Yrittäjyys

Hellapoliisi Kati Jaakonen ehti käydä pohjalla ennen kuin yritys alkoi menestyä
Hellapoliisi Kati Jaakonen kertoo, että usein parhaat yrittäjyyteen liittyvät päätökset syntyvät hetken mielijohteesta. Viime kesänä Jaakonen päätti keskittää sisustusliikkeensä toiminnan ainoastaan verkkokauppaan. ”Kivijalkaliikkeen pitäminen oli liian sitovaa. Päätin sen lopettamisesta parissa päivässä ja myin heti varaston tyhjäksi.”

Hellapoliisi Kati Jaakonen ehti käydä pohjalla ennen kuin yritys alkoi menestyä

Ruokablogien pioneerin, Hellapoliisi Kati Jaakosen tie suosituksi yrittäjäksi on vaatinut lukemattomia työtunteja, uskoa omaan tekemiseen sekä sisua ja kykyä ideoida.

|

Kati Jaakonen tunnetaan monipuolisena ja aikaansaavana yrittäjänä.

Hänen ylläpitämässään Hellapoliisi-blogissa vierailee kuukausittain peräti 400 000 uniikkia kävijää. Aktiivisen bloggaamisen lisäksi Jaakonen on ollut mukana tekemässä kymmeniä keittokirjoja, hän vuokraa juhlatilaa sekä järjestää erilaisia kokkaustilaisuuksia.

Toimelias yrittäjä on saanut työstään myös tunnustusta. Viimeisimpänä Jaakoselle jaettiin Pohjois-Helsingin vuoden yrittäjä -palkinto.

Suosio ei kuitenkaan ole tullut helpolla. Se on vaatinut paljon sisua, ideointitaitoja ja lukemattomia työtunteja.

Harrastuksesta yritykseksi

Jaakonen perusti Hellapoliisi-blogin vuonna 2005. Alun perin blogi toimi lähinnä harrastuksena, sillä blogia oli mukava päivitellä hoitovapaalla.

– Perustin yrityksen hetken mielijohteesta. Eräs tuttava sanoi, että Hellapoliisi-nimi on niin hyvä, että se kannattaisi suojata. Olen usein aika impulsiivinen, joten pari päivää myöhemmin minulla oli jo toiminimi pystyssä.

Kuka: Kati Jaakonen
Ikä
: 43
Kotipaikka: Helsinki
Tavoite yrittäjänä: Tuoda elanto perheelle ja auttaa ihmisiä arjen ruokapulmissa ja yrityksiä markkinoinnissa.

Yrittäjätaival ei kuitenkaan alkanut helposti, eikä tilannetta helpottanut se, että Jaakonen oli neljän lapsen yksinhuoltaja. Nuorin lapsista oli vasta parivuotias. Lääkärit laittoivat huonovointisuuden eron piikkiin. Kaiken piti olla hyvin, mutta Jaakosesta ei siltä tuntunut.

– Hoitovapaan päätyttyä ajattelin, että laitan nuorimmat päiväkotiin ja keskityn täysillä asiakashankintaan. Totuus oli, ettei uusia asiakkaita täysin uudelle toimialalle kuitenkaan ollut aivan helppoa saada. Blogimarkkinointi oli alana täysin uusi ja kaikille vieras.

Rahaa ei valunut riittävästi yrityksen kassaan, joten Jaakosen oli pakko hankkia osa-aikatöitä.

– Tein kahden vuoden ajan töitä 18–20 tuntia vuorokaudessa, seitsemänä päivänä viikossa. Se aika oli järjetöntä ja näin jälkikäteen mietin, miten pystyin siihen, Jaakonen pohtii nyt.

Sitkeys palkittiin

Moni olisi lyönyt hanskat tiskiin, mutta Jaakonen päätti jatkaa.

– Minulla oli kuitenkin koko ajan vahva visio siitä, miten yritys voisi tuottaa rahaa. En missään vaiheessa ajatellut, että en voisi onnistua.

Sitkeydestä on ollut lopulta paljon hyötyä.

– Olen aina ollut oman tien kulkija ja ajattelin alussa, että olisi noloa lopettaa oma firma heti. Päätin, että onnistun tässä.

Hellapoliisi

Kun Jaakonen oli pyörittänyt yritystä kahden vuoden ajan, päivätyö keittiössä oli pakko jättää taakse.

– En yksinkertaisesti kyennyt enää painamaan kahta työtä. Ajattelin, että henki lähtee, jos jatkan samaa rataa. Soitin kirjanpitäjälle ja kysyin, pystynkö nostamaan palkkaa itselleni. Onneksi pystyin.

Palkka ei ollut häävi, mutta sillä pärjäsi ja Jaakonen saattoi keskittyä enemmän yritykseensä. Jaakosen elämää päätös ei kuitenkaan helpottanut.

– Jälkikäteen ajatellen luulen, että silloiset ongelmat johtuivat hometalosta. Aloin saada paniikki- ja ahdistuskohtauksia, ja lasten terveys oli koetuksella. Silti joka aamu oli noustava tekemään töitä. Vaikka yritys alkoi pyöriä ihan mukavastikin, en koskaan ajatellut, että olisin jotenkin menestynyt tai onnistunut.

Vaikka kodin sisäilmaongelmat ja niistä johtuneet haasteet ovat jo takanapäin, Jaakonen on yhä samaa mieltä.

– Tämä on minulle vain työtä, ja olen täysin riippuvainen asiakkaistani. Yrittäjänä tehtäväni on koko ajan täyttää asiakkaiden toiveet. Oma leipä pitää hankkia itse ihan joka päivä. Luottamus pitää ansaita, sitä ei voi ostaa.

Tuoterepertuaari pienemmäksi

Jaakonen kertoo, että projektien määrän kasvaessa ylimääräisistä töistä on ollut vaikea kieltäytyä. Hän luonnehtii itseään intohimoiseksi ideanikkariksi, jolle on kutkuttavaa tehdä asiakastöitä ja kokeilla omia rajojaan.

Tuotevalikoiman rajaaminen on kuitenkin tehnyt yrittäjyydestä helpompaa.

– Olen vetänyt tietyt rajat, mitä teen ja mitä en tee. En esimerkiksi tee catering-hommia, vaikka toki pystyisin siihenkin. Aika ei vain yksinkertaisesti riitä kaikkeen.

Silti Hellapoliisin tuotevalikoimaan kuuluu paljon sellaista, mitä Jaakonen ei alun perin ollut ajatellut mukaan.

– Ajattelin aikanaan, että teen itselleni yhden keittokirjan ikään kuin muistoksi yrittäjävuosista. Kirja ehti olla myynnissä kaksi viikkoa, kun kustantaja pyysi jo sille jatkoa. Olin ihan valtavan ahdistunut siitä, sillä kirjan kirjoittaminen oli minulle niin vierasta.

Valikoiman rajaaminen on Jaakoselle haasteellista myös siksi, että hyviä ideoita on vaikea jättää toteuttamatta.

– Keksin esimerkiksi, että olisi hauskaa tehdä ruokapeli. Soitin Tacticille ja he innostuivat ajatuksesta – joten kehitimme yhdessä kaksi ruoka-aiheista Hellapoliisi-peliä: korttipelin ja lautapelin.

Pokkaa tarvitaan

Jaakonen uskoo, että yksi syy menestykseen piilee siinä, ettei yhteistyökumppaneiden etsiminen ole koskaan tuntunut vaikealta.

– Luulen, että monen suomalaisen menestymisen tiellä on se, että asioita kyllä vatvotaan, mutta niitä ei uskalleta toteuttaa. Minulla on pokkaa, enkä pelkää, jos joku ehdottaa soittaa vaikka presidentille yhteistyön nimissä. Jos saan idean, yritän löytää jonkun, jonka kanssa toteuttaa se.

Yritys: Hellapoliisi Oy
Toimiala
: Ruokakuvaus ja muu mainosala
Perustettu: 2005 (osakeyhtiö 2010)
OMISTAJA: Kati Jaakonen
Liikevaihto: 266 000 euroa (2018)
Liiketulos: 15 000 euroa (2018)
Henkilöstön määrä: 2

Jaakonen myöntää, että 12-vuotinen yrittäjätaipale on tullut pisteeseen, jossa lähes kaikki on saavutettu.

– En ehkä enää siksi säntäile ihan joka suuntaan. Nyt ja tulevaisuudessa yritän lähinnä ylläpitää jo olemassa olevaa bisnestä. Välillä on pakko hiljentää, jotta en polta itseäni ihan loppuun jatkuvalla ideoinnilla.

Isoista seuraajamääristä huolimatta Jaakonen pitää jalat maassa.

– Hetkittäin saatan toki miettiä, että on tämä vähän hullua. Mutta en kuitenkaan mieti seuraajamääriä sen enempää. Instagramissakin jutellessa ajattelen, että kerron elämästäni kavereille.

Jaakosen kertoo, että jos jotakin pitäisi menestyksen merkiksi laittaa, perhe pystyy nykyisin lomailemaan. Yksinhuoltajana sellaiseen ei ollut varaa.

– Moni saattaa kadehtia sitä, miten paljon matkustelemme. Mutta en oikeastaan pidä vapaata muuten kuin matkustaessa. Viikossa on korkeintaan yksi vapaapäivä, usein ei sitäkään.

Fakta

3 x Kati Jaakosen tärkeimmät opit

Ole motivoitunut. Jaakosen mukaan menestystä tavoittelevan yrittäjän on pakko olla motivoitunut. Ennen kaikkea yrittäjältä vaaditaan vahvaa visiota.

Sitkeys. Yrittäjän täytyy olla usein loputtoman sitkeä. Töitä täytyy jaksaa painaa vaikka viikon jokaisena päivänä, niin pitkään, että yritys on lopulta kannattava.

Luovu ylimääräisestä. Yrittäjän täytyy olla valmis luopumaan kaikesta siitä, mihin ulkopuolisella töissä ollessaan on tottunut. Kaikki raha täytyy oppia ansaitsemaan itse.

Korona muutti yhdessä yössä kaiken: ”Ensin tuli kiukku, nyt on uusi draivi”

Sari Väisänen on yksi niistä yksinyrittäjistä, joiden liiketoiminta on viime viikkoina mullistunut. Käsityöalan yrittäjän kalenteri tyhjeni, kun alan messut peruttiin yksi toisensa jälkeen.

Yrittäjäperheen vesa ei aikaillut toiminimen perustamista: nostetta on tullut niin Linnan juhlista kuin brittihovista

Yhden naisen yritys sai alkunsa viikossa. Reilussa vuodessa tuotevalikoima on kasvanut yli 20 tuotteeseen. Mihin kaikkeen yrittäjän oma aika riittää?

GDPR tuli ja meni, muuttuiko mikään? Yrityksillä yhä parannettavaa tietoturva-asioissa

GDPR sai yritykset kiinnostumaan henkilötietojen säilyttämisestä ja tietoturva-asioista – hetkellisesti, kirjoittaa Fennian riskipäällikkö Tommi Hirsimäki.

Pia Erlundin toinen yritys kasvoi menestystarinaksi: ”Jumankauta, nyt minä olen se musta hevonen”

Entinen parturi-kampaaja tiesi aina, että jotain suurempaa on tulossa. Hänelle on tärkeää todistaa, että muotifirmakin voi olla hyvää bisnestä. Nyt yritys hipoo 2 miljoonan euron tulosta.

Tofuyritys oli aikaansa edellä – Toiminta kääntyi kunnolla kannattavaksi vasta 20 vuoden jälkeen

Yrityksen perustaminen liian aikaisessa vaiheessa saattaa tulla kalliiksi. Varhainen panostus voi kuitenkin luoda myös hyvän perustan toiminnalle: Jalotofun valttikortti on nyt suuri etumatka kilpailijoihin.

Yrittäjä on kokenut menestyksen ja tappion – Nyt hän vetää jättiketjun hotellia

Uuden oppiminen kiehtoo Ville Virkkiä, mutta omassa yrityksessä oppimisen rajat tulivat vastaan. Siksi hän haki töihin tien toiselle puolelle maailman suurimman hotelliketjun palvelukseen.

Pullonkaulana pullot – Juomafirman piti tilata ja maksaa 250 000 lasipulloa, jotka tuotiin pihaan kolmessa merikontissa

Kuuden kaveruksen perustama Good Guys pyörii intohimosta teehen. Oleellista yritystoiminnassa on puhua kaikesta avoimesti.

Kun yhteinen matka päättyy – Yrittäjä ratkaisi lemmikinomistajien pulman

Tuhkaamoyrittäjä halusi tehdä palveluksen pääkaupunkiseudun lemmikinomistajille ja luoda samalla itselleen työpaikan.

Alussa oli lama ja vanha ompelukone – Nyt Artistiasu on Suomen johtava yksityinen puvusto

Minna Gröhnille yritys on väline oman ammattitaidon hyödyntämiseen. Asiakkaan tarpeen täyttäminen ja korkea laatu ovat pitäneet Artistiasun pinnalla erikoisella alalla vuosikymmenestä toiseen.

Lataa lisää