Yrittäjyys

Menestyvän yksinyrittäjän opit: Kuinka hioa yritystoiminta huippuunsa?

Menestyvän yksinyrittäjän opit: Kuinka hioa yritystoiminta huippuunsa?

Juho Toivola on saavuttanut nopeasti kovan laskutustason. Keskeisiä onnistumisen elementtejä ovat olleet hyvin tehdyt pohjatyöt, tarkkaan mietitty hinnoittelu ja näkyminen somessa.

| |

Viime vuoden marraskuussa työ- ja organisaatiopsykologi Juho Toivola löi uuden ennätyksen yrittäjätaipaleellaan: marraskuun liikevaihto ylitti 42 000 euroa. Tavallisinakin kuukausina liikevaihto on noin 20 000–30 000 euroa.

Yksinyrittäjälle tämä on kova saavutus.

Suomen yrittäjien vuonna 2019 julkaistuun yksinyrittäjäkyselyyn vastanneista yksinyrittäjistä 48 prosenttia kertoi ansaitsevansa kuukaudessa bruttona alle 2 000 euroa.

Toivola on toiminut yksinyrittäjänä vuodesta 2019 lähtien. Hänen työtään on auttaa työnantajia, työntekijöitä ja työnhakijoita toimimaan fiksusti moderneilla työmarkkinoilla.

– Autan esimerkiksi työntekijöiden houkutteluun liittyvissä asioissa eli työnantajabrändin ja rekrytoinnin kehittämisessä.

Toivola avaa, miten korkean liikevaihtotason saavuttaminen on onnistunut.

Tee pohjatyöt huolella

Yksi merkittävä tekijä on se, että Juho Toivola ehti kokeilla siipiään seitsemän vuoden ajan sivutoimisena yrittäjänä. Sitä hän suosittelee kaikille yrittäjyydestä haaveileville.

– On paljon helpompaa kokeilla kysyntää ja ylipäätään yrittäjänä toimimista, kun on vielä päivätöissä.

Pörssiyhtiössä työskennellessään hän myös pääsi ostamaan niitä palveluita, joita hän nyt tuottaa itse. Kenttä tuli tutuksi asiakkaan näkökulmasta.

Vuosien kuluessa asiakaskunta kasvoi ja sivutoimisuutta oli punnittava uudelleen.

– Vähitellen liiketoiminta laajeni ja siitä tuli kannattavampaa. Oli päätettävä, kumpi on tärkeämpää: se, että teen korporaatiouraa vai se, että saan kehittää omaa liiketoimintaa?

Laajempi palveluvalikoima ja mietitty asiakaskunta

Toinen tärkeä tekijä on ollut palveluvalikoiman hiominen. Palveluihin kuuluvat nykyään niin kouluttaminen, konsultointi, analyysityöt kuin uravalmennukset.

Palveluvalikoiman laajentaminen on onnistunut kouluttautumalla lisää. Vuonna 2019 Toivola sai erikoispsykologin pätevyyden. Se on monipuolistanut asiantuntijana toimimisen mahdollisuuksia.

Myös asiakaskunta on muuttunut vuosien mittaan. Aluksi asiakkaat olivat henkilöstöpalveluyrityksiä.

– Tänä päivänä asiakkaat ovat yritysten omistajia, hallitusammattilaisia, pääomasijoittajia tai perustajia ja toimitusjohtajia.

Hän myös päätti keskittyä kuluttajabisneksen sijasta yrityksiin ja organisaatioihin.

– Vaikka kuluttajat kokisivat palvelun arvokkaaksi, he eivät ole valmiita maksamaan samanlaisia summia kuin organisaatiot. On ollut tietoinen valinta olla mukana business to business -puolella. Se on osittain mahdollistanut tämän tulotason.

Hinnoittelu kuntoon

Keskeinen tekijä on myös ollut hinnoittelu. Se toimii osaltaan passiivisena asiakaskuntaa rajaavana tekijänä: jos asiakas kokee, että hinta on liian korkea, hän ei osta palvelua.

Usein asiakkaan koko vaikuttaa siihen, millaista bisnestä heidän kanssaan voi tehdä. Pörssiyhtiöt ja isot julkisen sektorin organisaatiot ovat tottuneet isoihin budjetteihin ja käyttämään rahaa yhteistyökumppaneilta ostettaviin palveluihin. Ne ovat Toivolalle usein kiinnostavampia asiakkaita kuin startupit tai järjestöt.

Hän on myös pyrkinyt eroon tuntiperustaisesta hinnoittelusta. Asiakas maksaa tuotteen tai palvelun tuottamasta arvosta, ei siihen käytetystä ajasta.

–  Jos haluaa päästä hyvään liikevaihtoon, urakka- tai arvopohjainen hinnoittelu toimii ahkeralle ihmiselle ja mahdollistaa eritasoiset palkkiot.

Myös hyvä alihankintaverkosto on auttanut kehittämään liiketoimintaa tälle tasolle.

Yksinyrittäjyys on ollut Toivolalle ensisijaisesti keino työllistää itsensä. Kasvun raja tulee kuitenkin todennäköisesti tänä vuonna vastaan, ja ajankohtainen kysymys on työntekijän palkkaaminen.

Toivola ei kuitenkaan näe nykyistä konsulttityötä eläkevirkana. Keskipitkällä tähtäimellä hänellä on haaveissa lähteä tekemään sellaista yritystoimintaa, jota voisi kasvattaa määrätietoisemmin.

Näytkö potentiaalisille asiakkaillesi?

Moni tuntee Toivolan myös aktiivisena Linkedinin käyttäjänä. Sosiaalisessa mediassa lähes päivittäin näkyminen on ollut strateginen valinta.

– Kun ihmiselle tulee tarve jollekin palvelulle, kuka hänelle tulee mieleen? Kyseessä on top of mind -ajattelu. Tavoitteena on olla mahdollisimman monelle palvelua tarvitsevalle sellainen henkilö, joka tulee mieleen.

Tähän kiteytyy sosiaalisen median arvo ja se, miksi siellä on kannattavaa näkyä. Toivolan mukaan moni yrittäjä menee siihen ansaan, että ei ehdi kiireiltään viestiä tekemisistään. Työn annetaan puhua puolestaan. Se ei kuitenkaan aina riitä.

– Sosiaalinen media on hyvä esimerkki siitä, että elämä mediallistuu. Tänä päivänä jokainen on media. Jokaisella on oman verkostonsa kokoinen Helsingin Sanomat käytettävissä joka päivä. Mitä kirjoitat etusivulle?

Fakta

Vinkki yrittäjille: keiden seurassa vietät aikaa?

Työelämäpsykologi Juho Toivola kannustaa yrittäjää tarkastelemaan, millaiset ihmiset ympäröivät häntä. Millaiselle ajattelulle altistaa itsensä?

Otetaan esimerkiksi laskutus- ja tulotaso. Jos viettää aikaa sellaisten ihmisten kanssa, jotka laskuttavat työstään vähän, helposti itsekin tyytyy siihen. Jos viettää aikaa miljonäärien kanssa, omatkin ambitiot liiketoiminnassa ovat korkeammalla.

Hankkiutumalla menestyvien ihmisten seuraan voi itsekin aivan eri tavalla motivoitua. Kun asioista voi keskustella avoimesti, toimivaksi havaittuja käytäntöjä voi kokeilla omassakin liiketoiminnassa.

Miten hallitus tukee kasvua? 3 keinoa kasvun kiihdyttämiseen

Hyvä hallitus tuo yritykseen sparrausapua sekä täydentävää osaamista. Myös hallituksen jäsenten omat verkostot vievät yritystä eteenpäin kasvun tiellä.

Modulight kasvoi laseralan huipputekijäksi: Kuukauden yrittäjä avaa, miten hengissäpysymiskamppailu vaihtui menestykseen

Seppo Orsila on ollut kehittämässä laseralan huippututkimuksesta maailmalla menestyvän vientiyrityksen. Tie tiedeyhteisöstä kansainväliseen menestykseen vei yli 10 vuotta, mutta se kannatti.

Pomot alas norsunluutornista: Työilmapiiri vaatii vaalimista

Raisiolaisyrityksessä hyvän työilmapiiriin tehdään aktiivisesti töitä. Kaikkia pidetään perheenjäseninä, ja ongelmat nostetaan keskusteluun heti.

Kasvu haastaa johtajan: Vincitin Mikko Kuitunen kertoo isoimmat oivalluksensa työntekijöiden johtamisesta

Vincit on kasvanut 13 vuodessa pörssiyhtiöksi ja usean sadan henkilön työyhteisöksi. Kasvu on haastanut toimitusjohtajan miettimään työntekijöiden johtamista uudella tavalla.

Moni asia on muuttunut 10 vuodessa, mutta yksi pysyy: Kuukauden yrittäjä pitää valmistuksen Suomessa

Tamperelaisen Piruetin toimitusjohtaja Susanna Etula luottaa yrityksensä toiminnassa kotimaisuuteen. Hänen johdollaan liikevaihto ja -tulos ovat kasvaneet. Nyt yrityksessä on mukana koko perhe.

Sarjayrittäjä Kim Heiniö on ollut kehittämässä yli sataa ravintolakonseptia: Olen ollut sielultani yrittäjä koko elämäni

Soupster Familyn toimitusjohtaja Kim Heiniö kertoo, että onnistumisessa keskeisiä tekijöitä ovat olleet isot riskit, tuuri, hyvät ihmiset ja ripaus uhkarohkeutta.

Miksi ideoita ei viedä käytäntöön? 4 huomiota innovaatioista

Uudenlainen ajattelukyky ja innovaatiot vaativat yritykseltä tiettyjä toimia. Yrittäjä Ari Huusko kertoo, miten pk-yrittäjät voivat tukea innovaatioiden syntyä.

21-vuotias yrittäjä tavoittelee kovaa kasvua – Miljoonan liikevaihto ylittyi jo

Lukiolaispoikien perustama firma on muutamassa vuodessa kasvanut yli miljoonan liikevaihtoa pyörittäväksi ohjelmistotaloksi, ja suunta on edelleen ylöspäin.

Välivuosi venyi ja vei perheyrityksen johtoon: Nyt Toni Keinänen pyörittää kansainvälistä romukauppaa

Kuukauden yrittäjä on työskennellyt lähes puolet elämästään perheyrityksessä. Hänen johdollaan Romu Keinänen Oy tekee noin 36 miljoonan euron liikevaihtoa.

Lataa lisää