Yrittäjyys

Black Friday lähestyy – kuinka myyntiryntäyksistä saa kaiken irti?
Oikein hyödynnettynä kaupan erikoispäivät tuovat jopa uusia kanta-asiakkaita. Kuva: Shutterstock

Black Friday lähestyy – kuinka myyntiryntäyksistä saa kaiken irti?

Erilaiset sesonkipäivät houkuttelevat tekemään huipputarjouksia. Yritysten on tunnistettava, milloin niihin kannattaa lähteä mukaan.

|

Yrittäjän vuosi voi olla yhtä sesonkimyyntipäivää. On joulun ja juhannuksen jälkeiset alennusmyynnit, äitien- ja isänpäivät, ystävänpäivät, veronpalautuspäivät, black fridayt ja cyber mondayt.

Yli 10 000 suomalaisen verkkokaupan maksuja välittävän Paytrailin tilastojen perusteella esimerkiksi Black Friday eli musta perjantai löi Suomessa toden teolla läpi viime vuonna. Myynti kasvoi peräti 428 prosenttia edellisen viikon perjantaihin verrattuna, kun aiempina vuosina kasvu on ollut kaksinumeroista. Tarkkoja myyntilukuja Paytrail ei kerro.

Yhdysvalloista lähtöisin olevaa alennuspäivää Black Fridayta vietetään marraskuun neljäntenä perjantaina kiitospäivän jälkeen. Tänä vuonna päivä on 23. marraskuuta, mutta tarjous- ja alekampanjat levittäytyvät jopa koko viikolle.

Nosta odotuksia mainostamalla

Paytrailin myyntipäällikkö Riku Hokkanen kehottaa Black Fridayhin mukaan lähtemistä suunnittelevaa yrittäjää katsomaan ensin yrityksensä viime vuoden lukuja ja panostuksia ja miettimään sitten, millaista kasvu voisi olla tänä vuonna.

Sesonkimyynnin odotuksia voi kasvattaa esimerkiksi mainostamalla etukäteen tuotteita, jotka tulevat alennusmyyntiin. Niiden tarkan myyntiajan ja hinnan voi paljastaa myöhemmin.

Yrityksen kannattaa myös hyödyntää olemassa olevaa asiakasdataa.

– Facebookissa kohdennettu sesonkitarjous sivulla vierailleille, jo ostaneille ja kohderyhmään sopiville asiakkaille on erittäin tehokas keino lisätä myyntiä ympäri vuoden, mutta myös sesonkipäivänä, Hokkanen sanoo.

Jokaisen verkkokaupan pitäisi huolehtia hakukonenäkyvyydestään. Sesonkipäiville kannattaa luoda verkkokaupassa omia kampanjoita tai kampanjasivuja, jotka mahdollisuuksien mukaan tukevat hakukonenäkyvyyttä.

Hokkanen kehottaa hyödyntämään myös sivustoja, jotka keräävät yhteen eri yritysten Black Friday -tarjouksia. Ne voivat auttaa tuomaan liikennettä ja lisää myyntiä.

Tärkeintä on, että sesonki näkyy yrityksen markkinoinnissa ja viestinnässä.

– Verkkokauppojen määrä lisääntyy koko ajan, ja se, joka näkyy ensin, onnistuu myymään.

Varmista tekniikan toimivuus

Teknisellä puolella Hokkanen kehottaa testaamaan verkkokaupan etukäteen kävijäpiikin varalta, jotta tekniikka ei petä H-hetkellä. Tähän saa parhaiten apua yksinkertaisesti pyytämällä verkkokauppakumppania tekemään tarvittavat testit.

Samoin on järkevää varmistaa, että oma verkkokauppa on mobiilioptimoitu.

– Ihmiset selailevat tarjouksia puhelimella esimerkiksi bussissa. Jos kauppa ei ole mobiilioptimoitu, takkiin voi tulla huolella.

Kolmantena asiana Hokkanen nostaa esiin logistisen varautumisen ruuhkiin. Jos myynti on huomattavasti suurempaa kuin tavallisena päivänä, myös tuotteiden toimitusten pitää hoitua. Asiakkaille luvatusta toimitusajasta on pidettävä kiinni.

Tähän liittyy myös sen varmistaminen, että varastoa on riittävästi.

– Jos asiat hoitaa hyvin, voi sesonkimyyntipäivä tuoda uusia kanta-asiakkaita, Hokkanen sanoo.

Mieti, miten asiakkaat palaavat

Kaupan alalla katteet ovat usein pienet. Kaupan liiton edunvalvontajohtajan Tuula Loikkasen mielestä yrittäjän on siksi erityisen tärkeää laskea ja miettiä huolellisesti, kannattaako erikoismyyntipäivissä olla mukana. Osa yrityksistä on brändännyt itseään ilmoittamalla, ettei niistä saa Black Friday -alennuksia.

Esimerkiksi vaatekaupalla oli ennen kaksi sesonkia vuodessa, mutta nykyään niitä voi olla 20. Kilpailu on myös koventunut, kun verkkokaupan kehityksen seurauksena ulkomaiset kaupatkin ovat suomalaisten ulottuvilla.

Loikkanen huomauttaa, että alennusmyynti – varsinkaan jatkuva sellainen – ei tee bisnekselle välttämättä hyvää.

– Asiakkaat ajattelevat, että miksi ostaisin normaalihintaisia tuotteita, kun jo parin–kolmen viikon päästä on jossakin hullut päivät.

Alennustuotteiden myyminen voi olla Loikkasen mielestä järkevää, jos sitä kautta saa muita hyötyjä, esimerkiksi asiakasrekisteriä, tai pystyy varmistamaan, että asiakkaat myös palaavat kauppaan.

– Silloin pitää miettiä yksi steppi pidemmälle, että miten vielä kuukauden tai kolmen kuukauden päästä muistan sen ihmisen.

Tästä tulee mieleen joitakin vuosia sitten muodissa olleet netin diilipalvelut, joissa yritykset myivät tuotteitaan ja palveluitaan roimilla alennuksilla houkutellakseen uusia asiakkaita. Esimerkiksi moni kauneusalan yrittäjä huomasi, että diilien kautta tulleita asiakkaita oli vaikea houkutella tulemaan uudestaan.

Yrittäjä, tunnetko itsesi? Kaikki lähtee siitä

Jos haluaa onnistua myynnissä, pohjatyön merkitystä ei voi väheksyä, kirjoittaa NewCo Helsingin Heli Vuoksimaa.

Mitä uusi verkkolaskulaki tarkoittaa?

Jos yrityksen asiakkaana on suomalaisia suuryrityksiä tai julkishallintoa, tilannetta kannattaa seurata rauhassa, kirjoittaa Taloushallintoliiton Janne Fredman.

Uusi omistaja käänsi hiipuvan bisneksen kelkan – myyntiä joka mantereelle

Palkkatöistä yrittäjäksi lähtenyt Mika Purhonen uskoo kovaan jalkatyöhön. Matkapäiviä kertyy vuodessa vähintään sata.

Tiedätkö, mitä uusi asiakas maksaa yrityksellesi?

Ihannetilanteessa jokainen asiakkaan hankintaan käytetty euro tulee takaisin moninkertaisena.

Yksinkertainen neuvo myynnin johtamiseen: Muista kiittää – Katso koulutus

Y-Koulun lähetys koostuu kolmesta osasta: Myynnin johtaminen ja mittarit, lisää myyntiä B2B-yrityksissä ja lisää myyntiä B2C-yrityksissä.

Yrittäjien myynnin ongelmat

Pk-yrityksillä on vaikeuksia tunnistaa, ketkä niiden asiakkaat ovat ja mistä ne löytää.

Myyminen on hienointa mutta vaikeinta ikinä

Itsevarmuudella ja omalla uskottavuudella voi saada toisenkin uskomaan ideaansa, kirjoittaa Citylaturin Claudia Hirvonen.

Kymppien vai tonnien myynti? Sää ratkaisee

Vaikka joskus harmittaa olla koko kesä töissä, tunnen olevani toisaalta etuoikeutettu, kirjoittaa Armpan Juha Nalli.

Sesonkibisneksen tiivis arki: Koko vuoden tilaukset tehdään parissa kuukaudessa

Saaristoristeilyjä järjestävän IHA-Linesin kuukausien työ huipentuu kesään. Seuraavaa kautta aletaan suunnitella jo edellisen aikana.

Lataa lisää