Yrittäjyys

Kuukauden yrittäjä: Riski oli valtava, mutta miljoonan euron investointi kannatti

Kuukauden yrittäjä: Riski oli valtava, mutta miljoonan euron investointi kannatti

Kouvolalainen Marko Hartama pyörittää yritystä kolmella alalla – ja takoo samalla hyvää tulosta.

| |

Elokuva-alalla pitkään työskennellyt Marko Hartama oli kymmenisen vuotta sitten haastavan päätöksen edessä. Hartama oli työskennellyt pitkään oman, vuonna 2001 perustamansa yrityksen kautta elokuvien suomentajana ja kääntäjänä.

Kun Kouvolaan kaavailtiin uutta, keskeiselle paikalle rakennettavaa kauppakeskusta, Hartama alkoi pohtia, riittäisikö kauppakeskuksessa tilaa myös elokuvateatterille.

– Päätimme lyödä paikallisen elokuvateatteriyrittäjän Veikko Viitasen kanssa hynttyyt yhteen, sillä huomasimme, että teatteritoiminnalla voisi olla potentiaalia kasvaa isoksi uuden kauppakeskuksen myötä, Hartama muistelee.

Kaksikko päätti tarttua tilaisuuteen ennen kuin joku muu toteuttaisi idean.

Kouvolan Veturi-kauppakeskuksen rakennustyöt venyivät monesta syystä, ja kauppakeskus ja Hartaman ja Viitasen yhteistyössä luotsaama elokuvateatteri Kino123 avautuivat lopulta vuonna 2012.

Yritys: Kino123
Perustettu
: 2011
Omistajat: Marko Hartama ja Veikko Viitanen
Liikevaihto: 1,5 miljoonaa (2018)
Liiketulos: 97 000 euroa (2018)
Henkilöstö: 8 työntekijää ja 2 yrittäjää

Yritys on takonut avajaispäivästä saakka tasaista tulosta, ja kasvuakin on mahtunut matkan varrelle. Nyt yrityksen liikevaihto pyörii melko tasaisesti 1,5 miljoonan euron lukemissa, ja viime vuonna tilikauden tulos kiipesi yli 97 000 euroon.

Riskinotto kannatti

Hartaman mukaan mukana on ollut ripaus onnea, mutta ennen kaikkea yrittäjiltä on vaadittu sitkeyttä, nöyryyttä ja hyvää asennetta.

– Riski oli valtava, varsinkin, kun olemme kummatkin perheellisiä miehiä, ja kyseessä oli miljoonan euron investointi. Noihin aikoihin koko elokuva-ala ei näyttänyt järin houkuttelevalta, Hartama kertoo.

Esimerkiksi 3D ja digitaalisuus eivät olleet vielä lyöneet läpi, eivätkä kotimaisetkaan elokuvat nauttineet kovin suurta suosiota. Vahva visio ja alan trendien tuntemus saivat kuitenkin yrittämään.

Nykyään tilanne on täysin erilainen. Asenteen lisäksi vahvasta visiosta on ollut apua.

– Laskimme, että kun mukaan lisätään moderni elokuvakeskus houkuttelevassa ympäristössä, kävijämäärät voivat kasvaa jopa 70 prosenttia. Visiot ja nämä laskelmat toteutuivat yllättävän hyvin sen jälkeen, kun kauppakeskus ja uusi elokuvateatteri olivat avautuneet.

Huipulle pääsy ei ole ollut Hartamalle itsestään selvää. Varsinkin Kino 123:n pariin ensimmäiseen toimintavuoteen mahtui sekä ylä- että alamäkiä. Paikoitellen yrityksellä meni todella hyvin, välillä tulos oli huonompi.

Parin–kolmen vuoden kohdalla tulos alkoi vakiintua. 

– Uskon, että meitä auttoi se, että olimme tehneet pohjatyöt realistisesti. Töitä sai painaa tosissaan, sillä vie aikansa, ennen kuin työ kantaa tällä alalla hedelmää.

Marko Hartama, kuva: Janne Torikka
Marko Hartama ehti työskennellä vuosia elokuva-alalla pääkaupunkiseudulla ennen, kuin päätös nykyisestä yritystoiminnasta Kouvolassa syntyi.

Myös ajan hermoilla pysymisestä on ollut apua. Hartama ja Viitanen käyttivät alusta saakka paljon aikaa markkinointiin ja toiminnan kehittämiseen. Ja kun jokin asia ei toiminut tai siitä saatiin asiakaspalautetta, miehet kävivät tuumasta toimeen.

– Laitoimme ensimmäisen kolmen vuoden aikana aulatilat kokonaan uusiksi, jotta ne vastasivat paremmin asiakkaiden tarpeisiin. Kehitystyö on jatkunut koko ajan, eikä konsepti ole vieläkään valmis. Viime kesänä uudistimme penkit kahteen pienempään saliin ja toimme niihin VIP-istuimet, Hartama kertoo.

Hartama kertoo, että kävijämäärät vaihtelevat yhä, eikä alalla ole suinkaan aina tasaista. Kävijämäärät ovat kuitenkin kasvaneet pysyvästi yli puolella aiempaan verrattuna.

– Se, miten kauppa käy, riippuu siitä, millaisia elokuvia on tarjolla. Kun Tuntematon sotilas on elokuvateattereissa, on selvää, että siellä käydään. Jos tarjolla ei ole hittielokuvia, kävijämäärät ovat pienempiä.

Asennetta tarvitaan

Vaikka Hartaman yrittäjäuralle on mahtunut monenlaisia hetkiä, ei päätös yrittäjäksi ryhtymisestä ole kaduttanut.

– Eniten yrittäjyydessä inspiroi se, että saan pitää langat omissa käsissäni. Varmasti tekemistä on enemmän kuin palkkatöissä, mutta toisaalta yrittäjyyteen liittyvä vapaus ja se, että saan päättää asioista itse, laittaa jaksamaan.

Kuka: Marko Hartama
Ikä: 48
Kotipaikka: Kouvola
Tavoite yrittäjänä: Tehdä lopulta itsensä tarpeettomaksi jokapäiväisessä liiketoiminnassa.

Hartama huomauttaa, että yrittäjän asenteen on pakko olla kohdillaan.

– Palkka täytyy ansaita joka päivä, sillä työpäivä loppuu vasta sitten kun työt on tehty. Samaan tapaan lomalle pääsee vasta, kun asiat ovat riittävän hyvällä mallilla ja palkkaa voi nostaa vasta, kun yritys on tehnyt tulosta, hän listaa.

Yrittäjyys vaatii ennen kaikkea pitkää pinnaa. Epävarmoja jaksoja on ollut pakko opetella sietämään.

– Niin kauan kuin myynti vetää, kaikki muut asiat yritystoiminnassa ovat järjestelykysymyksiä. Henkilökohtaisella puolella yrittäjyys on toki vaatinut valtavasti ymmärrystä lähipiiriltä, etenkin vaimolta ja perheeltä.

Haasteista huolimatta onnistumiset ovat innostaneet Hartamaa jatkamaan.

– Erityisesti mieleen on jäänyt vuosi 2015, kun meillä oli reilusti yli 100 000 kävijää, ja olimme saavuttaneet kaikki ne tavoitteet, jotka olimme asettaneet itsellemme lähes kymmenen vuotta aiemmin. Tie huipulle ei ollut mitenkään itsestään selvä.

Kahvila tukee elokuvateatteria

Hartaman ura yrittäjänä ei ole suinkaan jäänyt elokuvateatterin pyörittämiseen. Elokuvateatterin yhteydessä toimiva kahvila on kulkenut pääliiketoiminnan rinnalla alusta saakka.

– Kauppakeskuksessa käy 3,5 miljoonaa kävijää vuosittain, joten olisi ollut hölmöä jättää kahvila avaamatta. Kahvila tukee elokuvateatterin toimintaa, sillä sieltä voi käydä ostamassa lippuja pitkin päivää, ja leffaherkutkin löytyvät sieltä, Hartama selventää.

Pari vuotta sitten Hartama laajensi kahvilatoimintaa kakkujen verkkokauppaan.

– Huomasimme jo varhain kahvilan kanssa, ettei vitriinin tuotteita kannata ostaa ulkoa. Itse tekemällä pystyimme kontrolloimaan paremmin vitriinituotteiden määrää. Jossain vaiheessa asiakkaat alkoivat kysellä, voisiko kakkuja tilata kotiin, Hartama kertoo.

Parissa vuodessa tuhansien kakkujen valmistajaksi

Puskaradio lähti liikkeelle, ja vuonna 2017 elokuvateatterin kahvilasta myytiin jo satoja kakkuja. Seuraavana vuonna määrä lähes kolminkertaistui. Nyt kakkubisnes kulkee omalla KinoBakery-nimellään, jolle Hartama povaa kiihtyvää kasvua.

– Tänä vuonna huomasimme, ettei kakkujen verkkokauppa toimi enää sivubisneksenä, vaan sitä täytyy alkaa kehittää hallitusti. Ennusteen mukaan myymme tänä vuonna noin 3 500 kakkua, hän kertoo.

Hartama uskoo, että syy kakkukaupan kasvuun löytyy paitsi trendistä myös siitä, että verkossa toimivalla kakkukaupalla on vielä edelläkävijän asema.

– Verkkokaupasta saa kakun suhteellisen nopealla toimitusajalla, ja olemme oppineet vastaamaan kysyntään nopeasti. Työtä on helpottanut se, että keskitymme juustokakkuihin, suolaisiin hyydykekakkuihin ja täytekakkuihin. Nimikkeitä ei saa olla liikaa.

Voimakkaasta kasvusta huolimatta Hartama on KinoBakeryn suhteen varovaisen toiveikas.

– Tulevaisuus näyttää, mihin suuntaan toiminta kehittyy. Toki yrityksellä olisi potentiaalia elää jo täysin omaakin elämäänsä. Tekeminen ei tästä maailmasta kuitenkaan lopu. Jos jonkin osa-alueen suhteen tulisi seinä vastaan, vaihtaisin sitten tekemään jotain muuta.

Lue myös syyskuussa Kuukauden yrittäjäksi valitun painotalo Painolan yrittäjän Johanna Saarisen tarina. Hän työskenteli jo opinto-ohjaajana, kunnes isän perustaman painotalon houkutus kävi liian suureksi.

Fakta

4 x Marko Hartaman tärkeimmät opit

Yrittäjäasenne kuntoon. Yrittäjän täytyy olla sekä nöyrä, että sitkeä. Pitkää pinnaa tarvitaan, ja epävarmuutta täytyy oppia sietämään.

Kassavirta kunniaan. Kun myynti vetää, lähes kaikki muut haasteet ja ongelmat ovat järjestelykysymyksiä.

Panosta pohjatöihin. Pelkkä vahva visio ei riitä: kun laskelmat on tehty huolellisesti, yritystoiminnalle on luotu hyvä, vankka pohja. Tällöin yritystoiminnan on helpompi tuottaa tulosta alusta saakka. Tämän lisäksi toki vaaditaan vielä rutkasti raakaa työtä.

Kurkota myös sivubisneksiin. Yritystoiminnan ei tarvitse jämähtää paikoilleen. Jos jokin osa-alue alkaa rönsyillä sopivasti oikeaan suuntaan, panosta sinne, missä myyntiä riittää. Muista silti myös karsia näivettyvät rönsyt armotta ja ajoissa.

Yrittäjä on palveluammattilainen – jos sitä ei ymmärrä, menettää rahaa

Asiakaspalvelun aika on aina, kirjoittaa Stream Industries Oy:n toimitusjohtaja Lauri Kröger.

Ruokahävikkiyhteistyö johti uuteen tuotteeseen: kotimainen tomaattikastike haastaa italialaiset kilpailijat

Pitkän tuotekehittelyn jälkeen Jävla Sås Bolag tekee tomaattikastiketta Närpiön Vihanneksen hävikkitomaateista.

Kapealle sektorille erikoistuminen nosti Mikro-Väylän nousuun – ja alansa markkinajohtajaksi

Kuinka selvitä oman toimialan murroksesta? Mikro-Väylän onnistumisen avain ovat olleet vahva tuoterepertuaari ja hyvät kumppanit.

Pikkuhiljaa pohjalta pinnalle – ”Pahimmillaan istuin kippurassa suihkussa ja mietin, miten olen joutunut tähän tilanteeseen”

Diivadesignsin yrittäjä Heidi Julkunen uupui ja mursi kätensä. Intohimo ja oman vision toteuttaminen saavat hänet edelleen jatkamaan yrittäjänä.

Tähtäimessä kasvu? Yrittäjän täytyy ennakoida – ja pitää pää kylmänä

Yritystoiminnan kasvattaminen vaatii ennakointia ja riittävästi resursseja. Tuottavuutta ei sovi unohtaa, kirjoittaa RTA-Yhtiöiden toimitusjohtaja Nina Lindström.

Hyvinvoiva yritys tarvitsee hyvinvoivat työntekijät

Yritys voi hyvin, kun sen työntekijät voivat hyvin ja sekä sisäinen että ulkoinen viestintä toimivat saumattomasti, kirjoittaa Easymoven toimitusjohtaja Riku Laine.

Yrittämisen vapaus vei Johanna Saarisen mukanaan – Paluuta vanhaan ei ole

Johanna Saarinen työskenteli jo opinto-ohjaajana, kunnes isän perustaman painotalo Painolan houkutus kävi liian suureksi.

Tulipalo laittoi yritystoiminnan jäihin ja pakotti aloittamaan taas nollasta

Tofagin liiketoiminta keskeytyi kahdeksi vuodeksi. Sen seurauksena perheyritys vaihtoi teräsvillan puutarha- ja pihatuotteisiin.

Sarjayrittäjän 5 oppia: Näin yritys välttää karikot ja seilaa myötätuulessa

Entinen huippu-urheilija Jussi Forsman näkee purjehduksessa ja yritystoiminnassa paljon samaa. Virheitä tulee, mutta ne on pyrittävä minimoimaan.

Lataa lisää