Yrittäjyys

Pieni limutehdas Ahvenanmaalla kasvaa 256 omistajan voimin
Amalias Limonadfabrikin tuotanto olisi helppo kolminkertaistaa, mutta yrityksen perustaja Tony Asumaa muistuttaa, että kaikki pitää myös pystyä myymään.

Pieni limutehdas Ahvenanmaalla kasvaa 256 omistajan voimin

Amalias Limonadfabrik lisäsi kapasiteettiaan joukkorahoituksen avulla. Myynnin kasvattaminen vaatisi isoja investointeja markkinointiin.

|

Kasvavaan yritykseen voi upottaa vaikka kuinka paljon rahaa. Ison alkuinvestoinnin jälkeen hyvään konseptiin voi investoida yhtä paljon lisää. Tätä mieltä oli Tony Asumaa.

Vuonna 2014 hän perusti Amalias Limonadfabrik -limutehtaan Ahvenanmaalta ostetun maatilan pihalla seisovaan vanhaan navettaan. Kymmenen vuotta aikaisemmin hän oli mukana perustamassa ahvenanmaalaista panimoa Stallhagenia ja jo silloin suunnitelmissa oli limun ja hiilihapollisen veden tuottaminen.

Amalias Limonadfabrikin toiminta lähti käyntiin 200 000 euron investoinnilla. Asumaa haki EU-apurahaa Ahvenanmaan maakunnan hallituksen kautta ja sai noin 20 prosenttia rahoitustarpeesta katettua. Loput rahat kattoi pankkilaina.

Tuotanto alkoi täyttökoneella, jonka kapasiteetti oli neljä pulloa kerrallaan.

– Siihen kului paljon aikaa, mutta se ei antanut mitään. Silloin ajattelimme, että joko meidän pitää kehittää yritystoimintaa, tai sitten se saa jäädä harrastukseksi, Asumaa kertoo.

Päätös oli loppujen lopuksi helppo. Asumaa halusi panostaa Amalias Limonadfabrikiin.

Pääomaa joukkorahoituksen kautta

Toiminnan laajentaminen vaati lisäpääomaa, joten vuonna 2015 yritys teki joukkorahoituskierroksen suomalaisen joukkorahoituspalvelu Invesdorin kautta. Se tuotti 86 000 euroa.

– Ostimme uuden laitteiston kasvattamaan kapasiteettia ja otimme uuden pankkilainan.

Limutehtaan kapasiteetin kasvaessa kasvoi myös tarve suuremmille varastotiloille, joten muutaman vuoden päästä tehtiin uusi joukkorahoituskierros. Tällä kertaa Ahvenanmaalla ja tuloksena 110 000 euroa.

Yritys: Amalias Limonadfabrik (osa Bryggeri Ab Bockia)
Toimiala: Panimo & elintarvikkeet
Perustettu: 2014
Liikevaihto: 270 000 euroa
Liiketulos: RUNSAAT 20 000 euroa
Työntekijöiden määrä: 4–5 sesonkiaikaan, normaalisti 1,5

Kahden joukkorahoituskierroksen jälkeen yrityksellä on nyt 256 osakasta.

– Ja nyt meillä on koneet, joilla voi täyttää 1 500 pulloa tunnissa. Aikaisemmin pystyimme täyttämään 200 pulloa päivässä.

Lisääntynyt kapasiteetti on myös kasvattanut tasaisesti Amalias Limonadfabrikin liikevaihtoa – viime tilikaudella jopa 50 prosenttia. Liikevaihto oli noin 270 000 euroa ja liikevoitto noin 20 000 euroa.

– Liikevaihdon kasvattaminen on helppoa matalalta tasolta lähtiessä. Yritystoiminnassa ei kuitenkaan ole kyse liikevaihdosta, vaan voittomarginaalista. Voittomarginaalimme on ollut 15 prosenttia, Asumaa sanoo.

Kasvavalla yrityksellä on ollut myös haasteita.

– Ei ole vaikeaa investoida ja ylläpitää tuotantoa, kunhan yritykseltä löytyy koneet ja osaamista. Mutta omaa tuotetta pitää myös osata myydä. Meillä on niin pienet volyymit, ettei meillä ole varaa mainostaa.

Tuhat euroa Facebook-mainontaan

Viime vuonna Amalias Limonadfabrik tuotti 250 000 pulloa. Asumaa veikkaa, että tänä vuonna tuotetaan noin 100 000 pulloa enemmän. Kasvu on tapahtunut lähes kokonaan ilman perinteistä markkinointia.

– Käytämme ainoastaan sosiaalista mediaa ja laitamme vuosittain noin tuhat euroa Facebook-mainoksiin.

Vaikka yrityksen tavoitteena on myydä suurin osa tuotannostaan Manner-Suomessa, myydään vielä 70 prosenttia limusta Ahvenanmaalla. Toimitukset lähetetään suoraan Lemlandista kauppoihin.

Kaikki haluavat päästä isojen ketjujen tilausjärjestelmään, mutta se on todella vaikeaa. Hinnat olisivat alhaisemmat kaikille, jos voisimme lähettää suurempia määriä yhdellä kertaa keskusvarastoon, Asumaa sanoo.

Päämääränä on pienentää kalliin merikuljetuksen kustannuksia keskitetymmän myynnin kautta. Ruotsin markkinat eivät kuitenkaan ole ajankohtaisia vielä. Asumaan mukaan Suomen markkinat ovat tarpeeksi isot Amalias Limonadfabrikille.

Alkoholilaki avasi uudet markkinat

Asumaan perhe on enemmistöosakas yrityksessä, mutta hänellä itsellään ei ole nykyisin mitään virallista virkaa yrityksessä, sillä hän toimii ministerinä Ahvenanmaan maakunnan hallituksessa.

Amalias Limonadfabrikin kaikki juomat tehdään ahvenanmaalaisista ja kotimaisista marjoista ja hedelmistä. Limu koostuu kylmäpuristetusta mehusta, vedestä ja sokerista.

– On kyse orgaanisesti ja paikallisesti tuotetusta juomakäsityöstä. Emme voi kilpailla Coca-Colan kanssa, emmekä myöskään halua sitä. On kyse aivan eri tuotesegmentistä.

Vuonna 2018 muuttunut alkoholilaki mahdollisti myös alkoholipohjaisen limun, niin kutsutun limuviinan, valmistuksen. Nyt yrityksellä on valikoimassaan 33 tuotetta.

– Uusi alkoholilaki avasi uudet markkinat. Aikaisemmin olimme riippuvaisia Alkosta.

Menestyksestä huolimatta Tony Asumaa tietää Amalias Limonadfabrikin olevan pieni pelaaja. Kassavirran hallitseminen on haastavaa – 60 prosenttia yrityksen myynnistä tehdään heinäkuussa.

– Pitää investoida markkinointiin ja myyntiin, jos haluaa myydä kunnolla. Tällä alalla kilpailu on todella kovaa, kauppojen juomahyllyt ovat 50 metriä pitkiä.

Fakta

Neljä menestystekijää

Tee omaa juttuasi ja löydä markkinarako. Amalias Limonadfabrik valmistaa juomia luonnollisista ja korkealaatuisista raaka-aineista. Se on kalliimpaa, mutta laadullisesti parempaa.

Älä lähde hintakilpailuun bulkkitavaran kanssa. Usko tuotteeseesi ja uskalla pyytää hyvää hintaa. Sinulla ei voi olla samanlaista tuotetta kuin miljoonatuotantoa tekevällä. Loppu lähenee nopeasti, jos alat epäillä omaa tuotettasi.

Hae hyötyjä eri toimialoilta. Tony Asumaa osti suklaatehtaan, jotta hän voisi koordinoida ja optimoida sekä henkilökuntaa että logistiikkaa.

Kokeile joukkorahoitusta. Tuotteesi saa näkyvyyttä ja samalla saat pääomaa yritykselle. Yritykseesi investoivat toimivat myös brändilähettiläinä – he kertovat mielellään tuotteestasi.

Yrittäjä teki ensin yli miljoonan investoinnin, ja heti perään 2,3 miljoonaa lisää: ”Karkasi vähän käsistä”

Entinen liikunnanopettaja suunnittelee Lappiin jo lähemmäs kymmenen miljoonan euron hanketta.

Rahoitus on monelle yritykselle elämän ja kuoleman kysymys: Tässä vaihtoehdot

Yritysten ulkopuolinen rahoitus kulkee perinteistä polkua, jossa pankki on yhä suosituin vaihtoehto.

Kiinnostaako pääomasijoittaja? Tällainen on sijoituksen polku

Pääomasijoituksen polku rakentuu karkeasti neljästä osasta. Tavoitteena on aina exit.

Kova kasvu vaatii rahaa – Milloin pääomasijoittaja on hyvä vaihtoehto?

Pääomasijoittaja edellyttää yrittäjältä näyttöjä. Rahan lisäksi sijoittaja tuo yritykseen osaamista.

Firma pystyyn lukiossa – nyt tavoitteena on jo miljoonan liikevaihto

Vuonna 2017 perustetun Verticsin perustajat tietävät, että nopea kasvu vaatii onnistuneita rekrytointeja ja vakaan rahoitusmallin.

Kahden miljoonan tuotekehitys – mistä yritys löytää sellaiset rahat?

Paikanninlaitetta kehittävällä Emergencellä on paineet onnistua tuotekehityksessä. Sijoittajat ovat mukana isolla riskillä.

Rahoituslaskelma paljastaa paljonko tarvitset euroja

Rahoituslaskelmasta on apua yrittäjälle itselleen, mutta sitä tarvitaan erityisesti ulkopuolista rahoitusta haettaessa.

Kuinka startup-yritys saa rahoituksen kuntoon?

Helsinkiläinen Bankify vakuutti kansainvälisen riskisijoittajan. Sitä varten piti olla jo liikevaihtoa ja asiakkaita.

Kissakahvila herätti idean – toteutus vaati luovan ratkaisun

Terhi Kankaan ja Anna Aallon Merkityskirjat yhdistää hyväntekeväisyyden ja bisneksen. Tuloksena on lastenkirjoja.

Lataa lisää