Riskienhallinta

Taivaalla syntynyt idea vaati vuosien tutkimustyön – ”Riskejä on hamaan tappiin”
Panu Vapaavalta kiinnostui siitä, miten kylmähoidosta saataisiin miellyttävämpää. Kehitystyön tuloksena syntyi kuvassa näkyvä Amandan-kylmähoitosuihku.

Taivaalla syntynyt idea vaati vuosien tutkimustyön – ”Riskejä on hamaan tappiin”

Panu Vapaavalta kehitti kylmähoitolaitteen kotikäyttöön. Hän varoittaa liiallisesta optimismista tuotekehitysvaiheessa.

| |

Vaikka hyvää ideaa lähtisi toteuttamaan heti, voi sen valmiiksi tuotteeksi tai palveluksi saaminen viedä vuosia. Sen tietää kokemuksesta rovaniemeläinen yrittäjä ja Amandan Healthcaren toimitusjohtaja Panu Vapaavalta.

Yritys on kehittänyt suihkuun asennettavan kylmähoitolaitteen, joka sumuttaa iholle kylmää vettä. Vei yli viisi vuotta, että Vapaavallan saamasta ideasta syntyi ensimmäinen kaupallinen versio. Ja siitä vielä kaksi vuotta nykyhetkeen, jolloin on alkanut todellinen työ tuotteen kaupallistamiseksi.

Kaikki sai alkunsa kesällä 2010, kun lentämistä harrastava Vapaavalta koki ahaa-elämyksen ohjatessaan pienen potkurikoneen ohueen pilveen. Hän alkoi miettiä, voisiko vesisumu olla keino altistaa ihoa kylmälle miellyttävästi ja helposti. Vapaavalta oli hurahtanut avantouintiin jo vuosia aiemmin.

Yrittäjä ryhtyi testaamaan ideaa Keksintösäätiön tuella Arctic Power -kylmälaboratoriossa Rovaniemellä.

– Näimme lämpökamerakuvista, että tämähän toimii älyttömän tehokkaasti. Kaupallistamisen kannalta tärkeintä oli, että menetelmä oli suojattavissa. Patentointi alkoi välittömästi, Vapaavalta kertoo.

Kolme vuotta tutkimuksia

Vapaavalta on saanut kylmähoitolaitteen kehittämiseen apua asiantuntijoilta. Kehitystyössä ovat olleet mukana kylmätutkija, termobiologian dosentti Pirkko Huttunen, tuotekehityksen diplomi-insinööri Lars Sundholm, palkittu muotoilija Harri Koskinen ja hienomekaanikko Harri Joy.

Huttunen ja Sundholm ovat myös yrityksen osakkaita yhdessä Vapaavallan ja Suvi Tiilikaisen kanssa.

Huttuselta Vapaavalta sai vahvistuksen sille, että kylmähoidon hyödyille on tieteellistä näyttöä.

– Ajattelin, että onpa kiva mutta samalla näin, että jumankauta – tässä tulee menemään aikaa. Ei tämä olekaan nopeasti markkinoilla. Kliinisiin tutkimuksiin sai lopulta uppoamaan lähes kolme vuotta, Vapaavalta kertoo.

Laitteen on todettu esimerkiksi tuovan helpotusta kipupotilaiden krooniseen kipuun ja nopeuttavan urheilijoiden palautumista.

Veitsen terällä

Pitkä tutkimus- ja tuotekehitysvaihe tarkoittaa yleensä epävarmuutta, riskejä ja yllätyksiä. Koskaan ei tiedä, mitä seuraavaksi tapahtuu.

– Siitä selviytyäkseen täytyy olla intohimo ja nähdä asiat paljon pidemmälle, miltä ne näyttävät sitten joskus. Pitää tavallaan unohtaa päivän räpiköinti.

Suurimmat riskit liittyvät Vapaavallan mukaan talouteen.

– Riskejä on hamaan tappiin. Ne liittyvät firman kassaan ja samalla siihen, kuinka oman siviilitalouden pystyy klaaraamaan ja pitämään pinnalla lähes nollatuloilla. Monesti olemme olleet aivan veitsen terällä, mutta aina niistä on selvitty. Pakko on aika hyvä motivaattori, yrittäjä pohtii.

Tuotekehitysvaihe vie paljon aikaa ja rahaa. Kumpikin on helppo laskea alakanttiin. Vapaavalta on itsekin tehnyt niin, vaikka on kuinka varannut mielestään isot puskurit.

– Kun esimerkiksi pilottimme alkoi, monen asian piti olla päivänselviä. Oli tehty kassavirta- ja rahoituslaskelmat, ja silti huomasin, että olin ollut aivan liian optimistinen.

Aina kaikki ei myöskään ole vain itsestä kiinni. Vapaavallan kokemuksen mukaan tuotekehitystä tekevä yrittäjä on helposti muiden ihmisten, kuten virkamiesten ja rahoittajien, varassa.

– Apua joutuu pyytämään aika nöyrin mielin lakki kourassa. Ja joutuu myös olemaan altis muiden ihmisten mielivallalle.

Tuote tunnetuksi

Amandan Healthcare toi kylmähoitolaitteensa ensimmäisen version markkinoille joulukuussa 2015 ja aloitti kaksi vuotta kestäneen pilottihankkeen. Laitteita myytiin pilotin aikana runsaat 200 kappaletta. Yritys tekee yhteistyötä muun muassa Suomen maastohiihtojoukkueen kanssa.

Pilottivaiheessa syntynyt liikevaihto ei anna Vapaavallan mukaan vielä oikeaa kuvaa liiketoiminnasta. Oma lukunsa ovat IPR-oikeudet.

– Meidän immateriaalioikeuksilla on jo merkittävä arvo, mutta ne eivät näy taseessa, Vapaavalta huomauttaa.

Tuotteen varsinainen markkinointi on alkanut vasta tänä keväänä. Seuraava askel on tehdä laite tunnetuksi Suomessa.

Vapaavalta haluaa ottaa ensin kotimarkkinan haltuun ja saada liiketoiminnan kannattavaksi ennen kuin kiirehtii ulkomaille. Hän näkee menetelmän lisensoinnin yhdeksi mahdolliseksi kehityssuunnaksi. Suunnitelmissa on myös nykyistä laitetta edullisempi malli.

Tuotteen kaupallistaminen on oma ponnistuksensa.

– Se vasta viekin aikaa ja rahaa. Monesti rahaa on tuotekehitykseen mutta kun päästään kaupallistamiseen, tuntuu, että kaikki hanat menevät kiinni. En yhtään valita, mutta näin se peli toimii.

Riskejä ja epävarmuutta riittää varmasti myös jatkossa. Onneksi se ei ole koko totuus.

– On paljon ilon ja onnistumisen hetkiä, kun tajuaa, että juttu meni taas eteenpäin, Vapaavalta kiteyttää.

Fakta

3 x Tuotetta kehittämässä

Varaa riittävästi puskuria. Kerro tuotekehitykseen käytettävä aika ja rahat kahdella ja sitten vielä toistamiseen kahdella. Panu Vapaavallan mukaan silloin ollaan lähellä totuutta.

Muista maltti. Yrityksen kasvattaminen on pitkä tie, joka vie aikaa jopa sukupolvelta toiselle. Vapaavallan mielestä hektinen maailma saa helposti ajattelemaan, että kaikkien pitäisi onnistua isosti ja nopeasti. Valtaosa bisneksestä ei kuitenkaan mene niin.

Kysy neuvoa. Kaikille tulee vaikeita hetkiä. Vapaavallan mukaan ihmiset ovat usein valmiita auttamaan toisiaan välttämään karikot. Toisaalta sivusta on helppo huudella ja antaa neuvoja, miten asiat pitää tehdä. Lue, kuuntele, ole kiinnostunut kaikesta, selvitä ja katso ympärillesi – mutta tee aina omat ratkaisusi, Vapaavalta neuvoo.

Uusi strategia siivitti muumit miljoonien arvoiseen menestykseen: Yritys sanoo nykyään mieluummin kyllä kuin ei

Vuonna 2019 Moomin Characters teki yli 10 miljoonaa euroa voittoa. Tavoitteena on jatkaa kasvua, mutta se toteutetaan muumien ja Tove Janssonin arvojen mukaisesti.

Vastavirtaan kulkija: Kaiutinyritys vie tuotteitaan yli sataan maahan, mutta tuotanto pysyy Suomessa

Genelecin maailmanmenestys perustuu innovaatioihin, musiikin kuluttamisen murrokseen sekä poikkeukselliseen yritysfilosofiaan.

Miksi rakas muisto ei voisi kulkea aina mukana? Anna Koskimäen oivalluksesta syntyi moderni käsityötuote

Huttaroon yrittäjien käsissä käsityö kohtaa teknologian. Koruiksi ja avaimenperiksi taipuvat niin piirrokset kuin äänetkin.

5 faktaa IPR-oikeuksista – Älä tee ilmaista työtä kilpailijalle, vaan suojaa yksinoikeutesi

Yrittäjä, kiinnostaako tuotteesi tai brändisi muitakin kuin itseäsi? Jos kyllä, toivottavasti IPR-asiasi ovat ajan tasalla. Huolehdi ainakin nämä asiat kuntoon.

Koiranruokayhtiö iski tehokkaasti markkinarakoon: Vuodessa ideasta kaupan hyllyille

Dagsmark sai sopimukset Suomen suurimpien päivittäistavarakauppojen kanssa jo ennen kuin tuotteet olivat valmiina.

Miten korjata vaatteet ilman neulaa, lankaa, silitysrautaa ja liimapurkkia? – Äidit kehittivät ratkaisun ja ryhtyivät yrittäjiksi

Jetta Liukkosen ja Anne Jurvelin-Pummilan yritys syntyi palkkatöiden ohessa. Tavoitteena on kokopäiväinen yrittäjyys ja vahva kansainvälistyminen.

Nuorten liikeideat nojaavat vihreisiin arvoihin – jätteistä syntyy sisustuksen helmiä

Cuitu haluaa muuttaa muotiteollisuutta entistä ekologisemmaksi, kun taas Belle Maison valmistaa sisustustuotteita kierrätyspuusta ja betonista.

Voiton tavoittelu tulee vasta toisena – tärkeintä pysyä teknologian kärjessä

Netled keskittyy myös tulevaisuudessa kasvuun ja investointeihin, vaikka takana on yli 10 tappiollista vuotta.

Perheyritys otti uuden vaihteen – vegaanituotteet mullistivat kaiken

Uusi tuoteperhe kaksinkertaisti pikkusuolasia valmistavan Weekend Snacksin liikevaihdon ja laittoi sen imagon uusiksi.

Lataa lisää