Yrittäjyys

Juustoportti teki miljoonien investoinnin – Uusi brändi vauhdittaa Euroopan valloitusta
Viennin käynnistäminen on vaatinut tarkkaa tutkimustyötä, tuotantokapasiteetin laajentamista ja toimivan brändin kehittämistä.
Pitkäikäinen ruoka-alan perheyritys Juustoportti on kasvanut tasaisesti liki 30 vuoden ajan. Viimeisin liiketoiminnan laajennus tapahtui vuonna 2017, kun erityisesti maitotuotteistaan tunnettu yritys toi markkinoille kaurapohjaisen juoman.
Syksyllä 2019 yritys jatkoi uutta aluevaltaustaan ja lanseerasi kauratuotteisiin keskittyvän vientibrändi Friendly Viking’sin.
Ulkopuolisen silmin kauratuotteiden ottaminen maitotuotteiden rinnalle saattaa vaikuttaa isolta askeleelta, mutta Juustoportin brändistä ja markkinoinnista vastaava johtaja Niklas Keski-Kasari sanoo, että kasvistuotteet sinänsä eivät ole yritykselle uusi asia.
Juustoportti osti jo vuonna 2010 enemmistöosuuden kasvisruokia valmistavasta kuopiolaisesta Kasvis Galleriasta.
Keski-Kasari kertoo kauratuotteisiin laajentamisen tulleen ajankohtaiseksi siinä vaiheessa, kun markkinoilla alkoi olla signaaleja kauran ravintokäytön lisääntymisestä. Signaaleilla hän tarkoittaa esimerkiksi sosiaalisessa mediassa lisääntynyttä keskustelua kauraa sisältävästä ruokavaliosta.
Tällaisessa tilanteessa ruoka-alan yrityksen on oleellista toimia nopeasti.
– Siinä kohtaa, kun tutkimukset kertovat, että jokin asia nousee isoksi, yritys on periaatteessa jo myöhässä, Keski-Kasari sanoo.
Tarpeen tunnistaminen toimi pohjana liikeidealle.
Osaamista omasta talosta
Kaurapohjaisen tuotteen kehitys vaati hiukan normaalia isomman panostuksen ja ajan, koska yrityksen pääraaka-aine vuosikymmenien ajan on ollut maito.
Yrityksen sisältä löytyi kuitenkin paljon sellaista elintarvikeosaamista, jota voitiin hyödyntää kauratuotteiden kehittämisessä. Kaurajuoman siirtyminen ideasta kaupan hyllyille vei lopulta noin vuoden.
Laajentaminen uudelle liiketoiminta-alueelle ei Keski-Kasarin mielestä sinällään ollut vaikea toteuttaa.
– Me olemme aina olleet ruokakonserni. Kun totesimme, että ihmiset haluavat kauramaitoa, me lähdimme vastaamaan kysyntään.
Keski-Kasarin mukaan kaurajuoman myynti Suomessa on lähtenyt liikkeelle odotetusti ja kasvu on ollut hyvää. Hän arvioi, että kotimaisuus on Juustoportin valtti erottua kilpailijoista.
– Tuotteemme on gluteeniton, tehty kotimaisesta raaka-aineesta ja valmistettu Suomessa.
Kymmenen miljoonan tehdasinvestointi
Juustoportti rakensi vientiä varten Jalasjärvelle yrityksen pääkonttorin naapuriin ”vege- ja vientitehtaan”. Investoinnin arvo oli noin kymmenen miljonaa euroa.
Tehdas palvelee alkuvaiheessa kauratuotteiden valmistusta, mutta tulevaisuuden suunnitelmissa on myös maitotuotteiden valmistaminen ja vienti lisääntyneen tehdaskapasiteetin myötä. Tehdas tukee sekä maito- että kauratuotteiden tai vaikkapa mehukeittojen valmistamista.
Suomen markkinoille lanseeratun kaurajuoman lisäksi Juustoportti on lähtemässä kansainvälisille markkinoille uudella Friendly Viking’s -tuoteperheellä. Brändi lanseerattiin lokakuussa Saksassa.
Juustoportti teki ennen lanseerausta markkinatutkimusta useilla eri alueilla Euroopassa ja vakuuttui siitä, että ystävällismielinen viikinki on brändinä toimiva. Alkuvaiheessa vienti on tarkoitus saada vetämään Baltiassa, Saksassa, Benelux-maissa ja Britanniassa.
Brändiä työstettiin noin vuoden ajan kymmenien ihmisten voimin.
Konkreettisesti viennin laajamittainen käynnistäminen tarkoitti esimerkiksi vientipäällikön palkkaamista, sisäisiä organisaatiomuutoksia ja erilaisia vientituotteisiin liittyviä dokumentaatioita. Myös pakkaukset piti suunnitella ja löytää hyvät kumppanit vientimaista.
– Usein ajatellaan, että investointi tarkoittaa tehtaan rakentamista tai koneen hankkimista. Mutta samalla tavalla brändi on investointi tulevaisuuteen.
Keski-Kasarin mukaan Friendly Viking’s -tuotteet on suunnattu ennen kaikkea vastuullisille kuluttajille, mutta kohdemaasta riippuen jokainen markkina on tutkittava tapauskohtaisesti.
– Valitettavasti homma ei toimi niin, että yksi sapluuna voidaan kopioida kaikkiin maihin.
Markkinalle meneminen riippuu esimerkiksi maan vähittäiskauppaverkostojen toimivuudesta sekä vaikkapa siitä, kuinka paljon maan ruokakulttuuriin kuuluu ravintoloissa syöminen.
Kannattavan kasvun etsimistä
Juustoportin tähtäin on ennemmin 25 vuoden päässä kuin seuraavassa vuosikvartaalissa.
Tarkkoja lukuja kaura- ja maitopohjaisten tuotteiden myynneistä yritys ei julkista. Vientiä on tulevaisuudessa kuitenkin tarkoitus laajentaa Euroopasta Aasiaan, Pohjois-Amerikkaan ja jopa Afrikkaan, jos kysyntää riittää.
Juustoportissa uskotaan siihen, että ihmisten ruokavaliot muuttuvat ja niin sanottu fleksaaminen eli kasvis- ja liharuokavalioiden sekoittaminen lisääntyy entisestään.
– Jatkamme kannattavan kasvun etsimistä ja tykkäämme olla kasvuyritys, joka löytää uusia juttuja.
Fakta
3 x Liiketoiminnan laajentaminen
Tutki markkinat huolella. Kun hiljaisia signaaleja jonkin uuden trendin kannattavuudesta alkaa tulla, kannattaa toimia nopeasti. Esimerkiksi Juustoportti teki huolellisen markkinatutkimuksen kauran lisääntymisestä ihmisten ruokavalioissa ja päätti sen perusteella tehdä investointipäätöksen uudesta tuotantolinjasta.
Pidä kaupalliset reunaehdot mielessä. Pelkkä raaka-aine itsessään ei tietenkään vielä takaa myyntiä. Tuotetta kehitettäessä on kaiken aikaa mietittävä, miten tuotetta saadaan myytyä. Se tarkoittaa itse tuotteen kehittämisen lisäksi esimerkiksi pakkauksien ja markkinoinnin suunnittelua.
Varmista tuotannon toimivuus. Juustoportti uskoo kauratuotteisiin ja rakensi niitä varten kokonaan uuden tehtaan. Yrityksellä on siis valmius vastata kysynnän kasvuun. Kauratuotteita aiotaan viedä myös ulkomaille.