Yrittäjyys

Black Friday lähestyy – kuinka myyntiryntäyksistä saa kaiken irti?
Oikein hyödynnettynä kaupan erikoispäivät tuovat jopa uusia kanta-asiakkaita. Kuva: Shutterstock

Black Friday lähestyy – kuinka myyntiryntäyksistä saa kaiken irti?

Erilaiset sesonkipäivät houkuttelevat tekemään huipputarjouksia. Yritysten on tunnistettava, milloin niihin kannattaa lähteä mukaan.

|

Yrittäjän vuosi voi olla yhtä sesonkimyyntipäivää. On joulun ja juhannuksen jälkeiset alennusmyynnit, äitien- ja isänpäivät, ystävänpäivät, veronpalautuspäivät, black fridayt ja cyber mondayt.

Yli 10 000 suomalaisen verkkokaupan maksuja välittävän Paytrailin tilastojen perusteella esimerkiksi Black Friday eli musta perjantai löi Suomessa toden teolla läpi viime vuonna. Myynti kasvoi peräti 428 prosenttia edellisen viikon perjantaihin verrattuna, kun aiempina vuosina kasvu on ollut kaksinumeroista. Tarkkoja myyntilukuja Paytrail ei kerro.

Yhdysvalloista lähtöisin olevaa alennuspäivää Black Fridayta vietetään marraskuun neljäntenä perjantaina kiitospäivän jälkeen. Tänä vuonna päivä on 23. marraskuuta, mutta tarjous- ja alekampanjat levittäytyvät jopa koko viikolle.

Nosta odotuksia mainostamalla

Paytrailin myyntipäällikkö Riku Hokkanen kehottaa Black Fridayhin mukaan lähtemistä suunnittelevaa yrittäjää katsomaan ensin yrityksensä viime vuoden lukuja ja panostuksia ja miettimään sitten, millaista kasvu voisi olla tänä vuonna.

Sesonkimyynnin odotuksia voi kasvattaa esimerkiksi mainostamalla etukäteen tuotteita, jotka tulevat alennusmyyntiin. Niiden tarkan myyntiajan ja hinnan voi paljastaa myöhemmin.

Yrityksen kannattaa myös hyödyntää olemassa olevaa asiakasdataa.

– Facebookissa kohdennettu sesonkitarjous sivulla vierailleille, jo ostaneille ja kohderyhmään sopiville asiakkaille on erittäin tehokas keino lisätä myyntiä ympäri vuoden, mutta myös sesonkipäivänä, Hokkanen sanoo.

Jokaisen verkkokaupan pitäisi huolehtia hakukonenäkyvyydestään. Sesonkipäiville kannattaa luoda verkkokaupassa omia kampanjoita tai kampanjasivuja, jotka mahdollisuuksien mukaan tukevat hakukonenäkyvyyttä.

Hokkanen kehottaa hyödyntämään myös sivustoja, jotka keräävät yhteen eri yritysten Black Friday -tarjouksia. Ne voivat auttaa tuomaan liikennettä ja lisää myyntiä.

Tärkeintä on, että sesonki näkyy yrityksen markkinoinnissa ja viestinnässä.

– Verkkokauppojen määrä lisääntyy koko ajan, ja se, joka näkyy ensin, onnistuu myymään.

Varmista tekniikan toimivuus

Teknisellä puolella Hokkanen kehottaa testaamaan verkkokaupan etukäteen kävijäpiikin varalta, jotta tekniikka ei petä H-hetkellä. Tähän saa parhaiten apua yksinkertaisesti pyytämällä verkkokauppakumppania tekemään tarvittavat testit.

Samoin on järkevää varmistaa, että oma verkkokauppa on mobiilioptimoitu.

– Ihmiset selailevat tarjouksia puhelimella esimerkiksi bussissa. Jos kauppa ei ole mobiilioptimoitu, takkiin voi tulla huolella.

Kolmantena asiana Hokkanen nostaa esiin logistisen varautumisen ruuhkiin. Jos myynti on huomattavasti suurempaa kuin tavallisena päivänä, myös tuotteiden toimitusten pitää hoitua. Asiakkaille luvatusta toimitusajasta on pidettävä kiinni.

Tähän liittyy myös sen varmistaminen, että varastoa on riittävästi.

– Jos asiat hoitaa hyvin, voi sesonkimyyntipäivä tuoda uusia kanta-asiakkaita, Hokkanen sanoo.

Mieti, miten asiakkaat palaavat

Kaupan alalla katteet ovat usein pienet. Kaupan liiton edunvalvontajohtajan Tuula Loikkasen mielestä yrittäjän on siksi erityisen tärkeää laskea ja miettiä huolellisesti, kannattaako erikoismyyntipäivissä olla mukana. Osa yrityksistä on brändännyt itseään ilmoittamalla, ettei niistä saa Black Friday -alennuksia.

Esimerkiksi vaatekaupalla oli ennen kaksi sesonkia vuodessa, mutta nykyään niitä voi olla 20. Kilpailu on myös koventunut, kun verkkokaupan kehityksen seurauksena ulkomaiset kaupatkin ovat suomalaisten ulottuvilla.

Loikkanen huomauttaa, että alennusmyynti – varsinkaan jatkuva sellainen – ei tee bisnekselle välttämättä hyvää.

– Asiakkaat ajattelevat, että miksi ostaisin normaalihintaisia tuotteita, kun jo parin–kolmen viikon päästä on jossakin hullut päivät.

Alennustuotteiden myyminen voi olla Loikkasen mielestä järkevää, jos sitä kautta saa muita hyötyjä, esimerkiksi asiakasrekisteriä, tai pystyy varmistamaan, että asiakkaat myös palaavat kauppaan.

– Silloin pitää miettiä yksi steppi pidemmälle, että miten vielä kuukauden tai kolmen kuukauden päästä muistan sen ihmisen.

Tästä tulee mieleen joitakin vuosia sitten muodissa olleet netin diilipalvelut, joissa yritykset myivät tuotteitaan ja palveluitaan roimilla alennuksilla houkutellakseen uusia asiakkaita. Esimerkiksi moni kauneusalan yrittäjä huomasi, että diilien kautta tulleita asiakkaita oli vaikea houkutella tulemaan uudestaan.

Menestyvän yksinyrittäjän opit: Kuinka hioa yritystoiminta huippuunsa?

Juho Toivola on saavuttanut nopeasti kovan laskutustason. Keskeisiä onnistumisen elementtejä ovat olleet hyvin tehdyt pohjatyöt, tarkkaan mietitty hinnoittelu ja näkyminen somessa.

Kalakauppiaan oivaltama 95 prosentin sääntö luo pohjan hyvälle työilmapiirille ja erottuvalle asiakaspalvelulle

Turkulainen kalaliike syntyi vuonna 2007 yllytyshulluuden ja järjen äänen yhdistelmästä. Yrittäjät välttelivät velkarahaa ja tekivät ensimmäiset kaksi vuotta kaiken kahdestaan.

Kilpaillulla alalla menestyy, jos tekee toisin kuin muut – Tähän luottaa Neliöt Liikkuu

Neliöt Liikkuu LKV syntyi halusta tuulettaa kiinteistönvälitysalaa. Yrityksessä välittäjä saa luoda itsestään brändin.

Vaasalaisyritys takoo listahittejä Japanissa: Musiikkivienti vaatii taustatietoa ja riskinottoa

Musiikkikustantamo Sugar House Publishing tehtailee listahittejä pääosin Aasian-markkinoille. Sen käsialaa on peräti 50 listaykköstä Japanissa.

Asiakaspalvelun ulkoistaminen ei kannattanutkaan – Kokemus kirkasti yrityksen kilpailuvaltin

Kun korona-aika kiihdytti Weekendbee-verkkokaupan myyntilukuja, yrittäjien oli aika hankkia auttavia käsiä. Asiakaspalvelun ulkoistus ei kuitenkaan sujunut suunnitellusti.

21-vuotias yrittäjä tavoittelee kovaa kasvua – Miljoonan liikevaihto ylittyi jo

Lukiolaispoikien perustama firma on muutamassa vuodessa kasvanut yli miljoonan liikevaihtoa pyörittäväksi ohjelmistotaloksi, ja suunta on edelleen ylöspäin.

Palkata vai ei? Ensimmäisen työntekijän palkkaaminen on iso askel

Pekka Syvänen pohti tarkkaan, palkkaako hän ensimmäisen työntekijän. Nyt sopiva työntekijä on löytynyt.

Medkit Finland täräytti läpi hurjan kasvutavoitteen: Nyt horisontissa siintää 30 miljoonan raja

Kuinka menestyä yhdellä maailman kilpailluimmista toimialoista? Ensihoitotuotteisiin erikoistunut oululainen yritys on onnistunut siinä.

Ämpärikokeiluista menestykseen: Lehtikuohun kasvu sai vauhtia lähiruokabuumista

Kontiolahdelta kotoisin oleva lehtikuohu on innostuneen tuotekehityksen tulos, jonka alkumetreihin liittyy ripaus sattumaa.

Lataa lisää