Riskienhallinta

5 vinkkiä yrityksen maineenhallintaan

5 vinkkiä yrityksen maineenhallintaan

Maineenhallinta on pitkäjänteistä työtä, joka kantaa yrityksen vaikeuksien yli. Viestintävalmentaja Katleena Kortesuo kertoo, miten maine otetaan haltuun.

| |

Mainetta voi hallita, ihmisiä ei. Tähän tiivistyy viestinnän asiantuntijan ja yrittäjän Katleena Kortesuon mukaan maineenhallinnan tärkeys.

Hyvin hallittu maine voi pelastaa tilanteen, kun tapahtuu jokin moka.

– Pitää ymmärtää, että aina voi tapahtua ennakoimattomia asioita. Vihainen työntekijä tai pettynyt asiakas saattaa toimia yllättävällä tavalla tai yhtiökumppanille sattuu jotain.

Maineenhallinta on keskeinen osa ehkäisevää kriisiviestintää, mutta sitä tehdään myös kriisin aikana. Käytännössä kyse on siitä, miten brändistä pidetään huoli: miten yritys vaikuttaa uskottavalta ja luotettavalta? Entä miten se todistaa oikeasti olevansa niitä?

Maineenhallinta on Kortesuon mukaan jatkuvaa toimintaa samaan tapaan kuin taloushallinto tai henkilöstöhallinto. Se ei siis ole jotain, mitä tehdään vain joulun alla ja äitienpäivisin.

– Siihen voi sisältyä kampanjoita, kuten juhlapyhiin liittyviä toivotuksia, asiakkaille lähetettäviä joululahjoja tai kannanottoja ajankohtaisiin uutisiin.

Esimerkiksi kirjanpitotoimiston kannattaa verotulojen julkaisun aikaan jakaa ihmisille tietoa kirjanpidon näkökulmasta ja kertoa, mikä on järkevää verosuunnittelua.

– Ilmaisen tiedon jakaminen on tärkeä osa maineenhallintaa, jotta ihmiset oppivat luottamaan tähän toimijaan ja tietävät, että sieltä saa apua – myös ilmaiseksi.

Seuraavaksi Kortesuo listaa 5 tärkeää huomiota maineenhallinnasta, jotka yrittäjän on syytä tuntea.

1. Mitä väliä sillä on, tekeekö maineenhallintaa vai ei?

Maineenhallinnassa on kyse myös siitä, että näkyy asiakkaille. Jos kilpailija näkyy verkossa ja somessa mutta oma yritys ei, työtilaisuuksia voi mennä jopa ohi.

Kortesuo kertoo esimerkin. Aloittava yrittäjä tarvitsee kirjanpitäjän ja hän googlaa ”halpa kirjanpitäjä Hämeenlinna”.

Yritys, joka tuottaa ilmaista sisältöä, näkyy hakutuloksissa ja asiakas lähtee tutustumaan siihen. Jos hän ei pidä yrityksen sivuista, hän siirtyy eteenpäin. Tai jos hän pitää siitä, hän ostaa yritykseltä saman tien.

Se yritys, joka ei tee mitään, ei näy millään tavalla ulospäin ja häviää kisan.

Yrittäjän kannattaa hyödyntää esimerkiksi somemarkkinointipalvelu Hooklen toimitusjohtajan Tero Seppälän Y-Studiolle kertomat kolme vinkkiä parempaan somemarkkinointiin.

2. Määrittele yrityksen ydinarvo ja pääviesti

Ennen kuin yritys lähtee tekemään maineenhallintaa, on sen syytä määritellä tietyt asiat. Mitkä ovat yrityksen ydinarvot ja ydintavat toimia? Antaako se haastatteluita, ja kuka ne hoitaa?

– Maineenhallinnassa pitää olla johtoajatus ja yhteiset linjaukset, joita noudatetaan.

Ydinarvojen ja yrityksen pääviestin määrittely on Kortesuon mukaan usein melko yksinkertaista yksinyrittäjälle. Mutta jos kyseessä on esimerkiksi perheyritys tai kaverusten perustama yritys, se saattaa olla vaikeampaa. Mielipiteissä voi olla paljon hajontaa.

Jos selvää yhteistä linjaa ei heti löydy, Kortesuo kannustaa pitämään johtoryhmän tai yrityksen ydinporukan kesken kahdelle päivälle ajoittuvan suunnittelupajan, jossa on paikalla 2–6 henkeä. 2–3 tiivistä tuntia päivässä auttaa usein kirkastamaan nämä linjaukset.

3. Vältä tyypilliset ongelmat

Yksi tyypillinen maineenhallinnan ongelma on se, ettei maineenhallinnalle tahdo riittää aikaa. Se joko hautautuu muiden tehtävien alle tai jää kokonaan hoitamatta.

Toinen kompastuskivi on unohtaa jatkuvuus ja samankaltaisuus sisällöntuotannossa. Julkaisuja voi tulla satunnaisina piikkeinä tai sisältöjen laatu ja tulokulma vaihtelevat.

– Kuvitellaan, että näkisi silloin tällöin puolison työkaveria tapahtumissa. Sama tyyppi olisi välillä todella hauska, välillä todella totinen tai välillä todella eloisa ja välillä todella hiljainen. Tästä tulee hyvin sekava vaikutelma: mikä tuo on?

Jos yritys toimii tällä tavoin, kiireinen ihminen saattaa jättää kokonaan yrityksen seuraamatta. Tuotannon tulee olla määrätietoisen jatkuvaa ja loogista, jotta ihminen tietää, mitä hän saa.

4. Maineenhallinta ei ole pikavoittoja

Maineenhallinta vaatii myös pitkäjänteisyyttä.

– Tämä ei ole sellainen viisasten kivi, että kun kerran hallitsen hieman mainetta, kaikki kriisit kiertävät yrityksen kaukaa ja asiakkaat ryntäävät yrityksen luo ja rahaa tulee.

Tulokset saattavat näkyä vasta vuosien päästä. Esimerkiksi silloin, kun yrityksen asiakaspalvelija tekee jotain täysin katastrofaalista.

– Siinä kohtaa me näemme ne hedelmät, kun meillä on hyvin hallittu maine. Se auttaa yritystä: sitä pidetään luotettavana, ja moka annetaan anteeksi.

5. Pysy ajan hermoilla

Tärkeää on myös jatkuvasti seurata maineenhallinnan trendejä. Tuleeko esimerkiksi jokin uusi some-kanava, joka sopisi yritykselle nykyistä paremmin ja jonne asiakkaat siirtyvät?

Myös yhteiskunnallista ilmapiiriä ja omaa alaa on syytä seurata. Vain siten voi ymmärtää, millaiset puheenaiheet ovat niin arkoja, ettei niitä kannata käsitellä.

– Silloin ei tule tehtyä tyhmiä mokia ja sohaistua muurahaispesään tajuamatta ollenkaan, että tämä on iso yhteiskunnallinen kipupiste.

Fakta

Miten maineenhallinnassa pääsee alkuun?

Viestintäyrittäjä Katleena Kortesuo huomauttaa, ettei kukaan ole täysin aloittelija maineenhallinnassa.

Kaikilla on jo entuudestaan perusymmärrystä oman elämän maineenhallinnasta: ystävältä lainattu raha tai vaikka painepesuri pyritään palauttamaan takaisin mahdollisimman pian ja hyvässä kunnossa.

– Ne ovat perusasioita. Haluamme antaa muille hyvän vaikutelman. Meillä kaikilla on taju tästä asiasta. Se vain pitää siirtää yritysmaailmaan. On lohduttava ajatus, että kukaan ei ole aivan noviisi.

Ensimmäinen askel on selvittää yrityksen toimialalle sopivin some-näkyvyyden tapa.

– Eli ei niin, että heti perustaa kaikki YouTube-, Facebook-, Instagram-, Twitter-tilit ja menee sinne moheltamaan. Jos yritys toimii visuaalisella alalla, kuten kukkakauppa, kampaamo tai taidegraafikko, silloin kannattaa perustaa Instagram-tili ja visuaalisesti näyttää, mitä tekee.

Asiantuntija-alalla toimiva yritys, kuten asianajotoimisto, isännöintitoimisto tai kirjanpitäjä, voi puolestaan miettiä, kannattaisiko sen tehdä podcastia, tekstiblogia tai YouTubeen videoita ja levittää niiden kautta asiantuntijuutta.

Aloittaa kannattaa siis yhdestä kanavasta – sieltä, missä omat asiakkaat ovat ja sellaisista teemoista, jotka heitä kiinnostavat.

Kortesuo muistuttaa, että netissä on myös paljon ilmaisia sisällöntuotannon ja maineenhallinnan kursseja. Kun googlaa sisältömarkkinointi, maineenhallinta, viestintä tai somenäkyvyys, löytää paljon oppeja.

Kilpaillulla alalla menestyy, jos tekee toisin kuin muut – Tähän luottaa Neliöt Liikkuu

Neliöt Liikkuu LKV syntyi halusta tuulettaa kiinteistönvälitysalaa. Yrityksessä välittäjä saa luoda itsestään brändin.

Miten hallitus tukee kasvua? 3 keinoa kasvun kiihdyttämiseen

Hyvä hallitus tuo yritykseen sparrausapua sekä täydentävää osaamista. Myös hallituksen jäsenten omat verkostot vievät yritystä eteenpäin kasvun tiellä.

Modulight kasvoi laseralan huipputekijäksi: Kuukauden yrittäjä avaa, miten hengissäpysymiskamppailu vaihtui menestykseen

Seppo Orsila on ollut kehittämässä laseralan huippututkimuksesta maailmalla menestyvän vientiyrityksen. Tie tiedeyhteisöstä kansainväliseen menestykseen vei yli 10 vuotta, mutta se kannatti.

Pomot alas norsunluutornista: Työilmapiiri vaatii vaalimista

Raisiolaisyrityksessä hyvän työilmapiiriin tehdään aktiivisesti töitä. Kaikkia pidetään perheenjäseninä, ja ongelmat nostetaan keskusteluun heti.

Kasvu haastaa johtajan: Vincitin Mikko Kuitunen kertoo isoimmat oivalluksensa työntekijöiden johtamisesta

Vincit on kasvanut 13 vuodessa pörssiyhtiöksi ja usean sadan henkilön työyhteisöksi. Kasvu on haastanut toimitusjohtajan miettimään työntekijöiden johtamista uudella tavalla.

Moni asia on muuttunut 10 vuodessa, mutta yksi pysyy: Kuukauden yrittäjä pitää valmistuksen Suomessa

Tamperelaisen Piruetin toimitusjohtaja Susanna Etula luottaa yrityksensä toiminnassa kotimaisuuteen. Hänen johdollaan liikevaihto ja -tulos ovat kasvaneet. Nyt yrityksessä on mukana koko perhe.

Sarjayrittäjä Kim Heiniö on ollut kehittämässä yli sataa ravintolakonseptia: Olen ollut sielultani yrittäjä koko elämäni

Soupster Familyn toimitusjohtaja Kim Heiniö kertoo, että onnistumisessa keskeisiä tekijöitä ovat olleet isot riskit, tuuri, hyvät ihmiset ja ripaus uhkarohkeutta.

Miksi ideoita ei viedä käytäntöön? 4 huomiota innovaatioista

Uudenlainen ajattelukyky ja innovaatiot vaativat yritykseltä tiettyjä toimia. Yrittäjä Ari Huusko kertoo, miten pk-yrittäjät voivat tukea innovaatioiden syntyä.

21-vuotias yrittäjä tavoittelee kovaa kasvua – Miljoonan liikevaihto ylittyi jo

Lukiolaispoikien perustama firma on muutamassa vuodessa kasvanut yli miljoonan liikevaihtoa pyörittäväksi ohjelmistotaloksi, ja suunta on edelleen ylöspäin.

Lataa lisää