Yrittäjyys

Ginibuumi jyllää: Uusin tulokas Lontooseen

Ginibuumi jyllää: Uusin tulokas Lontooseen

Kalevala Giniä valmistava Northern Lights Spirits ponnistaa kansainvälisille markkinoille Kiteeltä. Iso-Britannian markkinoille matkaa 12 000 pulloa giniä.

|

Suomalaiset ginin valmistajat nousevat kovaa vauhtia maailman huipulle. Kyrö Distiller Companyn Napue Gin ja Paradise City Beverage Companyn HelSinGin ovat niittäneet useita kansainvälisiä palkintoja.
Uusin tulokas kansainvälisillä markkinoilla on Northern Lights Spiritsin Kalevala Gin.

– Ginistä on muutamassa vuodessa tullut todella suosittua. Iso-Britanniassa on jopa ennustettu, että ginit ohittavat skottiviskit suosiossa vuoteen 2020 mennessä. Saksassa näkyy sama trendi, ja varsinkin vuoden 1980 jälkeen syntyneet ovat ginistä innoissaan, sanoo Northern Lights Spiritsiä luostaava Moritz Wüstenberg.

Toisen suosio ei kuitenkaan välttämättä ole toiselta pois. Wüstenberg uskoo, että Kalevala Gin mahtuu hyvin Napuen kanssa samoille markkinoille. Tällä hetkellä Kalevala Giniä saa Suomen lisäksi Saksasta, Tanskasta, Itävallasta ja Espanjasta. Näistä Saksa on Wüstenbergin mukaan hankalin markkina-alue, sillä siellä on paljon omia paikallisia tekijöitä.

Jos Wüstenbergistä on kiinni, Kalevala Ginin maailmanvalloitus ei jää Eurooppaan.

– Seuraavaksi kartoitamme Kanadan ja Japanin markkinoita. Se, että Napue tekee suomalaista giniä tunnetuksi maailmalla on meille vain hyvä juttu. Jos yksi suomalainen gini maistuu, varmaan maistuu toinenkin.

Pitkäjänteistä tuotekehitystä

Luomuginin vieminen ulkomaille on ollut alusta saakka itsestäänselvyys Wüstenbergille.

– Suomessa markkinat rajoittuvat lähinnä Alkoon, joten olen alusta saakka ajatellut, että laajennumme maailmalle. Iso-Britannia vaikuttaa isolta ja kasvavalta markkinalta. Siellä vallitsee myös avoin paikallinen mentaliteetti, joka suosii yrityksiä. Kun britit kiinnostuvat tuotteesta, he kiinnostuvat siitä tosissaan, Wüstenberg sanoo.

Kiinnostuksen herättäminen vaatii tarpeeksi suurta tuotantomäärää. Ennen kuin tuotanto on voinut alkaa jyllätä oikeankokoisilla määrillä, Wüstenberg on käyttänyt tuhansia tunteja pitkäjänteisen tuotekehityksen parissa.

Maailmalla luodut verkostot ovat auttaneet alkuun. Esimerkiksi Kalevala Ginin etiketin suunnitteli Wüstenbergin Iso-Britanniassa asuva ystävä.

– Ennen kuin varsinaisiin myyntipuheisiin päästään, paikallisten täytyy tykätä tuotteesta – ja paljon. Tuotetta täytyy lähettää perille tarpeeksi, muutama pullo ei siihen riitä.

Yritys vie alkuun Iso-Britannian markkinoille 12 000 pulloa giniä.

Hitaasti hyvä tulee

Kalevala Ginin matka Kiteeltä Lontooseen on ollut pitkä. Yritysidea syntyi alun perin Wüstenbergin opiskellessa biokemian insinööriksi Lontoossa. Yritys Northern Lights Spirits sai alkunsa vuonna 2010, kun Wüstenberg hankki luvat alkoholin tutkimustarkoituksiin.

– Halusin nähdä käytännössä, miten vodkaa ja giniä valmistetaan. Aloitin pelkän vodkan valmistuksella. Myös gini on periaatteessa maustettua vodkaa.

Saksassa varttuneen Wüstenbergin yritys kotiutui Pohjois-Karjalaan, lähelle tämän äidin kotiseutua. Jo pelkkä yrityksen perustamisvaihe lupaprosesseineen kesti ainakin vuoden verran.

– Alkoholin valmistukseen tarvitaan luvat sekä Valviralta että rakennustarkastajalta. Koska meillä on käytössä oma kaivo, myös vesilaitokselta tarvittiin lupa. Lisäksi tulli ja sittemmin verottaja vaativat omat lupaprosessinsa. Lopuksi alkoholintutkimuslaboratorio testasi vielä tuotteen turvallisuuden. Vasta tämän jälkeen tuotetta sai alkaa myydä.

Wüstenbergin mukaan lupaprosessin jälkeen valmiin tuotteen saa periaatteessa nopeastikin eteenpäin, kunhan myyntikanava vain on tiedossa.

– Olen hyväksynyt sen, että ala on staattinen ja työuran luominen voi viedä vuosia. Hyvä tuote syntyy harvoin yön yli. Ja vaikka itse tuote syntyisi nopeasti, sen myynti ei todellakaan ota tuulta alleen hetkessä.

Suomalaisuus on vahvuus

Northern Lights Spiritsin kansainvälistymistä ovat auttaneet alusta saakka Wüsternbergin kontaktit. Iso-Britanniaan on helpompi laajentaa, kun toimintaympäristö on ennalta tuttu.

– Ulkomaille mennessä kannattaa ottaa vähän selville, miten siellä toimitaan. Paikan päältä täytyy tuntea ainakin joku, joka osaa laittaa sanan kiertämään.

Wüstenbergin mukaan kokonaisuus ratkaisee. Myös brändin ja sen nimen on toimittava kaikkialla maailmassa.

– Lisäksi pakkauksen täytyy toimia. Kiteen kirkas voisi olla hauska nimi Suomen markkinoilla, mutta ulkomailla sitä ei ymmärrettäisi. Kannattaa käyttää hyväksi sitä, mistä Suomi tunnetaan maailmalla. Esimerkiksi revontulet ja joulupukki ovat monelle tuttuja, Kalevalakin jossain määrin. Tällaisesta eksotiikasta Northern Lights Spiritskin ammentaa.

Fakta

3 x Viennin rakentaminen

Paikallistuntemus kuntoon. Paikalliset kontaktit ovat tärkeitä varsinkin kansainvälistymisen ensimmäisessä vaiheessa. Esimerkiksi Iso-Britannian ilmapiiri on avoin ja Brexitistä huolimatta paikalliset suosivat uusia ulkomaisia yrityksiä. Ginin kaltaisen tuotteen vieminen kannattaa aloittaa sellaisesta maasta, jossa trendiä ymmärretään.

Riittävä volyymi. Ei riitä, että tuote on hyvänmakuinen ja etiketti toimii. Volyymin on oltava oikea suhteessa markkina-alueeseen. Kansainvälisille markkinoille ei voi lähteä, jos pystyy valmistamaan vain pari pulloa valmista tuotetta.

Kehity ja kilpaile. Myös kansainvälisistä kilpailuista voi saada potkua oman tuotteensa markkinointiin. Lisäksi tuotekehityspuoli täytyy pitää kunnossa myös jatkossa. Uutta on pystyttävä luomaan, vaikka vanha tuote ei olisikaan vielä kaikkien kauppojen hyllyillä.