Yrittäjyys

Hiihtopummista kahvialan vaikuttajaksi – erikoiskahvit veivät Arttu Muukkosen menestyksen tielle
Kahvi vei Lehmus Roasteryn toimitusjohtajan Arttu Muukkosen mennessään. Samalla yrittäjyys on opettanut, että ajoitus on kaikki kaikessa.
Lappeenrantalainen Arttu Muukkonen ei ole ehtinyt hiljentää tahtia alkuvuoden aikana, vaikka korona-aika on laittanut monen yrittäjän suunnitelmat uusiksi. Kahvipaahtimoyritys Lehmus Roasteryn perustaja ja nykyinen toimitusjohtaja luotsaa yritystä nyt neljättä vuotta, ja yrittäjille tuttu kuolemanlaaksokin häämöttää takanapäin.
– Edessä on paljon mahdollisuuksia niin kuluttajapuolen myynnin kehittämisen kuin esimerkiksi kahvilasegmentin parissa. Verkkokauppakin on kasvussa. Tuntuu, että kun neljäs vuosi tuli täyteen, yritys on viimein löytänyt paikkansa, Muukkonen kertoo.
Tiukoissa paikoissa selviämiseen on vaadittu oikea-aikaista ajoitusta.
– Viime vuonna liikevaihto ylitti miljoonan, ja oli pakko pysähtyä miettimään, mitä teemme seuraavaksi. Vaikka keväällä iski kriisi, oli pakko ajatella, että ei tämä tähän lopu. Palkkasimme tuotantopäällikön ja juuri samaan aikaan tuotanto kasvoi niin, että hän todella täytti paikkansa heti alusta asti.
Muukkosen mukaan tärkeintä on ollut oppia luottamaan omaan visioonsa.
– Päätösten tekeminen on vaativaa, koska tietoa ei aina ole riittävästi, ja tänä keväänä se on korostunut entisestään.
Kahvi vei mennessään
Yrittäjäksi lähtemiseen ei Muukkosen mukaan tarvittu sen kummempaa rohkeutta. Muukkonen perusti toiminimen jo 2000-luvun alkupuolella ja teki yrityksensä kautta niin toimittajan töitä, valokuvausta kuin tapahtumatuotantoakin.
Alun perin yrittäjyydellä oli tarkoitus rahoittaa vapaalaskuharrastus ”hiihtopummina” muun muassa Alpeilla. Ajatus omasta kahvipaahtimosta alkoi hautua hiljalleen, sillä laskettelupaikkoja etsiessä ja matkustellessa kahvinjuonti tuli tutuksi.
– Ajatus syntyi oikeastaan siitä, että tuli nautittua niin monenlaatuista kahvia. Tien päällä ja niin kahviloissa kuin huoltoasemillakin tuli juotua välillä todella hyvää ja välillä todella pahaa kahvia. Alkoi kiinnostaa, mistä erot johtuvat, Muukkonen muistelee.
kuka: Arttu Muukkonen
ikä: 35
Kotipaikka: Lappeenranta
Tavoite yrittäjänä: Tehdä Lappeenrannasta parempi paikka elää ja saada ihmiset juomaan oikeasti hyvää kahvia.
Motto yrittäjänä: “Laatu ennen kaikkea”
Lehmus Roastery sai alkunsa, kun Muukkonen halusi yhtiökumppaninsa kanssa tehdä joulukahvin, mutta sopivan kokoista erää ei saanut tilattua mistään. Niinpä kahvi oli paahdettava itse.
Idea joulukahvista paisui suuremmaksi, ja Muukkonen yhtiökumppaneineen joutui hankkimaan pian pienen pöytäpaahtimen tilalle ison paahtimen ja kunnon välineet.
– Monesti kahvia myydään kertomalla siitä vain farmin nimi, mutta se ei vielä välttämättä avaudu riittävän hyvin tavalliselle kuluttajalle. Halusimme toimia toisin, ja se näyttää kantavan.
Asiakas täytyy muistaa
Kahvialan vaikuttajaksi Muukkonen kertoo päätyneensä lajiin syventymisen kautta ikään kuin työn ohessa.
– Uskon, että viestintätaustasta on ollut apua, samoin siitä, että jos en itse ole tiennyt jostain asiasta tarpeeksi, olen mielelläni selvittänyt asiaa ja kertonut siitä muillekin. Vaikka kukaan meistä ei aluksi tiennyt syvällisesti kahveista, olemme sittemmin käyneet kahvitiloilla muun muassa Brasiliassa ja syventynyt asiaan melko lailla.
Lehmus Roasteryn liikeideana on tarjota erikoiskahvia mahdollisimman ymmärrettävästi ja helposti lähestyttävästi. Se näyttää toimivan.
– Kahvia on paahdettu satoja vuosia. Me vain satuimme osumaan sopivaan saumaan, ja kahvi vei ikään kuin mukanaan.
Vankan viestinnän ja onnistuneen ajoituksen lisäksi Muukkonen uskoo, että Lehmus Roasteryn suosion salaisuus piilee asiakaslähtöisyydestä.
– Meillä on laadukas tuote, ja puhumme suoraan tavallisille ihmisille tavallisella kielellä. Kahvimaailmassa vilisee erilaisia termejä kuten esimerkiksi viinimaailmassakin. Näitä termejä on ollut hyvä avata, sillä kahvihifistelijöitä on lopulta vähän verrattuna tavallisiin kahvinjuojiin.
Sama asiakaslähtöisyys on kulkenut mukana niin brändäyksessä kuin koko liiketoimintalogiikassakin.
– Vaikka meillä itsellä tietomäärä kasvaakin, meidän täytyy pitää mielessä uudet someseuraajat ja asiakkaat, jotka eivät vielä tiedä sen enempää kahvista kuin mekään alussa. Asioista ei saa tehdä liian monimutkaisia, vaikka se voisikin olla itselle kiinnostavampaa.
Fakta
3 x Arttu Muukkosen tärkeimmät opit
Muista verkostot. Verkostojen merkitys korostuu kriisiaikoina, ja hyvät verkostot kannattaakin rakentaa etukäteen eikä vasta sitten, kun kriisi iskee päälle. Yrittäjäkollegoita kannattaa auttaa kun pystyy, silloin saa yleensä itsekin apua tarvittaessa. Verkostojen rakentamiseen tarvitaan omaa aktiivisuutta ja ulospäin suuntautuneisuutta.
Kanna vastuu johtajana. Jaettu johtajuus voi toimia monessa tilanteessa, mutta loppupeleissä yrityksen johtamista helpottaa, jos yksi kantaa vastuun johtajana. Tehtäviä täytyy toki oppia delegoimaan, mutta johtotehtävissä tarvitaan vankkaa visiota ja katsetta tulevaisuuteen. Voi olla hyvä, jos langat pysyvät loppupeleissä yhden henkilön käsissä.
Pidä huolta terveydestä. Vain levänneet aivot toimivat luovasti. Jos yrittäjä on jatkuvasti stressaantunut, aivotyökään ei etene. Joskus on toki pakko painaa pitkiä päiviä, mutta yrittäjän kannattaa rakentaa yritys aina niin, ettei hän ole itse täysin merkityksellinen osa toimintaa. Lomalle kannattaa jäädä, vaikka vain pariksi viikoksi kerrallaan. Jos tuote on hyvä ja yritysidea toimii, yritys pyörii kyllä loman jälkeenkin.