Riskienhallinta

Suomalainen yritysidea sai tuulta alleen Tanskassa: nyt lastenvaatekirppis laajentaa myös muihin Pohjoismaihin

Suomalainen yritysidea sai tuulta alleen Tanskassa: nyt lastenvaatekirppis laajentaa myös muihin Pohjoismaihin

Suomalainen Johanna Kiel Nielsen perusti Tanskaan lastenvaatekirpputorin, joka on noussut nopeasti suosituksi.

|

Liikeidea löytyy joskus läheltä. Tanskaan muuttanut suomalainen Johanna Kiel Nielsen sai vuonna 2010 ensimmäisen lapsensa ja kolusi aina Suomeen tultuaan kirppiksiä, joista hän metsästi eritoten lastenvaatteita.

– Siitä tuli harrastus, mutta Tanskassa kirppiksiä ei ollut ollenkaan. Ajattelin, että olisi ihana perustaa sellainen Tanskaan, Kiel Nielsen kertoo.

Pikkuhiljaa kirppikset löysivät tiensä myös hänen uuteen kotimaahansa, mutta edelleen puuttui lastentarvikkeisiin erikoistunut kirppis. Kesällä 2016 Kiel Nielsen jutteli aiheesta tanskalaisen naapurinsa Sofie Brandtin kanssa. Brandt innostui ajatuksesta perustaa oma kirppis, ja molempien miehetkin lähtivät mukaan.

Sofie Brandt(vas.) ja Johanna Kiel Nielsen
Johanna Kiel Nielsen (oik.) jätti vakaan työn vakuutusalalla taakseen, mutta ei ole katunut päätöstään. Kiel Nielsenin ja Sofie Brandtin (vas.) lastenkirppis Børneloppen kasvaa nyt vauhdilla.

Syksyllä 2016 nelikko perusti ensimmäisen Børneloppenin, eli lastenkirppiksen, Kööpenhaminaan Valbyn kaupunginosaan.

– Ensimmäisinä kuukausina tuli todella hyvää palautetta asiakkailta. Myimme enemmän kuin olimme budjetoineet, Kiel Nielsen kertoo.

Yritys: Børneloppen, suomeksi lastenkirppis
Toimiala: Kirpputori
Perustettu: 2016
Liikevaihto: noin 7 miljoonaa euroa myyntiä
Liiketulos: noin 70 000 euroa
Työntekijöiden määrä: noin 50–60, luku sisältää myös franchiseliikkeiden työntekijät

Kasvua franchisingin kautta

Alusta lähtien Børneloppenilta kysyttiin, voisiko konseptia laajentaa muualle Tanskaan. Monia kiinnosti lastenkirppis, mutta kivijalkakaupalla on rajoitteensa. Kukaan tuskin ajaa toiselta puolelta Tanskaa kirpputorille.

Hyvä myynti rohkaisi yrittäjiä ja he alkoivat miettiä oikeaa strategiaa laajentumiseen. Aluksi ideana oli avata liikkeitä eri puolille Tanskaa, mutta ajatus hylättiin nopeasti.

– Kun on itse pistänyt kaiken likoon, halusimme löytää jonkun, joka myös pitäisi tätä omana vauvana.

Jo vuoden 2017 alkupuolella Børneloppenin perustajat miettivät franchisingia ja helmikuussa 2018 aukesi ensimmäinen franchise-liike.

– Se oli meille ihan uusi juttu. Emme tienneet mitään muuta franchisingista kuin McDonaldsin.

Yrittäjien verkostojen kautta suositeltiin Bo Zoffmania, tanskalaista franchisingin asiantuntijaa. Zoffman palkattiin ensin konsultiksi, mutta nykyään hän on myös yhtiökumppani.

– Hän on ollut kasvussa moottorina ja tukena. Hänellä on kokemusta siitä, miten kasvetaan ja kansainvälistytään. Halusimme hankkia osaamista, jota meillä itsellämme ei ollut, Kiel Nielsen perustelee.

Kilpailijat kopioivat

Nyt Børneloppen toimii kuudessa kaupungissa Tanskassa ja kohta avataan seitsemäs liike. Sekä Ruotsissa että Norjassa on kiinnostusta konseptille ja Islantiin on jo avattu kirppis. Myös Saksan markkinat kiinnostavat.

Liikkeiden tulevasta määrästä ei kuitenkaan ole mitään selkeää tavoitetta.

– Haluamme kasvaa orgaanisesti. Laajentuminen vaatii sopivan kauppiaan ja toimitilan, Kiel Nielsen sanoo.

Nopea kasvu ja menestys ovat myös johtaneet varjopuoliin – Børneloppenin liikeidea on kopioitu moneen kertaan.

– Se otti alkuun pannuun, mutta jos joku saa hyvän idean, niin kai muut sitten matkivat.

Kiel Nielsen myöntää itse saaneensa inspiraatiota Suomen kirppiksistä, mutta Børneloppenilta on kopioitu paljon enemmän kuin konsepti.

– On kopioitu meidän tekstejä ja kuvia. Harmittaa, että joku tekee samanlaisen ja väittää itse keksineensä. Mutta niin kauan, kun kopioi, on aina meitä jäljessä.

Børneloppen on lakiteitse ollut yhteydessä kopioiviin liikkeisiin. Jotkut kilpailijat ovat joutuneet poistamaan asioita mainonnastaan ja muuttamaan tekstejä.

– Kilpailijat voivat kopioida sen minkä näkevät, mutta eivät sitä, mitä me teemme.

Franchisingista kiinnostuneet allekirjoittavat salassapitosopimuksen, jotteivat he voi kopioida konseptia ilman seuraamuksia.

Parhaat käytännöt laitetaan kiertoon

Vaikka Johanna Kiel Nielsen haluaa nähdä Børneloppenin kasvavan, haluaa hän tehdä sen maltilla.

Yksittäinen franchiseyrittäjä voi pilata koko ketjun maineen, jos hän ei panosta tarpeeksi tai ymmärrä konseptin sielua.

– Mitä enemmän kauppoja tulee, sitä vähemmän pystymme kontrolloimaan niitä. Some on iso osa arkea ja sekä hyvät että huonot tarinat leviävät nopeasti.

Børneloppenin perustajat pyrkivät hyödyntämään laajentuvaa verkostoa oppimalla toisiltaan. Muun muassa markkinointia ja asiakaskokemusta halutaan jatkuvasti kehittää ja parantaa.

– Keräämme best practice -tietoja joka kaupasta. Esimerkiksi hassu Facebook-postaus voi toimia myös muualla.

Yrittäjät ovat lisäksi kehittäneet oman kassajärjestelmän, joka vapauttaa aikaa henkilökunnalle.

– Varaukset sujuvat itsestään ja henkilökunta voi käyttää aikaansa asiakkaisiin ja markkinointiin, eli kaikkeen mikä tuo rahaa, Kiel Nielsen sanoo.

Fakta

Viisi vinkkiä yrityksen alkuun

Markkinointi on ykkösasia. Ilman asiakkaita ei ole yritystä. Kiel Nielsen on käyttänyt paljon aikaa katsomalla YouTube-videoita ja kuuntelemalla podcasteja somemarkkinoinnista.

Seuraa muita. Kiel Nielsen seuraa aktiivisesti kaikenlaisia yrityksiä, jotka voivat inspiroida tai johtaa omaan ideaan.

Juttele ideastasi muiden kanssa. Moni ajattelee liikeidean olevan salaisuus. Juteltuaan liikeideasta muiden kanssa perustamisvaiheessa Kiel Nielsen sai erilaisia kysymyksiä ja kommentteja, jotka auttoivat häntä jäsentelemään yritysideaansa. Hän kierteli myös kirpputoreja Suomessa ja kertoo saaneensa niiden omistajilta apua.

Pyydä ammattilainen mukaan. Pyydä apua ja neuvoja ihmiseltä, jolla on kokemusta asioista, joita et itse osaa. Hyödynnä kontakteja, jotta löydät oikean henkilön.

Palkkaa apua heti, kun siihen on varaa. Omaa aikaa kannattaa käyttää siihen, mikä tuo eniten arvoa yritykselle. Børneloppen palkkasi mahdollisimman nopeasti siivoojan imuroimaan kirppiksen, jotta yrittäjillä olisi enemmän aikaa muuhun.

Pohjanmaalainen perheyritys on arvostettu maailmalla: Sarins båtar vie veneitä 16 maahan

Sarins båtar -perheyrityksellä on asiakkaita ympäri maailmaa. Hyvä maine, pitkä historia ja tiiviit suhteet perheenjäseniin ovat kasvattaneet liikevaihtoa tasaisesti.

Vientiyrityksen kasvutekijöinä vankka maine ja uudet patentit: ”Elämme tämän kriisin yli”

Vienti ei koskaan ole riskitöntä. Koronavirus osui yllättäen myös maatalouskoneita yli 40 maahan vievään Elhoon. Tärkeintä on nyt pitää kassa toimintakykyisenä.

Pashan markkinajohtaja tulee idästä ja tähtää länteen: Tehokas tuotekehitys on kuukauden yrittäjän kasvun reseptissä tärkein ainesosa

Lieksan Laatuherkut on kasvava elintarvikeyritys, joka ponnistaa Pohjois-Karjalasta muualle Suomeen ja pian myös ulkomaille. Toiminnan pohjavireenä on toimitusjohtajan Teijo Lyytisen mukaan kotiseuturakkaus.

Selkeät suunnitelmat, sopimukset ja työnjaot veivät ohjelmistotalon gaselliksi – Tulevaa kasvua himmentää korona

Tamperelainen Unikie on kehittynyt viidessä vuodessa 250 henkilön kannattavaa kasvua tekeväksi yritykseksi. Koronavirus on ensimmäinen kasvuennusteisiin odottamattomasti vaikuttava tekijä.

Vastavirtaan kulkija: Kaiutinyritys vie tuotteitaan yli sataan maahan, mutta tuotanto pysyy Suomessa

Genelecin maailmanmenestys perustuu innovaatioihin, musiikin kuluttamisen murrokseen sekä poikkeukselliseen yritysfilosofiaan.

8 miljoonan euron investointi täyskäyttöön: Ahvenanmaalainen panimo tähtää suuriin kasvulukuihin Ruotsissa

Ahvenanmaalainen Stallhagen pyrkii ruotsalaisten kauppojen hyllyille uuden sivukonttorin voimin.

Juustoportti teki miljoonien investoinnin – Uusi brändi vauhdittaa Euroopan valloitusta

Viennin käynnistäminen on vaatinut tarkkaa tutkimustyötä, tuotantokapasiteetin laajentamista ja toimivan brändin kehittämistä.

Pariskunta rakensi veneyrityksestä kasvumenestyksen – myyntiopit autokaupasta

Nylunds Boathouse myy kalliita veneitä hienojen videoiden avulla. Liikevaihto kasvaa myös yrityskauppojen kautta.

Turvaistuinten valmistaja minimoi viennin riskit agenttien avulla

Vantaalaisyritys Klippanilla on vientiagentteja 21 maassa. Agentti avaa ovet uusille markkinoille ja laittaa myös omia rahojaan likoon.

Lataa lisää