Yrittäjyys

Hakukoneoptimointi haltuun: Miten myydä enemmän ja saada lisää näkyvyyttä ja toimeksiantoja?

Hakukoneoptimointi haltuun: Miten myydä enemmän ja saada lisää näkyvyyttä ja toimeksiantoja?

Sen sijaan että jahtaisit asiakkaita, voivat asiakkaat löytää sinut hakukoneoptimoinnin avulla – juuri silloin kun se heille sopii. Lue asiantuntijan parhaat vinkit hakukoneoptimointiin.

| |

Kaikki googlaavat – yrittäjänä tehtäväsi on selvittää, millaista tietoa kohderyhmäsi etsii ja miten yrityksesi voisi näkyä hakutuloksissa. Näin sanoo hakukoneoptimoinnin asiantuntija Jennifer Sandström. Hakukoneoptimointi eli SEO on keskeisessä roolissa näkyvyyden lisäämisessä. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että näkyy Googlen hakutuloksissa.

– Usein puhutaan Googlesta, koska se on suurin hakumoottori.

Pk-yrittäjille hakukoneoptimointi tarjoaa useita hyötyjä.

– Se on edullista ja tulokset ovat pitkäkestoisia. Kunhan käyttää hieman aikaa ja energiaa hakukoneoptimointiin, voi työnsä jäljistä nauttia monta vuotta.

Sandströmin mukaan voi tuntua houkuttelevalta käyttää rahaa esimerkiksi Instagram- tai Facebook-mainoksiin, jolloin tulokset näkyvät nopeasti. Hakukoneoptimointi tuo tuloksia vasta myöhemmin.

Lue Sandströmin parhaat vinkit hakukoneoptimoinnin aloittamiseen ja hyödy niistä vielä vuosien päästä.

1. Mitä hakukoneoptimointi on?

Jennifer Sandström
Jennifer Sandström toimii hakukoneoptimoinnin konsulttina ja järjestää aiheeseen liittyviä kursseja pk-yrittäjille ja bloggaajille.

Hakukoneoptimoinnissa on kyse siitä, että Google ymmärtää sivustosi sisältöä ja osaa verrata sitä tehtäviin hakuihin. Mikä on olennaista kävijälle?

– Kotisivun pitää olla käyttäjäystävällinen, jotta se voi nousta Googlen hakutuloksissa. Käyttäjäystävällinen sivusto lataa nopeasti ja näyttää hyvältä mobiililaitteissa. Sivustolla on myös helppo navigoida ja teksti on helposti luettavaa, Sandström sanoo.

Hänen ensimmäinen vinkkinsä on, että jokaisen pitäisi googlata itsensä. Mieluiten incognito-tilassa.

– Näytkö hakutuloksissa, kun haet nimelläsi tai brändilläsi? Se on tärkeintä. Tavoitteena on, että näyt hakutuloksissa, kun joku etsii pelkästään tarjoamaasi tuotetta tai palvelua.

Sen sijaan, että itse yrittäisi tavoittaa asiakkaita markkinoinnin avulla, voivat asiakkaat löytää sinut ja yrityksesi hakukoneoptimoinnin kautta juuri silloin, kun heille sopii.

– Tavoitat kohderyhmäsi, kun he hakevat tietoa tai juuri sinun tarjoamaasi palvelua.

Hakukoneoptimoinnissa rakennetaan luottamusta Googlen suuntaan.

– Saattaa kestää jonkin aikaa ennen kuin Google luottaa uuteen sivustoon. Yksi tapa vahvistaa luottamusta on saada linkityksiä muilta sivustoilta, Sandström sanoo.

Hänen mukaansa se tapahtuu luontevasti, jos julkaisee laadukasta sisältöä. Se voi esimerkiksi olla jotain, mistä kohderyhmäsi hyötyy tai jokin ratkaisu ongelmaan.

– Ei kannata pelätä omien tietojen ja taitojen jakamista – asiakkaasi haluavat silti ostaa sinulta.

Linkeillä on myös iso merkitys hakukoneoptimoinnissa, mutta Sandström muistuttaa, ettei Google salli linkkien ostamista.

2. Miten onnistua hakukoneoptimoinnissa?

Tutki omaa kotisivuasi. Mitä tietoa sieltä löytyy? Löytävätkö potentiaaliset asiakkaat tarvitsemansa?Verkkosivuilla kannattaa jatkuvasti julkaista uutta sisältöä, jotta sivusto ei olisi staattinen, Sandström vinkkaa.

– Sisällön avulla voit näyttää asiantuntemustasi ja vakuuttaa Googlen kautta sinut löytävät asiakkaat. Miksi he haluaisivat tehdä töitä kanssasi tai ostaa tuotteitasi?

Hyvän sisällön lisäksi kannattaa tehdä avainsana-analyysi.

– Siten selvität, mitä asiakkaat ja kohderyhmä oikeasti hakevat, eikä sinun tarvitse luottaa mutuun.

Käytännössä analyysin avulla selvitetään, millä sanoilla tai lauseilla ihmiset googlaavat. Apuna voi käyttää esimerkiksi ilmaista työkalua Answer the publicia.

– Avainsana-analyysissä selvität, mille avainsanalle optimoit kotisivusi. Analyysin jälkeen sivuston voi hakukoneoptimoida avainsanan avulla, Sandström sanoo.

3. Miksi hakukoneoptimointia kannattaa tehdä?

Sen lisäksi, että moni potentiaalinen asiakas saattaa löytää sinut, on hakukoneoptimoinnista hyötyä brändin ja oman asiantuntijuuden rakentamisessa sekä maineenhallinnassa.

– Lisäät uskottavuuttasi, kun julkaiset omaan alaan liittyvää sisältöä. Näin esimerkiksi toimittajat löytävät sinut, Sandström vinkkaa.

Asiantuntijana saattaa myös saada kutsuja puhujaksi eri tapahtumiin, jotka voivat johtaa näkyvyyteen. Tämä puolestaan saattaa johtaa uusiin asiakkuuksiin. Sandström näkee hakukoneoptimoinnissa pelkästään hyötyjä.

– Se on ilmaista, pitkäjänteistä ja antaa paremman kokemuksen asiakkaille.

Sandström kertoo huomanneensa, että moni luulee hakukoneoptimoinnin olevan oikeiden avainsanojen käyttämistä kotisivuilla. Tämä on kuitenkin vanhentunut totuus.

Hakukoneoptimoinnin alkuaikoina riitti ”oikeiden” sanojen listaaminen, mutta Googlesta tulee koko ajan fiksumpi. Tärkeintä hakukoneoptimoinnissa on, että sitä tehdään aina ihminen – eli potentiaalinen asiakas – edellä.

– Se mikä on relevanttia kävijälle, on myös se, mistä Google pitää, Sandström muistuttaa.

Fakta

3 x Jennifer Sandströmin parhaat vinkit hakukoneoptimointiin

Laadukas sisältö. Sivusto, jolla on laadukasta sisältöä, näkyy todennäköisesti korkeammalla Googlen hakutuloksissa. Kannattaa esimerkiksi kirjoittaa yritysblogia tai tehdä digitaalista lehteä. Näin sivustoa voi säännöllisesti päivittää uudella sisällöllä.

Seuraa tuloksia. Asenna Google Analytics ja Search Console. Tuleeko sivustolle jo kävijöitä Googlen kautta? Mitkä haut ovat johtaneet kävijät sivustollesi? Käytä työkaluja tuloksien seuraamiseen, jos alat aktiivisesti tehdä hakukoneoptimointia.

Ajattele pitkäjänteisesti. Hakukoneoptimointia tekemällä sijoitat yrityksen tulevaisuuteen. Sandström vertaa lenkkeilyyn: aluksi tuntuu todella tahmealta, mutta yhtäkkiä oletkin juossut 10 km.

Yrittäjän visio sähkökiukaasta heräsi vuosien kehitystyön jälkeen eloon

Kun Aino-kiuas päätettiin uudistaa, yrittäjien ja verkostojen intohimo kiritti uuden tuotteen markkinoille vuodessa.

Miten hioa somemarkkinointi huippuunsa? 3 vinkkiä somemarkkinointiin

Somemarkkinointi on edullinen keino lisätä yrityksen näkyvyyttä. Menestys syntyy säännöllisyyden avulla. Lue asiantuntijan parhaat vinkit ja ota some haltuun.

Kaaoksen keskelle hyvää: Korona innosti yrittäjät lahjoittamaan yli 5 000 suojavisiiriä

Keskisuomalaiset yrittäjät lahjoittivat 60 000 eurolla suojavisiireitä hoivakodeille ympäri Suomea. Tempaus sai alkunsa, kun yrittäjät huolestuivat vanhusten turvallisuudesta korona-aikana.

Turhautumisen jälkeen uuteen nousuun – Järki Särki tuplasi viime vuonna myynnin ja korona toi uuden kysyntäpiikin

Kun korona sai ihmiset hamstraamaan ruokaa, Järki Särki -säilykettä valmistettiin 1,5 kuukauden ajan lähes yötä päivää. Tie tunnetuksi ei ole käynyt hetkessä, vaan takana on vuosien työ.

Verkkokaupalla asiakkaiden luo – Designyritys vie karttojaan ympäri maailmaa

Koronan aikana verkkokauppa on vilkastunut. Papurino on panostanut verkkokaupassaan nopeuteen, joustavuuteen ja ostokokemukseen.

Yrittäjä muutti oman nimensä, jotta firman nimi jäisi vessaa tarvitsevan mieleen

PasiKuikka Oy:n toimitusjohtaja Tomi Kuikka painottaa, että firman nimi ei johda mihinkään, jos asenne, palvelu ja kalusto eivät ole kunnossa.

Kymmenen vuoden jälkeen hurjaan kasvuun: Taitonetti ymmärsi markkinoinnin arvon

Käytettyjä tietokoneita huoltava ja myyvä oululaisyritys tajusi markkinoida myös naisille ja nuorille.

5 sekunnin sääntö: Vakuuttaako verkkokauppasi markkinointi asiakkaat?

Verkkokaupan markkinointi on keino hankkia uusia asiakkaita ja pitää kauppa käynnissä. Menestys lähtee aina asiakkaan tarkasta tuntemisesta.

Miten maanrakennus alkoi kiinnostaa? Salaojayrityksen some-suosio räjähti

Oululainen Salaojamestarit löi itsensä kunnolla läpi somessa, ja nyt sen päivityksiä seuraa 36 000 henkilöä. Suosio siivittää myös yrityksen kasvua.

Lataa lisää