Tilaa uudistunut yrittäjäkirje

Kirjeessä kootusti Kuukauden teema ja paljon yrittäjille hyödyllistä tietoa.

Yrittäjyys

Kasvusuunnitelma vaihtui lennosta – yrittäjä mietti perusasiat uusiksi
Stiina Joronen sai apua siivousyrityksensä kehittämiseen Y-Koulun kautta.

Kasvusuunnitelma vaihtui lennosta – yrittäjä mietti perusasiat uusiksi

Siivousyrittäjä oli aikeissa palkata työntekijän, kunnes käsitti, ettei se ole ainoa tapa viedä yritystä eteenpäin.

|

Peruskaava olisi ollut tämä: perustetaan yritys ja työllistytään itse. Sen jälkeen kasvatetaan yritystä ja palkataan lisää työvoimaa. Kotisiivousta tarjoava yrittäjä Stiina Joronen ajatteli yrityksensä Arkiteon etenevän tätä kaavaa.

– Silloin ymmärsin, että tämä on vain yksi malli kasvaa, eikä välttämättä sitä, mitä itse haluan. Aloin pohtia, kuinka voisin erottautua muista, eikä kuinka voisin olla niin kuin muut, Joronen kertoo.

Takaisin perusasioiden ääreen

Havahtumisessa auttoi tuotteistaminen valmennusyritys Intotalon opein. Intotalon Ollis Leppänen auttoi Jorosta pohtimaan, kuinka tehdä ostamisesta mahdollisimman helppoa asiakkaalle.

– Ymmärsin, että on tärkeää ajatella kaikkea asiakkaan näkökulmasta. Sitäkin, että hän saa laskuni maksettua mahdollisimman vaivattomasti. Niinpä hankin maksuvaihtoehtoihini e-laskun, Joronen sanoo.

Leppänen kehotti Jorosta miettimään myös sitä, kuinka myytävää palvelua – tässä tapauksessa siivousta – voisi konkretisoida. Mitä asiakas loppujen lopuksi ostaa, kun hän ostaa siivousta?

– Hoksasin, että avainajatus on arki. Asiakkaani eivät osta pelkkää siivousapua, vaan hyvää arkea. Tällä näkökulmalla tarjoan muutakin kuin pelkkää siivousta, esimerkiksi järjestelyapua.

Joronen päätti myös panostaa enemmän laatuun kuin määrään.

– En siis palkkaa ketä hyvänsä, jos jossain vaiheessa jonkun palkkaan, ja toisaalta en aikatauluta työtäni niin, että joudun juoksemaan. Se ei hyödytä ketään, jos puolet pölyistä jää pyyhkimättä ja työn laatu laskee.

Hyvä neuvo pelasti

Jorosen yritys Arkiteko syntyi keväällä 2015.

– Olin käynyt yrittäjäpohjaisen koulun ja saanut sieltä kipinän yrittämiseen. Toisaalta olin tehnyt paljon juuri siivousalan töitä, joten kai elämä vain kuljetti tähän pisteeseen. Päivääkään en ole katunut.

Tosin katuminen olisi saattanut tulla kysymykseen yrityksen alkumetreillä, sillä Joronen perusti yrityksensä alkujaan vain yhden asiakkaan varaan.

– Tein aluksi pintojen suojauksia toisen yrityksen edustajana ja toimeentuloni oli tämän yhden yrityksen varassa. Se oli puoli, jota en tajunnut innokkaana uutena yrittäjänä itse varoa, Joronen sanoo.

Onneksi apuna oli yrittäjäjärjestön yrityskummi.

– Hän sanoi, että ethän sinä tiedä, onko tuota yritystä enää vuoden päästä olemassa, ja käski hankkimaan muitakin asiakkaita.

Se oli hyvä neuvo, sillä vähän myöhemmin pintojen suojausfirma teki konkurssin. Joronen ei, sillä hänellä oli jo uusia asiakkaita.

Kysyminen kannattaa

Joronen on oppinut yrittäjyytensä aikana ainakin tämän: mitä tahansa, varsinkin hyvää, voi tapahtua milloin tahansa.

– Kun uuden ihmisen tapaa, ei koskaan voi tietää, mitä siitä vielä kehkeytyy. Jokaisen nurkan takana voi olla uusi asiakas tai uusi yhteistyökumppani. Kerran löysin uuden yhteistyökumppanin hänen ikkunoitaan pestessä.

Siksi Joronen kannustaakin uusia yrittäjiä verkostoitumaan. Tätä on myös avun pyytäminen ja sen vastaanottaminen.

– On mahtavaa, kun on olemassa ammattilaisia, jotka haluavat jakaa osaamistaan muille ja auttavat muita menestymään. Kaikkiin kysymyksiin löytyy vastaus, kun vain kysyy, Joronen sanoo.

Fakta

Stiina Jorosen opit

Kirjaa visiosi paperille. Kun suunnittelee uutta, on parempi katsoa kuin katua. Laita luvut paperille ja mieti ennen toteutusta, kannattaako tähän suuntaan lähteä.

Älä myy liian halvalla. Arvosta omaa työtäsi, äläkä alihinnoittele sitä. Hinnan pitää olla sellainen, että pystyt aidosti iloiten tekemään työsi.

Puhu, mutta älä kenelle hyvänsä. Vinkkien ja tuen hankkiminen kannattaa, mutta harkitse, kenelle puhut. Virallisilla tahoilla on vaitiolovelvollisuus, vanhalla tuttavalla ei, Joronen muistuttaa.

Uusi omistaja käänsi hiipuvan bisneksen kelkan – myyntiä joka mantereelle

Palkkatöistä yrittäjäksi lähtenyt Mika Purhonen uskoo kovaan jalkatyöhön. Matkapäiviä kertyy vuodessa vähintään sata.

Tiedätkö, mitä uusi asiakas maksaa yrityksellesi?

Ihannetilanteessa jokainen asiakkaan hankintaan käytetty euro tulee takaisin moninkertaisena.

Yksinkertainen neuvo myynnin johtamiseen: Muista kiittää – Katso koulutus

Y-Koulun lähetys koostuu kolmesta osasta: Myynnin johtaminen ja mittarit, lisää myyntiä B2B-yrityksissä ja lisää myyntiä B2C-yrityksissä.

Yrittäjien myynnin ongelmat

Pk-yrityksillä on vaikeuksia tunnistaa, ketkä niiden asiakkaat ovat ja mistä ne löytää.

Myyminen on hienointa mutta vaikeinta ikinä

Itsevarmuudella ja omalla uskottavuudella voi saada toisenkin uskomaan ideaansa, kirjoittaa Citylaturin Claudia Hirvonen.

Kymppien vai tonnien myynti? Sää ratkaisee

Vaikka joskus harmittaa olla koko kesä töissä, tunnen olevani toisaalta etuoikeutettu, kirjoittaa Armpan Juha Nalli.

Sesonkibisneksen tiivis arki: Koko vuoden tilaukset tehdään parissa kuukaudessa

Saaristoristeilyjä järjestävän IHA-Linesin kuukausien työ huipentuu kesään. Seuraavaa kautta aletaan suunnitella jo edellisen aikana.

Kun sattuu moka, yrittäjä Johannes Karjula ei tuhlaa aikaa syyllisten etsimiseen

Ratkaisukeskeisyys oli tarpeen, kun Kokemuksia.fi:n tiimin kuvauskalusto materiaaleineen varastettiin Yhdysvalloissa.

Osaatko kiteyttää ideasi? Hyvä pitch tarjoaa ratkaisun ongelmaan

Kun myyntipuhe on hyvin hallussa, sen pystyy vetämään vaikka kesken unien, kirjoittaa Entiksen Iida Hokkanen.

Lataa lisää