Yrittäjyys

Hellapoliisi Kati Jaakonen ehti käydä pohjalla ennen kuin yritys alkoi menestyä
Hellapoliisi Kati Jaakonen kertoo, että usein parhaat yrittäjyyteen liittyvät päätökset syntyvät hetken mielijohteesta. Viime kesänä Jaakonen päätti keskittää sisustusliikkeensä toiminnan ainoastaan verkkokauppaan. ”Kivijalkaliikkeen pitäminen oli liian sitovaa. Päätin sen lopettamisesta parissa päivässä ja myin heti varaston tyhjäksi.”

Hellapoliisi Kati Jaakonen ehti käydä pohjalla ennen kuin yritys alkoi menestyä

Ruokablogien pioneerin, Hellapoliisi Kati Jaakosen tie suosituksi yrittäjäksi on vaatinut lukemattomia työtunteja, uskoa omaan tekemiseen sekä sisua ja kykyä ideoida.

|

Kati Jaakonen tunnetaan monipuolisena ja aikaansaavana yrittäjänä.

Hänen ylläpitämässään Hellapoliisi-blogissa vierailee kuukausittain peräti 400 000 uniikkia kävijää. Aktiivisen bloggaamisen lisäksi Jaakonen on ollut mukana tekemässä kymmeniä keittokirjoja, hän vuokraa juhlatilaa sekä järjestää erilaisia kokkaustilaisuuksia.

Toimelias yrittäjä on saanut työstään myös tunnustusta. Viimeisimpänä Jaakoselle jaettiin Pohjois-Helsingin vuoden yrittäjä -palkinto.

Suosio ei kuitenkaan ole tullut helpolla. Se on vaatinut paljon sisua, ideointitaitoja ja lukemattomia työtunteja.

Harrastuksesta yritykseksi

Jaakonen perusti Hellapoliisi-blogin vuonna 2005. Alun perin blogi toimi lähinnä harrastuksena, sillä blogia oli mukava päivitellä hoitovapaalla.

– Perustin yrityksen hetken mielijohteesta. Eräs tuttava sanoi, että Hellapoliisi-nimi on niin hyvä, että se kannattaisi suojata. Olen usein aika impulsiivinen, joten pari päivää myöhemmin minulla oli jo toiminimi pystyssä.

Kuka: Kati Jaakonen
Ikä
: 43
Kotipaikka: Helsinki
Tavoite yrittäjänä: Tuoda elanto perheelle ja auttaa ihmisiä arjen ruokapulmissa ja yrityksiä markkinoinnissa.

Yrittäjätaival ei kuitenkaan alkanut helposti, eikä tilannetta helpottanut se, että Jaakonen oli neljän lapsen yksinhuoltaja. Nuorin lapsista oli vasta parivuotias. Lääkärit laittoivat huonovointisuuden eron piikkiin. Kaiken piti olla hyvin, mutta Jaakosesta ei siltä tuntunut.

– Hoitovapaan päätyttyä ajattelin, että laitan nuorimmat päiväkotiin ja keskityn täysillä asiakashankintaan. Totuus oli, ettei uusia asiakkaita täysin uudelle toimialalle kuitenkaan ollut aivan helppoa saada. Blogimarkkinointi oli alana täysin uusi ja kaikille vieras.

Rahaa ei valunut riittävästi yrityksen kassaan, joten Jaakosen oli pakko hankkia osa-aikatöitä.

– Tein kahden vuoden ajan töitä 18–20 tuntia vuorokaudessa, seitsemänä päivänä viikossa. Se aika oli järjetöntä ja näin jälkikäteen mietin, miten pystyin siihen, Jaakonen pohtii nyt.

Sitkeys palkittiin

Moni olisi lyönyt hanskat tiskiin, mutta Jaakonen päätti jatkaa.

– Minulla oli kuitenkin koko ajan vahva visio siitä, miten yritys voisi tuottaa rahaa. En missään vaiheessa ajatellut, että en voisi onnistua.

Sitkeydestä on ollut lopulta paljon hyötyä.

– Olen aina ollut oman tien kulkija ja ajattelin alussa, että olisi noloa lopettaa oma firma heti. Päätin, että onnistun tässä.

Hellapoliisi

Kun Jaakonen oli pyörittänyt yritystä kahden vuoden ajan, päivätyö keittiössä oli pakko jättää taakse.

– En yksinkertaisesti kyennyt enää painamaan kahta työtä. Ajattelin, että henki lähtee, jos jatkan samaa rataa. Soitin kirjanpitäjälle ja kysyin, pystynkö nostamaan palkkaa itselleni. Onneksi pystyin.

Palkka ei ollut häävi, mutta sillä pärjäsi ja Jaakonen saattoi keskittyä enemmän yritykseensä. Jaakosen elämää päätös ei kuitenkaan helpottanut.

– Jälkikäteen ajatellen luulen, että silloiset ongelmat johtuivat hometalosta. Aloin saada paniikki- ja ahdistuskohtauksia, ja lasten terveys oli koetuksella. Silti joka aamu oli noustava tekemään töitä. Vaikka yritys alkoi pyöriä ihan mukavastikin, en koskaan ajatellut, että olisin jotenkin menestynyt tai onnistunut.

Vaikka kodin sisäilmaongelmat ja niistä johtuneet haasteet ovat jo takanapäin, Jaakonen on yhä samaa mieltä.

– Tämä on minulle vain työtä, ja olen täysin riippuvainen asiakkaistani. Yrittäjänä tehtäväni on koko ajan täyttää asiakkaiden toiveet. Oma leipä pitää hankkia itse ihan joka päivä. Luottamus pitää ansaita, sitä ei voi ostaa.

Tuoterepertuaari pienemmäksi

Jaakonen kertoo, että projektien määrän kasvaessa ylimääräisistä töistä on ollut vaikea kieltäytyä. Hän luonnehtii itseään intohimoiseksi ideanikkariksi, jolle on kutkuttavaa tehdä asiakastöitä ja kokeilla omia rajojaan.

Tuotevalikoiman rajaaminen on kuitenkin tehnyt yrittäjyydestä helpompaa.

– Olen vetänyt tietyt rajat, mitä teen ja mitä en tee. En esimerkiksi tee catering-hommia, vaikka toki pystyisin siihenkin. Aika ei vain yksinkertaisesti riitä kaikkeen.

Silti Hellapoliisin tuotevalikoimaan kuuluu paljon sellaista, mitä Jaakonen ei alun perin ollut ajatellut mukaan.

– Ajattelin aikanaan, että teen itselleni yhden keittokirjan ikään kuin muistoksi yrittäjävuosista. Kirja ehti olla myynnissä kaksi viikkoa, kun kustantaja pyysi jo sille jatkoa. Olin ihan valtavan ahdistunut siitä, sillä kirjan kirjoittaminen oli minulle niin vierasta.

Valikoiman rajaaminen on Jaakoselle haasteellista myös siksi, että hyviä ideoita on vaikea jättää toteuttamatta.

– Keksin esimerkiksi, että olisi hauskaa tehdä ruokapeli. Soitin Tacticille ja he innostuivat ajatuksesta – joten kehitimme yhdessä kaksi ruoka-aiheista Hellapoliisi-peliä: korttipelin ja lautapelin.

Pokkaa tarvitaan

Jaakonen uskoo, että yksi syy menestykseen piilee siinä, ettei yhteistyökumppaneiden etsiminen ole koskaan tuntunut vaikealta.

– Luulen, että monen suomalaisen menestymisen tiellä on se, että asioita kyllä vatvotaan, mutta niitä ei uskalleta toteuttaa. Minulla on pokkaa, enkä pelkää, jos joku ehdottaa soittaa vaikka presidentille yhteistyön nimissä. Jos saan idean, yritän löytää jonkun, jonka kanssa toteuttaa se.

Yritys: Hellapoliisi Oy
Toimiala
: Ruokakuvaus ja muu mainosala
Perustettu: 2005 (osakeyhtiö 2010)
OMISTAJA: Kati Jaakonen
Liikevaihto: 266 000 euroa (2018)
Liiketulos: 15 000 euroa (2018)
Henkilöstön määrä: 2

Jaakonen myöntää, että 12-vuotinen yrittäjätaipale on tullut pisteeseen, jossa lähes kaikki on saavutettu.

– En ehkä enää siksi säntäile ihan joka suuntaan. Nyt ja tulevaisuudessa yritän lähinnä ylläpitää jo olemassa olevaa bisnestä. Välillä on pakko hiljentää, jotta en polta itseäni ihan loppuun jatkuvalla ideoinnilla.

Isoista seuraajamääristä huolimatta Jaakonen pitää jalat maassa.

– Hetkittäin saatan toki miettiä, että on tämä vähän hullua. Mutta en kuitenkaan mieti seuraajamääriä sen enempää. Instagramissakin jutellessa ajattelen, että kerron elämästäni kavereille.

Jaakosen kertoo, että jos jotakin pitäisi menestyksen merkiksi laittaa, perhe pystyy nykyisin lomailemaan. Yksinhuoltajana sellaiseen ei ollut varaa.

– Moni saattaa kadehtia sitä, miten paljon matkustelemme. Mutta en oikeastaan pidä vapaata muuten kuin matkustaessa. Viikossa on korkeintaan yksi vapaapäivä, usein ei sitäkään.

Fakta

3 x Kati Jaakosen tärkeimmät opit

Ole motivoitunut. Jaakosen mukaan menestystä tavoittelevan yrittäjän on pakko olla motivoitunut. Ennen kaikkea yrittäjältä vaaditaan vahvaa visiota.

Sitkeys. Yrittäjän täytyy olla usein loputtoman sitkeä. Töitä täytyy jaksaa painaa vaikka viikon jokaisena päivänä, niin pitkään, että yritys on lopulta kannattava.

Luovu ylimääräisestä. Yrittäjän täytyy olla valmis luopumaan kaikesta siitä, mihin ulkopuolisella töissä ollessaan on tottunut. Kaikki raha täytyy oppia ansaitsemaan itse.

Kriisiaikana sosiaalista vastuuta tarvitaan entistä enemmän

Yrittäjän tehtävänä on tarkistaa, että vastuullisuus on tekoja eikä pelkkää sanahelinää, kirjoittaa M Roomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Konkurssista kukoistukseen – Uusi omistajaviisikko käänsi huonekalutehtaan suunnan

Nastolassa sijaitseva Selka sai yrityskaupan jälkeen uuden suunnan. Miten yrittäjät ovat johtaneet yrityksen kovaan kasvuun?

Elämysmatkailuyritys laittoi kohderyhmän ja tuotteet uusiksi, kun ulkomaalaiset turistit kaikkosivat

Korona seisautti ulkomaalaisten turistien matkailun, ja kohderyhmäajattelu oli käännettävä päälaelleen. Adventure by Designin Elina Hutton kertoo, miten yrityksen toimintaa on ajateltu uusiksi.

Työllistävä yrittäjä, hoida lomautus oikein – 5 vinkkiä

Lomauttaminen on väliaikainen toimenpide, jolla vastataan vähentyneen työn määrään. Tärkeää on hoitaa lomauttaminen oikein. Ota talteen asiantuntijan vinkit.

Kaikki alkoi pajuviljelmästä – Nyt Koiramäen Pajutalli kerää 80 000 kävijää vuodessa

Kun autotallin seinät alkoivat tulla vastaan, yritys siirtyi vanhalle maatilalle, jonka kunnostus vei vuoden päivät.

Kysyntä räjähti vuorokaudessa: näin yritykset vastasivat kovaan kysyntään

Korona tyrehdytti tuhansien yrityksien liiketoiminnan. Se loi myös kovaa kysyntää käsidesille ja kasvomaskeille. Kaksi yrittäjää kertoo, miten muutostilanteeseen reagoitiin nopeasti.

Perheyritys vei mukanaan: vahva johtajuus käänsi yrityksen tappiot voitoiksi

Kun Nina Zischka lähti Temalin toimitusjohtajaksi, moni asia uudistui. Millä keinoilla sukupolvenvaihdoksen ja uuden toimitusjohtajan aiheuttamasta muutostilasta mentiin läpi?

Yrittäjän visio sähkökiukaasta heräsi vuosien kehitystyön jälkeen eloon

Kun Aino-kiuas päätettiin uudistaa, yrittäjien ja verkostojen intohimo kiritti uuden tuotteen markkinoille vuodessa.

Skipperi kasvaa pelottomasti uusille vesille – ”Olemme uskaltaneet tavoitella riittävän isoja asioita”

Suomessa ja Ruotsissa suosion saavuttanut kaupunkivenepalvelu laajenee syksyllä Uuteen-Seelantiin.

Lataa lisää