Yrittäjyys

Liikeidea sai alkunsa saunassa – Nyt Aarni kasvaa tasaisesti ja tähyää maailmalle

Liikeidea sai alkunsa saunassa – Nyt Aarni kasvaa tasaisesti ja tähyää maailmalle

Yrittäjät joutuivat maksamaan oppirahoja kehittäessään ensimmäisiä puisia kelloja. Nyt ne toimivat keskustelunavauksena ja yrittäjillä on kiikarissa maailman mittakaavassa merkittäviä puita.

| |

Hyvät ideat syntyvät tunnetusti saunassa. Vuonna 2014 kaverukset Niklas TuokkoPyry Alamäki ja Samuli Koivistoinen istuivat löylyissä ja muistelivat lapsuuden metsäretkiä Nurmijärven Klaukkalassa.

Puusta kun oli puhe, Alamäki sattui mainitsemaan, että oli Kanadassa nähnyt satunnaisen ohikulkijan ranteessa puisen kellon.

Jos elämä olisi sarjakuvaa, tässä vaiheessa kolmikon päiden päälle syttyisi yksi valtava lamppu. Seuraavassa ruudussa siirryttäisiin puolen vuoden päähän, jolloin kaverusten asunnot ovat täynnä juuri tehtaalta tulleita kelloja.

Otetaan kuitenkin hieman takapakkia. Mikä yllytti kaverukset ripeään toimintaan?

– Olemme kaikki olleet aina yrittäjähenkisiä ja yhteenlaskettu taustamme on kauppa- ja metsätieteissä. Siihen kun yhdistetään suomalaisten rakkaus metsiin ja se, ettei mikään suomalaisyritys valmistanut puisia kelloja, olosuhteet vain olivat hyvin otolliset, kuvailee Tuokko.

Oppirahoja piti maksaa

Yrittäjäkolmikko halusi lähteä liikkeelle matalalla kynnyksellä. He laittoivat omia säästöjään likoon ja opettelivat kaiken alusta asti itse.

Niklas Tuokko, AarniOppirahoja piti maksella erityisesti tuotekehityksessä, sillä Aarnin yrittäjät ovat alansa pioneereja Suomessa. Puisia rannekelloja tehdään kyllä ulkomailla, mutta niihin ei ole missään valmista kaavaa.

Ensimmäisten testierien jälkeen kellot saivat tukevamman rakenteen, joka kestää vetoa ja vääntöä. Koska puu on luonnontuote ja jokaisella puulla omanlaisensa ominaisuudet, joidenkin puulajien kohdalla tuli Tuokon mukaan mentyä metsään.

– Alkuvaiheessa teimme kerran ison erän kelloja, joista yhtäkään ei voinut myydä, koska rakenne ei ollut riittävän jämäkkä. Sekin oli silti hyödyllinen oppimiskokemus.

Aarnin tuotteet valmistetaan kotimaisesta tai kestävästi kasvatetusta ulkomaisesta puusta. Kellojen suunnittelu on suomalaisissa käsissä, samoin kuin puumateriaalin kuivaaminen ja sahaaminen aihioiksi.

Kellojen koneistot tulevat Japanista ja Sveitsistä ja lopputuotteet kootaan Kiinan Shenzhenissä. Kellojen lisäksi Aarnin valikoimassa on esimerkiksi hirvennahkaisia lompakoita, mikä osaltaan vähentää metsästyksessä syntyvän teurasjätteen määrää.

Tuokko painottaa, että vastuullisuus on heille itsestäänselvä arvo, joka kattaa koko toimitusketjun.

– Jos ekologisesta materiaalista valmistettu tuote koottaisiin epäinhimillisissä oloissa, ei sitä voisi väittää vastuulliseksi. Tuotannon vastuullisuus on ollut meille heti alusta alkaen tärkeää. Siksi olemme jatkuvasti puolin ja toisin yhteyksissä tehtaan kanssa sekä vierailemme siellä myös usein.

Itseluottamus kasvoi kysynnän mukana

Opeteltavaa riitti tuotekehityksen lisäksi verkkokaupan pystyttämisessä. Verkkokauppa oli heille itsestäänselvä valinta, sillä he halusivat testata, herättääkö uudenlainen tuote ylipäänsä kiinnostusta. Omassa verkkokaupassa se olisi helpompaa kuin jälleenmyyjäverkkoa rakentamalla.

– Kyllähän verkkokaupoista on tullut osteltua, mutta ei meistä kukaan ollut ennen verkkokauppaa rakentanut. Kaiken voi kuitenkin oppia, kun vain on motivaatiota.

Aarni syntyi perustajakolmikon opintojen ja päivätöiden ohessa harrastuspohjalta. Yrittäjien asunnot toimivat tuotteiden varastoina, ja kelloja olikin aluksi jotakuinkin kaikissa kuviteltavissa olevissa paikoissa.

– Meillä ei ollut alkuun varsinaisia odotuksia, mutta sen kyllä ymmärsimme, että tuotteitamme ei löydetä ilman markkinointia. Aloitimme pikkuruisilla päiväbudjeteilla Facebookissa ja Instagramissa.

nimi: Aarni (Trade Partners Finland Oy)
toimiala: verkkokauppa ja tukkuliike
perustettu: 2014
liikevaihto: 1,8 miljoonaa euroa (arvio 12/ 2020)
liiketulos: plussalla (arvio 12/ 2020)
henkilöstö: 7

Ensimmäisen puolen vuoden aikana yrittäjät saivat käsityksen siitä, mikä toimii. Sitten olikin aika satsata isompia summia toimivaksi todettuihin markkinointikanaviin.

Numeroiden valossa Aarni on ollut tasaisen kasvun tiellä. Vuonna 2016 yrityksen liikevaihto oli 100 000 euroa, vuonna 2020 jo 1,8 miljoonaa.

Parina ensimmäisenä vuonna yrittäjät tekivät aivan kaiken itse, mutta sen jälkeen auttavia käsipareja on palkattu yhteensä seitsemän.

Tuotekehityskin on jatkunut. Vuonna 2018 Aarni lanseerasi Helsingin Mechelininkadulta kaadetuista lehmuksista valmistetut kellot, minkä jälkeen uuden elämän saivat myös Tampereen Hämeenkadun lehmukset.

– Kyllä me itsekin mietimme, voiko satavuotiaasta kaupunkipuusta saada mitään irti ja kiinnostaako tuote ketään.

Epäilykset osoittautuivat turhiksi, sillä kummankin kaupungin tutut lehmukset taipuivat kelloiksi, ja erikoiserät myytiin loppuun kummallakin kerralla nopeasti.

– Mielestäni tämä osoittaa, että paitsi metsät, myös yksittäiset puut ja niihin liittyvät muistot ja tarinat ovat suomalaisille rakkaita, Tuokko pohtii.

Merkittäviä puita kiikarissa

Vielä 2019 Aarnin myynti jakautui tasaisesti oman verkkokaupan ja jälleenmyyjien välille. Korona keikautti vaakaa verkkokaupan puolelle, mutta kokonaistulokseen korona ei kaivanut kuoppaa.

Aarnin tarina sai alkunsa siitä, että yksi yrityksen perustajissa oli nähnyt Kanadassa ohikulkijan ranteessa puisen kellon. Samanlaisia havaintoja tehdään jatkuvasti ympäri maailmaa kasvotusten ja jopa videopalavereissa, ja siinä on Tuokon mukaan yksi Aarnin vahvuus.

– Jokainen tietää jonkun, joka haluaa erottua superkalliilla ökykellolla. Aarni toimii enemmänkin keskustelunavauksena tyyliin ”hei, onko tuo kello oikeasti puuta”.

Tuokko katsoo tulevaisuuteen valoisin mielin. Aarnin brändiä on tarkoitus vakiinnuttaa Suomessa, ja samalla pitää katse kansainvälistymisessä.

– Painopisteemme ovat tiivistetysti kasvu, kansainvälisyys ja kiinnostavuus. Meillä on kiikarissa maailmankin mittakaavassa kiinnostavia puita, joista saadaan tulevaisuudessa kelloja.

Keskusteluja käydään esimerkiksi erään naapurimaan hovin kanssa.

Fakta

3 x vinkit yrityksen kasvuun

Hyvä idea riittää. Ihmiset hakevat yleensä täydellistä ideaa, mutta ei sellaista olekaan. Yritys ei pääse edes alkuun, jos ei uskalla lähteä hyvällä idealla liikkeelle.

Ymmärrä asiakasta. Ei riitä, että tuote on omasta mielestäsi hyvä, jos asiakas ei ole samaa mieltä. Asiakkaan ymmärtäminen ja tuotteen räätälöinti vievät aikaa, mutta maksavat itsensä takaisin.

Ole opinnälkäinen. Yrittäjyys on jatkuvaa oppimista, joten jos yritystä haluaa kasvattaa, oppimisen nälän täytyy säilyä. Jos kiinnostus lopahtaa, suunta ei enää ole ylös- tai eteenpäin.

Vinkit antoi Aarni-kelloistaan tunnetun Trade Partners Finlandin yrittäjä Niklas Tuokko.

Vettä vientiin ja kotimaan suurimmaksi lähdeveden pullottajaksi

Finn Spring lähti aikoinaan viennin tielle, mutta viime vuosina se on tehnyt läpimurron myös kotimaassa. Tuote itsessään, sitä tukeva muotoilu sekä aitous muodostavat vahvan perustan brändille.

Porilainen perheyritys kasvoi kellarista miljoonaluokkaan: ”Kannattava kasvu on yksi yrityksen perusarvoista”

Fiblon on kokenut 40 vuoden aikana lukuisia muutoksia. Vaikka maailma muuttuu, vahva yrityskulttuuri ja yhteinen suunta ovat vankka perusta kasvulle.

Hiihtopummista kahvialan vaikuttajaksi – erikoiskahvit veivät Arttu Muukkosen menestyksen tielle

Kahvi vei Lehmus Roasteryn toimitusjohtajan Arttu Muukkosen mennessään. Samalla yrittäjyys on opettanut, että ajoitus on kaikki kaikessa.

Kasvosuojainten kysyntä johti hurjaan kasvuun: Filterpak palkkasi yli 50 uutta työntekijää ja liikevaihto vähintään tuplaantuu

Helmikuussa Filterpak mietti, pitäisikö kasvosuojaimia alkaa valmistaa. Silloin yritysjohto totesi, ettei mukaan kannata enää lähteä. Nyt kasvosuojaimia valmistetaan ympäri vuorokauden.

Turhautumisen jälkeen uuteen nousuun – Järki Särki tuplasi viime vuonna myynnin ja korona toi uuden kysyntäpiikin

Kun korona sai ihmiset hamstraamaan ruokaa, Järki Särki -säilykettä valmistettiin 1,5 kuukauden ajan lähes yötä päivää. Tie tunnetuksi ei ole käynyt hetkessä, vaan takana on vuosien työ.

Pashan markkinajohtaja tulee idästä ja tähtää länteen: Tehokas tuotekehitys on kuukauden yrittäjän kasvun reseptissä tärkein ainesosa

Lieksan Laatuherkut on kasvava elintarvikeyritys, joka ponnistaa Pohjois-Karjalasta muualle Suomeen ja pian myös ulkomaille. Toiminnan pohjavireenä on toimitusjohtajan Teijo Lyytisen mukaan kotiseuturakkaus.

Ideasta kaupan hyllyille: Hiilineutraalin pakkausmateriaalin matka valmiiksi tuotteeksi on kestänyt jo vuosia

Startup-yritys Woodly on kehittänyt hiilineutraaleja pakkausmateriaaleja pitkään. Matka varsinaiseen tuotantoon on vaatinut pitkällistä tutkimustyötä.

Uusi strategia siivitti muumit miljoonien arvoiseen menestykseen: Yritys sanoo nykyään mieluummin kyllä kuin ei

Vuonna 2019 Moomin Characters teki yli 10 miljoonaa euroa voittoa. Tavoitteena on jatkaa kasvua, mutta se toteutetaan muumien ja Tove Janssonin arvojen mukaisesti.

Vastavirtaan kulkija: Kaiutinyritys vie tuotteitaan yli sataan maahan, mutta tuotanto pysyy Suomessa

Genelecin maailmanmenestys perustuu innovaatioihin, musiikin kuluttamisen murrokseen sekä poikkeukselliseen yritysfilosofiaan.

Lataa lisää