Tilaa uudistunut yrittäjäkirje

Kirjeessä kootusti Kuukauden teema ja paljon yrittäjille hyödyllistä tietoa.

Yrittäjyys

Kivijalka taistelee – miten markkinoida yhdessä?

Kivijalka taistelee – miten markkinoida yhdessä?

Pienyrittäjät houkuttelevat asiakkaita palvelujen pariin yhteistapahtumin.

|

Monet kivijalkayrittäjät taistelevat olemassaolostaan suurten ostoskeskusten ja verkkokaupan puristuksessa. Vastaiskuna kehitykselle yrittäjät eri puolilla Suomea markkinoivat palvelujaan yhdessä.
Helsinkiläisen Boutique Fredan yrittäjällä Rita Nurmisella on kokemusta monenlaisesta markkinointiyhteistyöstä ennen kaikkea erilaisten tapahtumien muodossa. Helsingin Fredrikinkadun yrittäjät pyrkivät sopimaan yhdessä samanaikaisista teemailloista ja pidennetyistä aukioloajoista.

– Se palvelee kuluttajia, kun moni paikka on auki samaan aikaan. Yrittäjien erilaisten elämäntilanteiden vuoksi jatkuvaa yhtenäistä aukioloaikaa on vaikea koordinoida.

Erityisesti Nurminen kehuu helsinkiläisten kivijalkayrittäjien Poikkea Putiikissa -kampanjaviikkoja, joita järjestettiin vuosina 2011–2015. Kampanjan järjestäjätahoina toimivat Helsingin Yrittäjät ja Helsingin kaupunki.

– Se ei rasittanut meitä muutoin kuin että teki oman osuutensa. Päivät ja ajanjaksot oli sovittu ennalta, tapahtumasta tiedotettiin laajasti ja mediayhteistyö oli hyvää.

Nurmisen mukaan kysyntää yrittäjien yhteistyölle on, mutta ongelmana ovat resurssit. Tarpeen olisi henkilö tai taho, joka pitäisi homman käynnissä.

– Kaikki yrittäjät toivovat ja haluavat yhteistyötä, mutta käytännössä on niin, ettei kukaan jaksa eikä ehdi tehdä mitään ylimääräistä oman työn ohessa. Ajat ovat tosi tiukkoja yrittäjille. Oikeasti juuri silloin nimenomaan pitäisi puhaltaa täysillä, hän pohtii.

– On ollut tosi kivoja projekteja, mutta kukaan ei myöskään halua tai pysty maksamaan ylimääräistä.

Perinteitä vaalimassa

Kivijalkayrittäjät pitävät yhtä myös Vanhassa Porvoossa. Noin viidenkymmenen paikallisen yrityksen muodostama Vanhan Porvoon Kauppiasyhdistys organisoi vuosittain muutaman tapahtuman.

– Tämä on aika haastavaa aikaa kaikille kivijalkayrittäjille. Asiakkaita pitää saada ostoksille. Markkinoinnista on aina hyötyä. Se palauttaa ihmisten mieliin, millaisia palveluja on tarjolla ja että olemme palvelemassa heitä, sanoo Vanhan Porvoon Kauppiasyhdistyksen puheenjohtaja ja Doris & Duke -liikkeen yrittäjä Päivi Dietrich.

Kahdesti vuodessa Vanhassa Porvoossa järjestetään Ostosten yö, jolloin vanhan kaupungin putiikit ja ravintolat pitävät ovensa auki iltamyöhään.

Porvoolaisen Istran yrittäjä Marjo Lehtosalo pitää tärkeänä, että alueen yrittäjät myös vaalivat yli 60 vuotta vanhaa perinnettä, Vanhaan Porvoon joulunavausta. Se järjestetään aina ensimmäisenä adventtina, tosin lauantaina.

Päivi Dietrichin mielestä kauppiasyhdistys helpottaa tiedonkulkua yrittäjien välillä ja mahdollistaa tapahtumat, joihin yksittäisellä yrittäjällä ei olisi resursseja. Lisäksi yrittäjien on helpompi ottaa asioihin kantaa yhdessä.

– Yksin ei juuri saa ääntään kuuluviin. Viidenkymmenen yrittäjän mielipide painaa enemmän.

Yhteistyön haasteena ovat yrittäjien erilaiset näkemykset, mielipiteet ja tarpeet.

Säällä iso vaikutus

Vanhassa Porvoossa näkyy selvästi kaksi sesonkia: kesä ja joulu. Kesällä kuhinaa tuo kotimaisten kävijöiden lisäksi suuret määrät ulkomaalaisia turisteja.

Joulunalus on Marjo Lehtosalon yritykselle taloudellisesti merkittävää aikaa. Hän myy liikkeessään muun muassa suomalaista käsityötä ja itse tekemiään kynttilöitä. Jouluihmiseksi tunnustautuva Lehtosalo koristelee myymälänsä marraskuun puolivälissä joulumaailmaksi.

– Joulusesonki kestää viisi viikkoa. Yksinyrittäjällä se menee aika tiiviisti.

Selvästi hiljaisempaa on hänen mukaansa loppiaisesta pääsiäiseen ulottuvalla ajanjaksolla. Myös huono sää verottaa kivijalkaliikkeiden asiakkaita. Se tekee vaikeammaksi kilpailun ostoskeskusten kanssa.

– Ihmiset tulevat Vanhan Porvoon alueelle pääasiassa, koska se on kiva paikka. Sinne tullaan syömään ja katselemaan. Jos sää on huono, on helpompi mennä yhden katon alle, vaikkei se tarjoa samaa tunnelmaa. Ihmiset ovat mukavuudenhaluisia, Lehtosalo sanoo.