tuo eniten arvoa yritykselle. Børneloppen palkkasi mahdollisimman nopeasti siivoojan imuroimaan kirppiksen, jotta yrittäjillä olisi enemmän aikaa muuhun.

Puskaradio siivitti koirakouluttajan kansainvälistymistä – tavoitteena iso kasvuloikka USA:ssa

Noora Keskievarista ei pitänyt tulla yrittäjää, mutta pian hän suuntaa perheensä kanssa Teksasiin edistämään OneMind Dogin liiketoimia.

Anna apu köyhälle – aurinkolasit syntyvät Keniassa suomalaisesta koivusta

Kahdeksan suomalaisyrittäjää perusti Afrikkaan aurinkolaseja valmistavan verstaan. Shadeshares mielii globaaliksi brändiksi.

Kuinka startup-yritys saa rahoituksen kuntoon?

Helsinkiläinen Bankify vakuutti kansainvälisen riskisijoittajan. Sitä varten piti olla jo liikevaihtoa ja asiakkaita.

Päätös pistää paukut verkkoon kannatti – tuo 80 prosenttia myynnistä

Lastenvaatevalmistaja Gugguu luottaa verkkokaupan lisäksi pop-up-tapahtumiin, sillä ne vahvistavat asiakaskuntaa ja brändiä.

Aasia kouli viinigurun verkostoitumaan: Yrittäjien on puhallettava yhteen hiileen

Timo Jokinen oli vuosikymmeniä yrittäjänä maailmalla. Nyt hän luotsaa viinibistroa Tampereella.

Varustefirma räjäytti markkinoinnin: Pappabrändi vaihtui paukkeeseen ja huumoriin

Pitkän linjan perheyritys Finn-Savotta ei pelkää herättää markkinoinnillaan tunteita, vaikka asiakkaana on myös viranomaisia.

Mikä sai hyppäämään sijoitusalalta kalusteyrittäjiksi?

Sebastian Schauman ja Anssi Jokinen pohtivat yrittäjyyttä vuoden. Kun uskallus voitti, syntyi Ikea-kalusteita räätälöivä A.S.Helsingö.

Vientipäätös lähti omasta asenteesta – kova työ toi asiakkaan yllättävästä maasta

Spraytuotteita valmistava Pentisol hakee potkua viennistä. Kansainväliset messut ovat avanneet tärkeitä ovia.

Muutoksen vuosi osoitti: Välillä on pakko pysähtyä ja ottaa opiksi

Yönsä nukkuu paljon paremmin, kun yrityksen suunta on selvä, kirjoittaa M Roomin Markku Kosonen.

Lataa lisää