Yrittäjyys

Arvojen yhteensovittaminen on taitolaji

Juha Lounatvuori

Kirjoittaja on Etelä-Pohjanmaalla toimivan sähköliikkeen Pohjois-Suomen Sähkön toimitusjohtaja.

Arvojen yhteensovittaminen on taitolaji

Yritys kuin yritys joutuu punnitsemaan, sopivatko omat arvot asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden arvoihin, kirjoittaa Pohjois-Suomen Sähkön Juha Lounatvuori.

| |

Arvoilla on iso merkitys yritykselle. Näen ne päivittäisen toiminnan peruspilareiksi, esimerkiksi että huolehdimme niin asiakkaista kuin omasta henkilökunnasta.

Meillä on vanhana yrityksenä tietyt perinteet ja määrätyt tavat toimia. Myös arvomme nojaavat perinteisiin. Lupaamme laatua ja luotettavuutta yli 90 vuoden kokemuksella. ”Minkä lupaamme, sen pidämme” on tärkeä arvo meiltä asiakkaalle. Se ohjaa koko henkilöstöä. Pyrimme siihen, että se koskee myös yhteistyökumppaneitamme, koska yhteistyömme näkyy asiakkaille päin.

Olen huomannut, että arvomaailmoja saa sovitella melkoisesti. Asiakaskunnallamme on perinteiden vuoksi tiettyjä odotuksia meidän laadusta ja osaamisesta. Osa asiakkaista haluaa, että pitkäikäinen yritys tekee asiat aina samalla tavalla. Meiltä saatetaan odottaa myös parasta ja osaavinta mutta toisaalta edullisinta ratkaisua. Tämä vaikea yhtälö tulee väkisin eteen vanhemmilla yrityksillä.

Nuoremmat, uudet asiakkaat taas toivovat jotain muuta, ja heille on tärkeää toisenlaiset arvot. Joka kerta joutuu miettimään, mikä on oikea tapa toimia kenenkin kanssa. Jokainen asiakas pitää ottaa huomioon eri tavalla.

Varmaan kaikki yritykset joutuvat punnitsemaan, sopivat meidän arvot, tuotteet, palvelut ja tavat toimia asiakkaan ja yhteistyökumppaneiden arvoihin, tarpeisiin ja odotuksiin. Pitää muistaa, että arvojen merkitys myös muuttuu hieman kaiken aikaa, kun ihmiset vaihtuvat. Uudet henkilöt tuovat aina jotain uutta: ajatuksia, näkemyksiä, odotuksia, vaatimuksia, tapoja ja myös arvoja.

Kun tehdään yhteistyötä toisten yritysten kanssa, kenenkään toisen arvoja ei voi mennä polkemaan tai väheksymään. Jokaisen on joustettava tietyllä tapaa, jotta ketju toimii ja kaikki voivat seisoa arvojensa takana. Joskus tämän toteutuminen tarkoittaa sen valitsemista, mihin lähdetään mukaan.

Taistelu ruokahävikkiä vastaan: cocktailbaari keksii uusia tuotteita

DeLorean-baaria Jyväskylässä pitävät Sampsa Tukia ja Tomi Hiltunen haluavat ravintolat mukaan minimoimaan hävikkiä.

Kalakauppias laittaa itsensä likoon joka päivä

Max Grönholmin yrityksen taustalla vaikuttavat vahva visio ja arvot.

Vastuullisuus kärsii, kun hinta täytyy painaa alas

Pyrimme siihen, että jos emme voi tehdä työtä vastuullisesti, se jätetään mieluummin muille, kirjoittaa Sparalin Mikael Sparf.

Vahvat arvot ohjaavat kyläkauppaa – Hyllyillä vain suomalaisia tuotteita

Yrittäjä uskoo pienten kauppojen uuteen tulemiseen, vaikka kyläkauppojen määrä on romahtanut.

Yrittäjä iski oikeaan aikaan: Vegaanikebab syntyi puolivahingossa

Siva Parlar uskoo, että kebabilla riittää kysyntää ympäri Eurooppaa.

Kuinka yrittäjäksi kasvetaan? Sirkku Vesasta tuli yllättäen isänsä elämäntyön jatkaja

Yrittäjähenkeä ei tarvinnut etsiä, kun Sirkku Vesa hyppäsi perheyritys Jousivesan johtoon isänsä kuoleman jälkeen.

Työvaateyritys syntyi vastauksena Wahlroosille

Ekologisia arvoja korostava TouchPoint tekee töitä kansainvälistymisen eteen.

Lataa lisää